Author Topic: Ретро снимки  (Read 866683 times)

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2003
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #3780 on: 16.07.2022, 10:37:20 »
Почти не мога да намеря снимки от 60-те на дортмундски автобуси и тролейбуси, за да проверим дали там е имало и автобуси с идентична на тролейбусите каросерия. Дали е било възможно заедно с бройките тролейбуси да са ни (про)дали (да са се отървали от) един (или няколко) употребявани автобуси (пред брак)? Не знам през 1970 г. точно откъде по паркинга при "Плиска" е въртял и почивал автобус 72, защото възниква въпрос дали това не е автобус на линия примерно... По това време линия 72 дали е била със съчленени Икаруси? Ако е така, вероятно този/тези няколко автобуса са изкарали до първата по-сериозна повреда и нуждата от вносни части по второ направление...

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4276
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3781 on: 16.07.2022, 14:44:17 »
Имало е, и то що се отнася до автобусите не само в Дортмунд, но и в други градове. За съжаление снимки в нета не съм намирал, само из книгите. На този като му гледам цвета, пак е с тогавашното дортмундско оцветяване. Нямам как да ви ги покажа, книгите не са при мен за съжаление. Автобус 72 тогава 100% не е ходил до Плиска, аз бях четиригодишен, когато го удължиха до там - 83та година, дотогава беше само до Редута. Тогава тръгнаха и Икаруси, след удължаването, друг е въпроса, че сетне пак за около две години мина на Чавдарки.
« Last Edit: 16.07.2022, 14:46:18 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1539
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3782 on: 16.07.2022, 15:08:45 »
Този автобус ми прилича на паркирал на паркинга, а не да е там като на последна спирка, значи е най-вероятно на хора, отседнали в Плиска. Сигурно ли е, че това е съчленен автобус, а не автобус с ремарке?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4276
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3783 on: 16.07.2022, 15:22:13 »
Съчленен МАН е.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14486
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3784 on: 16.07.2022, 19:29:43 »
Първо си помислих че са два автобуса спрели един зад друг, но няма логика при празен паркинг, и сянката е една цяла.

Това по-скоро ми прилича на съчленен Хеншел или граф и шифт. Поне на МАН не мога да намеря подобен модел.

Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4276
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3785 on: 16.07.2022, 21:29:25 »
Има, каросерията е Кесбьорер.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2003
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #3786 on: 16.07.2022, 23:30:38 »
Разгледах малко немски сайтове и ми направиха впечатление няколко неща. Масовото въвеждане на съчленени автобуси и тролейбуси в Западна Германия е следствие от закон приет през 1956 г., влязъл в сила през 1960 г., с който се забранява превозването на хора в ремаркета. Забраната важи до 2003 г., когато съвременни пътнически ремаркета отново се появяват в някои градове и са част от усилията за гъвкавост на капацитета на возилата във върхов и невърхов час. В мрежата има доста любителски сайтове-галерии, с не малко исторически снимки, често посветени на отделни градове или провинции. Не намерих отделен сайт с исторически снимки от автобуси и тролейбуси от Дортмунд, единствено няколко снимки в общ сайт, подреден по провинции и градове. Между другото към дортмундския транспорт е бил първият съчленен автобус също Кесборер-МАН от 1953 г. - все още с предно разположен двигател. В същия сайт има доста снимки на съчленени автобуси и тролейбуси от първото масово поколение след края на 50-те години, като има немалко разнообразие в моделите и дори с алтернативни видове съчленения, видове и брой врати и др.
Една любопитна и поставяща нови въпроси информация намирам в сайта на транспортния музей на Дортмунд. Във фонда на музея присъства съчленен автобус от Трир Хеншел HS160 от 1963 г. От описанието му става ясно, че всъщност оригинално машината е била тролейбус, която при ликвидирането на тролейбусния транспорт в града през 1971 г. (това действие би трябвало да се отнесе към общата тенденция към изоставяне на тролейбусния транспорт в Западна и Централна Европа и замяната му с дизелов автобусен транспорт през 60-те и 70-те) е преоборудван  като автобус с двигател Бюсинг. Тук идва въпросът възможно ли е и Дортмунд (който също преустановява тролейбусното движение през 1967 г., което е и причината да продаде тролейбусите си на София) да е правил подобни преработки на тролейбус(и) в автобус(и) малко преди сделката със София и това, което се вижда на паркинга на хотел "Плиска", да е именно такъв случай - например да са ни продали цялата серия от модела, като преди това са експериментирали (може би не много успешно) да превърнат тролейбус в автобус?
Специално моделът MAN/Kässbohrer 610 FEC 1 е характерен с това, че първата ос е разположена непосредствено след предницата, характеристика, която се вижда по-скоро на други немски тролеи от 40-те и 50-те години, отколкото на градски автобуси. Като че ли поне в Западна Германия при автобусите се преминава от старата концепция с преден изнесен напред двигател директно към подподов или направо задно разположен, при което първата ос е след първата врата (тоест прескача се междинната концепция тип "Шкода 706 РТО" с ос веднага след предницата, която се среща обаче при част от тролейбусите). Идеята ми е, че това може да си е автентична тролейбусна каросерия и да няма фабричен автобус с абсолютно същата (с изнесен напред първа ос, например), а по-скоро да има каросерии, които споделят множество общи части, детайли, извивки, създавайки впечатление за унифициране на автобусна и тролейбусна каросерия (друг е въпросът, че разположението на осите на това возило от паркинга изобщо не се вижда...). Разбира се, с това не отричам, че има и много такива случаи, както при при модела Хеншел HS160, например или други, по-късни, при които фабрични както автобуси, така и тролейбуси са с безспорно една и съща каросерия.
Относно въпроса какво прави там този автобус ми дойде нова хипотеза - доколкото знам хотел "Плиска" (може би през 80-те години, с новата остъклена фасада и "аеродинамичния" шрифт на надписа) е бил към БГА "Балкан" с идеята да посреща пътници на полети, кацнали непредвидено в София. Интересно дали и в първите години (той е построен през 1965-6 г.), все още като част от "Балкантурист", не е изпълнявал отчасти също подобна функция.  Ако е така, дали този явно паркиран на разчертания паркинг съчленен градски автобус не е използван за превозване на пътници от такива полети до хотела?
« Last Edit: 18.07.2022, 12:08:44 by Balkanton »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1961
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #3787 on: 17.07.2022, 10:52:07 »
Възможно е да е бил на хотела или Балкан и да се е ползвал за трансфери.  По този начан на пътниците не се е налагало да си вадят визи и разрешителни за престоя по време на трансфера. Все още има такава практика в Азия и Африка. Плиска е строен и винаги е бил на Балкан.
The Grand Tour

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2003
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #3788 on: 17.07.2022, 11:03:25 »
Плиска е строен и винаги е бил на Балкан.
Понеже на снимки от втората половина на 60-те на калкана откъм булеварда има голям отвесен надпис и лого "Балкантурист".

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3789 on: 20.07.2022, 13:28:44 »
Няколко снимки от Thomas McGonigle, направени между 1984 и 1990г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3790 on: 14.08.2022, 10:02:28 »
Няколко снимки от 1985г., направени от чехословашки туристи.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3791 on: 14.08.2022, 10:11:43 »
Ето и още две от 1985г., след което ще прикача няколко от същият автор, направени през 1988г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2003
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #3792 on: 14.08.2022, 20:13:54 »
 :fan:много ценни снимки, браво!
Интересна ми е тази сферична конструкция на входа на Борисовата градина в последната снимка от първия пост.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3383
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #3793 on: 14.08.2022, 23:43:22 »
Имаше май такива шатри, опакована тръбна конструкция и се влизаше вътре, но тази конкретно с каква цел е била не знам. Виждат се и някакви сергии около нея.

Offline Херман

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #3794 on: 15.08.2022, 09:44:07 »
  От 81-ва до 85-та, имаше новогодишни базари на различни места в София. Наричаха ги още, Месец на благоднествието.

  Имаше и на Орлов мост. Но, те бяха само през месец Декември. Не помня, дали някъде не оставяха по някоя шатра и след това.

  Точно тук, около езерото Ариана, имаше доста павилиони с различна форма. Имаше и, като този.


Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2003
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ретро снимки
« Reply #3795 on: 15.08.2022, 17:28:13 »
Може да е било нещо, свързано с асамблеята.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2893
    • View Profile
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3796 on: 16.08.2022, 21:30:41 »
Прикачвам няколко снимки на столицата, направени през 1984г. от Сава Мутафов.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3383
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #3797 on: 16.08.2022, 21:32:59 »
Гълъбите са осрали петохуйника на втората снимка.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16542
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Ретро снимки
« Reply #3798 on: 16.08.2022, 22:35:31 »
Дали, много преяли са били през соца-а, че такива едри следи да оставят...  :blink: Дали да не се е стичало от фугите нещо!?

Иначе НДК като нов и в цялата си прелест. Късно и аз осъзнах какъв невероятен пример за градско обновяване е, изпипан в почти всички детайли....  :fan: "Наследниците" го унищожиха сериозно, особено за европредседателството! В момента им остава само транспортните решения с прокарването на тънелите да доразвалят!  :help:

Offline New_Passenger

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1384
  • Експресивен експрес
    • View Profile
Re: Ретро снимки
« Reply #3799 on: 06.09.2022, 15:42:22 »
По-скоро е заради некачественото изпълнение на петохуйника.
Чудя се дали снимката не е от 1981-1982 г. защото пейките не са сменени с модерни кафеви. И скулптурната композиция "За буквите" не се вижда, а според регистъра на паметниците е сложена там 1982 г.

Много пъти съм казвал че на появата на НДК дължим тази най-модерна градска среда в центъра на София. Модерна е и днес. Градска среда, съпоставима с парижкия Ла Дефанс. По-скоро е еспланада, а не площад.

Старите лампи ми харесваха повече. Нямаше ли начин да се преобразуват в енергоспестяващи?

Жалко че целия проект за Южния парк не е реализиран. 2 част (карето България-Арсеналски-Търговската гимназия-Басейн "Спартак") си стои недовършена, а конкурса за мост над ул.Бяла черква, който да свързва 2 и 3 част, се бави.
Софийско метро, стари карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Софийско метро, хартиени карти - https://drive.google.com/drive/folders/1C7va0Idce58r2Mv2VTFwl2z5hi5PDlB6?usp=sharing