Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 951670 times)

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2697
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4100 on: 16.12.2020, 09:21:45 »
Така ли ми се струва, или това е някой от последните междуградски  модели на "Чавдар"? Снимката е от 2007г., автор е чешки турист, посетил столицата тогава.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3167
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4101 on: 16.12.2020, 09:37:18 »
Този май се подвизаваше при военните.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1903
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4102 on: 16.12.2020, 14:04:00 »
Този е с нестандартна едноцветна ливрея - Чавдар 11М3 в Тутракан през 1979 г.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3923
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4103 on: 16.12.2020, 15:30:27 »
Не е едноцветна. Тъмночервено и жълто.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9758
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4104 on: 16.12.2020, 17:23:26 »
Виждал съм М3ки в тъмно жълто с кафяво.

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5471
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4105 on: 18.12.2020, 01:51:51 »
Не видях да е споделяно досега, ако е, моля да бъда извинен.

Проект "Чавдар 11 Г5"
  :)

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline marto_pz

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 883
  • Škoda 9TrHT28 № 06 (1993-2015)
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4106 on: 18.12.2020, 20:21:18 »
От последния пост за този 11г5 в страницата му се разбира,че се намира някъде около или в Пазарджик.
Youtube channel - https://www.youtube.com/channel/UCgBcoi0ebMihw0ngkUHEQ-Q?view_as=subscriber
Facebook page - Transport Channel

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2697
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4107 on: 20.12.2020, 10:07:37 »
I - Стар модел "Чавдар" пред храм-паметникът "Александър Невски", 1960г.

II - "Чавдар" М81 по време на Младежкия фестивал в София от 1968г.,  като част от представянето на Тунис.

III -  "Чавдар" 11М4 с рег. № СФ 0137 ПБ,  заснет в София през 1993г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2697
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4108 on: 23.12.2020, 10:00:32 »
Интересна подробност: през 1990г. "Чавдар" 130 е участвал в нещо, което унгарците наричат "Standard buszborításos vizsgálatok" -  Стандартни тестове за покритие на шината според Гугъл. Това са тестове за оценяване на сигурността в салона на автобуса по време на преобръщане, предполагам. Всъщност това са пасивни тестове за безопасност.  Ето какво казват за нашият автобус:  Оригинал:
"Az M4.2.a-f ábra felvételein látható bolgár gyártmányú 10 200 kg sajáttömegű
Csavdar márkájú városi autóbusz borítóvizsgálatát a vázszerkezet fejlesztési
folyamatában végeztük el 1990-ben, mint a busz meggyötört homlokfalán is látható, egy
ingás homlok (és lökhárító) ütköztetés után. A buszba három, a túlélési tér határát jelző
keretet építettünk be, egyet a mellső ajtó második oszlopa mögé, egyet a 2. és a 3.
ablakoszlop közé, egyet pedig a hátsó ajtó második oszlopának síkjába. A statikus
billenési határszögre 41,75o
-ot mértünk, amiből a súlypont magasságára –a
gumiabroncsok deformációjával is korrigálva-, 1268 mm-t számítottunk. A mellső
homlokfal (maradó) elcsavarodása 15o
-ra, a hátfal maradó deformációs torzulása pedig
10o
-ra adódott. A három jelző keret közül csupán az első jelzett sérülést, mert a
kerékdobra helyezett ülések miatt itt a túlélési tér „magasabban” volt. A kerékdobra
helyezett, egymásnak háttal fordított két ülés „R” pontjának 80 mm-rel történő
csökkentésével az autóbusz megfelelt a követelményeknek. /4
A kezdeti vizsgálatokhoz fűződő lényeges észrevétel volt még az, hogy a ragasztott,
többrétegű szélvédőknek merevségnövelő hatása van, és ez befolyásolja a mellső és
hátsó részre jutó elnyelendő energiák arányát. (Ezt az IK 415(435) mell- és hátfali
szegmenseinek statikus laborvizsgálatainál ki is használtuk, ld. 4.4 pont."

Превод от Гугъл:  Изображенията, показани на фигури M4.2.a-f, имат българско тегло 10 200 кг
Инспекция на капака на градския автобус с марка Csavdar за развитието на рамковата структура
е извършено в процеса през 1990 г., както се вижда на измъчената предна стена на автобуса, a
челото на махалото (и бронята) след удара. В автобуса има три, показващи границата на пространството за оцеляване
монтирахме рамка, една зад втората колона на входната врата, една за 2-ра и 3-та.
между стълб на прозорец и един в равнината на втория стълб на задната врата. Статичното
до ъгъл на преобръщане от 41,75o
е измерена височината на центъра на тежестта –а
също коригирана за деформация на гумата, бяха изчислени 1268 mm. Предната
усукване на предната стена (оставащо) 15o
и остатъчното деформационно изкривяване на задната стена
10o
дойде в. От трите сигнални рамки само първата посочи повреда, тъй като
поради седалките, поставени на барабана на колелото, мястото за оцеляване тук беше „по-високо“. На барабана на колелото
На 80 мм от точката "R" на двете обърнати назад седалки
чрез намаляване на шината отговаря на изискванията. / 4
Важно наблюдение при първоначалните разследвания беше, че залепените,
многослойните предни стъкла имат втвърдяващ ефект и това се отразява отпред и отзад
делът на енергията, погълната отзад. (Това е IK 415 (435) гърдите и задната стена
е бил използван и при статичните лабораторни тестове на неговите сегменти, вж. 4,4 точки.
Източник:  http://www.lezo.hu/gjt-1996-2010/kutatas/vincze/vps-Melleklet-M4.pdf
« Last Edit: 23.12.2020, 10:02:15 by София 100 »
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 273
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4109 on: 23.12.2020, 10:15:08 »
От работник в завода бях чувал за този тест и ако не бъркам това не е единственият Чавдар минавал тестове там .


Изпратено от моят Redmi Note 8 с помощта на Tapatalk


Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4389
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4110 on: 23.12.2020, 11:14:56 »
Ето по-добър превод, че този направо е болезнен. При копиране на текст директно от pdf се накъсват изреченията и често смисълът се губи.

The cover test of a Bulgarian-made Csavdar city bus with a curb weight of 10,200 kg, as shown in Figures M4.2.a-f, was performed in the frame development process in 1990, as seen on the tortured front wall of the bus, after a pendulum front (and bumper) collision. Three frames indicating the boundary of the survival space were installed in the bus, one behind the second pillar of the front door, one between the window pillars 2 and 3, and one in the plane of the second pillar of the rear door. The static tipping angle was measured to be 41.75°, of which 1268 mm was calculated for the height of the center of gravity, corrected for the deformation of the tires. The (front) twisting of the front face wall was 15° and the permanent deformation distortion of the back wall was 10°. Of the three signal frames, only the first indicated injury because the survival space here was “higher” due to the seats placed on the wheel drum. By reducing the “R” point of the two seats facing each other on the wheel drum by 80 mm, the bus met the requirements.
Another important observation in the initial studies was that bonded, multi-layer windshields have a stiffness-increasing effect, which affects the ratio of energy absorbed to the front and rear. (This was also used for static laboratory tests of the front and back wall segments of IK 415 (435), see section 4.4.)

Тестът на покритието на градски автобус Csavdar от българско производство с собствено тегло от 10 200 кг, както е показано на фигури M4.2.af, е извършен в процеса на разработване на рамката през 1990 г., както се вижда на измъчената предна стена на автобуса, след сблъсък отпред с махало (и броня). В автобуса бяха монтирани три рамки, показващи границата на пространството за оцеляване, една зад втория стълб на входната врата, една между стълбовете на прозореца 2 и 3 и една в равнината на втория стълб на задната врата. Статичният ъгъл на преобръщане е измерен на 41,75 °, от които 1268 mm е изчислен за височината на центъра на тежестта, коригирана за деформацията на гумите. (Предното) усукване на предната лицева стена е 15 °, а трайното деформационно изкривяване на задната стена е 10 °. От трите сигнални рамки само първата посочва нараняване, защото мястото за оцеляване тук е „по-високо“ поради седалките, поставени на барабана на колелото. Чрез намаляване на точката “R” на двете седалки, обърнати една към друга на барабана на колелото, с 80 мм, автобусът отговаря на изискванията.
Друго важно наблюдение в първоначалните проучвания е, че свързаните многослойни предни стъкла имат ефект на увеличаване на сковаността, който влияе върху съотношението на абсорбираната енергия отпред и отзад. (Това се използва и за статични лабораторни тестове на гръдния и задния сегменти на стената на IK 415 (435), вижте раздел 4.4.)

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3923
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4111 on: 23.12.2020, 15:50:48 »
Точно това е вариантът, подготвян за серийно производство, съответно да стане масов. Абсолютно същият беше на панаира през 88а, само че с кабина и с табелка на латиница. После по Ботевград-Правец, в Малашевци на 85, по Ярлово и т.н. За жалост нямах късмета да се кача и да пътувам с него....Виждам, че и защитните гъби на седалките вече са ги свили...
« Last Edit: 23.12.2020, 15:59:06 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1789
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4112 on: 23.12.2020, 16:01:15 »
Като се върнеш живот и здраве в България ще те повозя на нашият. Чудесно ускорение, за съжаление е до 70 км/ч.
The Grand Tour

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1221
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4113 on: 23.12.2020, 16:40:07 »
Такива тестове са били резонни години преди това по повод някои нововъведения. А на подобно излижение малко по -рано (не помня къде), организаторите успяват до последно да увъртат с параметритре, на които е трябвало да отговарят мото и ел карите. Тези, които са били произвеждани от ДСО ''Балканкар'' - са били със сваляеми кабани. Фигуративно казано, това са били тръбите, които са предпазвали водача при преобръщане. Организаторите се хващат точно за това и до последно бавят въпросните цифри. От ''Балканкар е нямало как да реагират и в деня на самото им провеждането слагат допълнителни тежести, които при това при това е трябвало да не излизат от нормитите на совствена тежест – товароподемност. Целта е била да се свали още центъра на тежестта, за да се постигне ''неизвестната'' величина на процентно смачкване на кабината при преобръщане.
Това е известен набор от трикове, които се използва за разчистване на кокуренция. Знаело се е , че ще бъдат подписани договори на ''Балканкар'' с някои Африкански страни - причината за подвижните кабини. И понеже са били в топ три по - производство и продажба заедно с ФРГермания и Япония - факт, който не се приемал от останалите... Доколокото помня в основата на заговора е Чили, които са били преки конкуренти за въпросните пазари
По -късно вече, в годините на гласност и демокарация, се създава идеаланата среда, за да представят нещата опъки и да се прикриват неудобни факти. Тава е и Митът, че Японците са купували продукцията и след претопяване са правили Х2, ..3, - което пък съответно пасва на класецията при тройката лидеращи производители... Дори на няколко пъти и тук се срещаше!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 P.S. Aко помните по -напред търсихме колко са произведените протопипи ''130'' – а от снимките имаше червен.. и син... и спорно, но приличащ на оранжев! Горе -долу започва да става по -ясно...
каква им е била съдбата!
...И още ... видно... слабите места са по -принцип вратите... цепене на II -ра, снимка ''Е'' и ''D''.
 


   
« Last Edit: 23.12.2020, 16:59:55 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5471
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4114 on: 25.12.2020, 17:26:03 »
Една находка, намираща се на входа на Провадия, варненско:  :)

М3-ПРОВАДИЯ

И малко интересни снимки и история на Чавдара на ВМА, предназначен за кръвен център линк

« Last Edit: 25.12.2020, 17:29:25 by transtriumf »

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2697
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4115 on: 29.12.2020, 17:53:34 »
I - "Чавдар" 11М4 със смешни шарени пердета, 1982г.
II - "Чавдар" 11М3 някъде из черноморските курорти, 1983г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3923
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4116 on: 30.12.2020, 00:41:03 »
Вторият 410 от Bus Memories.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2697
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4117 on: 30.12.2020, 20:35:31 »
I - предполагам софийски "Чавдар" 11Г5 с инв. №4124, 80-те години.
II - "Чавдар" LC-51, 1986г.
III - "Чавдар"11М4, 1988г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1903
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4118 on: 30.12.2020, 20:51:09 »
I - предполагам софийски "Чавдар" 11Г5 с инв. №4124, 80-те години.
Този ми изглежда от първите партиди от средата на 70-те - с по-висока горна решетка, а шрифтът на инвентарния номер е сякаш различен от софийските, но кой знае...

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3167
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4119 on: 30.12.2020, 21:27:37 »
Не е софийски (на градския транспорт).