Author Topic: Чавдар В1420  (Read 70464 times)

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4060
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #180 on: 06.11.2023, 15:55:06 »
АзТо е някакъв парадокс, че най-бедните и трудни 90-те сме имали по-редовен и уреден транспорт от сега.
Милион пъти е коментирано, че именно в тези най-бедни години населението разчита основно на обществен транспорт за придвижването си, а личният автомобил е бил наистина лукс, така че никакъв парадокс не е.
Това оправдание щеше да важи ако бяхме в Африка или някъде в третия свят. Европейската практика обаче не показва подобни неща, въпреки личния автомобил се развива и обществения транспорт. Лошо ако мисленето е такова, че картинката става като в третия свят...разни трансфери, бусчета, споделено пътуване с таксита като в Африка.

Да не забравяме, че тогава имаше софийско жителство и не беше толкова лесно да си вдигнеш "чукалата" и да идеш и живееш в София или друг голям град ! Сега освен, че се обезлюдиха, но и хората в селата се позамогнаха и научиха, че времето е ценно... Навлизаме в сериозен оффтопик и предпочитам да спра.

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6434
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #181 on: 08.11.2023, 00:17:24 »
Имаше още един, забравихме го, той вече беше с онези шарки - бяло с жълто, оранжево и кафяво. 92ра беше тестов по 85 в Малашевци, по-късно Земляне на 383, най-накрая на 74, движеше се докъм 95та или максимум 96та.
Помня го, нещо като 1287 или 1297. Мисля че завари берлинските 305ци, значи поне до 1997.

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1240
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #182 on: 09.11.2023, 16:26:55 »
Точно така Тиристор е прав. Имаше такъв автобус в Земляне.Ето на кратко неговата история, той е произведен 1991г. С ливрея бял с диагонални ивици оранжеви и кафяви като Чавдарът в Русия. Абсолютно идентичен, снимка на когото видяхме преди известно време в темата.
Землянският първоначално беше зачислен под номер 1809 С 3433 ПБ. за линия 383.Беше много красив наистина, но като настъпи времето на масовото преправяне на Икаруси от съчленени на единични в Земляне,едни къса база,други дълга база,за да ги пуснат по линия 202, та и той заедно с тях го резнаха и го осраха буквално и то не културно направен като Благоевградските с три врати както е моделът Б1320, а още по-зле остана само предницата и отзад само задния панел на автобуса.
Това стана 03.1996г.и след преправянето го преномерираха на 1287 до неговия край 11.1996г.

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1005
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #183 on: 09.11.2023, 18:26:44 »
Какъв е тоя край на 5-годишна възраст  :help:
Сигурно ли е, че е произведен 1991 г. - този модел не е ли произвеждан до 1988 г., когато пускат в производство Чавдар 130 и Чавдар 140?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5734
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #184 on: 09.11.2023, 18:42:03 »
Не. Чавдар 130 преди промените са произведени общо два-три, за панаира и за тестове на полигон в Унгария. Защото след събарянето на берлинската стена, нашите докато се натуткат, чехите вдигат цената на агрегатите над три пъти....Серийното им производство тръгва отново чак 93та, но са направени много малко. 140 пък съвсем - остава си един до 93та. А е трябвало да влязат в производство още 84та...Вместо това до 90та произвеждат Шкоди с концепция от 50те..Иначе в София аквариумите стандартно не изкараха по повече от пет години.
« Last Edit: 09.11.2023, 18:48:34 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1005
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #185 on: 09.11.2023, 21:55:53 »
Мерси за инфото. Но толкова ли кофти машини са били, че само по 5 години са изкарвали?
В Благоевград изкараха чак до 2017 г., макар и при по-слабо натоварване.  В София трябва да са били някакви единични бройки и сигурно не е било рентабилно да ги поддържат?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5734
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #186 on: 09.11.2023, 21:57:41 »
С много проблемни румънски агрегати. И липса на всякакви резервни части по окачването, и не само.
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2152
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #187 on: 09.11.2023, 22:11:31 »
Не са случили на майстори. Не са били кофти, по-малко са хачили от Икарусите при същата норма разбирай повече за шофьора. Били са по-бързи и са се управлявали по-леко. Окачването е издържало по дупките 200 хиляди и оттам е идвала мъката като сложиш, че и въздушните им възглавници са с по 12 болта и половин ден работа на колело никак не са били приятни за ремонт. Икарусите са издържали също толкова на 300 000 първи основен ремонт на двигателя 2156 и така през 300 000. При среден пробег около 80 000 на година за 4 години всичко е било леж и при Икарусите и при 14-20. През 91-92-ра всичко грохва и София се нуждаеше спешно от автобуси, а пари нямаше.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5734
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #188 on: 10.11.2023, 00:27:33 »
Пари не е да е нямало, но се крадяха.....Имайте предвид, по повод на това колко хубаво е било при бай Тошо, че още тогава, през 80те, по-второстепенните улици и пътища, и в градовете, и извън тях, си бяха буквално на решето от дупки. Отделно по тях се движиха тежки съветски камиони и трактори, комбайни, че и танкове понякога, когато военните ходеха по учения. Това допълнително им разказваше играта. Затова някои хора си мислят, че Шкодите 11Г5 и 11М3 са били супер. За Икарус след 10ти ноември унгарците въобще спират да внасят части и става майко мила.
По рейс и по жена не се тича!

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 414
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #189 on: 10.11.2023, 00:54:02 »
Не са случили на майстори. Не са били кофти, по-малко са хачили от Икарусите при същата норма разбирай повече за шофьора. Били са по-бързи и са се управлявали по-леко.
Ако под по - леко управление имаш предвид втора скорост да ти е в другия край на кабината, където се намира шеста на Икаруса, значи би бил единсвения мераклия за такъв автобус. За харченето е много важно с какво правиш сравнението, петак или шестак. Срещу петак, разбира се, че 14-20 би харчил по - малко, но при шестак не би трябвало да има разлика.

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1014
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #190 on: 10.11.2023, 10:57:52 »
Е нали Икар беше писал, че в края на соца и зората на демокрацията е имало поръчка за 120 броя Б14-20, но Сашо Каракачанов, уж с цел пестене на пари за метрото отказал бройката. И там другите врътки с чкд-тата и тн. Иначе ако тогава са били напазарували масово аквариуми сигурно щяха да спасят завода и вече 141 щеше да е с по-добри компоненти, които да издържат повече от 5 години.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11108
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #191 on: 10.11.2023, 11:31:44 »
Заводът можеше да бъде спасен само с голяма външна инвестиция. Аквариумите през 90та бяха толкова актуални, колкото и 11Г5 и Икарус 280.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15301
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #192 on: 10.11.2023, 11:46:47 »
Е нали Икар беше писал, че в края на соца и зората на демокрацията е имало поръчка за 120 броя Б14-20, но Сашо Каракачанов, уж с цел пестене на пари за метрото отказал бройката. И там другите врътки с чкд-тата и тн. Иначе ако тогава са били напазарували масово аквариуми сигурно щяха да спасят завода и вече 141 щеше да е с по-добри компоненти, които да издържат повече от 5 години.

Ако бяха купени тогава 100-200 аквариума, може би по-скоро впредвид кризите после щяха да ги крепят и кърпят със сума основни ремонти до към 2014-та както правеха с О 305-ците, и нямаше да купуват втора употреба О 305-ци. Даже може би щеше да е една идея по-лесно, защото Чавдар В14-20 не знам някога да е имал проблем с каросерията, като О 305-ците. Ако ги бяха поръчали и автоматици щеше може би да се избегне вноса втора употреба през 93-та, защото 91-92-ра щеше да има поне 100-200 чисто нови аквариума. Може би с ремонти щяха да откарат до идването на МАН-овете, при положение че в Румъния сходни автобуси и тролейбуси, със същите двигатели и мостове откараха толкова.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1014
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #193 on: 10.11.2023, 13:36:14 »
То принципно никой чуждестранен инвеститор не би инвестирал в завод, който няма клиенти и няма потенциални бъдещи клиенти. Като имаш обаче 100тина автобуса за столицата и може би няколко по-малки поръчки за градовете и ще привлече внимание. Но завод без поръчки и без работа не е "апетитен" за чужд интерес.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13860
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #194 on: 10.11.2023, 13:49:02 »
Мисля, че тези хипотези вече сме ги дискутирали, как е можело да се спаси завода и да продължи да произвежда. Фактите обаче са, че последните изделия на завода са доста некачествени - Чавдар 141, аквариумите също, и с тяхното ремонтонепригодно окачване и постоянно течащи покриви и люкове... Няма един Чавдар, който да няма проблеми с течове от покрива. Така че не съм сигурен, че тези планирани аквариуми за столицата щяха да изкарат повече от 10 години. Докато оранжевите Мерцедеси са с по-добра концепция и по-високо качество на изработка и въпреки пределната им възраст и лошата поддръжка успяха да изкарат 15-20 години по нашите пътища.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8627
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #195 on: 10.11.2023, 14:00:27 »
По натоварените линии в София В1420 трудно щяха да изкарат повече от 5-7 години, O305G/Heuliez издържаха по-дълго макар и втора употреба.  :rolleyes: Поръчка за 120 морално остарели автобуси за София дори и с още няколко десетки за другите големи градове надали щеше да привлече сериозен инвеститор.  :rolleyes:

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15301
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #196 on: 10.11.2023, 18:28:06 »
Ако ги ремонтираха постоянно в Дупница и Омуртаг не се знае...може би щяха да докарат до МАН-овете. Все пак и конструктивно са по-опростени от О 305-ците. Наистина и в други градове караха по 10-тина години преко сили, но не знам да са ги пращали на ОР, а ги подменяха с автобуси 2-ра употреба, а В14-20 не бяха скъсани или усукани а със здрави шасита.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11108
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #197 on: 11.11.2023, 00:49:08 »
Иво, свали розовите очила и слез на земята. Разликата между 1420 и О 305 може да я видиш и в момента в Малашевци. Едното се кара с два пръста, а другото с мускулна треска. Какъв е смисъла да купуваш нещо морално остаряло, за да го пращат непрестанно в АРЗ белким изкара 15 години. Окачването на управляемите мостове въобще не е удобно за поддръжка, ако не вярваш заповядай - третия мост е таман наполовина готов.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5734
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #198 on: 11.11.2023, 04:04:38 »
Мисля си дали тази румънска основа, че и ДАК-овете включително, не са направени да се кара колкото му е отреден ресурса и да се хвърля, като междувременно заводите постоянно бълват нови и нови за непрекъсната замяна. Точно така бяха ЛАЗ-овете, също ЛиАЗ, ЗИУ-тата - всички изброени са тотално непригодни за ремонт. Питайте някой стар шофьор относно камионите Роман.....Всички са си мислели, че така може да се кара до безкрайност, кой ти знаеше, че ще дойде 89та година и всичко това ще трябва да се плаща....Отделно румънците не са имали лицинз за съчленен автобус от МАН, само за единичен. Съчленения те си го мъдрят.....
« Last Edit: 11.11.2023, 04:09:45 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15301
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #199 on: 11.11.2023, 08:18:34 »
Иво, свали розовите очила и слез на земята. Разликата между 1420 и О 305 може да я видиш и в момента в Малашевци. Едното се кара с два пръста, а другото с мускулна треска. Какъв е смисъла да купуваш нещо морално остаряло, за да го пращат непрестанно в АРЗ белким изкара 15 години. Окачването на управляемите мостове въобще не е удобно за поддръжка, ако не вярваш заповядай - третия мост е таман наполовина готов.
Никой не говори за управлението това е ясно. Макар че и В14-20 може да се поръча и има автоматик.  То Икаруса едва ли се кара по-лесно, ама дочакаха МАН, в някои градове дори Чавдар 11Г5 докараха чак до 2012-2013-та. Даже в София имаше последни бройки 11Г5, 2-3 останали чак до към 2009-2010-та и ги въртяха все единствено на 93 и 65, дори към самия край и на 98 съм го виждал.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР