Преди време
го написах в Спаси метрото, но ще го напиша и тук. Това по отношение на коментар на
fafan, че защото сме били цитирани, значи задължително има връзка с нас.
Във връзка с внесеното в Столичната община предложение от ДЕОС \ DEOS бихме искали да кажем следното:
1. При предстоящата реконструкция на трасето се запазва възможността междурелсието да се преработи в 1435 мм, когато и ако се докаже технологична и експлоатационна нужда от такова;
2. В София има само едно депо, пригодено за обслужване на състави за междурелсие 1435 мм - депо "Искър", намиращо се в ж.к. Дружба. Намиращите се в депо "Красна поляна" два коловоза за 1435мм са недостатъчни за захранване на линия като ТМ№5 и не са проектирани за редовна експлоатация;
3. В депо "Искър" няма достатъчно състави, за да обслужват линия като Тм№5, а закупуването на нов подвижен състав в рамките на новия програмен период се ограничава до 13 нови състава за междурелсие 1009 мм, които следва да освободят наличните състави "Инекон" за прехвърляне по други линии;
4. Депо "Искър" се намира на 10,6 км от най-близката точка от новопредложения маршрут на ТМ№5. Това прави захранването на една линия като ТМ№5 бавен и сложен процес;
5. Закриването на обръщателни уши е неприемлива практика в град, който вече е закрил 20 км еднопосочен релсов път само през последните 10 години. Закриването на това ухо прекъсва транспортни връзки: напомняме, че обръщателното ухо на Съдебна палата обслужва и ТМ№8, както и компенсира загубеното обръщателно ухо на пл. Руски паметник;
6. Кривата от бул. Христо Ботев към ул. Пиротска ще е трудна от екплоатационна гледна точка, ще предизвиква неудобства за ватманите и пешеходния трафик, предвид, че ще е с минимален радиус в тясно кръстовище.
Бихме искали да предложим алтернативна посока за размисъл на Група „Устойчиво развитие“:
1. Преминаването от 1009 на 1435 мм междурелсие за бул. Цар Борис III трябва да е обвързано с реконструкция на депо Красна поляна за съвместяване на двете междурелсия и осигуряване на връзка през бул. Никола Мушанов и ул. Коломан, както е предвидено и в ОУП. Капацитетът на депо "Искър" никога не е достигнат, но дори и с пълно депо, няма да има достатъчно състави за обслужване на 4 линии, пресичащи целия град и играещи ролята на канализатори на пътникопоток. Напомняме, че трамваите са най-ефективни като демотиватори на автомобилното движение към Центъра, ако са с къси тактове на движение;
2. Преминаването на бул. Цар Борис III на 1435мм междурелсие ще е обосновано при маршрут, "пробиващ" към бул. Ботевградско шосе и кв. Враждебна, който да допълва метрото във формат Скоростен трамвай;
3. Реконструкцията на обръщателното ухо при Съдебната палата в двупосочно ще позволи да се организират маршрути като кв. Хладилника/ж.к. Дървеница (след реализиране на трасето по ул. Никола Габровски) - Съдебна палата и т.н.
Не мисля, че е тайна за някой от тук присъстващите, че аз съм активен пропонент на трамвай 27 (5+22), както и на трамвай 30 (7+23) и на трамвай К (който да стане кръгов поетапно) във формат Скоростен трамвай, но ако ще се тръгне към тяхната реализация с междурелсие 1435мм, то тогава това трябва да стане след задълбочена икономическа оценка и на база щателно изследване на варианти за маршутна схема, която да не се парализира от трансформацията им в 1435мм.
Аз лично не съм убеден, че съществуват много такива варианти.Двете междурелсия са тежест за града и създават повече проблеми, отколкото решават. Ако ще вървим към уеднаквяване, аз лично мисля, че който е по-голям печели, т.е. вече построените като 1435мм трасета трябва да се преустоят обратно в 1009мм. Защо?
- Те са общо към 40 км, като една част от 2,6км са в сдвоено трасе, т.е. тя може даже да не се реконструира, а просто да се изостави третата релса;
- По тях се движат по-малко състави, при това - по тях не се движи нито един новопроизведен състав, т.е. не са наляти сериозни инвестиции в подвижен състав и ще е по-лесно и икономическо обосновано да се разпродадат и подменят, или реконструират (новите чехи са с кош като за 1009 и може само да им се смени талигата) в състави за 1009мм
- Ще се наложи да реконструираме само едно депо, вместо две[\li]
Една част от трасетата за 1435мм вече се нуждае от пълна рехабилитация и ще е далеч по-малко болезнено да обърнем 40км трасета и едно депо, отколкото да обръщаме 260км и да реконтруираме общо три депа, а на всичкото отгоре да изхвърляме към 180 трамвая, добри или лоши, вместо да разпродадем или реконструираме 50 (мисля, че толкова бяха сега в Искър, който може - да ме поправи).
В заключение, тази идея е безсмислена. Най-оптималното е да се направи това, което вече е направено - да се остави възможност за 1435мм по трасето и да се измисли транспортната схема преди да започнем да подменяме трасетата в едно или друго междурелсие. Пък ако утре в Кремиковци текне мед или Фонтан на младостта - можем и 30 междурелсия да си направим. Дотогава обаче 1009мм си остава най-ефективния вариант.