Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1334702 times)

Online did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3815
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4740 on: 09.06.2025, 21:51:33 »
Това вероятно е един измежду Б 0363 ПБ или Б 0509 ПБ. Тези два екземпляра се движат за кратко в Бургас след което биват разпределени по курортните селища.
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4741 on: 11.06.2025, 16:22:49 »
"Чавдар" 141 по 94, Ikarus 280, MB O 305 G и др. автобуси по време на стачката на профсъюзите  на 29.01.1997г. Автор: Мартин Георгиев, БТА.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11618
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4742 on: 11.06.2025, 18:00:15 »
Не е 305ца, а е MAN SG192. 2600, 2601 или 2632.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 849
  • ⁠A heresia das heresias era o bom senso.
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4743 on: 11.06.2025, 19:12:26 »
По това време трите 192-ките излизали ли са на 94 и 280 по наряд?
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11618
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4744 on: 11.06.2025, 20:48:33 »
Да, тези трите си бяха заедно с Чавдарите.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Online did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3815
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4745 on: 11.06.2025, 21:38:31 »
Личи че зад Икаруса е МАН. Даже под надписа имаше метални решетки ( поне на късите екземпляри подвизавали се в Бургас).
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 718
  • В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4746 on: 11.06.2025, 23:07:09 »
Личи че зад Икаруса е МАН. Даже под надписа имаше метални решетки ( поне на късите екземпляри подвизавали се в Бургас).

Прилича на класически SG192.
Това е модел, с който никога не съм пътувал, но винаги ми е бил интересен.
Вероятно двигателят е 190 коня, бил е маломощен. Подобни бяха и SG240.
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

МАН а е най доброто нещо което се е случило за софийския ГТ след метрото в последните 20 години.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15763
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4747 on: 12.06.2025, 17:26:13 »
Че те всички автобуси от този период бяха 180-190 коня, такива са били технологиите. И Икарусите с оригиналния двигател и В14-20, МАН и по-старите О 305 Г без турбото. Те автоматиците най-старите бяха и с 2 или 3 скорости повече от 65-70 не можеш да развиеш, така че тази мощност е напълно достатъчна.

Помня ги тези МАН-ове на мен много ми харесваха, бяха чисто бели и имаха седалки в съчленението. Май бяха с 3 автоматични скорости като на по-старите О 305-ци от 78-ма. Такива имаше и по другите градове, виждал съм в Горна Оряховица например, във Варна също имаше подобни но от по-новите.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6344
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4748 on: 13.06.2025, 04:14:46 »
Тия бели МАНове ги докараха пролетта на 92ра, заедно с онези Фиат-ове 421 и още една камара странни бракми за по Кремиковци, както и първият 0 305 по 86. Бяха си все на 94, по-рядко на 280. Накрая, преди да ги бракуват в края на века, изкараха последните си дни по Орландовци. По книга има три основни варианта, с двигател Д2156, Д2356 и Д2566. Големи ядове и перипетии е имало с поддръжката им, ремонтите и намирането на части. Обаче имаше и по-стари от тях, поне два, на 120, червено-бели, с по-старите предни стъкла и само 4 отваряеми джамчета. От тези, последните, още 89та година, лятото, при Тошо, един се появи в Благоевград, още няколко в Стара Загора. Явно отнякъде са били подарени, купени на старо ли, не знам...
« Last Edit: 13.06.2025, 04:27:00 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 849
  • ⁠A heresia das heresias era o bom senso.
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4749 on: 13.06.2025, 07:11:06 »
Последно са били по 16 и 90.
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4750 on: 13.06.2025, 21:06:06 »
I - "Чавдар" 11М3 с надпис Мото-крос Самоков, заснет през 80-те години на XXв. Автор и притежател: Деян Танев.

II - III - "Чавдар" 11М4 заснет през 80-те години на XXв. Автор и притежател: Илиян Бързински.

IV - "Чавдар" 11М4 заснет през 90-те години на XXв. Автор и притежател: Сашо Пиката, популяризирано от Владимир Янков .

V - VI - "Чавдар" 11М4  пред входът на стадион Васил Левски,  заснет през 90-те години на XXв. Автор и притежател: Сашо Пиката,  популяризирано от Владимир Янков.

Да, когато един Чавдар ми изглежда прекалено хубав, винаги се оказва, че е Сетра :D
« Last Edit: 15.06.2025, 09:58:37 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11618
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4751 on: 13.06.2025, 22:35:19 »
На последните две е Setra, не Чавдар.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4752 on: 01.07.2025, 21:35:47 »
"Чавдар" 11М4 в Созопол, заснет в началото на 80-те години на миналият век от съветски турист.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4753 on: 04.07.2025, 21:53:30 »
I - "Чавдар" 11Г5 с рег. № ВР 1146 ПБ на Автотранспорт - Мездра, заснет през 1990г. Автор и притежател: Иво Йотков.

II - "Чавдар" 11М4 с рег. № ВР 0780 ПБ, заснет през 1990г. Автор и притежател: Иво Йотков.  Източник: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=5050927528346544&set=pb.100002880394350.-2207520000&type=3
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4754 on: 06.07.2025, 17:38:21 »
I - "Чавдар" 11М4 с рег. № Б 1008 ПБ, заснет в Айтос през 1991г. Автор и притежател: Петър Алексиев.

II - "Чавдар" 5C  заснет в дворът на  ДЮФА - Смолян през 1992г. Автор и притежател: Стефка Чаушева.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4755 on: 07.07.2025, 22:04:47 »
"Чавдар" Родина през 70-те години на XXв. Автор и притежател: Славена Петева.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4756 on: 08.07.2025, 20:50:44 »
I - Снимка и кратък текст за започване на производството на "Чавдар" 5С, публ. във в. "Труд" бр. 33(10 194)/ 16.02.1980г.

II - III - "Новости в българското транспортно машиностроене - Чавдар 11Г6" - статия със снимка, публ. във в. "Авто мото свят" бр. 7/06 - 12.12.1980г.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6344
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4757 on: 09.07.2025, 04:17:35 »
В книгата "Автомобили" на Емил Димитров, описанието на 11Г6 е преписано дословно от тази статия, с известни съкращения.
По рейс и по жена не се тича!

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4758 on: 10.07.2025, 21:13:18 »
I - "Чавдар" М80 по линия №64 пред СИФ Бояна през 60-те или началото на 70-те години на XXв. Източник: Мишо Фердинандов.

II -  "Чавдар" със специална надстройка и изпълнение на служба в СИФ Бояна през 60-те или 70-те години на XXв. Източник: Мишо Фердинандов.

III - "Чавдар" М80 с рег. № СР 1845 пред Ректоратът на СУ през 1969/1970г. Източник: Мишо Фердинандов.

IV - Стар модел "Чавдар" по време на снимките на филм през 60-те години на XXв. Източник: Мишо Фердинандов.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3994
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4759 on: Today at 12:06:49 »
Първата известна досега снимки на Кента М24 на шаси ГАЗ - 66. Този модел се споменава, като собствена разработка на завода от 90-те години на миналият век. Каросерията е с 24 места, максималната скорост е 85 км/ч, а разходът около 25л/100км пробег бензин. Но поне звукът е двигателя е бил приятен :D Източник:  https://www.facebook.com/photo?fbid=122138566526560172&set=pcb.122138566658560172

Ето оригиналният текст:

Полноприводный автобус KENTA M24 на шасси ГАЗ-66, Народная Республика Болгария, 1989 - 1990-ые годы.
Автобус KENTA M24 - это внедорожный автобус с колесной формулой 4х4 на шасси ГАЗ-66/66-11, предназначенный для перевозки пассажиров, вахтовиков и ремонтных бригад в сложных дорожных и погодных условиях, в т.ч. по грунтовке, бездорожью или горным дорогам. Высокие ходовые возможности базового шасси автобуса - два ведущих моста и регулировка давления в шинах во время движения, позволяют перевозить пассажиров по грязным или заснеженным дорогам (с толщиной снежного покрова до 70 см.), по дорогам с песком (до 80 см.) и камнями. Салон имеет 24 комфортных сиденья (не считая водительского места), оснащен системой вентиляции (по заказу мог быть установлен кондиционер), что обеспечивает комфортную поездку, имелись багажные полки. Внутреннее убранство могло быть упрощено и сделано более утилитарным, что делает автобус более дешевым. Максимальная скорость автобуса - 85 км/ч. Контрольный расход топлива - 25 л/100 км. Автобус М24 был создан инженерно-техническим коллективом болгарского авторемонтного предприятия «Кента» из города Омуртаг - ведущие конструкторы проекта инженер Симеонов и инженер Димитр Димитров. В широкой серии автобус не был, сделано несколько единиц с некоторыми отличиями. Также судя по найденному фото с обычным 66-ым (7 фото) с логотипом «Кенты» на этом заводе занимались и обслуживанием, ремонтом и переоборудованием модификаций бортовых "Шишиг", поставленных на экспорт или дособранных в самой Болгарии.
« Last Edit: Today at 12:12:44 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.