Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 908832 times)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14059
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4080 on: 20.11.2020, 23:51:06 »
Този най-отляво е 11М3.

А на тоя с Вартбурга някой му е гепил пластмасовата решетчица на въздухозаборника :)

Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3799
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4081 on: 21.11.2020, 23:42:03 »
Листовка за В14-20. Не мога да я кача, файлът е голям.
https://www.wikibus.org/library/brochure/2248

https://www.wikibus.org/library/
Огромна библиотека със сканирани листовки за свободно теглене за каквито се сетите марки автобуси....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3022
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4082 on: 24.11.2020, 00:28:06 »
Чавдар м81, сниман някъде из България, вероятно в края на 70 - те години:
Източник

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3308
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4083 on: 24.11.2020, 08:31:18 »
Тези на последната снимка вероятно се подготвят да бутат, което ми възвръща спомени какви зими и колко сняг имаше, а сега натрупа 5 сантиметра и държавата блокира!  ;)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14059
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4084 on: 24.11.2020, 13:11:12 »
Ехаа супер, любмия ми дизайн на шаси Шкода. Освен зимите и автобусите в какви снегове пътуваха. А сегашните като падне 2 пръста сняг и започват да им се сучат по пътя ремаркетата. В Шумен и Добрич съчленените аквариуми в какви виелици са пътували, както и съчленените М80-тки до Дивдядово.

В книгата пише че в М81 печката е можела да поддържа +25 градуса вътре при -20 навън и дори е имало пречиствател на въздуха. Много сполучлив дизайн се е получил с тези стъкла отпред, и седалките са ми разказвали че са били много меки и удобни с висока облегалка и на по-големи отстояния от на следващите модели.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4085 on: 28.11.2020, 13:37:19 »
I - Стар модел М 50(на шаси ГАЗ-51) или М 30(на шаси ЗиЛ или Чепел). Каросериите на шаси ГАЗ са били с шест странични прозореца и 25 места в салона, докато тези, базирани на ЗиЛ са имали седем странични прозореца и 28 пътнически места.  Автобусните каросерии, произведени върху шаси Чепел са имали два варианта: междуосие 5м. или 4,65м. и съответно седем или осем странични прозореца. На снимката прозорците са затворени с ламарина и е трудно да се разбере колко са всъщност, но поне според радиаторната решетка се разбира, че това малко автобусче, красиво като зелена мухоморка :D е сътворено между 1962 и 1964г. Източник:  https://www.reddit.com/r/AbandonedPorn/comments/czzaj1/abandoned_bus_in_bulgarian_forest_oc/

II - Чавдар 5С, източника е изписан върху изображението.

III - Чавдар LС - 51, автор: VALERY POSHTAROV, източник:  https://www.stocksy.com/3398591/abandoned-old-bus-with-broken-glasses

Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 400
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4086 on: 28.11.2020, 15:15:25 »
I - Стар модел М 50(на шаси ГАЗ-51) или М 30(на шаси ЗиЛ или Чепел). Каросериите на шаси ГАЗ са били с шест странични прозореца и 25 места в салона, докато тези, базирани на ЗиЛ са имали седем странични прозореца и 28 пътнически места.  Автобусните каросерии, произведени върху шаси Чепел са имали два варианта: междуосие 5м. или 4,65м. и съответно седем или осем странични прозореца. На снимката прозорците са затворени с ламарина и е трудно да се разбере колко са всъщност, но поне според радиаторната решетка се разбира, че това малко автобусче, красиво като зелена мухоморка :D е сътворено между 1962 и 1964г. Източник:  https://www.reddit.com/r/AbandonedPorn/comments/czzaj1/abandoned_bus_in_bulgarian_forest_oc/

II - Чавдар 5С, източника е изписан върху изображението.

III - Чавдар LС - 51, автор: VALERY POSHTAROV, източник:  https://www.stocksy.com/3398591/abandoned-old-bus-with-broken-glasses
Втората снимка е от Бургас. Това е гараж на НКЖИ зад гара "Владимир Павлов"
 Ето и мястото :arrow:https://www.google.bg/maps/@42.5013119,27.4583091,3a,62.5y,257.28h,97.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sulruNtv-awV70YhvWCTodw!2e0!7i16384!8i8192

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6611
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4087 on: 28.11.2020, 17:06:04 »
Хахахаха - :D На стрийт вю-то от линка горе същите возила си стоят на същото място, а стрийт вю-то е от септември 2019 г. Явно черно-бялата снимка е нова, или правена наскоро.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4088 on: 01.12.2020, 17:42:21 »
2894 -АП 2894 нает да вози гостите на пернишка сватба в София. Снимките са от БВА.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4089 on: 01.12.2020, 20:22:31 »
745 - СА 1335 някъде около София. Снимките са от БВА.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3799
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4090 on: 01.12.2020, 22:16:15 »
Мяза на манерка, а страничните капаци все едно от хартия са направени.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14059
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4091 on: 01.12.2020, 23:23:34 »
Абе не знам, ама според мен дизайна е много сполучлив и симпатичен, от всички модели на шаси Шкода нашия проект най-много ми харесва. И туристическия, и градския и съчленения. Дори е оригинален с правите стъкла отпред и отзад и много по-просторен и светъл от схлупената класическа каросерия на Кароса и Йелч. Определено сме имали доста иновативно мислене откъм дизайн навремето, и за М80-кита и за аквариума.

А за туристическия М81 са ми разказвали че са имали уникално удобни и меки седалки с високи облегалки, всравнение с други туристически автобуси от това време, и елегантни метални, може би алуминиеви багажници над тях, подобни на тези в електричките. На 11 метра каросерия само 38 места, доста широко.

Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3799
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4092 on: 02.12.2020, 04:58:03 »
Да....да...затова чичо ти Благо навремето, когато като ученик е ходил по екскурзии, и се е случвало да има оригинална Шкода 706, са се избивали кой да се вози на нея.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14982
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4093 on: 02.12.2020, 13:21:27 »
Шкодите бяха автобуси - не течаха отникъде, не дрънкаха, гетинаксите не се подкожушваха (това си остана и за Сетра-купетата, и за аквариумите като нашия). Не може да се отрече значителният прогрес на работилницата между М65 и М81, но чехите преминаха от RO към RTO цели 10 години по-рано. Нашите си носеха наследството на работилницата на Джамбов за каруци и така - до последния си болт. Сравни само нашия Чавдар и Шкодата на Светльо от Брестовица. И двата автобуса не са били експлоатирани като чисто градски, а Шкодата е със значително по-старо ЕГН.
« Last Edit: 02.12.2020, 13:31:58 by blagun »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1739
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4094 on: 02.12.2020, 14:45:05 »
Благо двете нямат абсолютно нищо общо.  Шкодата е стандартна каросерия върху камионджийско шаси. 14-20 е самоносеща каросерия. Единият автобус е поддържан от чехи по чешки пътища, другият по български без поддръжка.
The Grand Tour

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6107
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4095 on: 02.12.2020, 14:57:34 »
Сравнението с 11Г5, 11M3 и другите подобни окипазени български версии на Шкода 706 определено е в полза на оригинала. :rolleyes:

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3799
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4096 on: 10.12.2020, 21:01:05 »
От Bus Memories.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3799
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4097 on: 13.12.2020, 02:28:18 »
 Пак.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3022
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4098 on: 14.12.2020, 00:01:35 »
Чавдар м80 заснет някъде из България през 70 - те години:

Източник

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4099 on: 14.12.2020, 13:58:55 »
I - "Чавдар М80"  на фона на  храм-паметникът "Александър Невски", началото на 70-те години на миналият век.

II - "Чавдар 11M4" с рег. № СА 0375, 1985г.

III - "Чавдар 5С"с рег. № Б 4335, 80-те години на миналият век.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна