Author Topic: Старите тролеи  (Read 75789 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3804
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #160 on: 18.06.2019, 23:10:10 »
Не мога по-хубаво, съжалявам....Едното е предната врата на по-новия модел, другото е таблото на по-стария.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3080
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #161 on: 10.09.2019, 13:48:00 »
През 1980 е имало зарязан ТБ-51 в Люлин при 12 поликлиника. Интересно докога е стоял там.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1832
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Старите тролеи
« Reply #162 on: 28.09.2019, 00:28:49 »
Търсейки нещо повече за първия модел тролейбуси в София от 1941 г., от интернет излиза, че пускането на линията в София се случва в момент, който може би не е случаен. Според статията в Уикипедия  Geschichte des Oberleitungsbusses („История на тролейбуса“) на немски  във връзка с въоръжаването на армията на Третия райх и особено след началото на войната се вземат мерки за насочване производството на стомана и горива с предимство за армията. Това означава, че трамвайният транспорт следва да се ограничи, тъй като е свързан с производство на стоманени релси, а автобусите от своя страна – с потреблението на гориво. Така тролейбусът се оказва по-подходящ за тази ситуация, тъй като не изисква производство на релсов път, нито на горива. Още повече, че в случай на поражения от бомбардировки не е необходимо възстановяването на релсов път, а само на контактна мрежа. Още през 30-те години започват да се пускат първите тролейбусни системи в Германия, а за шестте години на войната са пуснати 18 нови системи на територията на днешната Федерална република, а през 1943-4 г. и още четири системи в окупирани територии – Кьонигсберг (днешния Калининград); Ландберг ан дер Варте (дн. Горзув Виелкополски, Полша); Легница, Полша; Валденберг (дн. Валбржих, Полша).
Чисто като предположение, дали пускането на тролеите не е било под немско влияние? – не пряко политическо, тъй като присъединяването към Оста е през март 1941 г., когато тролейбусите са пуснати вече, но по-скоро като вземане на немски опит в организацията на градския транспорт, да не забравяме, че няколко години по-рано е приет и новият градоустройствен план на Адолф Мусман. Или пък може би военизирането на икономиките на Германия и Италия и ограничаването/спирането на производството на трамваи и автобуси там поради нужда от ресурси, лишава България от традиционните й източници за набавяне на тези машини и сега започва да се ориентира към това, което се лансира към този момент – тролейбуси.
Моделът MAN MPE І, който се доставя в София, се оказва доста популярен точно в началото на 40-те в Германия. Най-много запазени снимки на този модел има от Еберсвалде (между другото тролейбусната история на този град много прилича на софийската, особено в доставените през годините модели – първо МАН, а по-късно Шкода 9Тр и 14 Тр и Икарус 280Т). Интересното, което се забелязва при модификацията за Еберсвалде, е токоснемането – един прът с двоен накрайник в горната част!



Откривам една снимка от друг град
,
както и няколко модели в мащаб с оцветяването на няколко града (прикачените снимки).
При тях вече си има два токоснемателя. При немските модификации в каросерията се редуват един отваряем с един неотваряем прозорец. При българската отваряеми прозорци има само от лявата страна на каросерията.

В transphoto.ru под същия модел се подвизават и снимки на немски тролеи, пуснати през  1939 г. в тогава румънския град Черновци, сега в Украйна, които обаче изглеждат доста по-различно като каросерия: https://transphoto.ru/photo/852138/
Те приличат повече на модела от Трир: https://transphoto.ru/photo/484906/
« Last Edit: 28.09.2019, 00:31:09 by Balkanton »

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3080
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #163 on: 28.09.2019, 11:09:12 »
Браво, Тони, за находките. Пускането на първата тролейбусна линия в София може би има своето обяснение. Горна баня е на баир и е отдалечена от София, с автобус не е толкова рентабилно, защото нямаме достатъчно автобуси (а там пътникопотокът е голям) и гориво, трамваи сме можели и сами да си правим, но инфраструктурата отнема много време, а и явно не е било толкова рентабилно тогава (и както писа, стратегическите суровини са били отклонени за военни цели, а релси ние не сме произвеждали). Напълно е възможно тролеите да са пристигнали под немско влияние, още повече, че България е поддържала доста топли връзки с немското машиностроене още от началото на 30-те. Да припомня, че тролеите по линията до Горна баня трябваше да са 5, обаче войната осуетява всичко. След края й пристигат продуктите на Урецкия завод.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2623
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #164 on: 09.11.2019, 21:42:34 »
Наше изделие, заснето през 1965г. пред Ректората на Университета.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1739
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #165 on: 09.11.2019, 22:25:26 »
По-интересен е черният Мерцедес.  :D
The Grand Tour

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2623
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #166 on: 03.01.2020, 12:54:09 »
МТБ-82/ ТБ-51-55 пред храм-паметникът Александър Невски, 60-те години на миналият век. Източник: https://www.flickr.com/photos/foundin_a_attic/48063308898/in/photostream/
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline TheShadow

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 62
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #167 on: 29.01.2020, 14:33:14 »
Тролейбус с инв. номер 121 през 1954 г.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2623
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #168 on: 20.03.2020, 11:25:20 »
23.06.1960г., ул. "Иван Вазов".
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3080
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #169 on: 20.03.2020, 11:56:17 »
Браво, изключително ценна снимка. За пръв път може да се види детайлно мрежата около колелото при Народния театър.

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3819
    • View Profile
Re: Старите тролеи
« Reply #170 on: 29.03.2020, 02:47:09 »
Ето част от таблото и кабината на ТБ-53 154.
Oтново тролейбус 154, заснет на Руски паметник.
Кадри от филма "Специалист по всичко", 1962г. (~00:59:30 минута, след нея та докрая на филма има и соц кабриолети, камионетки, накрая и 1 трамвай 113)



« Last Edit: 29.03.2020, 05:35:07 by mitakis »

Списък на подвижния състав в София
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9612
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #171 on: 29.03.2020, 16:31:53 »
 Не е Руски паметник, Паметника Левски.

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1196
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #172 on: 29.03.2020, 18:41:03 »
А ето каква снимка се появи във фейсбук през изминалите дни,извинявам се,че не я качих по-рано.Мислех,че някой друг ще я качи.Това е хотел Плиска и булеварда преди разширението му и прекрасната Шкода 9тр във величествена поза.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1360
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #173 on: 29.03.2020, 19:19:36 »
И аз тамън това щях да посоча, че е паметникът Левски. И аз много ги бъркам тия два паметника.

Интересена е табелката с маршрута на единицата до великия Апостол Карамитев: Руски паметник, Ректората, Сточна гара, Централна гара.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14063
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #174 on: 29.03.2020, 20:04:41 »
Да, разправяли са ми че е имало тролей, който е бил много удобен и е можело от СУ да отидеш до централна гара, и някои дни е бил фрашкан със студенти от други градове. Вероятно някога наистина е имало тролей до гарата закратко, още преди да построят сегашната сграда.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3804
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #175 on: 29.03.2020, 20:13:04 »
До събарянето на старата гара единицата върти в кръг през Руски паметник, Опълченска, гарата, Лъвов мост, Сточна гара, Университета, Кино Одеон, Руски паметник, в двете посоки.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2623
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #176 on: 30.03.2020, 21:47:40 »
Още едно съветско или българско изделие, заснето през 50-те години от съветски граждани.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2623
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #177 on: 19.04.2020, 10:51:03 »
Христос Воскресе! Нека има здраве по много за всички!  Поздрав с този съветско - български бияч, заснет през 1966г. :)  Интересното е, че тази картичка във варианта без тролея е много по-тиражирана.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1360
    • View Profile
    • Email
Re: Старите тролеи
« Reply #178 on: 19.04.2020, 15:33:09 »
Москвичът комби 423 или 424 на преден план също е рядка класика.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1832
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Старите тролеи
« Reply #179 on: 04.05.2020, 22:20:16 »
Два кадъра с Греф-унд-щифтове от 1985 г.