Author Topic: ЗиУ - 9  (Read 49445 times)

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8342
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #160 on: 12.06.2023, 17:54:50 »
Не всичко руско, но конкретно ЗИУ са недомислени - ако бяха читави нямаше СССР да купува Шкода 9/14тр за Крим и Крещатик и 1990г. известно количество 15тр, работили на Крещатик над 15 години. Съпротивленията под пода водят до сериозни проблеми с електро- и противопожарната безопасност и затова при ремонти и модернизации в Русия често се изнасят на покрива. Шкода 9тр е със съпротивления на покрива от 1965г. и до преди няколко години работеха в Крим.  :rolleyes: Плевен за съжаление не успя да получи Шкода 14тр заради влошения търговски баланс с Чехословакия и желанието на властите обезателно откриването да стане за 7 ноември.  :(

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1015
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #161 on: 12.06.2023, 17:59:22 »
Чак много лоши не са. При добра поддръжка и ЗИУ може да изглежда като ново.
Не съм се возил в ЗИУ при дъждовно време. Но баща ми, от Пловдив, ми раказа" Когато бяхме ученици, това по времето на късния соц, в Пловдив имаше едни руски тролеи ЗИУ, коитокато е малко мокро навън и се хванеш на дръжката и все още си стъпил на земята, те удряше ток, вярно не силно, но удряше. При Шкодите, независимо дали старите или новите (има предвид 9тр и 14тр), такова нещо нямаше".
 

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3379
  • ČKD
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #162 on: 12.06.2023, 18:33:37 »
Плевен за съжаление не успя да получи Шкода 14тр заради влошения търговски баланс с Чехословакия и желанието на властите обезателно откриването да стане за 7 ноември.  :(
Това също абсолютно не е вярно. Когато Плевен прави поръчката за 14Тр, завода връща отговор че за толкова кратко време не могат да им произведат такава бройка. За това и по това време се обръщат към руснаците. :) Заради влошените търговски отношения не получаваме 15Тр, защото тогава чехите спират да приемат плащания в рубли и започват да искат долари. Тогава се заражда и ДАК-Чавдар, иначе сега още щяхме да си търкаляме 15Тр, евентуално и модернизирани. :) Факт е, че в началото са имали проблеми със ЗиУ-тата, защото ТИС-овете са били предназначени за Чешки тролейбуси.
Иначе ЗиУ не бих казал, че са лоши. Това, че управлението им за времето е било архаично, ами толкова са могли.
« Last Edit: 12.06.2023, 21:59:52 by Mammoth »

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5540
    • View Profile
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #163 on: 12.06.2023, 19:04:13 »
Самите руснаци, поне тези, които имат акъл в главата си, си признават, че ЗИУ-9 е пълен боклук. Тотално ремонронепригодни са, дори заводски зададеният експлоатационен срок е 7-8 години, след което за рязане и нов. Те така и правеха в бившия СССР. И в София, и в Пловдив са изключително зле приети от персонала, по-зле дори от ДАК-овете. В Будапеща ги модернизираха, без да оставят почти нищо от оригинала. Конкретно за Плевен е трябвало да доставят втора ръка западногермански тролеи, но на нашите им се вижда малък броят на пътниците, които могат да поемат. Освен чехите, и унгарците също отказват да поемат поръчката заради претоварена производствена програма. Иначе щеше да има Икарус 260Т. Обаче.....Първият с доларите е Горбачов - той нарежда 86та година плащанията в рамките на СИВ вече да се извършват в долари, съответно иска долари за всичко, доставяно от СССР. Полша, Чехословакия и Унгария веднага правят същото. Така още 86та Горбачов разпада СИВ, а после и СССР.
« Last Edit: 12.06.2023, 20:46:38 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17438
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #164 on: 12.06.2023, 20:05:09 »
Градовете нямаха алтернатива… А в демокрацията се запази тенденцията за скопени управляващи, чиято най-важна задача е да се облажат от властта. Има кметове на селата-квартали на София, които са  станали такива с идеята да си узаконят незаконните къщи… Та не е повод за хвалба, колко години са ги бутали във Враца без каквато и да в поддръжка. Там и Икарусите бяха така, накрая просто ги нарязаха.

Масово кметовете и администрацията са с мисленето на цигани - къде какво да се набере и да се предаде за скрап, това им е начин на живот и визията за развитие!

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5540
    • View Profile
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #165 on: 12.06.2023, 20:44:41 »
Идеята е била градовете да се оборудват с български тролеи Т13-30 и Т14-30. Дори са искали да построят тестово трасе между Ботевград и Врачеш, с превоз на пътници, подобно на това на Шкода. Но в МЕИ се забатачват с българския тиристорен регулатор...
Навремето, когато ЗИУ-тата бяха нови, нямах и 10 години, веднъж специално чаках, за да се кача на нещо по-различно от Икарус. Като се качих, веднага съжалих - направо ми се доповръща.
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5242
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #166 on: 12.06.2023, 20:56:41 »
Но в МЕИ се забатачват с българския тиристорен регулатор...
Каква изненада... сигурно не са могли да схванат как работи някой западен регулатор, който са искали да изкопират.

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 362
  • 2914 (1987 - 2021)
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #167 on: 12.06.2023, 21:13:32 »
Добре, че това с Т13-30 и 14-30 не се е случило, че всички тролейбусни мрежи в България щяха да са закрити вече.
Ikarus 280.92T GANZ ELEKTROTECHNISCHE WERKE
Ikarus 280.94T GANZ VILLAMOSSÁGI MŰVEK

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3356
    • View Profile
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #168 on: 12.06.2023, 21:53:19 »
Инвазия на ЗиУ във форума, за ужас на всички "фенове"  :D   : инв. №2540 преминава опасно близо до Орлов мост 8) Автор: Иван Григоров.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5540
    • View Profile
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #169 on: 12.06.2023, 22:00:29 »
А много добре, че се напълнихме с "говенные" тролеи, които освен всичко останало нямате си представа колко ток харчат...В Пазарджик персоналът се разболя психично от двете нови ЗИУ-та.
По рейс и по жена не се тича!

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1021
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #170 on: 12.06.2023, 22:16:55 »
Такива е имало, такива са докарали. Виждаш че по него време никой не ни е предлагал по-хубави.
Са знам, че най-вероятно ако бяха докарали канадски щеше да е най-доброто възможно, ама надали да ни се случи

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5242
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #171 on: 12.06.2023, 22:21:32 »
Ами всъщност докараха и канадски... само че така и не тръгнаха.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1021
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #172 on: 12.06.2023, 22:23:35 »
Не го споменавай пред колегата, че ще се поболее от мъка....
И айде че ми възбуди интереса понеже не съм чувал за това - каква е била причината да не тръгнат?
Иначе ако си говорим за добри тролеи - немските графове от онова време са много добри

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5242
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #173 on: 12.06.2023, 22:25:17 »

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3379
  • ČKD
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #174 on: 12.06.2023, 22:28:54 »
Такива е имало, такива са докарали. Виждаш че по него време никой не ни е предлагал по-хубави.
Имахме вариант, но бяхме верни и плащахме в рубли…

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3356
    • View Profile
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #175 on: 22.12.2023, 18:16:54 »
ЗиУ - 682 с неизвестен инв. № в София, 31.01.1997г.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline jonckheere

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 910
  • Батаклиев го заБатачи
    • View Profile
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #176 on: 23.12.2023, 00:40:07 »
Инвазия на ЗиУ във форума, за ужас на всички "фенове"  :D   : инв. №2540 преминава опасно близо до Орлов мост 8) Автор: Иван Григоров.
Кое е опасното че просто не вдявам ?

Ами всъщност докараха и канадски... само че така и не тръгнаха.
Та дори ги накълцаха. Обаче най-лошото е, че платиха парѝ за транспортирането, изгориха нафта или каквото е там гориво, с други думи казано инвестираха парѝ и изгубиха време, и после всичко това отиде на кино, с две думи пълна загуба. Щом като нямаше да тръгнат поне да не ги бяха товарили на фери ботовете.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3356
    • View Profile
    • Email
Re: ЗиУ - 9
« Reply #177 on: 23.12.2023, 12:07:22 »
Инвазия на ЗиУ във форума, за ужас на всички "фенове"  :D   : инв. №2540 преминава опасно близо до Орлов мост 8) Автор: Иван Григоров.
Кое е опасното че просто не вдявам?
Направил съм опит да се пошегувам с повечето негативни мнения за тези тролейбуси, изразени по-нагоре в темата, но изглежда неуспешен.

Всъщност лошата репутация на ЗиУ се дължи на две неща: грубовата и компромисна изработка и още по-лоша поддръжка в нашата страна, като изключим Плевен.

В София поддръжката им също не е била цветуща, дори бих казал, че е била по-лоша от тази в останалите градове. Да не забравяме, че преди ЗиУ в София много дълго са ескплоатирани тролейбуси Шкода 9Тр, които да речем при сходна технологична сложност са произведени много по-качествено, без честа нужда от истинско техническо обслужване, и в тази връзка за персоналът по депата са били благословия. Същото се отнася и за Икарусите - когато едно превозно средство е произведено със заложено качество в отделните детайли и възли, то е по-устойчиво на недостатъчната поддръжка.

С външния си вид ЗиУ създава усещането за неразрушима машина, издържаща на всякакви проблеми, но всъщност се нуждае от много по-често, акуратно и времеемко обслужване, което повечето механици не са склонни да извършват. Ненавременното обслужване почти веднага се отразява на цялостното състояние, което бързо може да се превърне в критично, и разбира се опасно за пътниците и водачa. Хората се лъжат често, че тези грубовати (, а за мен очарователни) тролеи са дуракоустойчиви, но истината е, че ЗиУ (както и напрактика всички съветски/руски машини) не прощава слабостите в поддръжката и много бързо започва да си "отмъщава" с всякакви проблеми и откази. Затова битува това мнение за тях, но то е само едната страна на монетата...
« Last Edit: 23.12.2023, 12:20:06 by difian »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline HST

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 362
    • View Profile

Offline DareDevil

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 347
    • View Profile
Re: ЗиУ - 9
« Reply #179 on: 01.04.2024, 23:08:16 »