Author Topic: Георги Попчев: Проблемите с градския транспорт  (Read 2150 times)

Offline c.r.u-to

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 304
    • ICQ Messenger - 229906915
    • MSN Messenger - kluklu_9@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.sofia.bg
    • Email
Георги Попчев: Проблемите с градския транспорт не могат да бъдат решени за година - две
 
20 март 2007 | 06:31 | Агенция "Фокус"
 

Как могат да се решат проблемите с трафика в столицата - това коментира пред Агенция "Фокус" Георги Попчев, експерт в Центъра за икономическо развитие

Фокус: Г-н Попчев, вие участвахте в проект, който изследва проблемите с трафика в столицата. От друга страна, бяха представени данни, че старите автомобили се увеличават сериозно като брой от началото на годината. Има ли сериозен ръст на вноса на стари автомобили?
Георги Попчев: При проект на ЦИР установихме, че на 1000 жители на столицата се падат по 520 автомобила. Данните, които общината предостави преди 6 месеца, бяха за около 485 автомобила на 1000 жители. Разликата не е голяма. Предполагам, че се дължи на това, че част от автомобилите не се движат.
Фокус: Какво очаквате по отношение на броя на старите автомобили?
Георги Попчев: За едно задръстване няма значение дали автомобилите са стари или нови. Ние изследвахме проблема за прекалената моторизация и необходимостта от използване повече на градския транспорт. Ако разглеждаме проблема нови срещу стари автомобили - разбира се, старите автомобили замърсяват повече околната среда.
Фокус: При положение, че метрото се изгражда с години, какви възможности виждате за оптимизиране на градския транспорт, за да се намалят задръстванията?
Георги Попчев: Метрото наистина трябва да обхваща целия град. То трябва да бъде гръбнак на градския транспорт, а останалият наземен транспорт да бъде допълващ.
Колкото до оптимизирането на градския транспорт е ясно, че метрото не може да бъде изградено в кратки срокове. Може би 2011 - 2012 г. ще видим първите резултати, след като метрото пресече центъра и излезе към “Младост”. Тогава ще се почувства разтоварване и ще се види смисълът от метрото. Дотогава може да се направи много по управлението на движението на самите автобуси, тролеи и трамваи, съчетаване на техните графици в точката на прекачване, така че на хората да им бъде удобно да сменят транспорта.
Фокус: Смятате ли, че тези графици не са достатъчно добре съчетани?
Георги Попчев: Има различни причини, поради които градският транспорт трудно се управлява. Сериозна пречка е това, че той не е отделен от трафика с индивидуални трасета. Скоро се начерта бус лентата на “Цариградско шосе”, което е много хубава идея, нормативната уредба позволява там да се отдели такова платно, тъй като пътят е достатъчно широк и остават две свободни ленти за останалите автомобили. Въпросът е обаче дали тази бус лента ще бъде спазвана. Ние открихме, че там, където имаше начертани бус ленти, те не се спазват масово и липсваше елементът на контрол - за осигуряване на предимство на градския транспорт.
Друг проблем идва от това, че транспортните оператори се отчитат единствено по броя километри в рамките на някакъв период. На базата на тези изминати километри те получават част от приходите на холдинга. Всъщност, в тази транспортна задача никъде не е зададено как те ще направят тези километри - дали транспортът се движи на равни интервали, дали ще се движат два автобуса един зад друг, дали ще закъснява на определени спирки. Т. е. показателят за извършената работа са изминатите километри, но не и спазването на разписанията и закъсненията.
Във Варна например, където частна компания обслужва по-голямата част от града, концесията е направена така, че един от основните показатели за свършена работа е броят превозени пътници, а не изминатото разстояние.
Фокус: Да, но там билетите се продават в автобусите и броят пътници се отчита много лесно.
Георги Попчев: Да, в столичния градски транспорт билети не могат да се продават в автобусите и това е още един от проблемите, който отчитаме - че в самата система не се знае колко точно пътници се возят. Което е доста голям проблем, тъй като цената на билетите се изчислява на основата на превозени пътници и свършена работа, върху разходите на холдинга. Т. е. стигаме до проблема, че не е ясно колко точно е стойността на едно пътуване.
Имаше една идея за въвеждане на електронно отчитане на пътуванията с електронни карти. Чух, че една чешка фирма е спечелила конкурс за внедряване на такава апаратура, но тя продължава да се бави. С въвеждането на една електронна система, ако тя е на принципа на предплатените пътувания, повечето хора биха я използвали. Както използваме талончетата с 10 билета, защото са по-евтини. Така и градският транспорт би имал и предплатени средства за бъдещи пътувания. Разбира се, броят пътници може да се изчислява и със статистически методи.
Фокус: Какво още може да се направи?
Георги Попчев: Първият диаметър на метрото минава през зона, която не е много гъсто застроена. Затова много важно е как ще бъде изграден довозващият транспорт - т. е. как ще се стига от спирката на Интерпред до хотел “Плиска”. Или как ще се стига до спирката в “Младост” от “Дружба”. Важно е това така да се съчетае с метрото, че да има бърза връзка.
Фокус: Преди известно време препоръчахте собствениците на фирми да инвестират в карти за градския транспорт на служителите си.
Георги Попчев: Проучихме чуждестранния опит. В много държави при изграждането на бизнес сгради трябва те да имат собствен паркинг. Алтернативната мярка, когато това е невъзможно, например в центъра, е да се вземат карти за градския транспорт за служителите. Така те ще имат стимул да освободят част от градската среда, като не използват автомобили.
Мерките, които могат да се вземат по отношение на задръстванията, са и краткосрочни, и дългосрочни. Общата ни идея е, че преди да се предприемат мерки, първо трябва да има ясна визия кои зони са индустриални, които са жилищни. След това да се мине през проектирането на новите трасета и едва след това, на базата на тази обща политика да бъде планирано и развитието на градския транспорт. Така че например новопоявилите се бизнес зони и квартали да бъдат осигурени с транспорт. Проблемите с градския транспорт не могат да бъдат решени за година - две. Ясно е, че изграждането на метрото изисква повече време.
Надежда БОЧЕВА
« Last Edit: 20.03.2007, 08:27:02 by c.r.u-to »
ИЗДИРВАМ АВТОМОБИЛ МАРКА: ФОЛКСВАГЕН МОДЕЛ: ГОЛФ МОДЕФИКАЦИЯ : ДВОЙКА ГОДИНА НА ПРОИЗВОДСТВО 1983
РЕГ № С 9661ТТ МОЛЯ КОЙТО ЗАБЕЛЕЖИ АВТОМОБИЛА ДА МИ ПИШЕ НЕЗАБАВНО

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9362
    • View Profile
В общи линии само добре известни неща и нищо ново.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13065
    • View Profile
Quote from: София 70
В общи линии само добре известни неща и нищо ново.
Е то не е важно какво се приказва, а какво се прави по въпроса

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1187
    • View Profile
Quote from: София 70
В общи линии само добре известни неща и нищо ново.

Дори бих казал, че има твърде повърхностни разсъждения:
"Георги Попчев: Има различни причини, поради които градският транспорт трудно се управлява. Сериозна пречка е това, че той не е отделен от трафика с индивидуални трасета. Скоро се начерта бус лентата на “Цариградско шосе”, което е много хубава идея, нормативната уредба позволява там да се отдели такова платно, тъй като пътят е достатъчно широк и остават две свободни ленти за останалите автомобили. Въпросът е обаче дали тази бус лента ще бъде спазвана. Ние открихме, че там, където имаше начертани бус ленти, те не се спазват масово и липсваше елементът на контрол - за осигуряване на предимство на градския транспорт".
Само в този откъс виждам нещо като бисери! Например - "Скоро се начерта бус лентата на “Цариградско шосе”, което е много хубава идея" - пълна глупост - Бус лента по Цариградско шосе има сигурно от повече от 20 години. било хубава идея! Нормативната уредба го позволявала........ Ама каква е тази нормативна уредба (2 ленти - широк път), г-н Попчев не вижда ли какво е движението по Цариградско! Ох, какъв сериозен проблем вълнува господа експертите - дали ще се спазва тази бус лента..... и те открили (забележете какво), че не се спазват масово...... и липсвал елементът на контрол. Това го виждат и децата. Май не само журналистите, а и самите "експерти" поднасят много смешни обяснения.
.....Трябвало най-напред да се знае кои са индустриални, кои жилищни райони, да се правят пътни артерии и после да се решават транспортните задачи. Като ли досега това не се е знаело и правело.
И какво друго запомних... МД1 минавал през слабо застроени територии, трябвало да се мисли за удобни връзки. Удобни транспортни връзки беспорно трябва да има, но да се твърди, че около МД-1 просто не се живее...... и т.н. За целия този материал г-н Попчев не заслужава повече от среден 3!

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6389
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Quote from: greg
Дори бих казал, че има твърде повърхностни разсъждения:
"Георги Попчев: Има различни причини, поради които градският транспорт трудно се управлява. Сериозна пречка е това, че той не е отделен от трафика с индивидуални трасета. Скоро се начерта бус лентата на “Цариградско шосе”, което е много хубава идея, нормативната уредба позволява там да се отдели такова платно, тъй като пътят е достатъчно широк и остават две свободни ленти за останалите автомобили. Въпросът е обаче дали тази бус лента ще бъде спазвана. Ние открихме, че там, където имаше начертани бус ленти, те не се спазват масово и липсваше елементът на контрол - за осигуряване на предимство на градския транспорт".
Само в този откъс виждам нещо като бисери! Например - "Скоро се начерта бус лентата на “Цариградско шосе”, което е много хубава идея" - пълна глупост - Бус лента по Цариградско шосе има сигурно от повече от 20 години. било хубава идея! Нормативната уредба го позволявала........ Ама каква е тази нормативна уредба (2 ленти - широк път), г-н Попчев не вижда ли какво е движението по Цариградско! Ох, какъв сериозен проблем вълнува господа експертите - дали ще се спазва тази бус лента..... и те открили (забележете какво), че не се спазват масово...... и липсвал елементът на контрол. Това го виждат и децата. Май не само журналистите, а и самите "експерти" поднасят много смешни обяснения.
То бусленти има начертани и на Сливница, и на Данаил Николаев, ама това не ги прави по-отпушени