Author Topic: История на маршрутната мрежа  (Read 67167 times)

Offline DareDevil

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 326
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #280 on: 01.04.2021, 23:30:40 »
Не е, интересно, че 102 беше тролей, вероятно са правили нещо ремонт и по заместване са се движили рейсове.

То май става тролейбусна линия през 90-те години, но нямам идеи преди това дали не е била автобусна. На снимката ми се струва че от колелото на гарата завива към автогарата, което ми се вижда малко странно.

Offline lud_pi4

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6877
  • За запазване историята на ГТП
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #281 on: 03.04.2021, 19:56:00 »
То май става тролейбусна линия през 90-те години, но нямам идеи преди това дали не е била автобусна. На снимката ми се струва че от колелото на гарата завива към автогарата, което ми се вижда малко странно.

И на мен така ми се струва, което може да значи, че след като е станала тролейбусна са и сменили маршрута.

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 743
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #282 on: 03.04.2021, 22:10:31 »
Линия 102 става тролейбусна някъде около 1989 година и маршрутът и частично се изменя.

Offline DareDevil

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 326
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #283 on: 04.04.2021, 16:44:33 »
А за маршрута на А102 знаеш ли нещо? Аз мога само да гадая, че е бил от ТК Марица, надясно по Дунав, моста на ВХВП, Ц. Гара, Сточна Гара, ама после накъде, като щом е 102, би трябвало да стига до ЕАЗ, където тогава е била последна спирка на Т2, но тогава не е имало надлез Родопи?

Offline kops

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 687
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #284 on: 05.04.2021, 01:33:48 »
Единственото което аз мога да потвърдя е, че линия 102 първоначално е разкрита с автобуси, и се е водила "комсомолска линия" по думите на Борето Манов (R.I.P.) За маршрута не мога да коментирам, но не би трябвало да е по-различен от този който знаем.
« Last Edit: 06.04.2021, 20:45:13 by lud_pi4 »
Never let your dreams down!

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #285 on: 28.04.2021, 22:45:13 »
Друг интересен модел са тези автобуси с остри аеродинамични муцуни от 50-те, каквито са хванати в центъра на тази снимка. Такъв дизайн са имали полските камиони Стар, да не би да са преправяни от тях?

Още една снимка, където се виждат тези автобуси по-добре. Все още не успявам да намеря такъв модел из интернет.
Източник
Отново по въпроса за този модел, за който досега предполагаме, че е Берлие. Много по-близък на външен вид всъщност е друг френски модел от тази епоха - Renault 215D (1946-1949 г.) - забелязаните разлики в каросерията на пловдивските спрямо Berliet PCK7 отпадат. Може би единствено остават отвесните ребра на решетката, в сравнение с хоризонталните при Renault 215D, както и отсъствието на отварящи се предни прозорци. От този модел е имало и в Унгария в автопарка на MÁVAUT (по-ранното название на Volán, което е аналог на системата на българските ДАП-ове).



Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3740
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #286 on: 28.04.2021, 23:30:03 »
Всъщност объркването се получава от там, че след 2рата световна война Рено не произвежда камиони и автобуси с тази марка. Вместо това се използват брандовете Saviem, Somua_ и Latil. 74та година Берлие е придобита от Рено, но марката се запазва до 78а, когато и двете марки - Берлие и Saviem отпадат, всичко става Рено. Така че вероятно само шасито им е Рено на тези. Има по книгите автобуси Берлие на шаси Рено....
« Last Edit: 28.04.2021, 23:37:27 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline pldbus

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 551
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #287 on: 03.05.2021, 21:33:16 »
Тролей в Пловдив през 90-те.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2587
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #288 on: 05.05.2021, 10:22:21 »
 Благодарение на потребителя Branko2003V80 от transphoto.org,  който има профил и тук със същото име в горепосочения сайт са се появили невероятно ценни и красиви снимки на пловдивските тролейбуси от 04.11.1976г., чиито автор е Peter Haseldine.  :fan: На кадрите присъстват Skoda 9tr с инв.  № 105, 117, 141, 156, 163, 165, 174, 179, 181 и 202.
                                                              Източник:  https://transphoto.org/photo/1471260/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1471259/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1471258/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1468716/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1468708/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1466640/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1466639/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1466638/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1466637/
                                                                               https://transphoto.org/photo/1466636/


                                                                               

                                                                             
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #289 on: 05.05.2021, 15:56:17 »
Страхотни и ценни снимки!
Според мен те внасят корекции в разпространената до този момент теза за номерацията на ранните Шкодите 9Тр в Пловдив.
Въз основа на детайлите по каросериите и инвентарните номера бих потвърдил досегашното твърдение, че номерацията през 1966 г. започва с 136 (следващ поредицата на ТБ-тата 101-135). Следва последователно хронологично номериране до около 190 (имаме отпреди снимка на 186 с детайли, отговарящи на производството между 1969-1971/2 г.).
Според мен оттук нататък новопостъпващите шкоди започват да запълват номерата на явно бракуваните към началото на 70-те ТБ-та от 101 до 135 (от 101 поне до 124 - имаме го на снимка отпреди, отговарящ на детайлите от началото на 70-те).
Вероятно след запълването на номерата до 135 от нови Шкоди, се продължава прекъснатата преди това поредица 136-190 и така се появяват екземпляри като 201 и 202 от новопубликуваните снимки, чиито детайли (и видимо сравнително запазената оригинална боя) отговарят на производството от около 1973 г. Тоест би трябвало да се добави още една партида от 1973 г. (9Tr18 или 9Tr19).
Вече през 1978 г. явно пристига партида с хидравлично управление 9TrH25, които може би са били и вече с три врати, но все още червено-бели. Следва голямата доставка с тиристорни сини 9TrH28 от 1980-1981 г.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3015
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #290 on: 05.05.2021, 20:30:00 »
Чавдари м65, м80 и 11г5 и Шкода 9tr, заснети на 4.11.1976г. в Пловдив:

Източник
« Last Edit: 05.05.2021, 20:34:03 by Magirus deutz »

Offline lud_pi4

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6877
  • За запазване историята на ГТП
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #291 on: 06.05.2021, 20:09:16 »
Благодарение на потребителя Branko2003V80 от transphoto.org,  който има профил и тук със същото име в горепосочения сайт са се появили невероятно ценни и красиви снимки на пловдивските тролейбуси от 04.11.1976г., чиито автор е Peter Haseldine.  :fan: На кадрите присъстват Skoda 9tr с инв.  № 105, 117, 141, 156, 163, 165, 174, 179, 181 и 202.


Някой от локациите , малко ме съмняват, да са на Коматевско, по-скоро приличат на обръщалото на малдежка или някъде другаде. ;)

Offline Bulgaria111

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 943
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #292 on: 06.05.2021, 20:44:09 »
Честно казано на мен ми прилича малко на Пещерско Шосе,ама не съм сигурен дали е имало тролейбусна мрежа там.

Offline DareDevil

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 326
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #293 on: 07.05.2021, 01:57:18 »
Някой от локациите , малко ме съмняват, да са на Коматевско, по-скоро приличат на обръщалото на малдежка или някъде другаде. ;)

На първата снимка, на която се вижда Младежкия хълм, си е точно на Коматевско шосе. В дъното се вижда завоя за към ЖП Гарата, а в ляво ми се струва, че е началото на бул. Хаджи Димитър.
А снимките с обръщалото едва ли са от сегашното тролейбусно обръщало на Ал. Стамболийски, тъй като гледам на снимката има доста къщи, та най вероятно обръщалото е било доста по на север. На скрийншота долу съм оградил вероятното обръщало, като местонахождението му е края на сегашната улица Перуника.
« Last Edit: 07.05.2021, 02:05:28 by DareDevil »

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2587
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #294 on: 26.05.2021, 18:37:48 »
 Още снимки от 04.11.1976г.,  чиито автор е Peter Haseldine: тролейбуси с инв. № 115, 116, 117, 139, 158 и 174 . Частично се виждат инв. № 170 и №185.   Източник: 
                                                               https://transphoto.org/photo/1479758/
                                                               https://transphoto.org/photo/1479756/
                                                               https://transphoto.org/photo/1479760/
                                                               https://transphoto.org/photo/1479755/
                                                               https://transphoto.org/photo/1479759/
                                                               https://transphoto.org/photo/1479757/

Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2587
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #295 on: 29.05.2021, 12:25:48 »
МТБ-82/ ДТО ТБ-51/55 заснет в Пловдив през 01.10.1966г.  от Wilford Peloquin. Източник:  https://www.flickr.com/photos/193055396@N08/51190357432/in/album-72157719228470366/
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline gta

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #296 on: 12.06.2021, 12:35:04 »
Из книгата "Моят Кючук Париж", Петър Чакалов, 1993 г.
Quote
Транспортното обслужване в квартала през онези години беше под всякаква критика. Хората отиваха на работа пеша. Ако се появи нужда за превозване на багаж, се наемаха каруци, а когато трябва да се повика лекар (от центъра на града, тъй като в квартала поне в първите години нямаше лекари) се наемаше файтон, а в по-късните години - лека кола.
...
Едва към средата на 30-те години - 1934 година, в квартала влезе градски автобус със следния маршрут: последна спирка - площадката срещу сегашния читалищен дом - минава по улиците "Антифашистка", "Коста маршала", "Революционна", "Григор Сотиров", "Вапцаров", "Иван Вазов", Централен площад, главната улица, търговската улица "Райко Даскалов" и последна спирка - Стария мост на Марица. Впоследствие маршрутът малко се измени - последна спирка бе краят на ул. "Скопие" - запад, ул. "Реводлюционна" и по-нататък по изброените вече улици. Вечерно време автобусът работеше до 20.30 часа и ако кварталецът остане до по-късно в центъра на града, трябва да се прибере пеша до вкъщи, но хората бяха свикнали. Така, че това бе една до голяма степен символична транспортна връзка на квартала с центъра на града, но все пак връзка.

Второстепенните улици по всяка вероятност са изпуснати умишлено, но не е споменато пресичането на линията по бетонния мост, който него време вече е построен (едната част). Първоначалният маршрут към днешна дата изглежда горе-долу така: ул. "Даме Груев" 1 (читалище "Хр. Ботев") - ул. "Щип" - ул. "Прилеп" - ул. "Т. Александров" - ул. "Гевгели" - ул. "Авксентий Велешки" - ул. "Иван Вазов" - Централен площад - ул. "Княз Александър I" - ул. "Райко Даскалов" - Пешеходен мост.

Без да имам претенции за 100-процентова достоверност би трябвало да е нещо подобно на това:
https://dox.abv.bg/download?id=e5bfc299f0
« Last Edit: 12.06.2021, 17:14:19 by gta »

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #297 on: 15.06.2021, 12:18:37 »
Още една снимка от архива на ТАСС с две Шкоди пред панаира през 1972 г. Интересното, което се вижда тук, както и на скоро излезлите снимки от 1976 г. (1, 2), е наличието на фабрична поставка за регистрационен номер с осветление под макарите отзад . До този момент бях приел, че преди доставката на тиристорните сини от 1980-1981 г., Пловдив е поръчвал партиди със съветската спецификация и машините по нищо не са се различавали от тези, внасяни в СССР*. Въпреки това никъде по снимки на сравнително нови екземпляри в СССР не се вижда наличие на такива поставки (или следи от премахване на такива) за регистрационна табела. Тоест към този момент ми изглежда, че колкото и да са ползвали съветската модификация за Пловдив, все пак е имало и нещо специфично поне външно. Друг е въпросът защо са монтирани такива поставки, след като в България тролейбусите не подлежат на регистрация. Същият въпрос коментирахме и за софийските Шкоди, които също са имали фабрични поставки с осветление на същите места + поставка отпред под бронята, като така външният им вид съвпада с полската спецификация. Сега интересно би било да се разбере дали пловдивските Шкоди са имали фабрично и поставка за регистрационна табела и под бронята отпред.


_______________________________________
* Интересно е да се отбележи, че тролейбуси Шкода (8Tr, 9Tr, 14Tr, 15Tr) са внасяни само в част от съветските републики - това са Украинска (най-много), Литовска, Латвийска, Естонска, Арменска, Грузинска и Азербайджанска. В останалите републики, в най-голямата Руска СФСР, в Беларуската, Молдовската и средноазиатските, Шкоди не са постъпвали. Досега не съм намирал обяснение, но вероятно това е свързано с някаква особеност на системата на външната търговия на съюза. Нямам представа дали вносът се е осъществявал с общосъюзни централно определяни доставки или отделните републики са можели да правят самостоятелни поръчки; дали става дума за компенсация на недостатъчния обем на местно производство и/или за някакъв вид квоти внос/местно производство и ако е така как е било установено кои републики могат да получават и внос. Специално за РСФСР обяснението може да е било, че на нейна територия е основният завод за местно производство на тролейбуиси (ЗиУ) и тя е трябвало да разчита на това производство, както и да работи за част от другите републики.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3740
    • View Profile
    • Email
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #298 on: 15.06.2021, 20:19:34 »
Обяснението е, че Шкодите са с по-малка вместимост от  ЗИУ-тата, затова не са доставяни в Москва и Петербург. В Прибалтика и Украйна понеже са по-на запад, в Кавказ заради планинския релеф, където ЗИУ не са се справяли. Същото се отнася и за Крим.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на маршрутната мрежа
« Reply #299 on: 15.06.2021, 22:27:50 »
Обяснението е, че Шкодите са с по-малка вместимост от  ЗИУ-тата, затова не са доставяни в Москва и Петербург. В Прибалтика и Украйна понеже са по-на запад, в Кавказ заради планинския релеф, където ЗИУ не са се справяли. Същото се отнася и за Крим.
За планинския релеф съм съгласен, даже сега се подсещам, че съм чел, че това е била причината за избора на Шкода още при пускането на междуградската тролейбусна линия Ялта - Симферопол, трасето на която е с голяма денивелация. За другите предположения обаче съм скептичен - Киев, Баку, Харков са били градове между милион и половина и два милиона и половина население (по големина веднага след Москва и Ленинград), не става въпрос за малки провинциални градове. А и не виждам каква е толкова драстичната разлика в пътническия капацитет при Шкода и ЗиУ (съчлененото излиза едва в средата на 80-те...) и дори и да има някаква, тя е минимална и едва ли големината на града има значение, щом и в двата най-големи са ползвани соло тролейбуси със сходна вместимост. От друга страна в Русия има и много други по-малки тролейбусни градове, в които също са се движели само МТБ и ЗиУ. За западността не разбрах довода, освен може би чисто логистичния - по-голяма близост до доставчика. Ако гонеха някакъв имидж с тролейбусите, то необяснимо би било Москва и Ленинград, най-представителните градове, да са със ЗиУ, а провинциални украински градове като Чернивци да са с Шкода.
« Last Edit: 15.06.2021, 23:09:10 by Balkanton »