Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Balkanton

Pages: [1] 2 3 ... 93
1
OM Tigre Borsani пред Летище Бургас и Pegaso на Левски Спартак, превозващ гостуващ немски национален отбор по футбол.
 

2
Автобуси / Re: Skoda RTO 706
« on: 18.09.2021, 23:23:43 »
Една Skoda 706 RTO MEX (градска експортна версия с долни плъзгащи се части на прозорците) в този немски сайт.

3
Малко Чавдари от различни десетилетия в един немски сайт за снимки и документални видео материали. Някои са качвани и друг път.

4
Интересно ми е отварянето на прозорците - доколкото виждам, горната част се плъзга надолу върху неподвижната част.
Мисля, че тук е мястото на снимката - веднага след кръстовището с парфюмерията от рекламната брошура. Сградата, която се вижда в дясната част все още съществува, но е изоставена и може би не й остава много. Едноетажната постройка с магазините все още я няма и на нейно място има ограда, а в дъното се вижда гърбът на кметството. Скованата ограда в дясно на архивната снимка е може би ограда на градината, която може към онзи момент да е бил поземлен имот. Любопитен е остатъкът от дървен стълб на ъгъла на тротоара на гугъл стрийт снимката - дали не е бил на мястото на един от двата стълба от снимката?

5
Понеже основните сведения за тролейбусите МАН от 1941 г. са в тази тема, продължавам тук с една снимка на №102, която, струва ми се не сме виждали. Откривам я в статия на списание Auto Build, посветена на първата тролейбусна линия и информация за нея. В статията има и втора снимка, която вече е публикувана в темата.
Ако се сметне, че не е удачно мястото, постът би могъл да се премести или да се направи нова тема, посветена на модела.

6
Тролейбуси / Re: ТБ-51/55
« on: 12.09.2021, 21:39:28 »
В статия на списание Auto Build за тролейбусите от този модел, са публикувани две архивни снимки на първия български тролейбус №131 - едната е известна, а другата поне за мен, не - с работниците от трамвайния завод, снимали се пред същия тролейбус.
Интересни са и твърденията за неосъществените намерения за производство на тази база на товарни тролейбуси.

7
Тази година Бургасбус отбелязва 30 години и на сайта им се е появило юбилейно рекламно клипче, където откривам интересни неща.
1. Снимка с камион с платформа за обслужване на контактна мрежа на фона на злополучните български трамваи за 1435 мм в депо Искър в София. Дали има обяснение защо снимка от София се появява в историята на транспорта в Бургас. Единственото, което ми идва на ум е вероятността, когато са изграждали контактната мрежа в Бургас, да са наели софийска техника.
2. Редица от ЗиУ 9, като първото е изцяло жълто, наподобяващо атинската ливрея. Това оригиналният цвят ли е бил на част от тролеите?
В края на клипчето има неизвестни за мен видеокадри с все още недоставените Иризари - явно пред сграда на завода - вече брандирани за Бургас. Интересно е ниското остъкляване на площадките за правостоящи в предната част на електробуса, полупрозрачните седалки, облегалките (или дръжки) при хармониката.
Намерих и някаква галерия със снимки в сайта на Бургасбус, голяма част от тях на вече отдавна бракувани автобуси и тролейбуси.

8
Hello,
I think the similarities of the both models come from the attempt of both the Bulgarian bus industry and the North Korean one to produce their own small buses on GAZ chasis with a design inspired by the general shapes of Skoda 706 RTO. Both countires produced standard buses on Skoda 706 RTO chassis with design "a la" Skoda 706 RTO (the DPRK even produced trolleybus types with the same design). So, probably in both cases they adapted the respective domestic design for the smaller bus using another popular in both of the countries chassis - GAZ. I don't think that the bus in Korea is Chavdar. Indeed, in the 1980s there were some exports of Setra-bodied Chavdar buses again on Skoda 706 RTO chassis to North Korea, but this is another story.

9
Изглежда са объркали номера на архивната единица, защото откривам сходно заглавие на архивна единица №1108 в същия личен фонд и опис: "Снимка на осветяването на първия електрически трамвай в София", 1925 г. Явно при вписването в описите са направили грешка във фактологията (или пък така е подадено описанието от източника), а след това съставителите на изложбата пък са сгрешили номера на архивната единица, но пък са дали коректно описание на събитието.

10
Една снимка на мотриса №88 от откриването на удвоеното трасе до Княжево от изложба, посветена на 140 години от обявяването на София за столица. Моделът е с плосък покрив и може би е същият като на тази многократно коментирана снимка - с плосък покрив за разлика от Цепелините в досега известните снимки (може би е имало две модификации при доставката?).

11
Чавдар 11Г5 в Шумен с рег. номер Н 1074 АС, заснет през 2014 г. (1, 2)
И един 11М4 пак там.

12
За любителите на историята на транспорта - в сайта на Регионална библиотека "Христо Смирненски" - Хасково, раздел "Дигитална библиотека" са качени три годишнини от ведомствения вестник на местното ДАП "Социалистически автотранспорт" (1968, 1969, 1970 г.) Може да се добие какво представлява ведомствен вестник на тема автотранспорт - аналогични са се издавали и в много от местните автотранспортни предприятия из страната.
Ето и няколко по-добри снимки от тези броеве:

13
Три снимки от delcampe от български потребител, качващ най-вече български сюжети - превдоенен автобус, Шкода 706 РО на летище с полски самолет Ил-14 и интериор на ПАЗ 652.

14
Варненски Чавдар ВА 5937 при Рилския манастир (поне така се твърди) от delcampe.

15
Нещо интересно - в сканирана англоезичнастатия за състоянието на транспорта в Албания през 1986 г. , публикувана в руски транспортен сайт, се вижда Шкода 706 РТО с ремаркe, което заради по-ниско стигащите странични прозорци, в сравнение с челните, ме съмнява, че може и да е българско (а не чешко).
Също намирам още една снимка на бракувания Чавдар - Преслав (в коментара дори са го назовали Preslav)
При по-задълбочено търсене на снимки от Албания от 60-те-80-те години се вижда, че твърденията за пословичната икономическа изолация от източноевропейските страни са в известна степен пресилени - това личи от автопарка (разбира се основно товарен и обществен пътнически). Наистина автомобили и техника съветско производство не се срещат, но за сметка на това излизат всякакви представители на източноевропейските социалистически страни - ИФА, Робур, Баркас, Жук, Ниса, Полски ФИАТ 125п (със сигурност държавен), Шкода 706 РТ, РТО, ЛИАЗ, Кароса, АРО, микробуси TV (Тудор Владимиреску). Две редки снимки и на Икарус 620 също излизат. Фактически Албания е член на СИВ до 1987 г., въпреки, че след разрива със Съветския съюз през 1962 г. тя престава да участва в работата на Съвета, а едва през 1987 г. напуска официално. Това обаче явно е било заради разбирането, че тази организация е инициатива на СССР и затова демонстративно спира участието в сесиите. Въпреки всичко явно двустранни договори за търговия с другите членки на Съвета явно са текли в голяма част от това време.
Няма да прилагам снимки на техните автобуси Шкодра (също произвеждани на шаси Шкода 706 РТО), тъй като сме ги коментирали, вече има и доста снимки в мрежата.

Добавям и още една снимка с видимо същия модел ремарке, където се вижда малко по-ясно.

16
Автобуси / Re: Ikarus 280
« on: 20.08.2021, 00:14:30 »
Понеже ми е слабост реконструирането на хронологията в серийното производство и връзките с интересуващите ни нас партиди - относно Икарусите 280.10 - откривам снимки на "братя" на автобусите от нашите доставки, които най-вероятно са били един след друг с нашите на поточната линия и са първата партида на модификацията въобще и все пак са отишли в страната, за която са проектирани - Чехословакия. Едната снимка е от чешкия град Кладно, от началото на 1975 г. с нов, влязъл в експлоатация също през декември 1974 г. Икарус 280.10, част от партида от общо 5 броя


а втората е пак от 1975 г. от словашкия град Жилина, в източника е посочена само една бройка доставена за града тогава:
.
Двата сайта изглежда са добри справочници за градския транспорт съответно в Чехия и в Словакия и засега откривам 280.10 от партидата края на 1974 - началото на 1975 г.  само в тези два града. Ако само тези 6 броя са били доставени в самата Чехословакия, значи наистина по-голямата част от първите екземпляри от модификацията са отишли в България и Румъния...
Edit: Сега видях, че пак 1975 г. са доставени и три броя в Кошице. Значи стават 9 броя дотук.

Също така намерих и репортажно видео (може би от новини) за пускането на първите Икаруси 280.08 в Братислава през февруари 1974 г., което като време съвпада и с пускането на първите Икаруси 280.04 в София. Както сме коментирали и друг път, тази модификация стандартно няма кабина докъм 1978 г., и се вижда пространството при първа врата - характерната П-образна ръкохватка, но също и нещо, което прави впечатление - някакъв повдигнат панел с копчета или индикатори посредата на таблото (възможно е това да е и нещо добавено в самото транспортно предприятие), както и явно отваряща се "жабка" отдясно, вместо вдлъбната поставка. Най-вероятно 280.08 и 280.10, доставени в края на 1974 и началото на 1975 г., макар и малко по-късни партиди от първата братиславска, са имали същите характеристики на мястото на кабината. Също интересно е, че не са отлепили кръглите лепенки на предното стъкло, държали фабричния/експедиционния лист...
През 1974 г. освен 13 броя 280.08 за Братислава, виждам, че такива са доставени и за словашкия град Нитра (3 бр.), на много места се споменава, че тогава са доставени и първите от модела на територията на Чехия - в град Табор, който по ирония на съдбата бил и последният чешки град с Икаруси 280 в експлоатация до около 2010 г., но последните били от късна модификация 280.87, внесена в малък брой през 1995 г.

17
ЛАЗ от по-новия вариант 695М с плосък покрив, различен гръб, без панорамни стъкла на покрива пред завод "Китка" - Нови пазар.

18
Автобуси / Re: Ikarus 280
« on: 17.08.2021, 21:20:37 »
От известните досега снимки регистрационната серия СЛ 00ХХ наистина е споделена от двете чехословашки модификации 280.08 и втората доставка на 280.10 и говори за общото им пристигане. Но засега не се сещам да имаме снимка с регистрационните номера на първата доставка 280.10 - на снимката на №36 ъгълът под който е сниман гърбът на автобуса е много малък и номерът е неразличим.
От архива на "Българска фотография" (не помня в коя тематична папка, може би МВР -КАТ) съм изрязал едно контактно копие с 280.10 между Орлов мост и СУ, като съм си записал, че снимката е била регистрирана в каталога им с година 1978 г., което изглежда малко късно... Дали годината отговаря на истината или са извадили стар кадър с някаква цел малко по-късно, мога само да предполагам...
Иначе относно варненските (и може би бургаските) - забелязвам, че при тях допълнителните фарове в броните са с бели стъкла, за разлика от софийските - с жълти. Мисля, че това може да е индикатор в хронологията на серийното производство при Икарус - на онези от модификациите от серия 200, които стандартно са с фарове в бронята, жълти са тези, произведени докъм края на 1974 г. (включително първите няколко доставки на 280.04 през 1974 г.), след което оттук нататък до края на производството вече се слагат допълнителни фарове в бронята с бели стъкла. Границата според мен е някъде в края на 1974 - началото на 1975 г. Ако това е така, то значи варненските 280.10 (засега нямаме достатъчно добро изображение на бургаските отпред) са от отделна доставка, вероятно пак през 1975 г. (по останалите детайли), но малко по-късно от втората софийска.

19
Автобуси / Re: Ikarus 280
« on: 17.08.2021, 10:34:20 »
във Варна, както се вижда по снимките, а и видях на живо, бяха с Икарусова кабина, не с такава трамказанска като софийските.
Да, наистина във Варна и Бургас са били с икарусова кабина. Понеже фабрично моделът 280.10 до последно се произвежда без затворена кабина, възможно е да са взели и адаптирали кабини от бракувани Икаруси 180?

Също 20 стандартни чешки  280 без черна лента и без кабина са дошли у нас, освен в Плевен бивш софийски, имаме снимка на такъв на пазарджишката автогара в средата на 70те.
Сещам се и за кадър от филма "Комбина" (1982 г.) с такъв във Варна.

В Бургас, двувратите Икаруси бяха бивши ГДР-ски (280.03) с отваряем прозорец само срещу втора врата и последният на ремаркето, и нямат нищо общо със софийските.
Да, но имам предвид двувратите 280.10, движели се през 70-те и 80-те години, които най-вероятно не са били оцелели към момента на вноса на второупотребните 280.03 през 90-те. Ето този например.

20
Автобуси / Re: Ikarus 280
« on: 16.08.2021, 22:44:25 »
Излизат неизвестни за мен факти около сините Икаруси 280.10. В един пътеводител на София за френски туристи (българско издание) от 1976 г. е публикувана хубава цветна снимка на такъв с инвентарен номер 1407 и рег. номер СЛ 0053 по линия 46, вероятно на моста на Захарна фабрика. В същото време досега знаехме (освен ако не съм пропуснал нещо) само за номерацията от гараж "Малашевци" 3Х - 5Х. На известните досега снимки, сините Икаруси са все по линия 80.
В брой от април 1976 г. на вестник "Транспортна искра" е сниман същият автобус (СЛ 0053), но с инв. номер 50 и по линия 80, спрял на спирката на Полиграфическия комбинат. Снимката е илюстрация на предконгресното обновяване на спиркознаците от пролетта на 1976 г.
Изниква въпросът - кой инвентарен номер е първи - 50 или 1407? Освен годината на издаване 1976, пътеводителят с цветната снимка няма посочени други технологични дати (напр. "готова за печат"), за да се разбере най-късния момент, когато е вероятно да е направена снимката (със сигурност трябва да е било лято) и оттам да се разбере дали моментът с номер 50 е преди или след момента с номер 1407. Преди беше споменато, че сините от самото начало са пуснати по студентстките линии, но се оказват неподходящи за тях и не престояват дълго там. Може би в следствие на това са зачислени (всички или част от тях) от "Малашевци" към "Земляне", с цел да бъдат ползвани за крайградски линии в северозападна София. Т. е. по-вероятно е първоначално да са били към "Малашевци" и след това да преминават към "Земляне" - като ако това е така, преномерацията трябва да се е случила между април и лятото на 1976 г.
Това дали значи, че всички известни снимки на сините по студентските линии, всъщност линия 80, са от периода декември 1974 - пролетта/лятото на 1976 г. - тоест общо около година и половина? Възможно е част от сините все пак да остават в "Малашевци", макар и пускани по други линии, невлизащи в центъра... Изобщо нестандартните видове Икарус - 260, 280.08, 280.10 сравнително бързо изчезват от града или поне от местата, където е било най-вероятно да бъдат снимани. Също така дали сините Икаруси 280.10 в Бургас и Варна не са бившите софийски?

Pages: [1] 2 3 ... 93