Транспортът по света и у нас > Републиканска пътна мрежа
А3 Струма - отсечка бивша "Люлин"
borosport:
Автомагистрала "Люлин" - София-Перник
--- Quote --- Проектът:
Магистрала „Люлин“ е проект за автомагистрала, която ще свързва Околовръстния път на София с пътен възел Даскалово при Перник. Там ще бъде направена и връзката с бъдещата магистрала "Струма". Дължината на автомагистрала "Люлин" ще е около 19 km.
Общата стойност на проекта за изграждането на магистралата е 148,5 млн. евро, като от тях 111,4 млн. евро са безвъзмездна помощ по програма ИСПА. Високата цена на пътя се обяснява от една страна с преминаването му през пресечен терен, което изисква множество мостове и тунели, както и с покриването на определени еко- и шумоизолационни изисквания, а от друга твърде многото на места излишни виадукти по трасето и, залегнали в него при разработването на идейния проект от италианска фирма. Поради недобре написан договор от страна на държавата с изпълнителя турската "Мапа ченгиз", както и поради неизпълнение на задълженията от страна на държавата относно отчуждения и бюрократично бавене процедурите по изместване на съществуващата инженерна инфраструктура по трасето на магистралата е сключен анекс към договора на стойност 86.100 млн лв. Така общата цена за АМ Люлин скача на около 192,5 млн евро или 10,1 млн/км.
Магистралата е част от път Е79 и Общоевропейските транспортни коридори номер IV и VIII.
Проектът предвижда построяването на три тунела с обща дължина 1260 метра, 26 моста и виадукти с обща дължина 6 километра, 3 пътни възела и укрепителни стени с дължина над 2 километра и половина. Проектната скорост за движение по магистралата е 100 – 110 километра в час.
Строителството:
Изграждането на магистралата започна на 31 януари 2007 г. и се очаква да продължи 3 години. Министър-председателят Сергей Станишев направи първата символична копка на трасето с багер на турския строителен консорциум "Мапа Дженгиз" ДЗЗД.
Към юли 2008 година са изпълнени 303 хил. куб.м изкопи, 152 хил. куб.м насипи, 10 хил. куб.м бетонови работи, 2023 изливни пилота и са използвани 1100 тона стомана.
Срокът за откриването на магистралата е 30 септември 2010 г., но новият министърът на регионалното развитие от кабинета Борисов, Росен Плевнелиев признава, че този срок не е реален.
Според последна информация, реалистичният срок за завършването на магистрала "Люлин" е през май-юни, 2011.
--- End quote ---
Източник на информацията с малки корекции: Уикипедия
difian:
--- Quote ---Станишев на багер за магистрала "Люлин"
Бъдещата автомагистрала "Люлин" ще е много сложен обект, който включва 26 мостови съоръжения, 3 тунела и други тежки инфраструктурни елементи.
Това стана ясно по време на днешната първа копка на съоръжението, направена от премиера Сергей Станишев.
Традиционно премиерът се качи на багер и със замах направи първата копка.
"За мен е изключителна чест да присъствам на първата копка на автомагистрала "Люлин", заяви Станишев, цитиран от Money.bg.
Модернизацията на инфраструктурата е водещ приоритет за България и след като свършихме много работа през миналата година, все още имаме много за вършене, за да се превърнем в европейска инфраструктурна страна", допълни Станишев.
Бе подчертано къщо така, че автомагистралата е необходима за завършването на коридор на №4 и е от голяма важност.
Цялата стойност на проекта е 137 млн.евро, които се финансират по програма ИСПА, от Кохезионния фонд и от българското правителство.
"Надявам се турският консорциум МАПА - Ченгиз да изпълнят националния обект в срок и с необходимото качество", отбеляза премиерът, обръщайки се към изпълнителите на проекта.
От своя страна шефът на турския консорциум Мехмед Гюнал коментира, че с този обект се прави още една крачка към модернизирането на пътната инфраструктура на България и пое ангажимент навреме и с най-високо качество да бъде завършена магистралата.
Ръководителят на мисията на Европейската комисия у нас Майкъл Хъмфрис обяви, че ЕК подкрепя не само този проект, но и всеки следващ, който ще промени в положителна посока инфраструктурата на страната, като тази покрепа ще се изрази най-вече чрез средства от еврофондовете.
Стана ясно още, че обектът ще бъде пускан поетапно, като догодина ще влезе в експлоатация пътният възел "Даскалово", а през 2009 г магистралата трябва да бъде изцяло завършена.
Веднага след като постави началото на строежа на магистрала "Люлин" премиерът Сергей Станишев и министърът на транспорта Петър Мутафчиев откриха участъка Даскалово-Дупница от магистрала "Струма".
Отсечката е част от пътя Е-79, LOT 1, с обща дължина 39 км, широчина 29 м, с 2 платна по 11.5 м, с 2 активни ленти от по 3.75 м и една аварийна лента от 3.5 м.
В строителството са вложени около 54 милиона евро, а изпълнител на проекта е фирмата "Булстрой инженеринг".
Завършването на пътя значително ще облекчи пътуването към гръцката граница. По трасето дневно минават над 20 000 леки и тежкотоварни автомобили.
--- End quote ---
Dragon:
Част от трасето на „Люлин“ и три възела ще бъдат завършени през 2008 г.
Премиерът Сергей Станишев направи първа копка на обекта на 31 януари
Милена ВАСИЛЕВА
Брой: 5 / 2007-02-05
Първият пътен възел „Даскалово“ ще бъде завършен през 2008 г., каза премиерът Сергей Станишев, който направи първа копка на 19-километровата магистрала „Люлин“ с багер „Хюндай“ на 31 януари. Пак в този период ще бъде завършен и възелът, който свързва магистралата със софийския околовръстен път. Най-скъпата българска магистрала - по 7.3 млн. евро на километър, ще бъде предавана на етапи. Изпълнителите от турското обединение „Мапа - Ченгиз“ обещаха да правят непрекъснати проверки и обектът да бъде завършен в срок до края на 2009 г. За начало на строителството се смята 29 декември 2006 г. Супервайзър е френско-английското сдружение „Луи Берже“ - „Мот Макдоналд“ за 4. 435 млн. евро. Според тръжната цена, на която турското обединение „Мапа - Ченгиз“ спечели обекта, той ще струва 137.381 млн. евро, от тях 103 036 339 евро са от програма ИСПА (75%), а 34 345 446 са българското съфинансиране. Общият бюджет на проекта според финансовия меморандум е 148.450 млн. евро, от тях от ИСПА са предвидени 111 млн. евро, а останалото - българско съфинансиране.
Магистрала „Люлин“ започва от разклона за Банкяс кръстовище на две нива, което „равързва“ потока за София, Банкя и южната дъга на околовръстния път, каза изпълнителният директор на фонд „Републиканска пътна инфраструктура“ Веселин Георгиев. Магистрала „Люлин“ ще мине над това кръстовище и ще продължи на юг. Магистралата има три възела. Единият е при км 4+500, ще има възел за Суходол и Мало Бучино. Това ще е първият етап на магистрала „Люлин“. Той ще бъде завършен през 2008 г. След това трасето продължава към дефилето и се привързва с един много интересен възел диамант, с началото на магистрала „Струма“, от която пак на 31 януари бяха открити първите 19 км. Този възел диамант разпределя движението към София по сега действащия път към Драгичево - Перник към автомагистралите „Люлин“ и „Струма“. Срокът за строителството е 36 месеца. С пътния възел в края и с разпределянето на трафика в началото на обекта ще се облекчи до голяма степен транзитният трафик в различните посоки, допълни Веселин Георгиев. Към това трасе ще бъде пренасочен трафикът от автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“ през северната дъга на софийския околовръстен път по направление към Калотина и така ще се улесни и движението по бул. „Тодор Александров“ за идващите от Благоевград и Перник към северните квартали на столицата. Задръстванията в участъка на Владая ще се премахнат. А когато „Тракия“ в участъка от северната дъга на околовръстния път на София към Калотина бъде изградена, пръстенът ще бъде пълен, нарисува бъдещето Веселин Георгиев. Той също съобщи, че още тази година от „Ботевградско шосе“ ще започне изграждането на 8 км от автомагистрала „Хемус“ до пресичането й с Околовръстното, т.е. до гара Яна. По този начин София ще бъде опасана от пръстен, който свързва магистралите.
Най-общо трасето на „Люлин“ започва от софийския околовръстен път - северна дъга - Суходол - Голямо Бучино - Мало Бучино - пътен възел „Даскалово“. То е проектирано с дължина 19 км по направление на общоевропейския коридор 4 в частта Видин - София - Кулата и коридор 8 в частта му Гюешево - Кюстендил - София - магистрала „Тракия“ - Бургас.
Техническият проект включва
изграждането на автомагистралния габарит от 29 м с по две ленти за движение в едната посока, аварийна лента и разделителна ивица и проектна скорост от 100-110 км в час. Отразявайки планинския терен, проектантите са включили в обхвата на проекта значителен брой съоръжения:
* три тунела по открит способ с обща дължина 1260 м
* 26 моста и виадукти с обща дължина 6000 м
* 3 пътни възела
* укрепителни стени с обща дължина 2762 м.
В търга за магистрала „Люлин“ участваха 21 фирми и консорциуми. Договорът с изпълнителя - турския консорциум МАРА - CENGIZ, беше подписан на 8 август 2006 г. Строителството на автомагистрала „Люлин“ се очакваше да започне в началото на октомври.
Договорът с френско-английския супервайзър „Луи Берже“ - „Мот Макдоналд“ беше подписан на 20 декември 2006 г.
Финансовият меморандум за помощта по ИСПА за магистралата беше подписан на 21 януари 2003 г.
За начало на проекта за изграждане на магистрала „Люлин“ се смята 10 август 1998 г., когато с решение №400 на МС започва проучването на варианти за избор на трасе на аутобана. През месец март 2000 г. по програма „ФАР - Трансгранично сътрудничество с Гърция“ съгласно финансов меморандум 9803.03.01 е сключен договор с италианската консултантска фирма СПЕА за изпълнение на „Проучване и проектиране на автомагистрала София - Кулата“, който включва разработването на предпроектни проучвания и технически проекти за строителство на магистралите „Люлин“ и „Струма“.
По-късно стана ясно, че СПЕА изработва само техническия проект на „Люлин“.
В периода 2000-2003 г. италианската СПЕА с главен подизпълнител българската фирма „Пътпроект“ подготвят техническия проект на магистралата. През юли 2002 г. проектът за аутобана, включващ седем варианта на трасе, е внесен за разглеждане от Националния експертен съвет за устройство на територията в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Решението за следващата фаза избира проектирането да продължи по комбиниран „син“ плюс „кафяв“ вариант. Същата година висшият експертен екологичен съвет разрешава строителството на магистралата по комбиниран „син“ плюс „кафяв“ вариант. Поради несъгласие на собственици и природозащитни организации беше възложено ново обществено обсъждане на комбинирания вариант и процедурата се забави.
Проектът за изграждането на магистрала „Люлин“ е важен за развитието на пътната инфраструктура и ще подобри комуникациите в района във и около София. Проектът има важно значение и за югозападните райони на София. Сега трафикът по посока към Гърция, Македония и Югозападна България преминава през столицата, а Владая е мястото с най-чести задръствания.
Къса листа на супервайзъри за „Люлин“
* DHV Consultants/ADO S.A./INCOSA
* Getinsa/Systra/Balfour Beatty/OMEK
* ILF Consulting Engeneers/Carl Bro Group
* Louis Berger SAS/Mott Macdonald Ltd
* Pell Frischmann Consulting Engeneers Ltd/BSI/DIWI Consult International GmbH
* Scetauroute S.A./BCEOM
* Scott Wilson Kirkpatrick & CO LTD/WSP Sverige AB/TRADEMCO SA
* WS Atkins International Limited
Пешеходец:
Що се отнася до АМ "Люлин" - опитите за заблуда на евроинституциите от страна на самозабравили се "природолюбители" и "жители на вилни зони" продължава:
http://greenpower.blog.bg/viewpost.php?id=98358
emo:
Към 1990 г. бях фен на Зелената партия. Обаче сега т. нар. природозащитници яко ме дразнят.
тази автомагистрала трябва да почне да се строи час по скоро.
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
Go to full version