Транспортът по света и у нас > Транспортът по света
Градският транспорт в Швеция
T1000:
Имах рядкото за мен щастие да попътувам и да навестя прекрасния Стокхолм. Нямах време да видя всичко, особено от гледна точка на градския транспорт, но успях да видя това-онова :)
Снимките не са от най-добрите, че времето не беше от най-доброто, а пък и аз често се заглеждах по къде-къде по-красиви неща :))) Дори и от трамвая :D
Градът се обслужва предимно от автобуси. На почит са късите, но има и няколко линии с дълги. Повечето са старички и поочукани тук-таме, но само визуално. Механиката им е екстра, както и интериорите. Имат си перденца и тапицирани седалки, всичко е чисто и спретнато :) Където маршрутите на автобус и трамвай съвпадат, автобусите карат по релсите.
Малко носталгия :D
Трамвайното обслужване е две линии, които се припокриват в по-голямата си част и не са особено дълги. По едната пускат и ретро трамвай от време на време. Трамваите, признавам си, нямам идея какви са, само знам, че са страхотни. Такава возия и тишина можем само да сънуваме. Включително и на местата, където релсовият път не е нов.
Вътре има постоянна контрола, която всъщност е едно крехко 20-23-годишно момиче, което е усмихнато, любезно... Всичко е чисто и в перфектно състояние. Абе, европейска работа.
Типичната спирка:
Метрото е на голяма почит, но него видях само в малкото открити участъци, че не остана време. За съжаление успях да снимам само старите влакчета, но не и новите. Има и лека железница, която в час пик профучава през няма и 3-4 минути. Има си и редовен експрес до летището, освен автобуси разбира се.
Нещо интересно:
Не е градски транспорт, но просто показва, че винаги има решение на всеки проблем:
Разбира се, има и воден транспорт. Няколко малки корабчета са на редовна линия. Толкова редовна, че си имат спирки с електронни табла, които показват колко минути има до тръгването и до следващото.
Има и някои малко по-големи... :) :angel:
freepigeon:
Красотица! Колко е билета в Стокхолм? Интервали на движение?
difian:
Трамваите са Bombardier Flexity Classic.
Иначе автобусите въобще не изглеждат дърти, всички модели са на по-малко от 10 години, а всички се движат и на алтернативни горива- етанол, природен газ и т.н., което явно компенсира липсата на по-сериозен градски електротранспорт...
T1000:
Историята с билетите е малко сложна на пръв поглед, но доста разумна.
Няма един билет, а купони. Броят необходими купони е според зоната на града (общо 3). За трамвая ти трябват два купона по 18 крони всеки или общо 36 крони, което е около 7-8 лева (има и по-евтини, стига да знаеш къде да търсиш, но аз действах по лесната процедура :D). Колосално много за нас, нищо пара за тях. Купоните се маркират (а не се късат като у нас) от кондукторката с точен ден и час. Важат 60 минути, като през това време можеш да слизаш и да се качваш колкото си искаш пъти и да се возиш колкото искаш. Аз например направих един пълен кръг на маршрута (той не, че е много...).
Купоните се продават в рецепциите на хотелите (без надценка), автомати на някои спирки (по-скъпи), техните версии на РЕП (по-евтини) и от кондуктора (само в трамвая го има това), но от него също са по-скъпи.
Има и SMS билети.
Имат и различни карти за 24, 48 и 72 часа, както и за седмица, месец, три месеца. Има и сезонни карти за по 4 месеца, както и годишна. Естествено има и преференциални цени, а за туристите има и допълнителна карта, която е 350 крони, но ти дава достъп до цялата транспортна мрежа плюс голяма част от музеите. Стандартната 24-часова е 100 крони. Повечето са електронни и се плащат 20 крони такса за издаване. После си остава за теб и можеш да я пълни с билети, абонаменти и т.н.
Някои от временните карти могат да се избират до кога да важат - до полунощ или до точния час, в който са били купени.
Глобата за гратисчиите е много яка - 1200 крони или малко над 300 лв. Да сложа нещата в перспектива - кило ябълки е 15 крони, биг мак меню с голяма кола и картофи в макдоналдс (на всяка крачка са там) е 64 крони, блуза е около 100 крони, обувките около 300. Костюм на Hugo Boss с все ризата и вратовръзката е 5700 крони. Всичко става дума за оригинални неща от официалните им магазини. Тоест, не си заслужава да си гратисчия, при положение, че можеш да похарчиш тия 1200 крони за къде-къде по-интересни неща :))
Интервалите на движение... Зависи много от линията и часа. Максимално къси са, доколкото им позволява трафикът, като преди и след края на работния ден шават бая автобуси, които и си се пълнят доста сериозно. В час пик леката железница е на 2-4 минути максимум (не знам дали има няколко маршрута, просто през толкова време профучава по някоя композиция :D).
--
Автобусите са най-вече доста пооучкани визуално, явно не ги бива в габаритите :D Но пък и в какви улички се завират, нормално е, макар и да беше малко изненадващо на общия фон на автомобилния парк на стокхолмци.
T1000:
Стокхолмското метро вече и с директен превоз до кухнята.
http://www.ibtimes.co.uk/articles/424250/20130115/train-crash-building-stockholm-sweden-woman.htm
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/9802333/Swedish-woman-crashes-train-after-taking-it-for-a-joyride.html#
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
Go to full version