Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - marina

Pages: [1] 2 3 4
1
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 16.06.2024, 17:19:43 »
Препоръчвам на всеки, който защитава капитализма, да прочете това.


Постоянно се говори колко било важно да има чужди инвестиции. Това било важно, защото така се създавали работни места. А също така се подпомагал и малкият бизнес в България. Също така съм чувала как България малко по малко се превръща в място, където да се произвеждат частите за големите производители на автомобили.

Ще ви разкажа нещо, което покрива всички тези теми.

Мои племенник работи в българско предприятие, което произвежда части за автомобилната индустрия. Нека да разгледаме един конкретен пример. Една част, която се влага в луксозен модел автомобил на скъпа марка. Предприятието продава тази част на скъпата марка за Х като Х е двуцифрено число във валута. Малко хора знаят, че автомобилната индустрия прави по-голяма част от печалбата си от продажбата на оригинални резервни части, а не толкова от продажбата на нови коли. От любопитство племенникът ми е търсил информация на каква цена се продава въпросната част от официалните сервизи на марката в различни държави. Цената е Y, където Y е четирицифрено чисто в същата валута и варира между 80 пъти Х и 120 пъти Х в различните държави, за които той е проверил. Само си представете печалбата. Но това не е най-важното.

Производствената стойност на въпросната част е малко по-малко от половината на Х. Може да си представите и печалбата, която прави българското предприятие, при условие, че произвежда хиляди подобни части на ден.

При последните разговори между българското предприятие и автомобилната марка са коментирали бройките, които автомобилната марка ще купи за следващия отчетен период. Представителите на марката казали, че изискват отстъпка от почти 2 валутни единици от цената за въпросната част, за да продължат да купуват от нашето предприятие. Разбира се, това тяхно изискване било уважено.

(Ето това е грозната част на капитализма. Въпреки че правиш милиони печалба, законите на капитализма изискват постоянно да търсиш да правиш още повече печалби)

Българското предприятие всъщност е част от международна корпорация, която също се води от капиталистическите правила. Това означава, че те също търсят постоянен растеж и увеличаване на печалбата. Поради тази причина редовно дават някакви задачи на българското предприятие с цел намаляване на разходите и увеличаване на печалбата. В същата година, когато от скъпата автомобилна марка са поискали отстъпка от почти 2 валутни единици, шефовете на международната корпорация  са поставили задача на българското предприятие: производствените разходи за същата част трябва  да бъдат намалени с почти 3 валутни единици. И така се е получило, че нашите хора са принудени да намерят начин да намалят производствената стойност с минимум 5 валутни единици. Разбира се заданието от компанията майка включва почти всички продукти, които българското предприятие произвежда, като за всеки продукт има точно определен минимум, с който трябва да се намалят производствените разходи.

Първото нещо, което са направили, за да намалят производствените разходи, е да сменят една от суровините. Новата суровина също има необходимите сертификати, но всички в бранша знаят, че е пълен боклук. Но пък е доста по-евтина. От българското предприятие също са използвали стратегията с извиване на ръцете – казали са на доставчика на тази суровина, че ще купят еди какво си огромно количество, но ако им намали цената с определен процент.
(Съответно и този доставчик ще трябва да прави същите схеми, които прави нашето предприятие, за да може да продължава да има печалба)

Второто нещо, което е направено за намаляване на производствената стойност е микроскопични преработки на продуктите от инженерите по развойната дейност. Например намаляване с части от грама на дебелината на пластмасов компонент от въпросната автомобилна част, за която си говорим. Но като се сметне за целия обем произведени части, ще има значителна икономия.

Всички тези физически промени (по-ниско качество суровина, намаляване на дебелина и т.н.) водят до едно нещо – намаляване на качеството на стоката. Но всъщност това радва определени хора в предприятието - ръководството, защото това означава, че частите ще се чупят по-често и ще има повече оборот за предприятието, когато се купуват нови части. Опазването на природата изобщо не е на дневен ред.

Следващата стъпка е човешкия ресурс. Във времето, когато се е развивала историята, е имало силно негодувание от страна на работниците, защото заплатите им не били увеличавани от много време. Ръководството направило следното: направили нова организация на труда, което довело до увеличаване на производителността с А%. Това се случва без да се наемат нови работници. Или както те му викат - оптимизация на труда. А на прост език: нагърбване на хората с още работа. Увеличили заплатите с В%. А > В, което означава, че всъщност са намалили заплатите, защото се получава така, че работниците работят повече за по-малка възнаграждение на брой произведена стока. Но това те не го знаят. А пък печалбата се вдига.

Обаче е трябвало още мерки за постигане на поставените цели. Следващата стъпка била да се натискат по-малките доставчици на предприятието. Ще разгледаме един пример – предприятието има договор с малка транспортна фирма, която превозва работниците между завода и домовете им в различни населени места. От предприятието казали на собственика на тази фирма, че той трябва да намали цената си с двуцифрен процент, иначе щели да търсят друг транспорт. Договорът с този човек бил чудовищен – има заложени редица неустойки, които той трябва да плаща при определени събития. Предприятието може да преразглежда условията всеки месец. А транспортната фирма има право само веднъж годишно да повдига въпроса за актуализиране на цената. “Повдига” въпроса! Най-важната клауза в договора е, че шефът на транспортната фирма няма право да показва този договор никъде. Неустойката за това е огромна и би означавала фалит за него. Мисля, че всички се досещат защо договорът е толкова строго секретен.

Накрая се оказало, че за въпросната година са постигнали целта на компанията майка и са направили необходимата печалба, т.е. спрямо предишните години българското предприятие е донесло още по-голяма печалба на международната корпорация. 3-4 души от ръководството на българското предприятие са получили огромни бонуси за това. Бонусите са 2-3 пъти по-големи от годишната заплата на един работник в същото предприятие.

Дейностите по постигане на икономии в тази история не са еднократно явление. Това се случва веднъж на всеки 2-3 години във въпросното предприятие. Така работи капитализмът.

Това бяха фактите. Нека сега да предположим какво му се налага на човека с автобусната фирма, за да може да намали цената и пак да му остане нещо и той да яде. Той може да прибегне към това:
1. Да купува гориво от черния пазар.
2. Да намали качеството на техническата поддръжка на автобусите (което може да му се наложи да прави рушвети на пунктовете за периодични технически прегледи).
3. Да принуждава шофьорите да не спазват режимите за работа и почивка, за да може с по-малък брой шофьори да си свърши транспортната задача.
4. Да принуждава шофьорите да управляват в разрез с закона за движение по пътищата (с превишена скорост), за да може по-бързо да извършват курсовете и да преминават към следващите курсове.

Първото води само до ощетяване на държавната хазна. Но всички останали са опасни за живота и здравето на много хора.


И какъв е изводът от тази история. Така бленуваните инвестиции водят до:
1. Експлоатация на работниците. Работят повече за по-малки заплати. Като това се случва в някаква прогресия, т.е. с времето хората получават все по-малко и по-малко за единица труд.  Което на практика си е обедняване.
2. Унищожаване на природата. Произвеждат се все по-нискокачествени стоки, които се чупят все по-бързо и така замърсяват природата.
3. Смачкване на малкия бизнес.
4. Създаване на предпоставки за инциденти/трагедии на пътя. 
5. Правене на все по-големи печалби, които пълнят джобовете на шефовете в чужбина, т.е. пари които са създадени от българската икономика, но отиват да пълнят други икономики. И това се случва на гърба на българския работник.
6. Точка 2 също води до обедняване на хората. Това се случва защото все по-често се налага да си купуват нови неща, тъй като старите се чупят все по-често.


Права ли съм да смятам, че всичко това е чудовищно? Права ли съм да ми се иска да се върне една друга система, където нямаше такива неща? Или греша?

2
Да се чуди човек как е било възможно в най големите кризи и държава във фалит да има толкова редовен крайградски транспорт.
Дали наистина е било криза/фалит или изкуствено създадена ситуация, за да се разпродаде/подари държавното имущество...

А иначе да отговоря на твоя въпрос. Възможно беше, защото все още се използваха ресурсите, които БДЖ са натрупали през "онова - лошото време". Хиляди единици подвижен състав, здрав железен път и т.н.

А подвижният състав беше от този вид, който е може да изкара и половин век. Пример: латвийските мотриси, които работят и до днес. А в същото време дали мотрисите Desiro могат да изкарат толкова години и километри.

Дали исторически някога е имало по слабо управление в железниците?
Не.

И това е целенасочено. И не става дума само за подпомагане на автобусната мафия. По-скоро в днешно време е автомобилната мафия. Там са многото пари. Погледни вечер как катерушките в кварталните градинки си съжителстват с коли.

Дори във влака Русе Варна имаше бюфет със сандвичи и напитки.
Всички бързи влакове имаха бюфет + количка, която обслужва всички пътници, без да стават от местата си.

Това за автобусите са пълни глупости разбира се и вече говорихме защо.
Не са пълни глупости.

Ще ти разкажа една история. Не мога да си спомня точната година. Беше някъде преди 20-25 години. Един от бързите влакове от Кресненското дефиле правеше много удобна връзка с експрес за Бургас. Имаше 15-20 минути време за прекачване на централна гара. Дори първият влак да закъснее, експреса чакаше. Но това беше рядкост.

В един момент пускат директен автобус от Благоевград до Бургас на една популярна фирма, за която се говори, че има политически връзки с една определена партия. Веднага благоевградският влак започна да закъснява, а пък експресът вече не го чакаше. Имало някаква заповед, че експреси не може да чакат други влакове. Почти всеки ден връзката не се осъществяваше. И хората се преориентираха към автобуса.

Поне 15 дестинации. Белград, Загреб, Любляна, Киев, Лвов, Виена Будапеща, Букурещ, Солун, Истанбул...да продължавам ли.
Забравяш: Скопие (през Сърбия), Кишинев, Минск/Гомел, Москва, Ленинград, Ростов на Дон - Волгоград - Саратов - Омск, Астрахан

Имаше и транзитни влакове: Истанбул - Будапеща; Солун - Букурещ и т.н.

Имаше и международни влакове за Гърция през свиленградската връзка до Александруполис. Сега даже не знам дали още съществува тази връзка.

А съвсем малко по-назад във времето имаше и влакове за Берлин, Мюнхен, Дрезден, Бърно, Прага, Краков, Варшава. Имаше и влакове за Москва през Добрич и Кардам. Всички железопътни ГКПП се ползваха по предназначение и имаха пътническо движение.


4
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 15.06.2024, 20:03:48 »
Викам си, че може би не е редно да се коментират политически теми преди изборите, за да не се счита като агитация. А тук сте изписали доста интересни неща. Не знам кога ще смогна да ги прочета всичките.

Гледам, че сте засегнали темата за Чернобил. Когато ми остане време, може да ви разкажа моя опит по тази тема като млада медицинска сестра, която отговаряше за здравето на деца. Това е едно от малкото неща, за които ненавиждам тогавашната власт.


Обикновено работодателят ти осигурява застраховка, нещо повече, по този начин държат изкъсо хората да не напускат, защото напуснеш ли, оставаш без застраховка и трябва сам да си я плащаш.
Това не е точно така. Работодателят не е задължен да ти осигурява здравна застраховка. Някои го правят, но други много хитро си спестяват пари за това перо. Така има много хора, които работят, но не са здравноосигурени. Което е чудовищно!

Всъщност американските закони не задължават работодателите относно каквито и да е социални придобивки. В щатите няма гарантиран платен отпуск, няма гарантиран отпуск за временна нетрудоспособност/болничен, няма гарантирано майчинство. Също така работодателите не са длъжни да удържат пари за пенсия. Всъщност там пенсията е странно понятие. Предполага се, че всеки сам трябва да се грижи за събиране на пари за старините си.

А относно болничния – не само, че законите не изискват от работодателите да дават такива. Ами също така няма законова защита от уволнение, при тези случаи. Ако си болен и не отидеш на работа, работодателят може да те уволни, без да му мигне окото. Това е капитализъм!

Истината е, че застрахователните компании, давайки милиони подкупи, управляват държавата.
Точно така. И това дори не е незаконно. Там всичко е регламентирано. Има хора, чиято официална работа е професионален подкупвач. Наричат се лобисти.

Също къщите са много евтини, дори по-евтини от България.
Това не е вярно. В момента в САЩ имат още по-голяма криза на имотния пазар. Като кризата е за обикновените хора. За тези, които се занимават с имотен бизнес, не е криза. За тях са сладките печалби.

Докато в Канада е чист комунизъм
За някои неща може и да си прав. Но от една страна в Канада си ги има стандартните капиталистически проблеми. Например – никакъв държавен контрол върху храната, която се продава. А от друга страна – това ще е временно. Някога в бъдещето и там капитализмът ще натисне системата да се отказва малко по малко от социалните придобивки.

Освен това в Канада също има чудовищна криза с имотите в момента.

...
За последен път ще опитам: Има комунизъм (като при бай Тошо), има и див капитализъм (САЩ), а има и доста варианти между тях. Никой не казва че дивият капитализъм в САЩ е нещо много хубаво.  Кое не ти е ясно?
Никъде не съм написала, че не разбирам това, което ти казваш.

Има варианти, защото въпросните варианти са различните стъпки/етапи в развитието на капитализма. Но пътят е един.

САЩ показва какви са по-нататъшните етапи на капиталистическото система. Капитализмът изисква постоянно увеличаване на печалбите, постоянно увеличаване на производството, постоянен растеж и т.н. На практика това е невъзможно или поне не с темповете, за които капиталистите ламтят. Затова системата започва да яде от други места. Рано или късно всички държави ще се озоват на дережето на САЩ. Това е сигурно! При някои държави, като тези от Западна Европа, това ще се случи по-натам във времето, защото тези държави са по-богати по принцип. А при други, като България, това ще е по-скоро.

Няма да си кривя душата – ако някой ме пита дали бих предпочела да живея в САЩ в периода 1950-те до началото на 1970-те години, вместо в България в периода 1970-те до 1989-та година, когато бяха най-силните години на нашата държава, веднага ще кажа САЩ.

Във въпросният период от историята на САЩ нещата са били доста добре. Един човек е можел да издържа цяло домакинство. За няколко години е можело да изплатиш едно жилище. Можело е да си купиш кола с 2-3 средни месечни заплати. Имало е много стриктни държавни стандарти в много сфери – например, за храните. Имало е силна държавна социална система. Например е имало държавна агенция, която е подпомагала ходенето в колеж – тяхното висше образование. Това се е случвало с държавни кредити, с облекчени условия и минимални лихви. И много други подобни обществени блага.

Обаче, когато прочета малко повече и се образовам повече по темата за капитализма, веднага ще се върна в България в периода 1970-те до 1989-та. Горният период от историята на САЩ е просто един от ранните етапи на капитализма. Неизбежно този етап приключва и се минава към следващите. И така се стига до днес. Защо става така? Защото това е същността на капитализма. В един момент капиталистите осъзнават, че са стигнали тавана на увеличаване на печалбите, и затова е необходимо някаква промяна. И да вземе примера с кредитирането за колеж – въпросната държавна агенция за подпомагане на висшистите е била приватизирана от банковия сектор. И вече раздава кредити за висше образование с чудовищни условия. А техните лобисти са постигнали специално изключение от американските закони за личен банкрут. За студентски кредит не можеш да обявиш личен банкрут. И цял живот хората остават роби на тези кредити. За да спечели повече гласове, Байдън беше обещал някакъв вид опрощаване на тези кредити. Ама после това не се случва. Което показва, че управляват капиталистите, а не държавниците!

И преди да кажете, че това няма да стане в други капиталистически държави – прочете малко, образовайте се. Скандинавските държави са пример за много силна социална политика. Но когато човек прочете малко повече, ще види как през последните едно-две десетилетия някои социални програми са отслабени. И това е точно заради капитализма.

А най-добрия пример е стачката от миналата година на французите заради увеличаване на пенсионната възраст. От една страна това беше доказателство, че демокрацията е пълна измама. Огромна част от мнозинството не искаха да се увеличава пенсионната възраст. Ако наистина имаше демокрация, трябваше държавниците да се съобразят с волята на мнозинството. Но не стана така.

Вдигнаха възрастта, за да може капитализмът да експлоатира хората още повече. В един момент и това няма да е достатъчно, за да се постига необходимия ръст на печалбите. Пак ще я вдигнат. И пак. Доказателство за това е, че миналогодишното вдигане на пенсионната възраст във Франция не е първото такова. Преди 15-тина година отново имаше стачка. Отново мнозинството бяха против. Но "демократично" властта вдигна пенсионната възраст и тогава.

В един момент вече няма да може повече. Тогава капиталистите ще се обърнат към други социални придобивки. Ще кажат на държавата: “30 дни гарантиран годишен платен отпуск ни затруднява бизнеса. Ще фалираме, ако даваме толкова много платен отпуск. Намелете го, иначе напускаме държавата и ще оставим хиляди безработни.” И държавата ще го намали. После пак. И пак. И накрая ще стигне до ситуацията от САЩ. Кога точно – не знам. Може би след 20 години. Може след 30-40 години. Но това е естествения ход на капитализма.

Капиталистите постоянно ще натискат да се намалят данъци и такси, за да могат да гонят постоянното увеличаване на печалбите. А от друга страна цените на всичко ще все по-високи. Ако сега един нов трамвай струва 1 милион, след 10 години ще е 5 милиона. По-добър градски транспорт. Забравете! По-добра инфраструктура. Забравете и това! Ще се стигне до момент, когато държавите ще се затрудняват да покриват дори основополагащи обществени нужди като например пожарна безопасност и бърза помощ. И всичко ще е приватизирано. Ако не си си платил някакъв вид абонамент/застраховка, няма да дойдат да ти изгасят къщата. Ако не си платиш за линейката, ще те оставят да умреш на улицата. Второто е валидно за САЩ в момента.

Ако в САЩ е див в Русия какъв е? А в Иран?
Тяхното трябва да е бясно...
В тези държави може ли да се случи следното нещо?

Работиш в супермаркет на някоя от големите вериги в САЩ. Нямаш никакви социални придобвки. Работиш за минимална заплата, която е смешна. Нямаш спестявания. Едвам свързваш двата края. Разболяваш се. Обаждаш се на работодателя си, за да съобщиш, че имаш нужда от болничен. Разбира се, не очакваш платен такъв, защото такова нещо е голяма рядкост в държавата, в която живееш. Надяваш се просто да не те уволнят. Но работодателят ти казва, че ако не се появиш на работа на следващия ден, си уволнен. Уволняват те. Постъпваш в болница. Излекуват те. Но понеже нямаш застраховка, ти дават фактура за 50 хиляди долара. Нямаш никакви пари, защото си работил на минималната заплата, а вече дори нямаш работа. Все още не можеш да започнеш нова работа, защото имаш нужда от продължаващо лечение и рехабилитация, които обаче не можеш да си позволиш. Изпращат ти колекторска фирма. Взимат ти къщата, която имаш по наследство. Оставаш на улицата - болен и без никакви перспективи в живота.

5
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 25.04.2024, 07:26:23 »
Беше 98-ма или 99-та. Колега и много близък приятел на моя съпруг отиде на разменни начала по някаква програма в САЩ. Програмата беше платена изцяло от някакво американска НПО. Първоначално си мислех, че това е толкова благородно, но после ми излязоха съмнения, че всъщност основната цел не е била български лекари да научат нещо ново, ами нещо друго...

Той прекара там 3 месеца и много разказваше като се върна. Бил е в някаква много модерна болница. От медицинска гледна точка е видял интересни неща. Но също така е разбрал, че медицинското образование в България е на световно ниво, защото не е имало нищо, което той да не е знаел като теория или практика. Единствено е видял по-лъскави неща. И доста по-лигаво отношение към пациентите.

Обаче има друг, по-важен аспект на тази история. Още от първите дни му е направило впечатление, че в болницата идвали хора, които били връщани. И не защото нямало място или нещо подобно, ами защото нямали здравна застраховка и/или не можело да си платят. Това били хора, чието състояние било напълно лечимо, но оставени без лечение е много вероятно да се стигне до най-лошото. Имало хора, които линейките ги връщали от там където са ги взели, след като разбирали, че нямат застраховка. Или дори ги зарязвали някъде на улицата по-близо, защото мястото, от което са ги взели, било далече – за да не харчат излишно гориво за някой, който няма пари. Дори до болницата достигала информация как някои от тези хора са били починали, което изобщо не трогвало местните лекари. Това било шокиращо за нашия познат. Той поразпитал тамошните лекари. Те веднага му казали, че здравеопазването е продукт. И като всеки продукт - си имал цена. Обвинявали го, че той мисли грешно с неговия промит от комунизъм мозък. Истината била:  имаш пари - живееш, нямаш пари - умираш. И това му го казвали без да им мигне окото. Дори изглеждало, че се чувстват горди от такава система.

Той ги попитал какво мислят за хора, които работят, но не изкарват много пари. Дори и да се изключат безработните (въпреки че не е морално и етично да се остави който и да е човек без здравна помощ), не би ли трябвало всички работещи да имат достъп до здравеопазване? Отговорът бил: Дори и някой да работи, ако не изкарва достатъчно пари – няма здравеопазване. Ако нямаш пари да си купиш Ферари, нямало да мрънкаш на държавата да ти осигури, нали? Работещият с ниска заплата да си бил намерил намерил по-високоплатена работа. Да работел на две места. Да бил инвестирал. Всеки си бил отговорен сам за себе си. Милостиня за никого не се полагала!

Здравето на човек било сравнено със скъпа кола...

Нашият човек ги попитал: добре, ако всеки се бори за високоплатените професии, то обществото ще се срине, защото няма да има кой да работи за висококвалифицирани, но необходими дейности. Те му казали, че пазарната икономика работела така, че винаги ще се намират хора и за тези професии. Когато си търсиш работа и имало само такава, щеш не щеш ще работиш. Така работела пазарната икономика. Той тогава ги контрирал: значи обществото се възползва от тези хора, но по никакъв начин не им се отблагодарява. А те му обяснили по най-студения начин, че там не било комунизъм. Как така с техните данъци да се плаща за лечението на някой, който не се е трудил достатъчно, за да може да си го позволи. В Америка имали поговорка, че всеки трябвало сам да се издигне като дърпал нагоре собствените си обувки.

Нашият човек ги питал какво мислят за хипократовата клетва и дори отвъд нея – те не чувстват ли някакво призвание да лекуват всички хора. Първо му обяснили, че в Америка много рядко се практикува заклеване с оригиналната хипократовата клетва при дипломиране.  А дори и тогава – става дума за някаква симпатична традиция. Лекуването на хората било бизнес и пак му се скарали, че бил комунист.

Даже му били казали, че там лекарите взимали много пари. Направо да зарязвал своята пропаднала държава и да ходил там.


Когато чух всичко това, осъзнах по какъв път ни водят при така наречения преход. До този момент и аз имах някакви надежди, че ни очакват промени за по-добро. Дори съм гласувала за СДС веднъж (не беше за Костов - преди това беше).

Преди 2-3 години разказах тази история на една млада майка. Тя ми разказа как очевидно тези практики на някакви НПО-та продължават. И може да се предположи, че целта е колкото докторите да се запознаят с нови неща в медицината, толкова и идеологическа.

И ми прати това видео като пример за горното:

Аз съм ужасена само от въпроса – дали здравеопазването е човешко право или лукс?

Някъде след 3-тата минута водещият говори как и на него са му давали идеологически урок за капиталистическото здравеопазване. Споменава се как техниката и медикаментите били най-скъпите, които може да се купят с пари.
А никой не задава въпроса – защо са толкова скъпи? Не е ли защото цената представлява: 10% производствени разходи и 90% чиста печалба за фармацевтичната компания?


Права ли съм да се чувствам ужасена от крайно нехуманното отношение на капиталистическото здравеопазване? Или греша?

6
Разни / Re: Кварталите на София
« on: 20.04.2024, 16:19:31 »
И понеже си говорим за квартали и градоустройство.


Натиснете пауза точно на 40 секунди.

С ръка на сърцето, кажете кое е по-хубаво и по-добро? От ляво или от дясно?

Не говоря за красота на сградите - тя е в очите на гледащия. Говоря за градоустройство.

7
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 20.04.2024, 16:14:24 »
Да грешиш!
В коя точка от моя списък и по какъв начин греша?

Чела ли си "Задочни репортажи..."?
Това е критика към предишния строй. Няма лошо. Ама там описани ли са и хубавите неща?

За да е честно, трябва да отбележиш и хубавото и лошото.

Свободна Европа, ДВ, ББС и др. заглушавани слушала ли си?
Много хубаво, че го даде този пример.

Всички демократи говорят за някакви такива неща, които аз наричам въздушни ценности. Не носят нищо на практика за хората.

Моите баба и дядо (родени 1909 и 1910 година) получиха чисто нови зъби, когато бяха на възраст малко над 70 години. Направиха им няколко протези тип мост и още няколко други манипулации. Без да платят един лев. На място в тяхното село, в подвижен кабинет - автобус Чавдар.

Ако цената за това е била да нямат възможност да слушат Свободна Европа и ББС, то тази цена се заслужава.

Днес аз мога да слушам Свободна Европа, ББС  и т.н., но нямам възможност да си излекувам зъбите. Какво ми носят тези радиа като имам болни зъби?


Сетих се за едни думи на моя колежка от института. Тя е от малък град, чиято жп гара е извън града. Едно време е имало редовна автобусна връзка между гарата и града. Сега се води, че има такава, ама на практика се получава така, че от повечето влакове не можеш да се прибереш у дома в града.

Ще се опитам да я цитирам: Какво ми помагат евро-атлантическите ценности, когато остана сама на гарата на тъмно и студено и не мога да си отида у дома?

Що не емигрирате в Куба?
Модерните демократи постоянно давате примери с Куба или Северна Корея. Обаче удобно пропускате да споменете, че тези държави са жертви на тежко ембарго.

Защо останалите капиталистически държави ги ограничават, ако смятат, че наистина техният строй е толкова пропаднал? Защо не ги пуснат на свободния пазар и да ги оставят да си пропаднат тогава?

И последно... соц. пица от 88ма година по-здравословна ли е?
Соц. пица имаше само в бутиковите закусвални и ресторантите. Това означава, че не се е яла всеки ден, а сегашните семейства с малки деца ядат само такава храна. И да - със сигурност е била по-здравословна от сегашната пица, защото в съставките е нямало Е-та и друга химия.

Ще ти кажа и що има повече болести - да от капитализма е! Щото на работа се бачка и не се имитира, че се работи до пенсия. И умората със стреса влошава храненето. Всичко дава болестите.
Не съм сигурна дали това е ирония или си съгласен с мен, че капитализмът води до влошаване на здравето на хората...

Ако е второто, защото го защитаваш?

Също това, че няма насилствени начини (жителство) да натиснеш хората да не търсят другаде високи доходи.
Любопитно ми е дали знаеш, че жителството е въведено още в царска, капиталистическа България? Още тогава умни хора са разбрали, че трябва да има някакъв контрол.

То щеше да е полезно и при пазарната икономика. Т.нар. инвеститори щяха да ходят да правят инвестиции и в други градове, защото в големите градове щеше да свърши наличната работна ръка. И така нямаше да има такава огромна разлика в стандарта на живот в България.

И не е вярно, че не са давани възможност на хората да дойдат да живеят в големия град. Имаше индустрии, които постоянно търсеха още работници. Всеки, който имаше желание да работи в Кремиковци, да стане ватман и други, веднага получаваше софийско жителство.

Но помня като малък как никой не ме взе от детската градина и другарката ме върна вкъщи щото от всички алтернативи с баби, дядовци и родители и липса на телефони всеки си мислил, че другия ме е взел...
Таиш много злъч след като говориш така за една неволна грешка на твоите баби и дядовци. Защо имаш такова огорчение към света? Да не би да мислиш, че партията е казала на твоите баби и дядовци да те зарежат?

Трябва да видиш обаче какво правят новите ценности със взимането на децата. В днешно време наистина има деца, които нарочно не ги взимат единия или другия родител, защото се карат, правят си напук, разделят се/развеждат се. И децата страдат от тези глупости.

8
Разни / Re: Кварталите на София
« on: 20.04.2024, 15:40:39 »
Тия твоите познати някой яко ги лъже с цените. Аз по обяви намирам двустаен в младост за малко над 100 000 евро. Близо до мен строят един нов блок и са сложили реклама двустайни от 90 000 евро. Ама всеки сам си преценява. https://www.imot.bg/pcgi/imot.cgi?act=5&adv=1b163389006585130. https://www.imot.bg/pcgi/imot.cgi?act=5&adv=1b170477070062924
Аз написах, че те не искат ново строителство. Само ЕПК или по-нов панел. Аз напълно подкрепям тази идея! Да не започвам с историите на мъките на много хора, които си купиха ново строителство.

При обявите нарочно се слагат някакви фалшиви, измислени, за да се правят игрички и манипулации на пазара. Това са им го казали директно брокерите, които твърдят, че само те имат достъп до истинските неща. Така си оправдават комисионните от по 5-10 бона в евро. Дори имало много апартаменти, за които не се пускали обяви. Само се обменяла информация между брокери.

9
Относно ефективността - чувала съм, че при еднакви други условия един шофьор продава в пъти повече билети, когато има постоянен контрол.

да глобява нормално пътуващите
Не е нормално пътуващ, ако се налага да бъде глобен.

а да подминава мангасарите които са гратисчии и електорат на една определена партия
Тези не ги подминават и при стандартните проверки, където ходят по 2-3 контрольори?

10
Посочи ми вид транспорт и държава с непроменени цени от 2012 г.!
Глупости! Дори и със 100% да скочат цените, пак спрямо заплатите ще са по-ниски отколкото през 2010-та.
Увеличение 20% е необходимо - разходите на БДЖ са нарастнали сериозно, инфлацията от 2012г. насам е много по-голяма.
Със сигурност сте прави. Не споря по тези въпроси.

Това, за което тъжа е, че все по-малко хора се возят на влак. Закриха се толкова много влакове и линии. Ако можеха, щяха да пуснат влак от половин вагон.

А в същото време се говори за екологична криза глобално затопляне и т.н.

И без друго сега са смешно ниски и това също дразни хората.
Кой е този, който се дразни, ако нещо му е по-евтино.

Прекалено ниските цени създават риск от маргинализация
Не знам какво означава тази дума. Икономиката не ми е силна страна.

11
Разни / Re: Кварталите на София
« on: 20.04.2024, 15:16:36 »
Предай им тогава да се оправят както знаят и да не мрънкат, щом за тристаен в Младост за тях си струва да се лишат от половината си доходи всеки месец.
Те обмислят варианти за двустаен. Включително и в Дружба и дори в Експериментален. За Дружба са гледали тристаен за 190 хиляди евро. А в Експериментален двустаен за 160 хиляди евро. Вноската няма да е кой знае колко по-различна.

Като цяло ситуацията е такава, че тристаен в София, дори и в най-евтините квартали, няма под 160-170 хиляди евро. Говорим само за ЕПК или по-нови панели. Ново строителство - в никакъв случай!

А казват ли как възнамеряват да си гледат трите деца с общо 2000 лв на месец? Толкова и за сам човек със собствено жилище са малко.
Задаваш много добър въпрос.

Млади хора, които искат да останат в България, искат да правят деца за този народ, изучили са се, имат професии, работят, искат да са обществено отговорни и да не допринасят за задръстванията и още други добродетели. Какво прави държавата за тях?

Ами че то и тогава не връщахме само 2000-3000 хиляди евро отгоре (половин процент според твоите сметки). Виж си разпечатките от Държавна спестовна каса - Жилищно кредитиране да видиш че лихвите бяха по-големи. И при 8-9 хиляди лева за една панелка и 100 лева заплата пак изплащахме цял живот, добре че дойде хиперинфлацията и вноските станаха изведнъж смешни пари и десетки хиляди българи успяха да си доизплатят жилищата. Ако не бяха дошли промените досега щяхме да броим димитровки в ДСК.
85-та година. Двустаен, панелен апартамент в София. Цената - 9000 лева. За 20 години трябваше да се платят общо и всичко на ДСК 11500 лева. Твърдо, без промени във вноски. Без други такси, без заплащане на брокери и т.н. Вноска 48 лева на месец. Взимат ги директно от заплатата. Сборът от заплатите на мен и на мъжа ми беше някъде малко над 340 лева.

Обаче разглеждането на примери от онова време поотделно не е правилно. Тогава имаше система. И нещата трябва да се разглеждат като цяло, за да се разбере как сме живели тогава.

Например, нямаше как да ти излезнат непредвидени разходи за здравето. Или за зъболечение. Няма такъв вариант да не вземат детето ти в ясла или детска градина. Пускането на детето на училище не е събитие, което ще унищожи семейния бюджет. Нямаше как да останеш без работа и съответно да ти вземат апартамента, който е със заем. Нямаше лъскави джундурии, за които да промиват мозъка на младите, за да ги купуват - като например айфон. Като цяло системата работеше така, че е много трудно да имаш непредвидени разходи. Всички спестяваха. А дори и да се случи нещо непредвидено, системата работеше така, че винаги ще ти помогне.

Неотдавна от ДСК получих съобщение за депозит на мое име, за който никога не съм подозирал и се оказа направен от прадядо ми и в него имаше около 2000 лв. Значи ли това, че ако не беше хиперинфлацията и деноминацията, щяха да са 2 млн? Ами ако депозитът беше обърнат в някоя по-стабилна валута преди това?
Аз ще ти отговоря по друг начин. Ако предишният строй не беше си отишъл, днес щеше да имаш пари за директно купуване на апартамент без заем от ДСК. А може би щеше да ти останат и за първоначалната вноска за кола.

Като е завършила в Свищов, защо не търсят тристаен в Свищов?
Никой не е казал, че девойката е родом от Свищов. Тя е учила там на общежитие.

В малките градове като Свищов почти няма работа. А ако има, дават само минимална заплата. А цената на издръжката на дете в такъв град почти не се различава от София.

От написаното е видно, че семейството е от кореняк софиянци от Младост. И ще разчиъна баба и дядо софиянци от Младост.
Не, не са кореняк софиянци. Бабата ми е бивша колежка. От скоро пенсионер. Със съпруга си живеят в общинска гарсониера в Младост още от 90-те години насам.

Не ми изопачавайте думите
По ти изопачавам думите. Виждам, че и ти не харесваш сегашното градоустройство и жилищна политика. Греша ли?

да плаща съответните данъци
Само, че това го кажи на мутрите и богатите бизнесмени. Те не плащат данъци. А бедните си плащаме като попове.

чувство за общност
Аз много искам да има чувство за общност!

Ама нали днес ценностите са за индивидуализъм, за егоизъм. Всеки гледа себе си. Няма никакво съчувствие и емпатия към другите.

Ето, то се вижда и тука. Нито един от вас не прояви емпатия към младото семейство, което е в безизходица.

Принципите на регулация са различни, дава се приоритет на един или друг интерес…
Винаги става дума за интереса на богатите.

Темата за жилищните политики е огромна и не опира единствено да има държавни домостроителни комбинати. Този начин на строителство вече е отхвърлен като технология.
Кой я е отхвърлил?

Панелните блокове могат да изкарат най-много време спрямо всички останали, при условие, че на всеки 50-80 години се презаваряват заварките.

Една политика включва много неща и не се изчерпва до монопол върху строителната дейност.
Виж какво съм написала. Ето, че ти изопачаваш думите ми.

Написах да има домостроителни комбинати, които да се конкурират с частните строителни фирми. Нали уж това е най-важното в пазарната икономика - конкуренцията.

Който иска ще си купи панелка, който иска ще си купи в лъскава сграда.

Защото интересите на предприемачите и брокерите на имоти не са да изграждат жилища, а да максимизират печалбите си, което е лошо за такава основна нужда на веки да има жилище.
Ето, че имаме сходство в мненията.

Аз казвам, че капитализмът е лошо нещо, когато си говорим за най-важните нужди за всеки човек - жилищата, здравеопазването, образованието и други.

12
Разни / Re: Кварталите на София
« on: 19.04.2024, 21:10:35 »
Много е грозно, когато се говори само за пари. Забравяте, че говорим за дом, за покрив над главите. Нещо, което е основна нужда на всеки човек. Не трябва да се прави бизнес спекулации с подобно нещо!

Колко много хора могат да си позволят да извадят половин милион лева ей така? 1%? 5%? 10% от населението?
Много повече, отколкото мислиш. И разни баби едвам свързват двата края, но хвърлят 5-цифрени суми през балкона.
Не отговаряш на въпроса за това какво е твоето предположение в проценти. Колко процента от българското население имат налични половин милион лева, които могат да извадят ей така?

Моето мнение е не повече от 5%. Максимум - 10%

А ако 1500 лв е непосилна ипотечна вноска, винаги може да се намери апартамент под наем за 1200 лв
И така никога да си нямаш свой дом. Тази нужда е заложена още от пра-пра-пра- дедите ни. И когато нямаш собствен дом, ти не си пълноценен човек. И душата ти боледува.

Усещам намека, но мен повече ме притеснява, че при тези си доходи са тръгнали да търсят непременно 3-стаен и то в Младост и са готови да се обвържат с банката и да го платят два пъти.
Искат тристаен, защото имат едно дете. Чакат второ. По принцип обмислят да имат и трето. Аз смятам, че трябва да получат медал за това!

Искат Младост, защото е близо до работните места и на двамата. А те искат да живеят на място, от което може да ходят пеша или малко с градски транспорт на работа. Не искат да допринасят за задръстванията и за замърсяването. Още един медал заслужават за това!

Искат Младост, защото с триста зора уредиха малкия на детска градина там. Искат за бъдещите си две деца да се възползват от предимството, което дава записано братче или сестриче в същата детска градина. Освен това, не искат да водят децата си на детска градина с кола. Ако държавата/общината даваше гаранция, че всички деца ще имат възможност да ходят на детска градина, може би нямаше да е така.

Освен това бабата и дядото живеят в Младост и ще са близо, за да помагат.

Не на последно място, подозирам, че Марина/Марин/Васко или там каквото е просто ни провокира.
Разбирам защо се подхожда с това подозрение към мен. В такива времена, при които очакваш измами от всеки ъгъл е нормално.

Когато някой звънне на вратата, в днешно време вътре се крият. А едно време отваряхме, без дори да гледаме кой е.

Отделно стойността на имота се повишава. Можеш след няколко години да го продадеш с 30-40% отгоре, да върнеш парите на банката и да си на печалба за чужда сметка.
Целта е да си намериш дом за цял живот. А не да си играеш на купи ми - продай ми. От тази гледна точка повишаването на стойността на апартамента какво ще те грее

Иска да ни обясни сигурно че сега сме роби на банките и през социализма всичко беше по-прекрасно. Пропуска да ни разкаже обаче че и тогава бяхме вързани до живот с банка, и даже не можехме да избираме банката - за жилищно кредитиране беше само ДСК.
Реших, че ще говоря само за настоящето, което не е никак розово. Миналото трябва само да ни е коректив.

Това, че имаш избор от банки, не променя факта, че при всяка една банка трябва да дадеш пари колкото за два апартамента. Има ли банка, при която ще върнеш само 2-3 хиляди евро отгоре?

При публична продан цените са значително под пазарните заради сравнително краткия срок и ограничените възможности за намиране на купувачи.  :rolleyes:
Доколкото знам, дори и да продадат жилището на някого друг, от банката продължават да съдят кредитополучателя за още пари. Няма измъкване.

Пазарна икономика. Аз ти и хората контролираме всичко. Бас ловя че ако на всеки му е скъпо и дружно се обявяват против високите цени и спрат да купуват пазара ще се срине много бързо.
Аз си мислех, че едновремешната пропаганда ми е повлияла здраво. Ама ти ме биеш многократно. Много добре те е обработила днешната пропаганда.

Такова нещо като свободен пазар и конкуренция няма. Винаги има едни хора, които контролират по един или друг начин. И винаги те печелят. Както при казиното няма как обикновения комарджия да спечели.

Аз искам да знам какво работят двамата по специалността си?
Той е инженер. Завърши МЕИ-то преди 5-6 години. А тя е счетоводител. Завършила е в Свищов също преди около 4-5 години.

Все пак, да не възхваляваме и дивата, метастазирала форма на капитализъм, която властва у нас...
Радвам се, че има хора, които са склонни да гледат критично на капитализма!

90-те така решихме, че няма нужда от планиране, че било мръсна дума от социализма и още сърбаме попарата в регионалното и в устройственото планиране.
Да, тогава се реши, че много неща са лоши само защото са били по онова време, без да имат нищо общо със самата идеология.

Например униформите в училище. Беше голяма грешка да ги махнат.

По същия начин нямаме държавна и местна политика в сферата на обитаването, всичко е на "пазарен" принцип и се раздува жесток балон, който няма да си остане само в сектора. Всичкото това, което се строи и търгува, някак трябва след това да се поддържа, обслужва и т.н.
Можеше да запазят няколко държавни домостроителни комбинати, които да правят нови блокове. И това да е конкуренция на частните блокове. Който иска - грозен, държавен, но евтин панел. Който иска - модерна стъклена сграда.

И трябваше да има контрол и да не се допуска никакво допълнително застрояване във вече завършените жилищни комплекси.

13
Нека бъдем реалисти! Анцугът с Кайена няма да се качи на трамвай. Най-малкото, трамваят не може да стигне до хасиендата му в Киноцентъра. Борбата е да се качат на градски транспорт стотиците хиляди, които притежават и ползват лично МПС поради реална необходимост. А това няма да стане с мръсен, бавен, натъпкан и нередовен градски транспорт с безброй прекачвания.
Смея да твърдя, че познавам добре човешката психология и още повече тази на софиянци. Каквото и да се направи, няма да има голям ефект за свалянето на хората от колите. Ако ще да се върнат всички линии от 89-та година със същите интервали. И с най-най-модерните рейсове, тролеи и трамваи да бъдат. Пак няма да стане кой знае какво. От колите ще слязат едни 10% и нищо няма да се промени.

Карането на кола е нещо като идеология. Може и да не ти стигат парите за нищо, ама трябва да имаш 2-3 коли на семейство. Дори и децата на 4-5 годинки попиват тази идеология и казват, че градския транспорт е за смотаните.

С морков няма да стане. Трябва тояга.

14
Кое е било ефективно? Да виси по още един във всеки автобус и да му плащаме заплатата да люпи семки 90% от времето? Тези неща са били ефективни по времето на социализма, сега имаме електронна система за таксуване.
Ефективно е срещу гратисчии. Електронната система не помага на контрола.

Излишно похабяване на човешки ресурс, който и без това е кът!
Вярно е, че няма хора.

Ама се чудя дали не е по-добре настоящия щат от контрольори да бъде разпръснат изцяло по един като постоянен контрол, отколкото така по двама-трима да проверяват от дъжд на вятър.

15
Тази процедура съществува ли още?

Отдавна не съм виждала. А беше толкова ефективно.

16
Поредната стъпка за изгонване на хора от БДЖ към рейсовете или личните коли.

17
Рейсовете и тролеите. Ама само от редовните линии - това важи за рейсовете. Тролеите е ясно, че са си по редовни линии. Ама те май спряха тролеите там.

В закона си пише, че и трябва да има BUS лента за всичко, което е различно от трамвай. А в Бургас си ги начертали и са им сложили лунни светофари, и всичко е наред. 

18
Ако прочетеш внимателно дискусията нагоре ще видиш, че изказванията са именно - подходяща е, но има силно неподходящ собственик, който най-вероятно няма да подскочи от радост
Ама този собственик не прави нищо с тази знакова сграда. Да я връща на държавата и това е. Да му се пратят толкова пари, колкото е дал, когато я е купил, умножени с инфлацията за периода.

И трите сгради са в коренно различен стил! Но това няма съществено значение, за музея най-важни са функционалните възможности за експониране и транспортната достъпност...
Не съм изкуствовед. На мен ми изглеждат сходни - огромни, масивни, стабилни сгради, направени от много камък, бетон. И изглежда, че ще векуват. Създават едно страхопочитание. Може би дом 1 на резиденцията е малко по-различен, ама ЦУМ и Съдебната палата са ми еднакви като архитектурен стил.

За транспортната достъпност май няма по-достъпно място от ЦУМ. А за функционалните възможности си е наред. Има достатъчно етажи за музея. Малко преработка на някои помещения и готово.

19
Споделеното трасе като термин фигурира в Наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи в урбанизирани територии. За да е споделено е необходим определена ширина на трасето, което по Силянов не в налично…
Мисля, че познаването на тази наредба не е задължително за водачите на която и да е категория. Може би този термин трябва да се вкара в Закона за движение по пътищата.

Иначе това е полезна информация относно дебата дали рейсовете трябва или не трябва да се съобразяват с лунните светофари по трасето в Надежда/Свобода.

20
Аз също мисля, че мястото на Националния исторически музей не е в Бояна. Не се сещам за друга столица, където историческият музей да е толкова далеч от центъра. Но не мисля, че и ЦУМ е подходяща, с тази сталинистка архитектура. По-добре е да се помисли за нова сграда, която да е специално за музея.
Защо ЦУМ да не е подходящ за националния исторически музей? Стилът на настоящата сграда на музея е сходен с този на ЦУМ. Стилът на първоначалната сграда на музея също.

Pages: [1] 2 3 4