Днес ще обърна внимание на първите бройки тб,с които е открито движението в София както и на наследилите ги съветски и български тролейбуси.Както знаете,с доставката на двете машини Ман(електрооборудване ВВС) през 1940г. е поставено началото на този вид транспорт.Не съм напълно сигурен какви са били първоначалните им инв.№,но към 1945г.са заведени под №101 и №102.Политическата и икономическата ситуация в страната по това време,както и участието ни в световните конфликти са главните причини, които дълго време отлагат доставката на нови единици за тролейбусният ни парк.Едва през 1948г.,след сключеният на 18.03 с.г. договор за дружба и взаимопомощ между България и СССР ситуацията започва да се променя.Договорена е доставка на съветски тб МТБ-82.Първите 8 бр. са доставени и пуснати официално в експлоатация на 1.05.1948г.,като получават инв.№103-110.Поетапно до началото на 1950г.са доставени още 18 бр. с инв.№111-128.
От този момент възниква инициативата за местно производство на тб по съветски модел-в края на 1950г. от халетата на Главната техническа работилница"6-ти септември" излиза първият български тролейбус с инв.№131 и модел ДТО тип ТБ-51.
-На следващата 1951г. са построени тролейбуси №132-136.
-През 1952г. изработените возила са с инв.№137-146 и модел ДТО ТБ-52. №137 е предаден в депо "Сталинград" на 06.1952г., №138-10.12.1952г., №139-11.1952г., №140-10.12.1952г. а №141-146-31.12.1952г(тези бройки са показали сериозни дефекти при пробната експлоатация,поради което не е било възможно да се използват като редовни коли).
-В 1953г. от завода излизат тб с инв.№147-154 и модел ДТО ТБ-53.Тб №147 е предаден за пробна експлоатация 09.1953г., №148-11.1953г., №149,150 и 151-12.1953г.,№152,153 и 154-01.1954г.Констатираните по партидата тб от 1953г.дефекти не са позволявали те да се въведат в редовна експлоатация .
-1954г.-"раждат" се тб с инв.№155-162,модел ДТО ТБ-54.Ето и датите им на предаване за пътническото движение:№155-2.05.1954г.,№156 и 157-9.05.1954г.,№158 и 159-24.11.1954г.,№160 и 161-31.12.1954г.,№162-17.12.1954г.От всички произведени единици през 1954г.единствено тб №158 е без дефекти и веднага излиза на линия.При всички останали тб са открити сериозни проблеми:№155-дефекти в диференциала,№156-дори в ненатоварено състояние и четирите гуми опират в калниците-49 дни престой,№157-дефекти в ТЕД+ в ненатоварено състояние и четирите гуми опират в калниците,№159-дефекти в ресорите,24 дни престой,№160-електризация и дефекти в ТЕД+проблема с гумите и калниците,№161-силно триене в диференциала и меки ресори,№162-престой 4 дни заради дребни недостатъци.
-1955г.-в Главната техническа работилница"6-ти септември" са произведени тб с инв.№163-172 и модел ДТО ТБ-55,пуснати в движение на следните дати:№163-1.05.1955г.,№164-14.05.1955г.,№165-26.05.1955г.,№166-31.05.1955г.,№167-23.06.1955г.,№168-29.06.1955г.,№169-18.07.1955г.,№170-19.07.1955г.,№171-12.1955г.,№172-12.1955г.