Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - mlk

Pages: [1] 2
1
В тази специална тема ще бъдат описани маршрутите и промените по линиите на градския транспорт в София през 90-те и по-конкретно, с отправна точка 30.6.1989г., до 1.1.2000г.
Целенасочено отварям отделна тема, извън маршруте година по година, за да може да се работи по данните и да се изчисти доколкото е възможно този относително мъгляв период от историята.

Най-кратката част е свързана с тролейбусния транспорт.
Началната дата ни заварва със следните маршрути:
1. Ст.Гара - Пета Градска Болница
2. Х.Димитър - Бъкстон
3. Х.Димитър - Окр. Болница
4. Ст.Гара - Дружба 1
5. Младост 1 - Пета Градска Болница
6. Ст.Гара - Люлин 3
7. Ст.Гара - НДК - Люлин 3
8. няма
9. Ст.Гара - Борово
10. Ст.Гара - Люлин 8
11. Борово - Дружба 1
12. Ст.Гара - Люлин 3

На 21.10.1989г. (данни от Metan) тб.11 е пренасочена към жк.Гоце Делчев.
Не по-късно от 31.8.1990г. тб.5 започва да се движи до н-з Надежда.
В края на януари 1991г. тб.3 е удължен по новия участък до депо Левски.
Между април и ноември 1991г. се извършва промяна - тб.1 замества тб.3 до депо Левски, а последния се връща до Х.Димитър.
На 6.12.1991г. вместо до Дружба 1, тб.4 започва да се движи по новооткритото трасе до Дружба 2.
На 1.5.1993г. се извършват много съкращения и от тролейбусните линии отпадат 3, 10 и 12. Възможно е 10 да е отпаднала и на по-ранен етап, но това е малко вероятно.
В следващите няколко месеца се извършват корекции по засегнатите участъци
 - преди 30.7.1993г. е открита линия 5Б, която покрива оголената отсечка до Окр. Болница и в другата посока се движи до н-з Надежда.
 - вероятно още през май или юни, тб.4 е удължен до Х.Димитър (въпреки че на картите още дълги години е отбелязван до Ст.Гара)
 - тб.11 е разделен на две части - тб.8 от Г.Делчев до Център по Хигиена и тб.11 от ВВМИ до Дружба 1. В последствие 11 е скъсен до Ст.Гара, като е възможно за кратко
 да е бил с маршрут до Орлов Мост или пам.Левски.
От този момент нататък промените са значително по-малко. Важно е да се отбележи, че от 1.4.1994г. (или малко по-рано), до февруари-март 1997г., по линия 6 се движи автобус 6Т.
Една малка промяна се случва по маршрута на тб.5Б - отпреди 1.10.1995г. е променен и се движи и по ул. Калитин. Има вероятност линията да е с този маршрут още от създаването
си, но тя е малка. По картите е отбелязвана изцяло по маршрута на тб.5 чак до 1997/8 година.
Последната промяна е от 1.1.1998г. (или малко по-рано), когато тб.8 е удължена до Кино Одеон.
Останалите неспоменати промени са свързани със строежи, ремонти, както и с частичните промени покрай НДК, свързани с едно/двупосочното движение там.

Трамвайният транспорт към 30.6.1989г. ни заварва със следните маршрути:

1. Ив.Вазов - СТЗ
2. Хладилника - Орландовци
3. Зах.Фабрика -пам. Левски
4. О.Купел - пам.Левски
5. Съд.Палата - Княжево
6. Лозенец - Надежда 1
7. Борово - Надежда 3
8. Зап.Парк - Орландовци
9. Хладилника - н-з Надежда
10. Зап.Парк - Мл.Театър
11. Княжево - Илиянци
12. пл.Журналист - Илиянци
14. Дървеница - Орландовци
15. Иван Вазов - Обеля 2
16. бул.Н.Петков - Пиротска - СТЗ
17. Обеля 2 - Илиянци
19. Дървеница - бул.Н.Петков
20. гара Подуяне - гара Искър
21. Съд.Палата - Люлин 5

От 1.8.1989г. тм.20 достига до пам.Левски, а от есента тм.8 е удължен до Люлин 5 (по данни от Метан).
Също така е разкрита за пореден път линия 13 по нов маршрут - Лозенец - гара София-север.
На 29.4.1991г. (данни от ИКАР) тм.17 е закрит и вместо него тм.6 е удължен до Обеля 2.
По-късно през годината, но преди 10.10.1991г., тм.13 е закрит и вместо него тм.16 е пренасочен към Лозенец, припокривайки почти изцяло маршрута на 13.
На 1.5.1992г. (данни от ИКАР) тм.8, вместо до Орландовци е пренасочен до СТЗ.
През лятото се строи нормалнорелсовото трасе по бул. Дондуков. Заради това, тм.3 и тм.4 са скъсени до Мл.Театър, а тм.10 е отклонен до н-з Надежда.
На 1.11.1992г. (данни от ИКАР) тм.20 достига до Мл.Театър.
Малко по-рано, на 1.10.1992г. (данни от ИКАР) е закрит тм.16.
На 10.5.1993г. при големите съкращения, линии 1, 2 и 8 са закрити, като 15 е преномериран на 1, 14 - на 2, а оголеният участък от Хладилника до пл.Журналист
се поема от тм.8.
Много скоро след това (вероятно още през юни) тм.8 е закрит и вместо него тм.12 е удължен до Хладилника.
На 15.9.1995г. е открито трамвайното трасе по бул. Ботевградско Шосе. По него тръгва тм.21 от ст.Изток до Гео Милев и тм.22 от ст.Изток до Младежки Театър.
Съществуващата до тогава линия 21 в Люлин е преномерирана на 8, за да се освободят големите номера за нормалнорелсовите трамвайни линии.
През следващите години няма постоянни промени и чак на 6.3.1999г. тм.9 е променен от Хладилника по ул.Граф Игнатиев до Дървеница и съответно тм.2 е скъсен до пл.Журналист и тм.19 - закрит. Останалите промени в детайли са обяснени в специалната тема за този период.

Предвид големия обем от данни за автобусите, като за начало излагам само маршрутите към 30.6.1989г. и в последствие ще добавя и промените.

1   ст.Гео Милев - Кокалянско Ханче
2   Кокалянско Ханче-Кокаляне
3   ст.Гео Милев - Пасарел
5   ст.Гео Милев - Лозен
5а   ст.Гео Милев - Лозен - БЧК
6   ст.Гео Милев - Герман
7   гара Искър - Лозен
8   гара Искър - Герман
9   ВВМИ - Булгарплод
10   Гара Искър - Дружба 1 и 2
11   Обувен Завод - Г.Милев
12   пл.Пирдоп - Д.Богров
14   пл.Пирдоп - Г.Искър
15   Г.Искър - Казичене
16   пл.Пирдоп - Кремиковци
17   пл.Пирдоп - Общежитие Хр.Смирненски
18   Орландовци - Чепинци
19   Орландовци - Негован
20   Орландовци - Локорско
21   Орландовци - Войняговци
22   Орландовци - Подгумер
23   Орландовци - Курило
24   Орландовци - Бенковски
25   Илиянци - Мировяне
26   Илиянци - Нови Искър
27   Илиянци - Кътина
28   Чепинци - Мрамор
29   Илиянци - Доброславци
30   Надежда - Балша
31   Надежда - Голяновци
32   Надежда - Мрамор
33   Надежда - Доброславци
37   пл.Ал.Невски - Суха Река
38   пл.Ал.Невски - кв.Левски
41   Надежда - Волуяк
42   Захарна Фабрика - Банкя
43   Люлин - Банкя
50   СТЗ - кв.Обеля
51   Ст.Гара - кв.Обеля
53   Зах.Ф-ка - Иваняне
54   Зах.Ф-ка - и-т Пушкаров
55   Зап.Парк - Суходол
56   Зап.Парк - Мало Бучино
57   Зап.Парк - ВНВСУ
58   Княжево - Владая
59   Княжево - Мърчаево
60   Княжево - Рударци
61   ст.О.Купел - Зл.Мостове
62   ст.О.Купел - Копитото
63   Р.Паметник - Бояна
64   Иван Вазов - Хладилника
65   Ман.Ливади - Бояна - църквата
66   Хладилника - Алеко
67   Семинарията - Симеоново
68   Дървеница - Бистрица
69   Дървеница - Железница
70   Дървеница - Плана
71   Дървеница - Малинова Долина
72   Пирогов - Плиска
73   ЗБН - Бузема
74   Ц.Гара - Гоце Делчев
75   Гео Милев - Ст.Караджа
76   Гоце Делчев - Младост 4
77   Ц.Гара - Зап.Парк
79   кв.Хр.Ботев - ДИП Стинд
81   пл.Възраждане - Филиповци
82   пл.Възраждане - ЗТТТ
82а   Ст.Гара - ЗТТТ
83   ЗБН - СТЗ
84   ул.Гурко - Аерогара
85   Ст.Караджа - Връбница 2
86   Свобода - Малашевци
88   ЗБН - ДК-3
89   Малашевци - Враждебна
90   пл.Пирдоп - Бухово
93   Хладилника - лифта Драгалевци
94   СУ - Студентски Град
97   Орландовци - Локорско
98   Хладилника - Железница
100   пл.Пирдоп - Бенковски
102   Зоопарк - О.Купел 2
103   ст.О.Купел - пл.Люлин
104   Пирогов - Дружба 1
107   Карпузица - Бояна-черква
108   СТЗ - Люлин 5
109   Ст.Гара - Люлин 1
110   Ст.Гара - Люлин 5
111   Люлин 1 - Окр.б-ца
112   Ст.Гара - Люлин 3
114   Г.Милев - Младост 4
117   пл.Пирдоп - Сеславци
118   пл.Пирдоп - Желява
120   ЗБН - Металург
121   Дружба - Абдовица
122   Хладилника -лифта Симеоново
123   Дървеница - лифта Симеоново
125   Надежда 5 - ЦКС
126   Надежда - Обеля 2
204   Борово - Дружба 2 - ДК-3
211   Обувен Завод - ДК-3
213   Ц.Гара - Младост 1
215   Бусманци- Гара Искър (бетонов възел)
216   пл.Пирдоп - Кремиковци
260   Р.Паметник - Г.Баня
261   ст.О.Купел - Зл.Мостове
267   Семинарията - монумент Знаме на мира
270   Дървеница - м.Ярема
276   НДК - Младост 4
280   СУ - Студентски Град
284   СУ - Аерогара
285   Ст.Гара - Връбница 2
294   СУ - Ст.Град
304   Пирогов - Дружба 1
305   Военна Акадения - Младост 3
306   СУ - Младост 2
309   Ст.Гара - Люлин 1
310   Ст.Гара - Люлин 5
313   Ц.Гара - Младост 1
383   ЗБН - СТЗ
404   О.Мост - Дружба 2 - ДК-3
ЕЛ   Лъвов Мост - Люлин

Промените при автобусите са много, затова ще се опитам да ги групирам по някакъв начин.
Сред промените между лятото на 1989 и лятото на 1990г. са
   - обединението на 8 и 15 в една линия 8 с маршрут Герман - Кривина
   - обединението на 17 и 117 в една линия 117
   - промяната на линия 10 в рамките на ж.к. Дружба
   - закриването на 57 (през 1989г.)
   - удължаването на 75 до колелото на ул. Св.Русев
   - закриването на 109 и 110
   - скъсяването на 104, който вместо от Пирогов тръгва от НДК
   - скъсяването на 211, който остава само между Гео Милев и ДК-3
   - удължаването на 305 до Ц.Гара
   - закриването на 267
   - закриването на 294
        - новата линия 150 с 3 коли в пиков час от Ц.Гара до Обеля 2, разкрита през ноември (данни от ИКАР)

От 1.7.1990 (или малко по-рано) 111 е скъсен и вместо от Окр.Болница тръгва от Кооп.Пазар в Младост 1.
Пак по това време 58, 59 и 60 са изместени и тръгват от ст.Овча Купел. А линия 60 дори от началото на годината е удължен до Кладница.
53 е закрит и автобус 81 поема закрития участък. Новият маршрут е от Пета Градска Болница до Иваняне. В последствие е удължен до Ц.Гара.
Освен 81, и 82 е премахнат от пл.Възраждане като тръгва от по средата на нищото в Красна Поляна.
По време на ремонта на Ботевградско шосе, маршрутите на линии 11, 37, 38, 72, 75, 79, 120 и линиите в посока Враждебна и нататък са променяни неколкократно.

След лятото на 1990г., промените са по-малко, но част от тях са с неясна дата. Част от неясните са:
   - закриването на 19 до Негован. Вместо него, 20 минава и през Негован
   - пак там, 97 е закрит. Възможно е закриването на 97 да е станало по-късно
От пролетта на 1991г. 75 е удължен до ж.к.Металург.
Вероятно от 1.3.1991г. (данни на ИКАР) 213 е удължен до Младост 4, на мястото на закрития 276.
От 1.4.1991г. (или малко по-рано), 73 е удължен до Овча Купел 2 (за втори път)
На 29.4.1991г. се извършват доста промени по линиите, включително ускоряване на 84, 204, 313 и други линии. Тогава е закрита 284, а 304 започва да прави
панорамна обиколка в Дружба 1. За сметка на това, 104 е скъсена още - движи се само от Г.Милев до Дружба 1. Другата подобна къса линия 211 е закрита.
Вероятно от 1.7.1991г. (+/- 1-2 месеца) 64 вече не тръгва от Иван Вазов, а от Център по Хигиена.
През лятото за кратко време съществува и линия 57 с маршрут Земляне - Кладница. Точната съдба на тази линия не е напълно ясна.

През 1992г. линия 9 е скъсена и вместо от ВВМИ тръгва от Орлов Мост.
От началото на годината тръгва 52 от Зап.Парк до Факултета.
През пролетта на 1992г. (данни на ИКАР) е разкрита и нова линия 78 с маршрут от Ст.Гара до Металург. Тя поема част от линия 75, която е изместена по ул. Тодорини Кукли.
С голяма вероятност 104 е закрита именно през въпросната година, но липсват повече данни. 72 е изместена и вместо от Пирогов тръгва от ВВМИ.
Паразитната линия 65, която се движи от Ман.Ливади до Бояна директно по Т.Каблешков е удължена леко и минава по бул. Г.Делчев.
По някаква причина, в последните месеци на годината 108 се движи до Илиянци, но след това се връща по класическия маршрут.

Преди гоямото рязане на линии от 1.5.1993г. има известен брой промени:
   - 304 е разделен на две - 504 и 604 с малка разлика в Дружба 1.
   - разкрита е линия 413 от Ц.Гара до Младост 1. В рамките на няколко години, маршрута в основата си остава същия, но с малки промени,
   главно в Младост + има и период, в който минава през Плиска.
   - 51 е удължена до новия ж.к. Обеля 1.
   - 54 е удължен първоначално до мотел Божур (данни на Метан) и след това до Божурище.
   - разкрита е линия 119 от пл.Пирдоп до Ботунец, като вероятно тя частично замества закритата 216.
На 1.5.1993г. са закрити №5-А, 50, 55 (погрешно отбелязан като 58), 82, 82-А, 114, 125, 215, 285 и експрес "Люлин".
Маршрутът на автобус №65 се съкращава в участъка от бул. Гоце Делчев до Бояна. В допълнение, 58 и 59 са върнати до Княжево.
Скоро след тези промени 504 е закрит, а малко след това 604 е удължен по закрития маршрут на 504.
Въпреки че не отбелязвам в детайли промените по Ботевградско шосе, все пак е редно да се спомене, че около 1994г. 37 е закрита и 38 поема и районите,
обслужвани от 37. Също така, в ж.к.Металург маршрутите и крайните спирки на 75, 78 и 120 са променяни неколкократно.

До март 1995г. има няколко незначими промени:
   - разкрита е линия 4 от Младост 3 до Горубляне
   - 88, 204 и 404 не ходят повече до ДК-3.
   - 121 е закрита и 10 поема кварталите Д.Миленков и Абдовица.
   - разкита е 101 от ст.Орландовци до Фондови Жилища.
   - 52 е закрита (през 95-та)
Вероятно в този времеви участък са и промените по дървенишките линии - 71 и 270 са закрити, а 69 ходи и до мотел Белите Брези.
От 1.7.1995г. (данни от ИКАР) 150 е удължен до Обеля 1 и направен "бавен". Чак година по-късно (1.11.1996г.) започва да минава и по ул.Хан Кубрат.

На 15.9.1995г. е следващото важно събитие с пускането на трамвая по Ботевградско шосе. Тогава линиите тръгващо от пл.Пирдоп са преместени при новата ст.Изток.
Също така, 78 е удължен и в двете посоки - от Ц.Гара до ст. Изток. 75 има възможността да минава покрай гара Подуене, съкращавайки част от маршрута.
100 пък върти при бул.Вл.Вазов. Маршрутът на 90 също е засегнат като има периоди, в които се движи по ул.Тодорини Кукли. В крайна сметка се установява по
бул. Ботевградско Шосе.

Освен промяната по 150, през 1996г. има малко събития. Едно от тях е разкриването на 242 - Ст.Гара - и-т Пушкаров, както и връщането на 404 до ДК-3.
Към 1.1.1997г. има и една мистериозна линия 99 от Хладилника до Бистрица (част от линия 98), но на този етап никой не знае нищо за нея.
Заради кризата, през зимните месеци на 1997г. много автобусни линии са разредени или закрити. Сред засегнатите като маршрути са 65, 101 и 383, които са закрити.
Интересното е, че има и положителни промени, като тази на 4, която е удължена до Младост 1 и 202, която е отклонена до Бузема. 65 пък е възстановена за пореден път.
През лятото 107 е с удължен маршрут в частта си в кв.Карпузица, а в края на годината е възстановена 57 от Зап.Парк до ВВИСУ.
От 1.1.1998г. (или малко преди това) е открита безсмислената линия 71 с първоначален маршрут от Семинарията до Ст.Град. Преди да бъде закрита,
от 1.1.2000г. е удължена до ст.В.Левски, но и това не помага особено.
Пак тогава тръгва 211 с 4 коли (Чавдар) в пиков час от Ст.Гара до О.Купел 2, но още през следващото тримесечие е закрита и заменена от 60 с повече спирки и
маршрут от Ц.Гара до О.Купел 2.
От пролетта на 98-ма 404 е изместен и минава и по ул.Обиколна, правейки маршрута по-смислен.

През 1999г. е удължаването през лятото на 305 до началото на ж.к.Горубляне, а към края на годината имаме и линия 73а като вътрешна за О.Купел.

Всякакви коментари и корекции са добре дошли!

2
Е, в такъв случай, някой модератор може да забърше моята тема :)

3
Изтрити теми / Re: ГОВОРИЛНЯ.
« on: 31.08.2020, 20:17:16 »
Именно за да не се налага да се барикадираме в някой бункер, а да живеем с нормални пътувания с ГТ, контакти с хора, училище и т.н., носенето на маски е важно.
Колкото повече болни циркулират по улиците, толкова по-вероятно е човек да го удари на малшанс.

Ама то като е пълно със специалисти по философия, а не по математика, така се получава.


@ikarus2102, как хем не си фен на конспирациите, пък точно такива теории пускаш. Всеки ги е чел по 20 пъти.
Едва ли някой може да оспори, че заради короната определени хора и фирми печелят и ще спечелят сериозни суми, но в момента ситуацията е такава, че държавите няма да посмеят да затворят още веднъж, защото тук вече става въпрос за фалит на самите държави.

4
Изтрити теми / Re: Re: Разписания
« on: 28.02.2020, 09:57:18 »
Май ще трябва някой модетатор да премести последните мнения в правилната тема.

5
В една друга тема сме обсъждали маршрутните промени през годините, но се оказа, че именно аз съм написал, че точните детайли покрай ремонтите не са важни, а крайният резултат. За да изкупя този си "грях", отварям тази тема, в която се надявам заедно до подобрим информацията, която имаме за този интересен период от развитието на града.

В крайна сметка, разликата между двете крайни дати е в това, че 22 достига до Кр.Поляна, а покрай това, 3, 4, 8, 10, 12, 14, 19 и 20 също имат нови маршрути. Останалите линии също участват в събитията, въпреки запазения (към 2001, спрямо 1999) маршрут.

Основните събития са следните:
1. На 6.3.1999, тм.9 тръгва от Хладилника до Дървеница. 2 и 12 са скъсени до Журналист, открита е линия 14 от Хладилника през Журналист до н-з Надежда, а 19 е отклонен към гара София-север.
2. На 17.9.1999 метрото достига до Опълченска.
3. На 5.12.1999 трамваи 20 и 22 са удължени до МС Опълченска.
4. На 31.10.2000 метрото достига до Сердика.
5. На 24.3.2001 трамвай 22 достига до Кр.Поляна.

Тези данни са доста точни и всичко е наред. За всичко, което следва, ще се радвам, ако можете да допълните информация,  ако си спомняте нещо:

Покрай т.1: Вероятно това е датата, на която стартира ремонтът на Хр.Ботев от Възраждане до Сливница. Засегнати са линии 6, 12 и 19, както и 3 и 4 в даден момент, когато се прави кръстовището с Пиротска. Има данни за линии 4 - Лозенец-О.Купел и 6-Мл.Театър-Обеля 2.
Въпроси: дати и временни маршрути?

Покрай т.2 и 3: В статия от 10.1999 се коментира ремонта на Пиротска и оплакванията на продавачите, че ремонтът се е проточил. 3 и 4 са отклонени в посока гарата (което предполага пуснато движение по Ботев). 4 е до н-з Надежда, а за 3 има информация както за н-з Надежда, така и за Орландовци. При последния вариант бих очаквал 10 да е бил скъсен до Съд.Палата. След пускането, известно време тм.3 се движи по Пиротска и завива към гарата. Въпроси: дати и временни маршрути?

Покрай т.4: Вероятно на 1.6.2000, тм.9 е възстановен до н-з Надежда. Съответно, 2 е отново до Дървеница, а 14 е скъсен до Хладилника.  В съобщение от 16.9.2000 се отбелязва възстановяването на много маршрути, вкл. на 1, 7 и т.н. (10 от Зап.Парк до Журналист!!), което явно е свързано с пускането на метрото и временното затваряне на М.Луиза. Вероятно това се случва от август до септември и съм почти сигурен, че тогава 10 върви от Зап.Парк до Дървеница. 1, 2 и 7 са вероятно през Македония и Ботев. Въпроси: още нещо по темата?

Покрай т.5:
Имам спомен за пенделна линия от Опълченска до К.Величков. Т.е. по някое време през 2000, тази част от линията е завършена. През ноември 2019 затварят кръстовището на Ал.Стамболийски и К.Величков, но съм почти сигурен, че и частта между Стамболиски и Пиротска и частта към Кр.Поляна бяха преустроени и за широкорелсов трамвай още преди това.
След този ремонт възстановиха за кратко и за последно 4 от О.Купел до н-з Надежда и 20 дена преди да пуснат 22, спряха 4 и направиха колелото при депото. Мисля, че с пускането на 22, 8 отиде до Зах.Фабрика. Разбира се, може и по-ранно да е било - например при възстановяване на движението по К.Величков нагоре към Сливница. Въпроси: същите като по-горе.

6
Идеи / Измислена карта на София :)
« on: 06.10.2017, 15:52:11 »
Преди няколо дни направих "фалшива" карта с малко оптимизации на линиите и може и да се брои за след пускането на МД3, но не е задължително.

Разбира се, всичко е "научна фантастика", но на места могат да се намерят и зрънца разум :)
Прикачил съм картата към коментара.

Където се дублират линии съм елиминирал излишните, като оставащите са по-редовни.

По-грубите промени:

Люлин - 108 и 309 се закриват; 82 минава по маршрута на 108 между Люлин 2 и 3.
Обеля - 26 се скъсява до Илиянци, 30 вместо него минава заедно със 150 до Обеля 1.
Надежда - 285 отпада и остава само 85. 26 и 108 ги няма. 26 и 27 са скъсени до Илиянци, а тм. 11 е скъсен до мс Хан Кубрат.
Овча Купел - 60 е закрит и 11 поема ж.к. Сердика. 102 отпада и остават 11 и 73. 64, 73 и 260 въртят на ст. О. Купел.
Борово и околностите - 204 е скъсен до ВМА, а 102 поема участъка до Г. Делчев. 63 е скъсен до Бъкстон, а дотам е удължен тб.9, вместо закрития тб.2.
64 е късен до ст. О.Купел. 304 е закрит. 74 и 76 са закрити и остава редовния тб.8.
Дианабад и околностите - 88 е скъсен до Семинарията, 67 до мс.Г.М.Димитров, 294 е закрит.
Център - Тм. 1 е закрит. тм. 18 е закрит, 3 е скъсен до Ц.Гара и вместо тях, до Орландовци пътува много по-редовния тм.4 (интервал като тм.5). Тб.5 е закрит и тб.1 минава през н-з Надежда (50% по-редовен)
Сухата Река и околностите - 78 е закрит и 100 е удължен до Враждебна. Тб.4 пътува до Левски, а тб.1 до Х.Димитър. Тб.2 и а.285 са закрити.
Около Дружба - 75 е закрит. 3, 5 и 6 са скъсени до Окр. б-ца. 304 също е закрит. 84 е закрит и 404 е отклонен до летището.
Младост - на мястото на закрития 76 е удължен 306 до Младост 4. 314 стига до Горубляне, вместо а.4. 113 е закрит. Тб.8 е удължен до Младост 1, вместо закрития тб.5.

Чудих се, дали да пусна темата в раздел "забавно" :)

7
Направих си труда да се поровя и да видя, на базата на една "произволно" избрана линия, как са се развивали разписанията в последните години. Ето какво излезе за тб.4 (с леки неточности)

тролейбус 4

делник зимно
   
2000-2001    12   9   12   5
2002-2009    10   7   10   4
2010-2012    8   6   8   4
2013-2014    7   5   7   3
2015         7   4   7   3
2016-2017    8   5   8   3
2018         9   6   9   3

делник лятно

2000-2001    12   9   12   5
2002         10   7   10   4
2003-2009    8   6   8   4
2010-2012    7   5   7   3
2013-2014    7   5   6   3
2015-2017    7   5   6   3

празник зимно

2000        8   8   8   4
2001        7   7   7   4
2002        7   7   7   3
2003-2007   6   6   6   3
2011-2013   5   5   5   3 (2014,2015 пп)
2016-2017   4   4   5   3 (2014,2015 п)

празник лятно

2000        8   8   8   4
2001        7   7   7   4
2002        7   7   7   3
2003-2007   6   6   6   3
2011-2012   5   5   5   3
2013-2014   4   4   4   3
2015-2017   4   4   4|5   3  ??

Графиката е ясна и е надолу. Единственият лъч светлина идва от новото делнично, което си е директно 8-9 годишен рекорд. Хубаво е, че такива рекорди има по доста линии тази есен, обаче, дали не е твърде късно за промяна?

8
      До средата на 60-те години на 20-ти век, кв. Обеля е все още село извън София, което се обслужва от железницата и от автобусна линия 14. Въпросната линия свързва Обеля, Филиповци и Иваняне с гара Захарна Фабрика, където се прави връзка с трамвай 3.

      

      За кратко линията е удължена до Лъвов мост, преди около 1967г., при номерацията да бъде отделена като линия 51, обслужваща само Обеля. От 14 се създават и три други линии - 52 до Филиповци, 53 до Иваняне и 54 до разклона за Обеля.



      През 1976г. голяма част от линиите, които тръгват от Лъвов мост са скъсени до Захарна Фабрика, но 51 има друга съдба - удължена е до Сточна гара и остава така в следващите 24 години. Освен това, линията от СТЗ до Мировяне е продължена до Обеля и така свързва квартала с индустриялната зона.



      Следващата промяна е минимална - през 1985г., 25 е заменена от 25а. Причината е тривиална - линиите, които тръгват от СТЗ в северна посока са преместени и тръгват от Илиянци. Затова, линия 25 е разкъсана на две части.


      Година по-късно, към квартала е добавена линия 126, която свързва новостроящите се блокове в бъдещия ж.к. Обеля 2 с крайната станция на трамваите в Надежда.



      Със строежа и завършването на блоковете, маршрутът на 126 се променя постепенно.



      На 3 април 1989г. е завършено трамвайното трасе и трамвай 15 е удължен от Надежда 5 до Обеля 2. Във връзка с тази промяна, линии 25а и 126 са закрити и е открита линия 50, която свързва и старта и новата част на квартала с индустриалната зона, стигайки до СТЗ. Няколко седмици след пускането на 15,
      линия 17 е удължена също до Обеля 2. За десерт, 51 е удължен, за да прави връзка с трамваите.



      В края на 1980г., обслужването на квартала е подобрено допълнително от експресната автобусна линия 150, която в пиковите часове свързва Обеля 2 с Централна гара. Междувременно е започнато изграждането и на ж.к. Обеля 1.



      През 1991г. е закрита трамвайна линия 17 и като компенсация е удължена линия 6.



      След това линия 51 е удължена, за да обслужва новопостроената ж.к. Обеля 1.


      На 1.5.1993г. е извършено сериозно съкращаване на линиите в София и Обеля също е засегнат. Трамвай 15 е преномериран и става 1, а линия 50 е изцяло закрита.



      През март (или юли) 1995, с цел да подпомага на 51, 150 е удължен до Обеля 1, като започва да се движи целодневно, включително и в почивните дни. От 1 ноември 1996г. (алт. септември 1995), 150 е превърнат в бавна линия, която не минава транзитно през Надежда, а обикаля през Надежда 1 и спира на всички спирки по маршрута.



      От 1.6.2000г., 51 е съкратен и тръгва от метростанция Сливница.


      В следващите 3 години, 51 има няколко временни маршрута, заради строежа на метрото към Обеля.


      През април 2003 е открита метростанцията в Обеля. Това се отразява сериозно на всички линии в квартала - 51 е закрит и вместо него се движи 81 от Иваняне, но само до новоизградената автостанция. До същата автостанция са скъсени крайградските автобуси 30, 31 и 41. Освен това, трамвай 6 е скъсен до Надежда 5.

      За да се компенсира изгубената връзка между 30, 31 и 41 от една страна и 83 и 108 от друга, от юли същата година в Обеля е разкрита нова линия 87, която в известна степен се припокрива със старата 25. Тя се движи първоначално само в пиковите часове и свързва Обеля с Илиянци.

      От май 2006г., маршрутът на 81 се изменя и началната спирка и става гара Обеля-Иваняне.

      В края на май 2009, трамвайна линия 1 престава да обслужва Обеля и вместо нея, отсечката се поема от линия 17, която стига до Борово.
                През юни следващата година 17 е закрита, заради строежа на метрото в посока Надежда.
      През август трамвайното обслужване е възстановено, но чрез линия 6, която в Надежда минава по изцяло ново трасе по бул.Н.Жеков.
      
      В края на 2010г., автостанция Обеля е закрита и линии 30, 31, 41 и 87 са удължени до кв.Обеля.
      
      От септември 2012г., линия 26 е преместена и тръгва от кв.Обеля по Околовръстния път към Нови Искър.
      
      Веднага след нова година, през 2013, 41 формално е закрита и връзката с Волуяк се поема от линия 150, при която фактически отпада частта през Надежда до Централна Гара.
      
      През септември 2013, 87 е удължен до Обеля 1, в помощ на линия 150.
            
      На 15.6.2015г. линия 87 е закрита и маршрутът ѝ се поема от линия 26 - Обеля 1-Илиянци-Нови Искър.

9
Имам идея за една игра с "образователна" цел - познай разписанието. Идеята е да пускам разписание от София, което не е задължително да е актуално, а целта е да се познае на коя линия е, дали е делнично, или празнично и кога (горе-долу) е било в сила.
Тъй като няма как да давам някакви реални награди, единственото смислено, което се сещам е позналият да избере някакъв модел (автобус, тролей, трамвай), който е бил в движение в София преди 10-15 години (когато снимах активно), а аз да се опитам да намеря такава и да пусна.

10
Изтрити теми / Стари карти
« on: 21.08.2017, 21:25:20 »
Само информативно: случайно попаднах на тази стари карти и пътеводител:

http://knizhen-pazar.net/index.php?option=add_book&id=1074728&title=%D0%9F%D1%8A%D1%82%D0%B5%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F%20%D0%BF%D1%8A%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%20%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%20%D0%B2%20%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F

http://knizhen-pazar.net/index.php?option=add_book&id=599207&title=%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F.%20%D0%A3%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB

http://knizhen-pazar.net/index.php?option=add_book&id=1160796&title=%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F.%20%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D0%BD-%D1%83%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB

Указателите от 1957 и 1979 би трябвало да са същите, като тези, които оставих, но пътеводителят може и да е интересен. Е, може и да е същата книжка, която някой от форума притежаваше, но не мога да си спомня кой би могъл да е.

P.S. Тук го има на по-разумна цена:

https://www.olx.bg/ad/sofiya-star-ukazatel-patevoditel-na-gradskiya-patnicheski-transport-v-s-ID6ovqV.html

11
В последните дни станаха няколко интересни дискусии и се поразрових из наличните материали.
Основният спорен пункт е в това, че трамвайната линия София-Княжево е обявена под номер 6.
Целта ми е да покажа и докажа, че тази линия НИКОГА не е била под номер 6.
Твърдението ми е, че в първите години линиите изобщо НЕ са имали номера, а само имена.
И когато в един момент получават номера, линията за Княжево автоматично взима номер 5, който се запазва до ден днешен.

Ето и какво пише в книгата от 1910г., съпоставено с официалните текстове за 1901, които са масово разпространени:

- по линията "ГАРАТА - ИГНАТИЕВЪ" трамваят тръгва от гарата ... и спира при ъгъла на Гр. Игнатиев и бул Фердинанд I до английската легация (сега "попа").
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е ИДЕНТИЧЕН. Тази линия става номер 1, но за това - по-късно.

- по линията "Царь Освободитель" трамваят тръгва от пл. Св. Краль ... и покрай паметника на Цар Освободител по Шипка и Оборище до военното у-ще.
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като "Клон от двореца - бул. Цар Освободител до Орловия мост". Разликата идва от това, че през 1906 е построена линията по Шипка и Оборище. Номерът на тази линия по-късно е 4.

- по линията "Пиротъ - Подуене" трамваят тръгва от Ючъ-Бунаръ ... и спира на моста над Боянската река в Подуене (сега т-р София).
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден на две части:
      а) клон Минералната баня до пресечката на ул. Пирот с ул. Брагалница (т.е. Ючъ-Бунаръ)
      б) клон от хотел Панах ... до моста на Перловската река (т-р София)
   Това означава, че тези два клона се обединяват в една единствена линия и това става между 1901 и 1910г., като нищо чудно да е така още от 1901г. Това е бъдещият номер 3.

- по линията "Княгиня Мария-Луиза" трамваят тръгва от пл. Св. Краль ... и спира при казармите на пехотните полкове (сега градинката пред НДК)
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като клон Минерална баня ... Пехотните казарми. Това е бъдещият номер 2.

- по линията "София - Княжево", тръгва от пл. Св. Краль ... до Княжево.
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като линия хотел България ... с. Княжво. Това е бъдещият номер 5.
   
Т.е., единствената минимална разлика е в началната точка, която първоначално не е пл. Св. Неделя, но самите отсечки не са съществено по-различни през 1910, сравнени с 1901.
Допълнителна тежест на тази тема дават снимките от въпросния период. Вижда се, че трамваите нямат номер, а само "маршрутна табела".

Ще се постарая да продлъжа работата по тази тема, за да излезе истината наяве :)

... следва продължение.

12
Мисля, че няма точно такава тема, така че я откривам.
Целта е да се обсъдят езиците, които се ползват при съобщаването на спирките в различните държави и градове.
Принципно, в доста държави има един основен език и той очевидно си се ползва.
Ето и примери в държави, където са намесени повече езици:

1. Влаковете в Швейцария - например, по направлението Женева-Цюрих, до Берн се съобщават първо на Френски, после на Немски и накрая на Английски. Италианския е тотално отсвирен. След Берн, в същия влак първо започват да съобщават на Немски, после Френски и пак Английски за десерт.
Не помня точно как беше, но май от известно място нататък, по Женева-Милано има все пак и на Италиански.
2. Метрото в Киев - доколкото забелязах, там си е директно на Руски и няма и следа от Украински.
3. В Минск май беше като в Киев.
4. В Казан е триезично - първо на Руски, после на Татарски и накрая на Английски.
5. В Ташкент е само на Узбекски, а Руският е отсвирен.
6. В Алмати е ново метрото и ако не бъркам, първо беше на Казахски и после на Руски.
7. В Ереван, доколкото помня, само на Арменски се съобщават.

Засега толкова. Надявам се да има още коментари и за наземния ГТ и за междуградските влакове.

13
Тъй като често се говори за някакви бъдещи неща, който ще станат готови примерно през Октомври, ама не се знае коя година, пускам обща тема, в която да мога да се обсъждат тези неща.
Даже е за предпочитане не да обсъждаме грамофонните плочи от новинарските сайтове, а по-скоро вътрешни слухове, който може и да бъдат истина.
Щеше ми се да почна с такъв, ама в момента няма нищо интересно май ...

14
Подтикнат от хубавата тема за Старопланинските проходи, отварям тема за тези в Родопите. По-късно ще пиша малко по нея.

15
Разни / София в 3 гигапиксела
« on: 02.09.2010, 17:50:37 »
Много яко!

http://gigasofia.com/

16
Като виден "нумеролог", когато отсядам в някой хотел, гледам кой номер на стая ми се е паднал и го свързвам с ПС или линия на ГТ. За този месец първо ми се падна 307. Първо ме хвана яд, че не е 306 или 305 та поне да е линия, но се сетих, че имаме БГ-1300 с такъв инвентарен номер. След това бях в 3110, което пък беше Икарус. И минали ходения на хотели са ми се падали интересни номера, но не си ги спомням.
Какви са най-интересните номера, които са ви се падали?

17
Тъй като съм стар фен на разписанията и са забавна задачка, от много време си съставям за забавление разни разписания.
Ако някой иска, мога да направя измислено разписание на база на брой коли, курс и евентуални други ограничителни фактори. Всичко гледам да го правя както си трябва - 8 часови смени и т.н. Е, не са като тези на ЦГМ, но идеята е сходна.

18
Отварям тази тема с цел да опиша промените които са се случвали през годините, базирани на информацията, която имам. Като цяло, идеята е това да е част от дълга статия по въпроса. За всяка част ще описвам източника но информацията.

Ще започна с промените през 1997 спрямо предходната 1996г. базирано на тогавашните атласи на София, съответно първо издание от 1996г. и второ от 1997г. След това ще продължа до 2009г. и след това ще се връщам назад във времето.


---------------


Открити и закрити линии:
а.52 с маршрут Зап.Парк - Факултета - закрит
а.57 открит с маршрут Зап.Парк - ВВНСУ (или както се води сега)
а.383 с маршрут Бенакс - К.Величков - Скопие - СТЗ - закрит
тб.5б - открит от Окр.б-ца по маршрута на тб.5 до н-з Надежда. Тогава все още не е по Столетов, както и явно е скоро открит, защото на картата не е отбелязан навсякъде по трасето.

Частично променени линии:
Запад:
а.65 вместо от Ман.Ливади до Бояна е преместен от Ман.Ливади по Т.Каблешков до ст.Овча Купел.
а.150 вместо изцяло по Ломско шосе е отклонен по сегашния му маршрут по Хан Кубрат.
а.202 вместо до О.Купел 2 е преместен по ул.Монтевидео до кв.Бузема.
ЮИ:
а.4 вместо да върти при Филип Аврамов и Ал.Малинов е удължен до Младост 1. В другата посока, в Горубляне вместо да върти на ул. 3 Май, обръща при ул. Хан Аспарух.
а.10 вече не обикаля през Дружба 2.
а.404 е удължен до АП Дружба.
а.84 е преместен да минава през локалното на Цариградско шосе.
а.413 вместо през ТВ Кула и Др.Цанков е преместен през Плиска. Явно е станало скоро преди отпечатването на картата, защото погрешно е оставен и стария маршрут. Също така, вместо да минава обиколно в Младост 1, остава по Сахаров и да върти на посолствата.
СИ: (вероятно наведнъж са променени)
а.75 и а.120 в Левски-Г вместо до бл. 7 са преместени до сегашното колело на 120.
а.75 вместо по моста Чавдар, Кракра и по канала, през пл.Пирдоп, гара Подуяне и канала.
а.78 вместо през Х.Димитър, директо до Вл.Вазов и Дондуков както е сега.
тб.4 вместо до Сточна гара - до Х.Димитър.

19
Благодарение на difian имах възможност да разгледам книжка от 1981-82г., която съдържа всички разписания (или интервали на движение при по-редовните линии) от тогава. В следващите дни ще пускам анализи. Сега като за начало ще отбележа само някои любопитни факти.

1. Има няколко линии с интервал на движение 2-3 мин. Единствен победител (рекордьор) е тб.3 празник с интервал 1-2 минути, т.е. вероятно около 2. В празник е, защото в делник се движи и тб.8. Обяснението все пак се корени и в това, че тогава са се движели тролеи с малка вместимост.
2. Доста добре са комбинирали линии, главно бързи и бавни. Например 213 се е движел само в час пик, но реално след 8:30, примерно, обръщат табелката и стават 13-ки и следобяд отново са 213-ки. Същевременно, а.13 в пик почти го няма, но след това си е редовен.
3. Имало е немалко синхронизирани, например 17 и 117 са били на 29 мин. и е очебийно каква е била целта.
4. Събота и Неделя в огромен брой от линиите са с различни разписания.
5. Имало е доста линии с непълен режим на движение. Те са от всякакъв вид - линии до 20 часа, линии само в пик, линии само делник, линии без Неделя и т.н.
6. До доста късно (1 часа) е имало коли, дори и по разни селски линии. Даже някои линии имат различен интервал преди и след 23 часа, например.

следва продължение с детайли.

20
Днес видях една новина, в койято пишеше снимка: gtsofia.info. Принципно е похвално, че не пише снимка: интернет, но все пак не знам до каква степен нещата са ок. Ще се опитам да открия тази снимка на кого е. Иначе връзката е тази: http://www.dnes.bg/crime/2009/06/24/shofior-na-111-nabi-spirachki-jena-si-udari-glavata.73189

Pages: [1] 2