Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 334298 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6834
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Сега ще има годишна карта за 200 лева. Няма да има все още възможност университетите автоматично да правят карти. Проблемите са чисто нормативни и технически. Иначе това, което си описал, е възможно да се въведе.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Online bonbon

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1823
    • View Profile
То не че не може, просто в момента ЦГМ не позволява да се зарежда карта за повече от един месец. Онлайн не знам дали системата дава за няколко месеца напред да се зарежда. Някой, който има такава карта, нека каже.
Също така в България всеки университет има различно начало на учебната година, различна продължителност на семестрите за отделни специалности. По-скоро ще стане каша, ако се въведе посочения от теб немски вариант.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15390
    • View Profile
    • Email
Целта е да си правите заключения на базата на данни, а не на базата на лично преживяване.
Ами в сегмента на еднократните карти десетките носят 1/3 от приходите, въпреки че не се предлагат от шофьорите, а и често ги няма в билетните пунктове. Така че не е оправдано ликвидирането им. Те запълват сегмента между съвсем инцидентно пътуващите и тези с абонаментни карти. При това хората с десетки инвестират в МГТ, тъй като плащат преди да са ползвали услугата.
Абсолютно нищо не пречи електронните носители да се зареждат с 10 импулса както е в метрото от време оно. Всъщност "новата" еднократна карта за 30 минути включва сегашната стандартната еднократна карта - дава право на неограничено пътуване, ако регистрацията на входа е до 30 минути от активацията.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3880
    • View Profile
    • Email
Ще си помечтая малко:
В Берлин (а май и в цяла Германия), студентските карти за ОТ се издават при плащането на семестриална такса и важат за продължителността на семестъра, като таксата се събира като допълнителна такса към семетриалната. Има избор - дали да се взема карта или не. Няма месец за месец.
Знам - ще ми скочите, че бг студентите са бедни и не могат да извадят наведнъж едни 120 лева за семестриална карта (1 семестър е 6 месеца), но ще ви напомня, че след като могат 6 поредни месеца да плащат по 20 лева, могат и наведнъж да платят 120 за 6. Не пречи да се възпита малко бюджетиране у дечурлята.

За да се получи това трябва университетите и ЦГМ да обменят актуални списъци със студентите, няма нормативна база на основание на която да се извършват такива обмени на данни. Но нищо  не пречи да се въведе семестриална карта.
« Last Edit: 27.06.2022, 11:58:25 by fafan »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15390
    • View Profile
    • Email
За да се получи това трябва университетите и ЦГМ да обменят актуални списъци със студентите, няма нормативна база на основание на която да се извършват такива обмени на данни. Но нищо  не пречи да се въведе семестриална карта.
Университетите подават Декларация 1 в НАП за всички студенти, тъй като бюджетът внася ЗО вноски за тях. Но у нас обмяна на информация между институции, особено държавна и общинска, е все още добро пожелание.

Offline Dimitar155

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 545
    • View Profile
    • Email
То не че не може, просто в момента ЦГМ не позволява да се зарежда карта за повече от един месец. Онлайн не знам дали системата дава за няколко месеца напред да се зарежда.  Някой, който има такава карта, нека каже.

При старите карти мисля че имаше опция за три зареждания наведнъж (съдейки по факта че жълтите валидатори показваха три слота за зареждане). За сегашните карти не би трябвало да има ограничение.

За да се получи това трябва университетите и ЦГМ да обменят актуални списъци със студентите, няма нормативна база на основание на която да се извършват такива обмени на данни. Но нищо  не пречи да се въведе семестриална карта.

МОН има регистър на действащите студенти, изисква се само ЕГН за справка.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 762
    • View Profile
    • Email

За да се получи това трябва университетите и ЦГМ да обменят актуални списъци със студентите, няма нормативна база на основание на която да се извършват такива обмени на данни. Но нищо  не пречи да се въведе семестриална карта.

Не е задължително - ако университета сам зарежда картите, отпада нуждата от обмяна на информация, както и се пренасочва цялото административно бреме от ЦГМ към уни. Така за ЦГМ е по-лесно.

Също така в България всеки университет има различно начало на учебната година, различна продължителност на семестрите за отделни специалности. По-скоро ще стане каша, ако се въведе посочения от теб немски вариант.

Това също няма значение. Трябва всеки университет условно да си дефинира семестрите в мярка пълни месеци. Дали ще е Септември - Февруари и Март - Август, или Октомври - Март и Април - Септември няма да има значение. Системата ще отчита валидна карта от дата до дата, без значение от тарифата. В крайна сметка тук не говорим за специализирани тарифи, в които са включени и превоз на велосипеди или други подобни добавки, присъстващи в Германия.

Тази система съществено ще опросити тарифирането, защото ако учениците получават годишните си карти в училищата, студентите и докторантите - в университетите, то административното бреме на служителите, издаващи карти в ЦГМ ще падне значително. Оттам едновременно ще се опростят и бъдещите автомати и преминаването от лелка към автомат.

Диверсификацията не е невъзможна. Електронните карти позволяват контролата да не се интересува от вида карта, а от това дали е валидна или не. Така и всеки университет може да си издава карта за ОТ по свой дизайн (това важи и за училищата), като в същото време ако четеца каже, че картата е валидна, визуална проверка от контрола не е необходима.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3880
    • View Profile
    • Email
То не че не може, просто в момента ЦГМ не позволява да се зарежда карта за повече от един месец. Онлайн не знам дали системата дава за няколко месеца напред да се зарежда.  Някой, който има такава карта, нека каже.

При старите карти мисля че имаше опция за три зареждания наведнъж (съдейки по факта че жълтите валидатори показваха три слота за зареждане). За сегашните карти не би трябвало да има ограничение.

Да, това съм го правил, три дневни карти наведнъж. Ако може да се вкарат сега 10, то на практика може да се качи на носителя и десеторния билет, който отпада в новата наредба.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6834
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Електронни регистри на всички ученици, студенти, докторанти и пенсионери има. ЦГМ и в момента прави проверки през там, но има нормативни промени, които трябва да се случат, за да се улесни процеса.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6834
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Проблемът на талоните с 10 билета е в това, че са много евтини, а по същество са предназначени за случайно пътуващи. Техният дял в момента е прекомерно висок и данните показват, че талоните се ползват дори като заместител на месечна карта за градски транспорт.
При 5 дневна работна седмица ти трябват 10 билета (1 талон) - 12 лева сега. Среден брой работни дни в месеца - 20. Тоест - месечно ти трябват 4 талона по 10 билета или 4 х 12 лева=48 лева. А месечната карта е 50 лева.
Донякъде аритметичен смисъл би имало да има талони, но на стойност 15 лева (1,50 всеки), но тогава вероятно много по-малко ще използват този вид превозен документ.
От друга гледна точка, тези превозни документи се използват от пътуващите с повишено внимание. Стоят до перфоратора или до валидатора и дебнат за контрола. Или пък правят другото - довозват се гратис до метрото и се таксуват само в него.

Случайно пътуващите вече ще имат опцията за агрегация на дневна или на седмична база, в зависимост от нуждите им. Останалите просто ще трябва да спрат да заместват абонаментната карта и/или да пътуват с повишено внимание. На фона на цените на горивата, цена от 1,60 за случайно пътуващ, особено с опцията да се прекачи в рамките на 30 минути, е повече от нормално и евтино, а да не говорим, че и при 2,20 за 60 минути прекачване ще може да стигне от единия до другия край на града.
Тъй че не смятам, че отпадането на талонът с 10 билета ще отблъсне пътуващи. Напротив, те имат достатъчно други опции за изгодно таксуване на техните пътувания.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Dimitar155

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 545
    • View Profile
    • Email
Проблемът на талоните с 10 билета е в това, че са много евтини, а по същество са предназначени за случайно пътуващи. Техният дял в момента е прекомерно висок и данните показват, че талоните се ползват дори като заместител на месечна карта за градски транспорт.
При 5 дневна работна седмица ти трябват 10 билета (1 талон) - 12 лева сега. Среден брой работни дни в месеца - 20. Тоест - месечно ти трябват 4 талона по 10 билета или 4 х 12 лева=48 лева. А месечната карта е 50 лева.

48 лева х 12 месеца = 576 лева. При цена на годишната карта от 365 лева, едва ли някой би ползвал талони точно за тази цел. Въпреки това смятам че е хубаво да има талони за 10 пътувания по 30 минути за 14 лева, и 10 пътувания по 60 минути за 20 лева (отстъпката е 2 лева вместо досегашните 4).

Quote
Донякъде аритметичен смисъл би имало да има талони, но на стойност 15 лева (1,50 всеки), но тогава вероятно много по-малко ще използват този вид превозен документ.
От друга гледна точка, тези превозни документи се използват от пътуващите с повишено внимание. Стоят до перфоратора или до валидатора и дебнат за контрола. Или пък правят другото - довозват се гратис до метрото и се таксуват само в него.

Ако реално има броячи на пътниците във всяко ПС, може да се изчисли в реално време колко пътници има и колко от тях са се валидирали. При достигане на определен процент нередовни пътници, може да се прати екип контрольори.


Каква е причината за отпадането на картите за една линия?

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7008
    • View Profile
Месечната карта от 50 лв е доста по-изгодна в сравнение с талони за 48 лв - дава възможност за допълнителни пътувания при необходимост.  Освен това повечето месеци имат поне 21-22 работни дни и така вариантът с талони се оскъпява още. :rolleyes:

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6834
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Проблемът на талоните с 10 билета е в това, че са много евтини, а по същество са предназначени за случайно пътуващи. Техният дял в момента е прекомерно висок и данните показват, че талоните се ползват дори като заместител на месечна карта за градски транспорт.
При 5 дневна работна седмица ти трябват 10 билета (1 талон) - 12 лева сега. Среден брой работни дни в месеца - 20. Тоест - месечно ти трябват 4 талона по 10 билета или 4 х 12 лева=48 лева. А месечната карта е 50 лева.

48 лева х 12 месеца = 576 лева. При цена на годишната карта от 365 лева, едва ли някой би ползвал талони точно за тази цел. Въпреки това смятам че е хубаво да има талони за 10 пътувания по 30 минути за 14 лева, и 10 пътувания по 60 минути за 20 лева (отстъпката е 2 лева вместо досегашните 4).


Сметката става мааалко по-различна като включиш повишеното внимание и дебненето при перфоратор или валидатор. Работещите пътници с талоните са често хора, които работят 1-ва или 2-ра смяна. Тоест - едното от дневните им пътувания го правят много рано или много късно вечер, когато контрольори няма. Тези от тях, които пътуват с наземния транспорт в такъв случай, в това много ранно или много късно пътуване са гратис/повишено внимание.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10066
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Викторе, много на ангро ги коментираш нещата. Не споря че не са верни, но има много други гледни точки.
Ето една: Съпругата работи в Бизнес парка. Пътува два или три пъти седмично. По действащият ценоразпис с месечна карта излиза скъпо и затова ползва талони (карта за метрото за 10 пътувания). Има опцията да пътува с кола (има паркомясто в службата). При отпадане на талоните вероятно ще предпочете да пътува с колата (за мен е добре дошло че хваща паяжини през седмицата), или иначе казано градският транспорт губи едни 40 лв на месец, Лукойл ги прибира, а гражданите печелят още един чайник в час пик. Е, дали такъв подобен казус има при малко или много хора можем да спорим до другата седмица, но личното ми мнение е, че такава промяна влошава вместо да подобрява.
Относно картите за една линия: Синът ми пътува за тренировки два-три пъти седмично за три спирки с тролей. В началото му купувахме талони, но след това му взехме карта за една линия за 7 лв. Сега хем ще се махнат талоните, хем картата за една линия. От моя гледна точка това означава увеличение с 286%, при това на ученик. Май и тук градския ще остане ощетен. 

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3880
    • View Profile
    • Email

Относно картите за една линия: Синът ми пътува за тренировки два-три пъти седмично за три спирки с тролей. В началото му купувахме талони, но след това му взехме карта за една линия за 7 лв. Сега хем ще се махнат талоните, хем картата за една линия. От моя гледна точка това означава увеличение с 286%, при това на ученик. Май и тук градския ще остане ощетен.

Е, ученикът е малко по-специален случай защото няма книжка и кола.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6834
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Конкретно в твоя случай, съпругата ще трябва да пътува с билети от 30+ минути, но с тях ще може да се довозва до метрото, за да пътува до Бизнес парка. Сега не е можела и вероятно е ходила пеша до метрото. Нейното все пак е повече случайно пътуване. И пак, дори и срещу 3,20 лева за отиване и връщане, вместо 2,40 (80 стотинки поскъпване), ще й е около 2 пъти по-евтино за довозване + метро до Бизнес парка, отколкото с кола, ако ще да е най-икономичната. Вероятно може да предпочете градски транспорт дори при лошо време, защото вече ще може да се довози/отвози от метрото с друг наземен градски транспорт от/до вкъщи. Възможно е в лошо време до момента да е ползвала колата, защото е трябвало да ходи много време пеша до метрото.
Относно синът ти: Ученическата карта за една линия наземен транспорт е на цена от 9 лева, а не 7. За 2021 г. има издадени 20089 такива карти или по 1674 такива карти месечно. Учениците в София (1-12 клас) са около 135 000 души. Тоест - 1,25 % от учениците ползват такава карта. Сега тези 1,25 % от учениците ще трябва вместо 9 лева да платят 20 лева (по новата тарифа). Но ще имат възможност да пътуват из целия град, неограничено, във всеки регулярен и случаен случай. А ако се вземе годишна карта от 200 лева, месечния разход спада до 16,67 лева.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10066
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Разбирам, но защо трябва да закупувам по-скъпа карта, която няма да се ползва. Какво пречи картите за една линия да останат? Какви разходи в повече поражда наличието на повече видове електронни карти?
Иначе 200 лв няма да дам, за 20 още не съм решил...

Online 04Boris22

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 620
  • 2165
    • View Profile
    • Email
Конкретно в твоя случай, съпругата ще трябва да пътува с билети от 30+ минути, но с тях ще може да се довозва до метрото, за да пътува до Бизнес парка. Сега не е можела и вероятно е ходила пеша до метрото. Нейното все пак е повече случайно пътуване. И пак, дори и срещу 3,20 лева за отиване и връщане, вместо 2,40 (80 стотинки поскъпване), ще й е около 2 пъти по-евтино за довозване + метро до Бизнес парка, отколкото с кола, ако ще да е най-икономичната. Вероятно може да предпочете градски транспорт дори при лошо време, защото вече ще може да се довози/отвози от метрото с друг наземен градски транспорт от/до вкъщи. Възможно е в лошо време до момента да е ползвала колата, защото е трябвало да ходи много време пеша до метрото.
Относно синът ти: Ученическата карта за една линия наземен транспорт е на цена от 9 лева, а не 7. За 2021 г. има издадени 20089 такива карти или по 1674 такива карти месечно. Учениците в София (1-12 клас) са около 135 000 души. Тоест - 1,25 % от учениците ползват такава карта. Сега тези 1,25 % от учениците ще трябва вместо 9 лева да платят 20 лева (по новата тарифа). Но ще имат възможност да пътуват из целия град, неограничено, във всеки регулярен и случаен случай. А ако се вземе годишна карта от 200 лева, месечния разход спада до 16,67 лева.
Само да уточня, че за нас (учениците) годишната карта е 240 лв (демек без намаление за 12 месеца), но може да си заредиш картата за 2, 3 и 6 месеца (за всички линии) съответно за 40, 60 и 120 лв.
Съответно за нас, няма намаления при цените на картите :rolleyes:
Мои снимки във Flickr:
https://www.flickr.com/photos/193199603@N04/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6834
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Защото частичните абонаментни карти са установени като източник на гратис в момента - нередовност по част от пътуването или спорадични нередовни пътувания, когато типичното придвижване се е променило временно. При малките ученици няма толкова, но при по-големите, които се движат самостоятелно, се наблюдава по-често.
По принцип искахме с промяна на националната Наредба държавата да покрива разходите за годишни карти за градски транспорт на ученици, студенти и докторанти от 2023 г. (Демек- да са безплатни за тях, но държавата да ги плаща частично на общините), но така като гледам, заради последните събития, вероятно няма да стане.
« Last Edit: 27.06.2022, 22:03:03 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6834
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Конкретно в твоя случай, съпругата ще трябва да пътува с билети от 30+ минути, но с тях ще може да се довозва до метрото, за да пътува до Бизнес парка. Сега не е можела и вероятно е ходила пеша до метрото. Нейното все пак е повече случайно пътуване. И пак, дори и срещу 3,20 лева за отиване и връщане, вместо 2,40 (80 стотинки поскъпване), ще й е около 2 пъти по-евтино за довозване + метро до Бизнес парка, отколкото с кола, ако ще да е най-икономичната. Вероятно може да предпочете градски транспорт дори при лошо време, защото вече ще може да се довози/отвози от метрото с друг наземен градски транспорт от/до вкъщи. Възможно е в лошо време до момента да е ползвала колата, защото е трябвало да ходи много време пеша до метрото.
Относно синът ти: Ученическата карта за една линия наземен транспорт е на цена от 9 лева, а не 7. За 2021 г. има издадени 20089 такива карти или по 1674 такива карти месечно. Учениците в София (1-12 клас) са около 135 000 души. Тоест - 1,25 % от учениците ползват такава карта. Сега тези 1,25 % от учениците ще трябва вместо 9 лева да платят 20 лева (по новата тарифа). Но ще имат възможност да пътуват из целия град, неограничено, във всеки регулярен и случаен случай. А ако се вземе годишна карта от 200 лева, месечния разход спада до 16,67 лева.
Само да уточня, че за нас (учениците) годишната карта е 240 лв (демек без намаление за 12 месеца), но може да си заредиш картата за 2, 3 и 6 месеца (за всички линии) съответно за 40, 60 и 120 лв.
Съответно за нас, няма намаления при цените на картите :rolleyes:

По новата тарифа ще имате годишна карта за 200 лева.
храна за мозък - http://www.banitza.net/