Author Topic: Новини от София  (Read 964826 times)

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8514
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6260 on: 06.06.2024, 16:27:05 »
В Топлофикация се прилагат теориите на проф. Ал. Томов още от времето на неговия ученик и последовател Вальо Топлото.  :)

Online difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17620
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6261 on: 07.06.2024, 17:06:04 »
Грандиозен скандал:  :help:

Стотици приятели на Фандъкова паркирали безплатно в центъра на София

"Стотици карти за безплатно паркиране в София на близки приятели издала СО при Йорданка Фандъкова. Тя предлагала услуга "паркирай безплатно" в синя и зелена зона за определени хора, вероятно приятели и близки. Това обяви на брифинг ....
Ето един смислен коментар, който според мен извежда същественият проблем в обществото ни и начина на водене на "политика" у нас - не за общото ни развитие и уреждане на елементарната организация на живота, а с користни лични цели и извратени амбиции:

Quote
Срамната история с картите за безплатно паркиране в София


В София са били раздавани стотици карти за безплатно паркиране при дългогодишното управление на Йорданка Фандъкова

Промени, засягащи паркирането на два централни булеварда в София, се превърнаха в национален политически проблем. Много по-голям проблем обаче се оказва раздаването на стотици карти за безплатно паркиране в синя и зелена зони при дългогодишното управление на Йорданка Фандъкова, което беше огласено в понеделник на пресконференция от столични общински съветници от групата на "Продължаваме Промяната-Демократична България-Спаси София". Защото тук не става дума само за броя на паркоместата и загуба в размер на милиони левове заради неплатено паркиране. Проблемът е в погазването на самата идея за общинско управление, призвано да управлява публичните ресурси справедливо и в интерес на всички.

Като правоимащите от времето на Живков

Срамната история с картите за безплатно паркиране досега е била крита и поради това, че те са издавани без правно основание. Нещо като привилегиите от времето на социализма - за номенклатурата, но и за цели семейства на "правоимащите", защото автомобилът може да се паркира свободно, независимо кой го управлява. А много често картите са били без регистрационен номер на кола и без име на приносител - направо като печеливш фиш от тотото, който може свободно да се ползва от много ръце, нонстоп.

Навремето Тодор Живков лично е добавял и задрасквал имена на правоимащи, включени в режима на специални еко гозби, приготвяни в днешния хотел "Рила" и често доставяни вкъщи със служебните волги и мерцедеси. Десетилетия по-късно столичната кметица е раздавала еднолично по предложение на Центъра за градска мобилност анонимни карти за безплатно паркиране из целия град.

Срамно е и разточителството за общинската администрация, която буквално си е окупирала тоталния център на София около сградата на общината до площад "Александър Невски", за да идват служителите на работа. Кабинетът на един от зам.-кметовете например е имал 6 карти, а една от дирекциите - 16. Карти обаче са били раздавани и на други институции - точният брой е неясен. От ГЕРБ признаха за 18 на служителите от Държавна агенция "Технически операции" - добре, те трябва да имат свобода на движението да проследяват и подслушват, с надеждата все пак в повечето случаи обектите им да са наистина престъпни елементи. Но колко още длъжностни лица от други ведомства са имали право на такава екстра? А предприемачи и обществено известни фигури?


Да се ползваш с привилегии, ако си на власт - този манталитет е непробиваем и на централно ниво. Каквато и да е властта, служебните автомобили са неин неизменен атрибут. А те вървят с паркоместа пред ведомствата и с шофьори. Не само министрите и зам.-министрите имат служебни коли и шофьори, но и началниците на кабинети. Ползват такива и шефове на дирекции, агенции, областни администрации и пр. Всичко това е не просто значим публичен разход - за автопарк и поддръжка, гориво, заплати, осигуровки, но и задръства града с превозни средства и мръсен въздух. Какво ще му стане например на един началник на кабинет на министър да си вземе метрото и да отиде на работа в министерството, което е в центъра на града, а когато се наложи да ходи в командировка, да ползва обща служебна кола, вместо да разточителства с персонална и с шофьор? Ясно е какво - иначе няма да се чувства специален. Автомобилът, шофьорът, паркомястото са атрибут на властничество.

Слуги или управници на обществения интерес

От тук започва и ключовият въпрос дали в местната и в централната власт излъчваме слуги или управници на обществения интерес. Не може да очакваме модерно развитие на населените меса и на цялата държава, ако вземащите управленски решения поставят най-отгоре личните си интереси и се овластяват с привилегии за сметка на общото благо. Не можем да очакваме добри и трайни решения за не толкова сложни проблеми, като подобряване на уличното движение, осигуряване на повече велоалеи и пешеходни пространства в градовете, ако хората с власт сами са част от проблемите, които трябва да разрешават. Той не иска да слезе от колата и да паркира на повече от 10 метра от входа на службата си, вие искате да работи за град за хората.

Хората винаги са били нетърпими към привилегиите, защото те правят едни "по-равни" от останалите. Ако промяната в организацията на движението в София по булевардите "Патриарх Евтимий", "Фритьоф Нансен" и "Витоша" е недообмислена, недокомуникирана и ако не балансира добре интересите на всички заинтересовани - и с това е пример за недобро управление, то скришното раздаване на безплатни карти за паркиране взривява самата идея за публично управление.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6080
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6262 on: 07.06.2024, 17:40:11 »
А защо изтри и коментара на Стефан Марков за раздадените и от кмета Терзиев безплатни карти ?
Отговори и не се крий.
Спрете си просташките мнения !

Online difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17620
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6263 on: 07.06.2024, 17:50:57 »
Нищо не е трито, макар че това ти питане е крайно неадекватно и мнението си е наистина за кофата.  :D :D :D :D :D :D

Ето ти го "коментарът", ако цъкнеш връзката ще се озовеш на предишната страница:

Хайде да не си кривим душите:

Стефан Марков

🙃Напънала се планината и родила… мишка. Това е изводът от отчаяния брифинг на “спасителите” на София днес.
1. Уплашеният от общественото недоволство срещу промените на “Патриарха” Борис Бонев цитира дословно опорки на своя кумир в политиката Мая Манолова от 2019 година за “карти за паркиране”, когато социалистката загуби изборите от Йорданка Фандъкова.
2. От ГЕРБ-София светкавично се отговаря с документ, който показва, че “компроматът” на Борис Бонев шест дни преди изборите е… срещу кметът на София от ПП-ДБ Васил Терзиев и срещу кмета от ПП-ДБ на район “Средец” Трайчо Трайков.
Като кмет Васил Терзиев е подписвал същите карти за паркиране, за които Борис Бонев търси обяснение от предишния кмет.
А отговорът на въпроса на “спасителите” защо има безплатни места за паркиране на “Ангел Кънчев” 6 е: Поискани са от кмета Трайчо Трайков!
“Издаването на 6 броя карти за паркиране на адрес ул. „Ангел Кънчев“ №6 е въз основа на искане от кмета на район „Средец“ (в годините г-жа Мария Ачкова и г-н Трайчо Трайков). Искането е въз основа на договор, сключен от район „Средец“, съгласно който етажната собственост на ул. „Ангел Кънчев“ №6 осигурява 200 кв. дворно място за площадка за игра към детска градина №12 срещу получаването на 6 карти за паркиране за конкретни автомобили, посочени с регистрационни номера.”
P.S. #ХубавоЕ, че на улица “Ангел Кънчев” 6, ет. 1 е регистриран и адв. Димитър Георгиев Петров, общински съветник от ППДБСС 😉 (справка: https://bar-register.bg/attorney/1200632110)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6086
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6264 on: 07.06.2024, 18:47:03 »
Срамната история с картите за безплатно паркиране досега е била крита и поради това, че те са издавани без правно основание.

Ако това твърдение е вярно ще трябва да се произнесе съд и да се докаже пред него корупционната практика.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6080
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6265 on: 07.06.2024, 20:19:15 »
Нищо не е трито, макар че това ти питане е крайно неадекватно и мнението си е наистина за кофата.  :D :D :D :D :D :D

Ето ти го "коментарът", ако цъкнеш връзката ще се озовеш на предишната страница:

Коментара не е мой. Пише от кой е, и не е за кофата защото не ти изнася.
В сряда го нямаше...............
Но все пак благодаря.
Ако това твърдение е вярно ще трябва да се произнесе съд и да се докаже пред него корупционната практика.

Властта трудно се отказва от придобитите през последните 80 години. Забелязва се навсякъде.
Спрете си просташките мнения !

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6564
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6266 on: 12.06.2024, 13:48:27 »
https://fakti.bg/bulgaria/888071-500-novi-prevozni-sredstva-za-gradskia-transport-v-sofia-upravlavashtite-obaviha-rekordni-investicii


Quote
Рекордна инвестиция от над 1 млрд. лв. и чувствително подобрение на пътуването с градския транспорт в София, предвиждат управляващите Столична община. Планира се закупуването на 500 нови превозни средства, от които 150 нови трамвая и 280 автобуса. Всички те ще бъдат с нисък под, климатик, удобни салон и най-висок екологичен стандарт, обяви кметът Васил Терзиев.

Quote
Програмата предвижда закупуване на 110 чисто нови трамвая и модернизация на още 40, както и 75 нови тролейбуса и 280 автобуса.

Quote
„Започваме ударно, като през 2024 г. планираме да обявим поръчки за над 120 нови превозни средства - 18 трамвая, 35 тролейбуса и 70 автобуса. Новите трамваи ще бъдат за линии 20 и 22, така че да осигурим модерни превозни средства с нисък под и климатик за жителите на източните квартали като Подуяне, Слатина и Дружба. От друга страна, автобусите ще ни позволят да върнем градския транспорт изцяло в общински ръце, с което ще прекратим сегашния неизгоден концесионен договор и ще намалим разходите за общината.“ – обясни Андрей Зографски.

Quote
Рекордната инвестиция предвижда не само подновяване на сегашните превозни средства, но и тяхното увеличаване с оглед на планираните разширения на трамвайната и тролейбусната мрежа. „Скоростният трамвай по бул. Тодор Каблешков до Дървеница остава основен приоритет, а новите тролейбуси ще бъдат от ново поколение – зареждането им ще става от контактната мрежа по време на движение. Машините ще бъдат оборудвани с възможност за автономен ход до 15 км, което ще позволи линии като 310 или 604 да се обслужват от тези хибридни тролейбуси.“ – допълни г-н Зографски, зам.-председател на Комисията по транспорт.
« Last Edit: 12.06.2024, 13:54:43 by ooleg »
Украйна, победа!

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8514
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6267 on: 12.06.2024, 14:05:19 »
310 и 74 минават под контактна мрежа в по-голямата част от маршрутите си, но за 604 не е така - контактна мрежа има по Списаревски между Ал. Бешков и Кр. Пастухов, по Цариградско между Изток и Орлов мост и по Св. Георги Софийски между Александровска и ВМА.  :rolleyes:

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 394
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6268 on: 12.06.2024, 14:37:32 »
Ако 604 се превърне в такъв тип тролей, означава да спира на всяка спирка по Цариградско, заради обикновените тролеи или да се добави по още една контактна мрежа в посока, което е абсурд...
Това цялото си е дрънкане на някакви необмислени идеи, които звучат гръмко и интригуващо, но дотам.

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6564
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6269 on: 12.06.2024, 15:18:27 »
За 604 може и да не е ясно, но примерно за 20 и 22 да са в сегашния вид е абсурдно и неестествено! Такива тролейбуси с някакъв вид батерия също трябваше да ги има преди 10 години и трамвая в Дървеница под някакъв вид.
Украйна, победа!

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4554
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6270 on: 12.06.2024, 18:23:06 »
310 и 74 минават под контактна мрежа в по-голямата част от маршрутите си, но за 604 не е така - контактна мрежа има по Списаревски между Ал. Бешков и Кр. Пастухов, по Цариградско между Изток и Орлов мост и по Св. Георги Софийски между Александровска и ВМА.  :rolleyes:
Може би са объркали 204 и 604. 204 се покрива значително повече от контактна мрежа, включително и двете крайни спирки и е логично да е сред първите електрифицирани.

Ако 604 се превърне в такъв тип тролей, означава да спира на всяка спирка по Цариградско, заради обикновените тролеи или да се добави по още една контактна мрежа в посока, което е абсурд...
И кое му е абсурдното? Съвсем логично е даже. 76, 204 и 280 също са перспективни за електрификация. Удвояване на контактната мрежа по Цариградско ще позволи да изпреварват бавните линии и ще намали падовете на напрежение при наличие на няколко тролейбуса в един участък.
« Last Edit: 12.06.2024, 18:30:53 by Sofia »

Online difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17620
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6271 on: 12.06.2024, 18:38:12 »
Какво удвояване Ви гони!? За автоматично сваляне и закачане на токоснемателите не сте ли чували!?

Offline david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 394
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6272 on: 12.06.2024, 18:40:03 »
Ако 604 се превърне в такъв тип тролей, означава да спира на всяка спирка по Цариградско, заради обикновените тролеи или да се добави по още една контактна мрежа в посока, което е абсурд...
И кое му е абсурдното? Съвсем логично е даже. 76, 204 и 280 също са перспективни за електрификация. Удвояване на контактната мрежа по Цариградско ще позволи да изпреварват бавните линии и ще намали падовете на напрежение при наличие на няколко тролейбуса в един участък.
[/quote]
Уж бъдещето е електробуси, бяхме тръгнали натам, сега пък идеи и мечти за удвояване на някои участъци, хаосът е пълен...
Отделно това с напрежението,което казваш, няма никаква логика, защото секторите ще са същите, ТИСът ще е същият, а в един сектор вместо да са 3 или 4 тролея, тогава може и 10 да се съберат, което би било равно на падане на напрежението и гледане на сеир. 2 съседни мрежи, не означват 2 отделни сектора, а и дори и да са на 2 отделни сектора, не виждам как би се подобрило положението с напрежението в текущата мрежа с текущите линии.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1177
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6273 on: 12.06.2024, 18:47:20 »
Попаднах на някакво твърдение вчера,че се планира пускане на тролей 5 отново до Младост 2 с някакво електрифициране на обходен маршрут. Има ли нещо такова или е неверен слух?
А за това предложение за удвояване на КМ по Цариградско  - само предложение ли е или се прави нещо по въпроса.
Отделно това за скоростния трамвай по Тодор Каблешков  дано не е поредното претопляне на идеята

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4554
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6274 on: 12.06.2024, 19:19:04 »
Какво удвояване Ви гони!? За автоматично сваляне и закачане на токоснемателите не сте ли чували!?
Това в случая не е приложимо. Без двойна мрежа няма как бързите линии да изпреварват бавните на Полиграфическия, Яворов и Жендов. Освен ако в този участък 3, 4, 5, 11 не се движат на батерия, което не е много далновидно, a и нямаме толкова тролеи с автономен ход.

Уж бъдещето е електробуси, бяхме тръгнали натам, сега пък идеи и мечти за удвояване на някои участъци, хаосът е пълен...
Отделно това с напрежението,което казваш, няма никаква логика, защото секторите ще са същите, ТИСът ще е същият, а в един сектор вместо да са 3 или 4 тролея, тогава може и 10 да се съберат, което би било равно на падане на напрежението и гледане на сеир. 2 съседни мрежи, не означват 2 отделни сектора, а и дори и да са на 2 отделни сектора, не виждам как би се подобрило положението с напрежението в текущата мрежа с текущите линии.
Кой е казал, че бъдещето е само електробуси?
Ако се удвои мрежата, на практика ще се удвои сечението на контактните проводници (предполага се, че паралелните проводници ще са свързани помежду си). В Прага точно с тази цел са изградили двойна мрежа към летището. Вторият чифт контактни проводници не се използва за редовно движение, а като усилващи за увеличаване на общото сечение на мрежата.

« Last Edit: 12.06.2024, 19:21:05 by Sofia »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5446
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6275 on: 12.06.2024, 19:28:03 »
Вторият чифт проводници в Прага са пълноценна контактна мрежа. Когато се прави само за усилване, допълнителните проводници не са контактни, а обикновени и вървят отстрани, а при трамваите често и по средата между двата контактни, и са свързани с контактните на всеки 20-50 метра.

Падовете на напрежение обаче са предимно по кабелните линии между ТИС и захранващите точки, а не в контактните проводници, които и сега са свързани в паралел за двете посоки поне в няколко точки на всеки сектор.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6086
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6276 on: 12.06.2024, 19:39:03 »
https://fakti.bg/bulgaria/888071-500-novi-prevozni-sredstva-za-gradskia-transport-v-sofia-upravlavashtite-obaviha-rekordni-investicii


Quote
Рекордна инвестиция от над 1 млрд. лв. и чувствително подобрение на пътуването с градския транспорт в София, предвиждат управляващите Столична община. Планира се закупуването на 500 нови превозни средства, от които 150 нови трамвая и 280 автобуса. Всички те ще бъдат с нисък под, климатик, удобни салон и най-висок екологичен стандарт, обяви кметът Васил Терзиев.

Quote
Програмата предвижда закупуване на 110 чисто нови трамвая и модернизация на още 40, както и 75 нови тролейбуса и 280 автобуса.

Quote
„Започваме ударно, като през 2024 г. планираме да обявим поръчки за над 120 нови превозни средства - 18 трамвая, 35 тролейбуса и 70 автобуса. Новите трамваи ще бъдат за линии 20 и 22, така че да осигурим модерни превозни средства с нисък под и климатик за жителите на източните квартали като Подуяне, Слатина и Дружба. От друга страна, автобусите ще ни позволят да върнем градския транспорт изцяло в общински ръце, с което ще прекратим сегашния неизгоден концесионен договор и ще намалим разходите за общината.“ – обясни Андрей Зографски.

Quote
Рекордната инвестиция предвижда не само подновяване на сегашните превозни средства, но и тяхното увеличаване с оглед на планираните разширения на трамвайната и тролейбусната мрежа. „Скоростният трамвай по бул. Тодор Каблешков до Дървеница остава основен приоритет, а новите тролейбуси ще бъдат от ново поколение – зареждането им ще става от контактната мрежа по време на движение. Машините ще бъдат оборудвани с възможност за автономен ход до 15 км, което ще позволи линии като 310 или 604 да се обслужват от тези хибридни тролейбуси.“ – допълни г-н Зографски, зам.-председател на Комисията по транспорт.

За съжаление удобно се пропуска факта че вместо по европейски програми с отчасти безплатно финансиране при тези гръмки обещания на новите управляващи за светло бъдеще става дума за 100% финансиране със заеми, тоест сметката ще им я плащаме ние с високи лихви. :(
« Last Edit: 12.06.2024, 19:40:47 by fafan »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6086
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6277 on: 13.06.2024, 12:31:44 »
Такава конкуренция между София и малки градове не съществува, делението е условно. Така както има пари за регионите, така има и за големите градове, всичко е въпрос на грамотно защитени проекти.

Още за спорния доклад:

В СОС се нацупиха, че лично Терзиев обявил програмата за новите трамваи, тролеи и автобуси

"Общинските съветници обидени на кмета на София Васил Терзиев и групата на ПП-ДБ-Спаси София в Столичния общински съвет. Причината - прибързаното обявяване на програмата за обновяването на градския транспорт на София с 500 нови тролеи, трамваи и автобуси на стойност 1 млрд. лв.

На нарочен брифинг в СОС първи недоволството си изказаха групите на БСП и ВМРО. Общинският съветник от БСП и председател на Комисията по транспорта в СОС Иван Таков е видял вчера една ПР акция на кмета на София Васил Терзиев. Докладът е подкрепен и подписан от почти всички групи в общинския съвет. Имало разбиране, че нямало да се прави на солова ПР акция, а общинските съветници трябвало да го обявят заедно. Предвид обаче липсата на успехи, ПП-ДБ-Спаси София бързат да си пришият една значка с неясно бъдеще, разкритикува Таков. БСП-София ще подкрепи доклада за обновяването на градския транспорт. В момента обаче БСП няма добра информация какво се случва с капиталовата програма на бюджета.

"В доклада има много добри неща, но начинът, по който се прави, е едноличен и едностранен, без консултации с групата на БСП", каза Таков.

Зам.-председателят на Комисията по транспорт в СОС и общински съветник от ВМРО Карлос Контрера заяви, че един ключов за града доклад трябвало да бъде сериозно обсъден и единодушно подкрепен, но отново става повод за разговори и съмнения на отделните партии, коалиции в СОС. Идеята била докладът да бъде внесен от всички общински съветници, да се изчисти и да се приеме единодушно в градския парламент. Инвестиционната програма е едно хубаво пожелание, но ние като общински съветници трябва да намерим финансиране, подчерта Контрера. Освен работата по доставката на нови превозни средства, трябва да се помисли и за северните линии, призова той.

"Какво правим с авариралите и трайно спрели автобуси, които не могат да обслужват гражданите", запита Контрера. Той призова кмета Васил Терзиев и групата на ПП-ДБ-Спаси София да не бягат от разговори за проблемите в обслужването в градския транспорт.

Отговорът на ПП-ДБ-Спаси София не закъсня. Общинският съветник Андрей Зографски се надява на пълна подкрепа за доклада за обновяването на градския транспорт."

https://news.bg/regions/v-sos-se-natsupiha-che-lichno-terziev-obyavil-programata-za-novite-tramvai-trolei-i-avtobusi.html


Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6564
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #6278 on: 13.06.2024, 13:03:35 »
Сега нещо като е хубаво и става караница кой му е по--по майка и татко!
Ако е нещо лошо default gateway все му е кмета или нищото.
Тези от БСП в СОС май не бяха от БСП или бъркам?
Украйна, победа!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6086
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #6279 on: 13.06.2024, 13:07:09 »
Последно ги бяха изключили, ама приеха ли ги след това отново не съм следил. Другата шизофрения е че Контрера е вносител на доклада и го е готвил, името му седи на първа страница, а сега плюе срещу другите. Цирк. :help: