Транспортът по света и у нас > Транспортът по света

Инфраструктурата в Румъния

(1/7) > >>

LG_:
Мисля че на повечето от нас ще е интересно какво е положението с румънската инфраструктурата и нейното развитие. Все пак това е страната с която си поделяме дъното по икономическото развитие в Европейския съюз. Съседни страни сме и заедно се присъединихме към него.
Както знаем икономическото развитие на една страна е тясно свързано с развитието на инфраструктурата. Като този процес е двустранен – развита икономика и внедрени производства допринасят за строенето на пътища, летища и т.н.т., но и наличието на готова инфраструктура привлича инвестиции предоставяйки  необходимата за съвременния свят мобилност. Какво е накратко положението в Румъния:

1.   Пътна инфраструктура.

Румъния по неселение е три пъти по-голяма от България. 21,5 млн. души срещу 7.6 млн у нас. Площа е съответно 238.391 кв. км срещу 110.910 кв. км в България.
Поради сравнително голямата територия на страната и сложното преминаване на Карпатите посредством пътища, държавния апарат по времето на комунизма е решил да строи приоритетно летища за своето придвижване из страната вместо автомагистрали. Така всеки по голям град се сдобива с летище и достъпа на властта до всяка точка на страната е решен. Но строителството на пътища и автомагистрали изостава. Така до паданетъо на комунизма през 1989 година има построен един единствен участък от магистрала А1 Букурещ – Питещ около 113 км. Както и два комбинирани пътно-железопътни моста над двата ръкава на Дунав по трасето на А2 Букурещ – Констанца.

Както у нас, така и в Румъния нещата около инфраструктурата се случват бавно. След началото на прехода докъм 2000 г по пътната инфраструктура практически почти нищо не се е променило. Едва след 2000 са направени първите по сериозни строителни дейности. Построен и въведен в експлоатация е участъка А2 Букурещ – Черна вода около 160 км, като останалите 60 км до Констанца трябва да са готови и през 2009.

Не толкова добреи изглежда положението по най-важана АМ за Румзния А3. Тя трябва да свърже столицата Букурещ със северозападната граница на страната Букурещ-Плоещ-Брашов-Турну магуреле-Клюж-Орадея и от там към Будапеща и Европа. Трасето е дълго 588 км и е свързано със сложно преминаване на Карпатите през прохода Синая.  Обекта е обявен за най големия инфраструктурен проект в Европа с общастойност около 7.2 мрд евро! http://en.wikipedia.org/wiki/A3_(Romania)
Сагата с АМ “Трансилвания”(A3) започва през 2003 когато е подписан меморандум между румънското правителство и американския строителен концерн ”Бехтел” за изграждането на 415 км от нея от Брашов до Орадея в западна и централна Румъния. Стойността на участъка се оценява на 2,2 мрд евро и завършване през 2009 година. Възлагането обаче е директно, без конкурс и разбира се повдига големи съмнения за нередности. Със смяната на правителствата през 2005 обектът е спрян и започва проверка на големия договор поради това, че той е неизгоднен за държавата. В кайна сметка ”Бехтел” продължава строителството със нов срок 2013 година. През август тази година става ясно че 675 млн евро от бюджета вече са изхарчени а от магистралата още няма и един готов километър. (http://www.europe.bg/htmls/page.php?id=16183&category=5) Без коментар. Съдбата и може още дълго да остане неясна.
Тази година е обявен търг за строителство на най-трудния участък от А3 Комарник (?) – Брашов (Comarnic-Brasov). Като 58 км възлизат на около 1 мрд евро!

2003 година е решено Букурещкия околовръстен път с габарити на магистрала да се строи  на два участъка северен (50км) и южен (46 км). Но до строителство и до днес така и не се достига. Със сигурност проблемите по тамошното околовръстно няма да са по-малки от тези по нашето. Терените са много скъпи и отчуждителните процедури ще са тежки.

Към момента в експлоатация са следните две отсечки:
А1 Букурещ – Питещ 113 км
А2 Букурещ – Черна вода около 160 км,

2.   Железопътна инфраструктура.

Според Уикипедия Румъния е сред страните с една от най-добре развитите ж.п. мрежи в Европа, като голяма част от линиите и подвижния състав са модернизорани (незнам доколкото може да им се вярва). Като там се движат голям брой влакове Дезиро и експресни влакове „Синя стрела“. За сзстоянието на румзнските дзржавни железници (),както и за качеството на услугата немога да кажа много. Факт е обаче че експреса от Букурещ до Сучава например (520-530км) стига за по-малко от 5 часа.


3.   Летища

Както споменахме по-горе Румъния разполага с добра развите мрежа от летища, наследена от времето на комунизама. Разбира се че и сега тя се ползва, но предимно от бизненсмени и богатите хора. Всзщност с навлизането в световен мащаб на нискотарифните компании наличието на много летища е един голям плюс. Не е за пренебрегване и факта, че румънските летища са планирани по-добре от нашите. В по-голямата си част летищата им са така направени че да не се налага прелитане през територията на града. Докато и четирите наши летища в София, Бургас Варна и Пловдив това е точно така.

В Румъния има 14 действащи граждански летища:
Букурещ – 2 бр.
Арад, Бая Маре, Констанца, Карансебес((?) Caransebes), Клюж, Тимишоара, Турну Магуреле, Орадея, Сату Маре, Сибиу, Сучава, Яш

Забележка: информацията която е изплозвана е изключително любителска и черпана предимно от интернет. Ще се радвам на поправки и допълнения!

difian:
Изнесените от теб факти ме успокояват и изненадват.Преди няколко седмици чрез Википедия се опитах да се образовам за румънската инфраструктура иостанах поразен от изнесените данни,но явно там са боравели с инвестиционните намерения, а не актуалното състояния.Повечето проекти за магистрали се водеха в ход, както и за много експресни пътища като ДБ 5 до Русе.
Конкретно за А3 ме изуми, че точно през планините са предвидени шестлентови участъци, а по цялото протежение 3-4 лентови, за разлика от нормалното две активни и една аврийна.Обуславяха го от натовареността, но и това е една от причините за високата цена.За съжаление няма какво друго да добавя засега.

blagun:

--- Quote from: difian on 28.09.2008, 16:50:26 ---Изнесените от теб факти ме успокояват и изненадват.
--- End quote ---
Ако това те успокоява още повече: Полша, Латвия и Естония също имат малко магистрали. При това повечето от тях поляците са наследили от Третия райх.

Колкото до Румъния, изолацията от страната на "врага на юг" е била политика още от началото на 20-ти век. Румъния приключва войните от 1913-1918 с удвоена територия, въпреки нищожния си военен принос (мародерство във воюваща на южния фронт България през 1913 и пердах в Добруджа 1916-1917). Като се добави неясното положение откъм Бесарабия, нещата се спичат още повече. Добрите си връзки са наследили от Австро-Унгария (също и трамваите в Сириу, Арад, Тимишоара), а единственият им сериозен напън е бил под натиск на Сталин - Дунавмост Гюргево-Русе.

difian:
Под успокояват и изненадват имах предвид, че след прочетеното преди време от мен си мислех, че те са подгонили нивото на Хърватите с огромните инвестиции и мащабността.Тези забавяния и неуредици ме "успокоиха", че поне засега няма да дръпнат и в тази област много пред нас...  ;)

mediar:
От тук можем да заключим,че Румъния е по-зле от нас, защото има направени участъци само от 2 магистрали, а у нас те са 5. И като цяло ние имаме вече повече километри магистрали, на пук на по-малката площ. :)

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version