Author Topic: Учебни курсове  (Read 40601 times)

Online Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3105
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #160 on: 31.03.2022, 02:27:17 »
Някой пенсионери просто не пускат кокала и не дават път на младите, не че толкова си обичат работата, просто всичко е въпрос на пари, които на такива години сигурно не са лоши, особено ако се получава и пенсия. Уви, никой от нас няма да е вечен, нито незаменим.

Иначе и аз съм на мнението на тролей №164, че смените не трябва да се обръщат - има хора чучулиги, има и сови. Но ако оставим работния режим на страна, специално при шофьорите (автобуси и вероятно тролейбуси) се преплитат и още един куп задължения, несвойствени и несвързани с основната длъжност, които разтягат работния ден до 12-14 часа, което вече си е убийствено. Поне в провинцията масово е така - хигиена/мивка, зареждане, сервизна дейност и отделно самото шофиране. На такъв режим и спрямо повсеместното мизерно заплащане за този труд у нас наистина издържат само големи ентусиасти, водени преди всичко от много мерак и нищо повече :crazy: за това още от средното училище всички искат да бъдат меринджеи - да работят в офис "нещо по София", да имат служебна кола, телефон и секретарка, да пият фрешове по цял ден, да им белят банани и портокали от професионален беляч в офиса и други благинки, които в ДАП-а ги няма :D 

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4881
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #161 on: 31.03.2022, 09:29:12 »
Според мен тук трябват и законови промени и пенсионерите да имат право да работят до намирането на млади кадри. Впрочем, това би могло да се регламентира и със самия трудов договор.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5000
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Re: Учебни курсове
« Reply #162 on: 31.03.2022, 09:58:07 »
Те и сега имат право да работят. Затова ГТ се крепи на пенсионери водачи.
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4276
    • View Profile
    • Email
Re: Учебни курсове
« Reply #163 on: 31.03.2022, 10:17:30 »
В Канада проблемът е решен много просто. Няма файда хем да работиш, хем да получаваш пенсия, защото пенсиите са облагаем доход. И при тази прогресивна скала, плюс семейното облагане, като данъчните ти съберат заплатата, пенсията и някакви други източници на доходи, излиза, че държавата си прибира пенсията. Облагат се дори социалните помощи и тези за безработица. Единствено необлагаеми са детските надбавки, които при ниска заплата са 600 долара месечно, а при висока - 50. В България, понеже пенсионерите се осигуряват само ако искат, работодателите имат огромна файда да държат пенсионери - хем плащат по-малки заплати, хем по-малки осигуровки, самите пенсионери също са доволни на ниска заплата, понеже вземат и пенсия. Отделно "дългогодишен опит", доказали се, ценни кадри......В резултат навсякъде е фраш с пенсионери, а толкова много млади хора не могат да си намерят работа. Единствената оправия е работодателят (ако иска или ако се налага) да обяви съкращения, тогава е задължен първо да освободи пенсионерите. Иначе не може да накара да си тръгнат доброволно, ако не искат, както и да ги уволни и на тяхно място да вземе млади хора. Още по-страшно става ако пенсионер е трудоустроен, с ТЕЛК-ово решение, с право на работа. Тогава по никакъв начин не може да го съкратиш и при съкращения. В България преди няколко години ми се наложи да избирам за съкращение млади специалисти, и то добри, защото нямаше с какво да им плащаме - трябваше да се освободят 18 човека, в същото време 17 пенсионера с телкови решения (здрави и прави хора, без никакви здравословни проблеми, но платили си под масата), които не правеха абсолютно нищо, не можеш да ги уволниш. Дори един от случаите беше фрапантен - с ТЕЛК, освободен от теренни геодезически измервания и командировки заради този ТЕЛК, в същото време си има фирма и си прави теренни измервания "частпром", работи си частната работа в работно време и през ден предава папки в заведенията отсреща......
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7097
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #164 on: 31.03.2022, 10:28:29 »
С диагноза хроничен или гофриран шлангит ТЕЛК дава дори 100% инвалидност срещу съответната сума. :) Болните с по-лека форма на хроничен шлангит се трудоустрояват. :)

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4471
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Учебни курсове
« Reply #165 on: 31.03.2022, 10:31:21 »
Аз нямам нищо против пенсионерите, много от тях са напълно способни, други също толкова некадърни, колкото са били и преди да се пенсионират. Някои просто са толкова свикнали с режима "от работа вкъщи и от вкъщи на работа", че останали без работа просто нямат какво да правят - нямат хобита, нямат вила, където да гледат градинка и т. н.
Но да получават и пенсия, и заплата ми се струва дълбоко погрешно - пенсията е вид обезщетение, че си си изработил работата и се отдаваш на заслужена почивка. Ако можеш и искаш да работиш още, значи не си се наработил и ти е рано за пенсия. И това с кокала е вярно - на някои хора, колкото и пари да получават, никога не им стигат. Имам колега пенсионер с тавана на пенсиите, който работи на две места, общият му чист месечен доход е към 5000 лв, при пенсионирането си взе няколко заплати накуп, не издържа семейство, има собствено жилище... и пак е постоянно без пари.
Иначе и аз съм на мнението на тролей №164, че смените не трябва да се обръщат - има хора чучулиги, има и сови.
Въпрос на свикване. Хората, работещи на редовна смяна от 9 до 17 си имат ежедневен режим и им е трудна идеята да стават всеки ден по различно време. И аз, когато през лятото две години подред бях без работа, минавах на режим "спане от 1 до 10", който е естествен за мен, но когато работя, бързо се приспособявам с разбърканите смени, както qwerty95 го каза - по 12-14 часа днес от 4 сутринта, утре от 16 след обяд. Натоварва ме единствено голямото количество извънреден труд (60-80 часа на месец). Наблюдавам и редица колеги, които по една или друга причина охотно работят и по повече и съдейки по себе си, че на практика почти нямам време за нищо повече от работа, храна и спане, напълно разбирам какво се получава ако работи човек 20-30 години на такъв режим - той просто няма време за живот извън работата и след пенсиониране не успява да се научи тепърва да живее свободен. Много колеги или се пропиват и взимат пенсията много кратко, или продължават да работят до смърт (буквално).

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15437
    • View Profile
    • Email
Re: Учебни курсове
« Reply #166 on: 31.03.2022, 11:54:11 »
В България, понеже пенсионерите се осигуряват само ако искат, работодателите имат огромна файда да държат пенсионери - хем плащат по-малки заплати, хем по-малки осигуровки
Не е вярно това от много години вече (освен ако пенсията не е над 3400 лв). Само за граждански договори на пенсионери е по желание за ДОО и задължително за ЗО (то в началото и за ДОО беше задължително, но Конституционният съд го събори). Иначе и вторите трудови договори, и тези до 40 часа месечно (примерно чистачки), и еднодневните, и тези на пенсионери, и социалните разходи (без ваучери до 200 лв) задължително се осигуряват за всички осигурителни фондове. Единствено на държавните хрантутници (държавни служители, военни, полицаи, прокурори и т.н.) държавата поема пълните осигурителни вноски. Гражданските договори също се осигуряват за пенсия задължително, освен ако са единствен доход и са под минималната работна заплата. Самоосигурените (като адвокати примерно) не правят отчисления само за мижавите фондове "Безработица" и "Трудова злополука и професионални болести", но разпределят доходите си поравно в 12-те месеца, т.е. не може да се играе с висок доход през декември, от който да се осигурява само 3400 лв. Отделно кандидатстването им за кредит е по-проблемно в сравнение с тези на трудов договор или договор за управление и контрол. Умря Марко с криенето на доходи от ДОО. В първите фирмени години - 1994-96 пишехме доходи на пенсионери - хем без осигуровки, хем с нисък ДОД заради прогресивната скала, но това отдавна мина в небитието.

Но пенсионирането не минава през работодателя. Вместо от УП-2 и УП-3 осигурителните доходи се вземат директно от Персоналния регистър на НОИ и само ако работникът има възражения, работодателят изчиства евентуални неточности - най-вече поради изчезнали данни от началото на века или коригирани граждански договори. Така че човекът си работи и си получава пенсия. Като мине годината, може да иска преизчисляване на пенсията му от НОИ.
« Last Edit: 31.03.2022, 12:17:42 by blagun »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14486
    • View Profile
    • Email
Re: Учебни курсове
« Reply #167 on: 31.03.2022, 13:15:06 »
Нямаше ли нещо, че шофьори, машинисти, ватмани се пенсионират на 50 години заради тежката и отговорна работа? Ако е така, то на 50 човек в повечето случаи се чувства млад и енергичен и нормално да иска да си продължи да работи, вместо по цял ден да лежи вкъщи, особено ако не е успял да си купи имот и живее под наем.

Преди някъде писах, че в моята работа имам работещ охрана-зевзек дори на 80 който е бил точно шофьор на автобус но за селата извън града и каза че се е пенсионирал на 50 оттогава не е спирал да работи. Казва че на 80 се чувства че има енергия, какво остава на 50.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4276
    • View Profile
    • Email
Re: Учебни курсове
« Reply #168 on: 31.03.2022, 13:20:58 »
Имаше, но го отмениха, остана само за миньори, водолази и пилоти. Както и за милиционери и военни, на които не им пипнаха привилегиите....Те важат дори за каките, които те снимат за лична карта, също и за чистачките в МВР.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7097
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #169 on: 31.03.2022, 13:39:05 »
Полицаите и военните страдат от тежкото професионално заболяване маясъл и затова се пенсионират рано. Всъщност наскоро вдигнаха пределната възраст за учените полицаи и военни - хабилитираните лица в АМВР, военните училища, ВМА, научните институти и т.н. до 65 години. Водачите в градския транспорт са втора категория труд. :)
« Last Edit: 31.03.2022, 13:42:03 by V.Peichev »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1961
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #170 on: 31.03.2022, 14:19:50 »
Гражданските пилоти са на 65, ако са физически и психически годни.
The Grand Tour

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9396
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #171 on: 31.03.2022, 20:38:33 »
С промените ватмани и шофьори ще се пенсионират на 60 .Иво , аз на 49 вече се чувствам изхабен с огромна кошница болести,благодарение на скапаните трамваи и условията на работа.А тия , където се чувстват работоспособни на 50 , вероятно не са се напрягали въобще през живота си .Нашите пенсионери работят , защото са със заеми - интересно защо , като винаги са вземали добри пари.Не им се работи много , но хубавата заплата и високата пенсия ги съблазнява. Пенсионерите са с най-много извънреден труд и най-високи заплати. Резнаха им националните празници, с леки изключения.
« Last Edit: 01.04.2022, 19:40:53 by София 70 »

Online Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3105
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #172 on: 01.04.2022, 01:42:01 »
Имаше, но го отмениха, остана само за миньори, водолази и пилоти. Както и за милиционери и военни, на които не им пипнаха привилегиите....Те важат дори за каките, които те снимат за лична карта, също и за чистачките в МВР.

Това не е съвсем вярно, защото каките, които ни снимат за лична карта или в КАТ, са по трудово правоотношение и на практика са си нормални държавни служители, както и тези в пунктовете за регистрация на МПС. С привилегиите за клас, стаж и пенсия съответно се ползват само хората, назначени вътре в системата на МВР, т.е. експерти, полицаи, офицери и по-висши длъжности. При МВР, както и при военните има немалко цивилни служители на договор, които просто си работят там и вършат работа, но не са под пагон и съответно не могат да консумират една голяма част от привилегиите, които преди години им се полагаха. Колкото до професионалните шофьори, актуалните години за пенсиониране са 57 при наличен трудов стаж втора категория за мъжете или поне така беше до преди няколко години.

На мен, обаче, ми е интересно blagun какво мисли по въпроса с пенсионирането на нас по-младите хора в някой далечен ден от бъдещето. Очаквам мнение точно от него заради дългогодишният му опит, работата му с държавни структури и институции и т.н. А и мисля, че едно мнение в тази посока не би било излишно за нито един член на форума. Личното ми мнение е, че младите хора днес няма да дочакаме пенсии от тази държава ако въобще доживеем да се пенсионираме - 65/67 години живот + работа са нещо нереално при този така динамичен живот :fan:
« Last Edit: 01.04.2022, 11:47:00 by Sixkiller »

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4609
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #173 on: 01.04.2022, 11:11:17 »
Разбира се че ще доживеем до пенсия. Въпросът е, че по всяка вероятност ще трябва да работим до 70г. за нея. Средната продължителност на живота расте в цяла Европа, така че е напълно сигурно, че ще доживеем до пенсия. Въпросът е дали пенсията, която се изработва сега, ще е достатъчна за спокойни старини или ще бъде на границата на бедност за тогавашния стандарт.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13149
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #174 on: 01.04.2022, 11:25:03 »
Не е сигурно какво ще стане с развитието на изкуствения интелект, твърде вероятно е голяма част от професиите да отпаднат до 20-30 години и да се изпълняват от машини. Тогава ще има доста безработни и ще е добре да има някакъв безусловен базов доход, за да могат да преживяват. Възможно е и паричната система тотално да се промени.

Offline TRAMS SOFIA

  • Ограничени права
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #175 on: 05.04.2022, 10:04:40 »
 :arrow:
Колкото по-малко е сърцето , толкова повече злоба носи.

Online Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3105
    • View Profile
Re: Учебни курсове
« Reply #176 on: 12.09.2022, 02:03:15 »
С голяма гордост публикувам следващия пост като не съм сигурен дали това е най-правилната тема за него, но тъй като не откривам по-подходяща към момента го публикувам тук. Ако модераторите преценят, нека го преместят в съответната тема. В продължение на дискусията в тема Туристически автобуси с @difian, който ме упрекваше за това, че само индикирам наличието на определени проблеми по отношение на административно-наказателната отговорност на водачите на МПС с непопулярни предложения от моя страна за тяхното решение, ето че днес най-после нещо смислено започва да се случва в България:  :fan:

Премахва се психопрегледът за шофьорите в обществения транспорт

Quote from: вестник СЕГА
Малцина не го издържат, а пък носи голяма административна тежест, мотивира се зам.-министърът

Едно от основните изисквания към шофьорите от обществения транспорт - на автобуси, камиони и таксиметрови автомобили, ще бъде премахнато.

Става въпрос за задължителния преглед за психологическа годност, който сега трябва да се преминава на всеки три години. Предложението на министерството на транспорта, публикувано в портала за обществени консултации(link is external), е психопреглед да се преминава само от шофьорите, които са загубили книжката си или са уличени в управление в нетрезво състояние.

Проектопромените са в Наредбата за изискванията за психологическа годност и са подписани от зам.-министъра на транспорта Николай Найденов.

Сега действащата Наредба (от 15 май 2006 г.) повелява водачите на камиони, автобуси и таксита да минават психологически преглед на всеки 3 години. А тези, които са над 65-годишна възраст, трябва да се преглеждат всяка година.

Промените се правят по искане на бизнеса, пише в мотивите си зам.-министърът ("През последните няколко години непрекъснато постъпват предложения от браншовите организации в областта на автомобилния транспорт с предложения за отмяна на това изискване").

В мотивите се изтъква също така, че при психопрегледите се открива много малък процент (0.1%) шофьори с психични отклонения, но не става ясно дали това се дължи на формалното провеждане на тези прегледи или наистина има толкова малко водачи, които не отговарят на изискванията:

"Статистиката показва, че за периода 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г. са регистрирани 72 077 психологически изследвания на 70 797 водачи на територията на цялата страна. Общият брой лица, на които през 2021 г. не е издадено удостоверение за психологическа годност е 73, което представлява 0,1 % от подложените през 2021 г. на психологическо изследване 70 797 броя водачи. Видно от посочените данни, за значителна част от изследваните водачи психологическото изследване не регистрира данни водачът да представлява потенциална опасност за движението по пътищата".

Според зам.-министъра на транспорта, нямало причини да се предполага, че да шофираш превозно средство в обществения транспорт поражда "конкретни рискове за пътната безопасност", че "да бъдат подлагани периодично на психологическо изследване водачите, които извършват такива дейности".

Освен това периодичният прегред "представлява допълнителна административна тежест за водачите и превозвачите, без да води до значително повишаване на пътната безопасност", смята Николай Найденов.

https://segabg.com/hot/category-economy/premahva-se-psihopregledut-za-shoforite-obshtestveniya-transport

Линк към портала за обществени консултации: https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=7100