Author Topic: Възлови метростанции  (Read 82135 times)

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2039
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Възлови метростанции
« Reply #320 on: 14.04.2024, 22:01:40 »
Думата "корсплатформен" се употребява и в българския език, от "Спаси София", например. Схемата е от метрото в Санкт-Петербург.
Никой не кара никого да катери стълби, нали има асансьор. Причината се крие другаде, след като Сердика, СУ и НДК са с островни перони, трябваше да направят такива и на Сердика 2, Орлов мост и НДК 2. За кросплатформени станции не знам доколко е приложимо там след като трансферните станции са на различни нива. Може би, МС Панчо Владигеров ще я направят кросплатформена.
Софийско метро, стари карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Софийско метро, хартиени карти - https://drive.google.com/drive/folders/1C7va0Idce58r2Mv2VTFwl2z5hi5PDlB6?usp=sharing

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16231
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #321 on: 14.04.2024, 22:02:08 »
Трасетата по Мария Луиза и Тодор Александров не могат да бъдат прекарани по подобен начин. При нашите условия са възможни разположение на двете метростанции във форма на +, Т и Г. Първото разположение е с най-къси връзки, при второто разположение едната линия е в благоприятно положение, при третото - и в двете метростанции потоците за трансфер се покриват с потоците от единия вход.
Ако Сердика 1 беше изтеглена в посока изток, нещата щяха да са по-добри. Сердика 2 нямаше как да е изтеглена на юг, тъй като Св. Неделя е най-високата точка на хълма.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1151
    • View Profile
Re: Възлови метростанции
« Reply #322 on: 14.04.2024, 23:05:15 »
Т.е. за двете Сердики е имало чисто технически проблем. А за двете на НДК - там площада е на равно и това би могло да бъде заложено в проект

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5636
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #323 on: 14.04.2024, 23:22:39 »
Няма такава дума "ескаватор". Има "ескалатор", има и "екскаватор", което е синоним на багер.
По рейс и по жена не се тича!

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17554
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #324 on: 14.04.2024, 23:43:54 »
Т.е. за двете Сердики е имало чисто технически проблем. А за двете на НДК - там площада е на равно и това би могло да бъде заложено в проект
При нас и трите трансферни станции се срещат перпендикулярно. За решение като предложеното от теб, щяха да са необходими безумни обикаляни и дъги, за да станат линиите с успоредни общи перони….

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5976
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #325 on: 15.04.2024, 00:38:45 »
.. щяха да са необходими безумни обикаляни и дъги...

Които както видяхме са били налични в стари проекти...

Между другото на показаната станция в немската Википедия не е толкова страшно - само един полукръг с радиус 450 метра под бая сгради и по брега на плавателен канал, плюс задължителните преминавания под и над съществуващото трасе на другата линия за да се докара U7 до пероните на U6.

А може да се случи и над земята, там със сигурност няма да е толкова страшно. Например при нас като решение за бъдещи връзки между периферните разклонения на метромрежата. Една такава станция за прекачване между М3 и М1 в Дружба например? Или между МД1 и МД2 някъде по Околовръстното? Или между някоя от метролиниите и БДЖ...

« Last Edit: 15.04.2024, 00:41:16 by fafan »

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17554
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #326 on: 15.04.2024, 09:01:32 »
Това дето аз го бях сподели, минаващо под Женския пазар ли имаш предвид!? Там беше сервизен коловоз с доста компромисни криви.

И при трите трансферни станции в момента, не виждам как можеха да се реализират като успоредни, а не пресичащи се на 90 градуса. Иначе, че връзката между тях можеше да е много по-добра и удобна е факт, но при нас се планира и строи тесногръдо и скопено в името на имагинерна ниска стойност….

За следващи трансферни станции (метро-метро, метро-влак, дори метро-трамвай) може да е така реализирана. Новата станция на Обеля дефакто ще е такава…

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16231
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #327 on: 15.04.2024, 09:32:09 »
МД1 и МД3 отиват към среща под прав ъгъл в Дружба. Пробив под летището не ми се струва за възможен. Освен ако VW не размислят и открият завод в Кремиковци с Враждебна за жилища на работниците.

МД1 и МД2 биха могли да се срещнат на успоредни коловози в района на ИКЕА,  а още по-добре - в източната част на Бизнес парка.

Offline mitkov2

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 711
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #328 on: 15.04.2024, 09:55:34 »
МД1 и МД3 отиват към среща под прав ъгъл в Дружба. Пробив под летището не ми се струва за възможен. Освен ако VW не размислят и открият завод в Кремиковци с Враждебна за жилища на работниците.

МД1 и МД2 биха могли да се срещнат на успоредни коловози в района на ИКЕА,  а още по-добре - в източната част на Бизнес парка.
МД1 и 3 да се срещнат в Дружба вече няма шанс. Ще се "срещнат" на Цариградско шосе, при ИЕЦ, евентуално, но това не е Дружба!

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17554
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #329 on: 15.04.2024, 11:45:27 »
МД1 и МД3 отиват към среща под прав ъгъл в Дружба. Пробив под летището не ми се струва за възможен. Освен ако VW не размислят и открият завод в Кремиковци с Враждебна за жилища на работниците.

МД1 и МД2 биха могли да се срещнат на успоредни коловози в района на ИКЕА,  а още по-добре - в източната част на Бизнес парка.
МД1 и 3 да се срещнат в Дружба вече няма шанс. Ще се "срещнат" на Цариградско шосе, при ИЕЦ, евентуално, но това не е Дружба!
Ние сме фенове на шиканите, като нищо могат да се срещнат и успоредно след няколко меандъра по трасето на МД-3...  :help:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5976
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #330 on: 15.04.2024, 12:10:46 »
При евентуална среща на МД1 и МД3 всъщност прекачването не е нужно в едно и също направление - общ перон към центъра и перон към крайните станции. Може и пероните да са обърнати, ако се срещат на един перон например влак от Слатина и влак от Г.М.Димитров може да се направи пътуване Горна Баня до летището без да се татразиш през траволатора на Орлов мост. Пак е някакво предимство пред куция трансфер там.

Идеята на нашата топология с трите линии и три трансферни станции предполагаше добре организирани трансфери, за да може да се стига до всяка метростанция само с едно прекачване без значение къде започнеш пътуването, само дето заради прословутото пестене на пари проектите се осакатиха и сега е това положение което имаме. Резултатът пък от което са феномени че е по-бързо да се прекачиш от едната линия в другата като излезеш над земята и влезеш пак вместо да следваш предвидените трансферни пътища отдолу.

Думата "корсплатформен" се употребява и в българския език, от "С..С...", например.

Думата "кросплатформен" всъщност означава нещо съвсем друго и се използва в съвсем друга област, поне в българския език. Хубаво е партии да не се занимават с измисляне на правописни правила и да налагат термини в области извън техния прерогатив и да оставят правописа на Института за български език при БАН.

« Last Edit: 15.04.2024, 12:31:38 by fafan »

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2039
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Възлови метростанции
« Reply #331 on: 15.04.2024, 12:47:23 »
Само ако пероните са на едно ниво. Конкретно на СУ и Орлов мост едва ли има възможност МД3 да мине на едно ниво с МС СУ. Пък и на самата метростанция не са предвидени други перони. По принцип, сега всяка една станция е достъпна с най-много едно прекачване. Относно пестенето не знам дали точно тук има някакво значение, тъй като разстоянието зависи от ситуирането на двете метростанции и трасета. Пестенето се изразява в ниския таван преди Сердика 2 или тесните входове на Младост 1 (за сравнение виж входовете на Вардар).
Колкото до терминологията, знам че "кросплатформен" се използва най-вече от програмисти, но времената са толкова динамични, че БАН едва ли успяват да налагат термини. Примерно, думата "рукванд" е от немски, означава рафтове с напитки на бара, но едва ли е фиксирана от Института за български език. Или "пасарелка" - някой да е фиксирал тази дума? За специализирана терминология научна или строителна, не знам дали се занимават.
« Last Edit: 15.04.2024, 12:53:03 by New_Passenger »
Софийско метро, стари карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Софийско метро, хартиени карти - https://drive.google.com/drive/folders/1C7va0Idce58r2Mv2VTFwl2z5hi5PDlB6?usp=sharing

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5976
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #332 on: 15.04.2024, 14:24:16 »
Само ако пероните са на едно ниво. Конкретно на СУ и Орлов мост едва ли има възможност МД3 да мине на едно ниво с МС СУ.

Ако имаше място някъде, то точно на СУ и Орлов мост можеше да се появи такава станция където под парковете в района можеха да се развият нужните рампи за да се докарат трасетата до една такава станция. Другите две трансферни станции - на Сердика и на НДК нямат шанс заради плиткото заложение и вече изградените тунели от 80-те. С решението да се ползва обаче тунелът под Драган Цанков и там нещата се скопиха и отпадна такъв вариант защото кривите нямаше вече как да се съберат до входа на готовия тунел. Даже там стана най-куция трансфер от трите с така ситуираните станции и дългия траволатор.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16231
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #333 on: 15.04.2024, 14:49:04 »
Ако имаше място някъде, то точно на СУ и Орлов мост можеше да се появи такава станция където под парковете в района можеха да се развият нужните рампи за да се докарат трасетата до една такава станция.
То МС Орлов мост можеше да се направи с изход около МОЧА, така не би имало нужда от траволатор за прекачване от МД1 към МД3 и обратно. Но явно натежа връзката с наземните возила на Орлов мост пред тази с МД1.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1151
    • View Profile
Re: Възлови метростанции
« Reply #334 on: 15.04.2024, 17:19:05 »
След уточняването на Сердика - то там заради фльонгата наистина са на прав ъгъл поне на Орлов можеха го осмислят - станцията по М1/2 може съвсем спокойно да се измести малко, от М3 също и да се срещнат някъде в средата на парка - около скейтпарка можеха са успоредни.
А за бъдещето - в Дружба М2 и 3 може да издокарат успореден участък - то там така и няма кой знае колко перспективни продължения.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17554
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #335 on: 15.04.2024, 17:23:05 »
В средата на парка кой щяха да обслужват?! Мисля, че изяснихме, че и пресичането на 90 градуса не е фатално, стига трансферните връзки да са добре направени. При нас де факто една връзка не построиха, все се ползват съществуващи или се преминава на горното ниво на тунела за влаковете...

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1151
    • View Profile
Re: Възлови метростанции
« Reply #336 on: 15.04.2024, 17:29:11 »
Не съм особено убеден, че метростанция в парка ще е чак толкова лошо решение. Спирките на ГТ са в добра пешеходна близост. То и сега от спирката на Орлов мост до М1/2 не е особено близко, нито от тролеите.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17554
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #337 on: 15.04.2024, 18:08:39 »
Не съм особено убеден, че метростанция в парка ще е чак толкова лошо решение. Спирките на ГТ са в добра пешеходна близост. То и сега от спирката на Орлов мост до М1/2 не е особено близко, нито от тролеите.
И СУ и Орлов мост имат по един близък изход до възлово кръстовище. В средата на парка щяха да са равноотдалечени от всичко. Отделно, строителството в средата на парка щеше да е много по-сложно и засягащо съществуващото озеленяване.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5976
    • View Profile
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #338 on: 15.04.2024, 18:22:44 »
...строителството в средата на парка щеше да е много по-сложно и засягащо съществуващото озеленяване...

Най-вече щеше да засегне МОЧА а не зелени площи, който тогава беше табу. Сега вече този проблем го няма, но пък метрото е готово и сме пред свършен факт. Иначе сегашната метростанция Софийски университет можеше да се сдобие с югоизточен вестибюл който да играе ролята на междинен етаж към северозападен вестибюл на станцията на М3. По едно стечение на обстоятелствата този вестибюл който съвпада изцяло с местоположението на МОЧА беше спестен и трасето на М3 беше изместено леко на изток за да не засегне светинята.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17554
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Възлови метростанции
« Reply #339 on: 16.04.2024, 17:46:34 »
Най-вече щеше да засегне МОЧА а не зелени площи, който тогава беше табу. Сега вече този проблем го няма, но пък метрото е готово и сме пред свършен факт. Иначе сегашната метростанция Софийски университет можеше да се сдобие с югоизточен вестибюл който да играе ролята на междинен етаж към северозападен вестибюл на станцията на М3. По едно стечение на обстоятелствата този вестибюл който съвпада изцяло с местоположението на МОЧА беше спестен и трасето на М3 беше изместено леко на изток за да не засегне светинята.
Колко пък щеше да го засегне, като и сега си има изход от югоизточния вестибюл пред МОЧА, дето не знам чак колко толкова е използван... Малко е непълен кадастъра на изображението, което споделям, но се вижда къде са тунелите и станциите спрямо мочата и драма с нея няма никаква. С къртиците са спазвали някакви радиуси на криви и по-важно им са били те и да не засегнат останалото съществуващо застрояване по "Евлоги и Христо Георгиеви", "Васвил Левски" и по "Цар Освободител". Станции по-навътре в парка биха били безсмислени и повече отдалечени от двете кръстовища на Ректората и на Орлов мост...
« Last Edit: 17.04.2024, 11:05:26 by difian »