Author Topic: 23 години след..  (Read 6582 times)

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
23 години след..
« on: 24.04.2009, 22:56:11 »



23 години могат да са много за едни или малко за други.
23 години след аварията за много хора тя значи много.
23 години без техни близки и приятели.
23 години далече от техните родни места и домове.
23 години черна статистика.
23 години ... и за жалост това поне не изглежда да е края.



На 26.04.2009 се навършват двадесет и три години от трагедията в АЕЦ Ленин в Украйна. Нека не забравяме това!
« Last Edit: 24.04.2009, 23:11:49 by KRAKOMOBILA »
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline glavi4ka

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 838
    • View Profile
    • GTBurgas.eu
Re: 23 години след..
« Reply #1 on: 25.04.2009, 00:01:58 »
Ето един филм който се доближава до случилито се http://zamunda.net/details.php?id=169190&hit=1
Бързият Боинг 767 от М.рудник за Изгрев излита на всеки 15 мин.,а А320 от Комлука до Славейков на 20!


Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11153
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: 23 години след..
« Reply #2 on: 25.04.2009, 00:30:37 »
за Чернобил филма се казва The battle of Chenobyl, страхотен филм
НЕ на хейтърството!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15109
    • View Profile
    • Email
Re: 23 години след..
« Reply #3 on: 25.04.2009, 00:55:40 »
Един от най-гнусните епизоди на умиращия комунизъм. И не толкова заради самата авария (имало е и други, макар и не в този мащаб), колкото за неистовия щраусов опит да се замаже положението. Ако вятърът не беше докарал радиоактивния облак в северозападна, вместо в обичеайната източна посока, никой по света нямаше да разбере за размерите на катастрофата. "Достойно" в замазването се включиха и нашите управляващи с едно единствено изключение - Добри Джуров (набори 1966 и 1967 изядоха цели планини с "Русенско варено").

Своеобразен позитивен ефект е сериозното подобрение на мерките за безопасност в атомните централи по света и при проектирането на реакторите.

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9260
    • View Profile
Re: 23 години след..
« Reply #4 on: 25.04.2009, 07:40:00 »
Трагедията за останалите живи е наистина голяма . Хилядите починали от този взрив и хилядите заточени да чистят останките без предпазни средства , също починали не остават по-назад от живите.
Комунизмът е бич с който милиони хора са бичувани и продължават да бъдат бичувани с производните му форми .
Спомням си , че дни след взрива , все още незнаещи ядохме огромни евтини салати , както и други зеленчуци , разбира се .

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15109
    • View Profile
    • Email
Re: 23 години след..
« Reply #5 on: 25.04.2009, 08:06:22 »
Котката на родителите ми роди мъртви котенца. При това тя ядеше предимно замразена океанска риба, т.е. е получила доза радиация само от водата.

Offline glavi4ka

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 838
    • View Profile
    • GTBurgas.eu
Re: 23 години след..
« Reply #6 on: 25.04.2009, 10:57:06 »
И след толкова много време стана ли ясно дали е грешка на Операторите който са оперирали теста или е дефект на реактора ?
Бързият Боинг 767 от М.рудник за Изгрев излита на всеки 15 мин.,а А320 от Комлука до Славейков на 20!


Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3813
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Re: 23 години след..
« Reply #7 on: 25.04.2009, 17:08:30 »
 Според филма на Дискавъри е комбинация от двете. А иронията в случая е, че един от главните виновници въпреки огромните дози радиация, които поема умира от старост.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline sharkb

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 321
    • View Profile
Re: 23 години след..
« Reply #8 on: 25.04.2009, 17:09:58 »
И след толкова много време стана ли ясно дали е грешка на Операторите който са оперирали теста или е дефект на реактора ?

Грешката е многостранна. Реакторите от типа на чернобилските (РБМК) са предвидени за производство на плутоний. По-късно са пригодени за производство на електроенергия. Дизайнът на тези реактори, предполага неустойчиво равновесие на реакцията, т.е. ако не се намесваш постоянно в процеса, реакторът може да избухне. За разлика от други реактори от същия тип, контролните пръти в Чернобил се нагласят РЪЧНО. Друг конструктивен недостатък е липсата на здрава защитна обвивка, която щеше да предотврати голямата експлозия. За разлика от ПО-СТАРИТЕ два реактора, контролните центрове на 3-ти и на авариралия 4-ти реактор не са били добре защитени. Не на последно място е необходимостта от постоянно изпомпване на огромни количества вода за охлаждане на реактора.

Притесненията от липса на електрозахранване на помпите при евентуален инцидент, водят до идеята в критична ситуация инерцията на турбините да произвежда електричество, което да захранва помпите. При намаляване на оборотите на турбината обаче, напрежението също намалява. За да преодолеят този проблем, изработили устройство, което да преобразува намаляващото напрежение в постоянно. Новият 4-ти блок бил пуснат предсрочно, което е обявно за "победа на труда". Началникът на Чернобилската АЕЦ подписал документ, че всички планирани дейности при подготовката на реактора са извършени, а всъщност БЕЗ УСПЕШЕН ТЕСТ на преобразувателя.

За да замажат пропуска и без санкция на регулатора, две години по-късно решили да изпробват устройството при симулирано прекъсване на захранването по време на плановото спиране на реактора. Всъщност това е най-опасната в това отношение фаза, тъй като в края на горивния цикъл, отделяната топлина е най-голяма и е необходимо изпомпавне на най-много вода. За експеримента постепенно намалили мощността на реактора до 50% от нормалното. Поради недостиг на енергия в района, последващото намаляване било отложено за след вечерния връх на натоварването.

Подготвената за теста дневна смяна си тръгнала, като се очаквало експериментът да се извърши от НЕПОДГОТВЕНАТА нощна смяна, която дори не била наясно какво точно трябва да прави. В телефонен разговор между двама от операторите единият казва, че има списък с инструкции, като част от тях са задраскани. Другият му казва да спазва и ЗАДРАСКАНИТЕ. Операторът на контролните пръти е бил на тази длъжност само от 3 месеца. Както се планирало, той намалил мощността на реактора, но по неизвестни причини нагласил мощността твърде ниско (5% от планираното), като почти спрял реактора. Това довело до така нареченото ксеноново отравяне, което допълнително затруднило ядрената реакция.

Без да са наясно за това, операторите се опитали да повишат мощността, като издърпали част от контролните пръти твърде много, въпреки автоматичната защита. Мощността бавно се повишила до 25% от необходимата за теста. По план увеличили потока вода за охлаждане, което при ниската мощност довело до преохлаждане и пълно втечняване на водата. В течно състояние водата поглъща повече неутрони, което допълнително намалило мощността на реактора. Операторите ИЗЦЯЛО ИЗВАДИЛИ ръчно управляваните контролни пръти, ограничаващи реакцията. Единственото нещо което пречело на възникването на неконтролируема верижна реакция било голямото количество ксенон, който поглъщал неутроните. Параметрите на реактора били силно нарушени и автоматичната аварийна система би трябвало да спре реактора напълно, което не се случило, защото я ИЗКЛЮЧИЛИ за да продължат с експеримента. Екипът не е бил наясно, че реакторът е в изключително нестабилно състояние.

Генерираната от реактора пара била минимална, а за теста се очаквали максимални обороти на задвижваните от парата турбини. Въпреки всичко това, както се планирало, прекъснали подаването на пара към турбините. При ниските обороти на турбините, а следователно недостатъчно захранване на помпите, потокът на охлаждащата вода намалял, поради което пак се образувала пара. Топлината не можела свободно да достига до охладена вода. Температурата се повишила прекомерно и се образувало огромно количество пара. Поради конструктивната нестабилност на реактора, с повишаване на мощността, неутроните ставали все повече и ксенонът вече не успявал да ги поглъща. С извадени контролни пръти вече нищо не спирало верижното засилване на реакцията.

След рязкото повишаване на мощността, операторите натиснали бутона за пълно спиране на ректора, чрез спускане на всички контролни пръти. Не е известно дали това е направено като реакция на нарастващата мощност или е направено заради последната фаза на експеримента - спиране на реактора. Спускането на контролните пръти продължава 20 секунди. Тук се проявил друг конструктивен недостатък на реактора. При навлизането на контролните пръти в реактора, охладителният агент се измества от тях, т.е. охлаждането се влошава допълнително. Така спирането всъщност довело до рязък скок на мощността и прегряване на реактора. Някои от горивните пръти се начупили и блокирали пътя на контролните пръти, при което те останали в междинно положение. За 4 секунди мощността станала 10 пъти по-голяма от нормалната в работен режим.

Рязкото покачване на налягането на парата разрушило горивните канали и разкъсало охладителните тръби. Горивните пръти започнали да се разтапят и попаднали в изтеклата вода. Последвала парна експлозия, която изхвърлила 2000-тонния капак на реактора, повредила покрива на сградата и изхвърлила парчета гориво. Това допълнително разрушило горивните канали и хоризонталните тръби и повдигнало контролните пръти. Две-три секунди след първата последвала втора, по-силна експлозия на водород, образуван от реакция на прегрятата пара с цирконий или с нажежените графитни модератори. Горящи парчета били изхвърлени високо във въздуха и запалили покрива. Високата температура и разрушената сграда довели до въздушен поток през реактора и нажеженият графит се запалил, което довело до изхвърлянето на голямо количество радиоактивен материал.
« Last Edit: 25.04.2009, 17:16:33 by sharkb »

Offline sharkb

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 321
    • View Profile
Re: 23 години след..
« Reply #9 on: 25.04.2009, 17:11:08 »
В нарушение на правилата за безопасност покривите били покрити с битум, който се запалил, включително и покривът на съседния, 3-ти реактор. Въпреки това, главният инженер не разрешил да се спре 3-ти реактор, което било направено цели 3 часа и половина след експлозията. На практика всички фактори са следствие от съветско-социалистическото безхаберие, натягане, гонене на планове и сляпата вяра, че всичко се развива по някакъв богоизбран (или партийно-избран, все тая) план. И след това някой ще ми говори, че комунистите не били набожни. Я ги виж как бързо станаха най-големите християни.

Тази нощ ще се навършат 23 години от аварията. И днес пак вали тих пролетен дъждец ...

Offline glavi4ka

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 838
    • View Profile
    • GTBurgas.eu
Re: 23 години след..
« Reply #10 on: 25.04.2009, 18:22:31 »
и леко синкав :) Като са е запалила част от покрива на Блок-3 зако да го спират като в АЕЦ Чернобил за секунди са дошли около 1000 пожарникари .
Бързият Боинг 767 от М.рудник за Изгрев излита на всеки 15 мин.,а А320 от Комлука до Славейков на 20!


Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11153
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: 23 години след..
« Reply #11 on: 25.04.2009, 18:23:58 »
не са били за секунди, и според това, което помня от филма са дошли не 1000 пожарникари, а 1000 автобуса (има кадри на жълти Икаруси), които да евакуират целия Припят
НЕ на хейтърството!

Offline glavi4ka

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 838
    • View Profile
    • GTBurgas.eu
Re: 23 години след..
« Reply #12 on: 25.04.2009, 18:37:28 »
 Автобусите идват на другите ден .В един подобен филм говориха с шофер които е карал жителите на Припят и вика пътуваме в конвои от 5 километра само автобуси .Иначе веднага са ги дигнали под тревога пожарникарите на АЕЦ и тези от града.
П.П Сега се правят екскурзии до града Припят .
П.П2 ето линк към предаване на БТВ Репортерите за Чернобил http://4storing.com/jl0ddt/e5a6087261f763112f04de84802b5e8f.html
« Last Edit: 25.04.2009, 23:49:24 by glavi4ka »
Бързият Боинг 767 от М.рудник за Изгрев излита на всеки 15 мин.,а А320 от Комлука до Славейков на 20!


Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: 23 години след..
« Reply #13 on: 27.04.2009, 12:10:14 »
Интересно ми е колко от Вас знаят до коя година е работила ЧАЕЦ ?
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12908
    • View Profile
Re: 23 години след..
« Reply #14 on: 27.04.2009, 12:35:33 »
Интересно ми е колко от Вас знаят до коя година е работила ЧАЕЦ ?
Мисля, че беше до съвсем скоро, 2003г. някъде.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3927
    • View Profile
    • Email
Re: 23 години след..
« Reply #15 on: 27.04.2009, 12:48:01 »
1992-ра, когато е закрита в съответствие с решение на украинския парламент, взето веднага след разпадането на СССР.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5371
    • View Profile
Re: 23 години след..
« Reply #16 on: 27.04.2009, 13:28:21 »
Декември 2002 година се закрива последния 3-ти енергоблок. А и до ден днешес централата се води действаща с повишен радиоактивен фон.
НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18619
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: 23 години след..
« Reply #17 on: 27.04.2009, 14:04:23 »
Един от най-гнусните епизоди на умиращия комунизъм. И не толкова заради самата авария (имало е и други, макар и не в този мащаб), колкото за неистовия щраусов опит да се замаже положението. Ако вятърът не беше докарал радиоактивния облак в северозападна, вместо в обичеайната източна посока, никой по света нямаше да разбере за размерите на катастрофата. "Достойно" в замазването се включиха и нашите управляващи с едно единствено изключение - Добри Джуров (набори 1966 и 1967 изядоха цели планини с "Русенско варено").

Своеобразен позитивен ефект е сериозното подобрение на мерките за безопасност в атомните централи по света и при проектирането на реакторите.

Това За Добри Джуров не го знаех. истина ли е?


Трагедията за останалите живи е наистина голяма . Хилядите починали от този взрив и хилядите заточени да чистят останките без предпазни средства , също починали не остават по-назад от живите.
Комунизмът е бич с който милиони хора са бичувани и продължават да бъдат бичувани с производните му форми .
Спомням си , че дни след взрива , все още незнаещи ядохме огромни евтини салати , както и други зеленчуци , разбира се .

Точно така! Аз бях на 6 год. и имам ясни спомени от това, а чак след седмица разбрахме какво е станало. После помня как майка ми и баща ми купуваха чайове и гледаха на опаковката гледаха датата да е преди 20 април.
А тогава и никой не си направи труда да обясни до какви пагобни последици води консумацията на зеленчуците и плодовете и т.н., а аз като 6 годишен виках "абе искам да ям, какво ме интересува, че са ударени от някакъв Чернобил".
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4042
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: 23 години след..
« Reply #18 on: 27.04.2009, 16:13:48 »
Един от най-гнусните епизоди на умиращия комунизъм. И не толкова заради самата авария (имало е и други, макар и не в този мащаб), колкото за неистовия щраусов опит да се замаже положението. Ако вятърът не беше докарал радиоактивния облак в северозападна, вместо в обичеайната източна посока, никой по света нямаше да разбере за размерите на катастрофата. "Достойно" в замазването се включиха и нашите управляващи с едно единствено изключение - Добри Джуров (набори 1966 и 1967 изядоха цели планини с "Русенско варено").

Своеобразен позитивен ефект е сериозното подобрение на мерките за безопасност в атомните централи по света и при проектирането на реакторите.

Друго интересно е, че като са давали на войниците хапчетата с Йод, техните началници са си мислели, че е някакво учение и не са ги пиели.