Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - fafan

Pages: 1 [2] 3 4 ... 329
21
Хвани ме, ако можеш: къде отидоха разписанията на градския транспорт в София
Новият сайт на ЦГМ предизвика недоволство заради трудното боравене с него. Той е част от поръчка за 6 млн. лв. за дигитализация, в която влиза и приложение



"Има ли удобен градски транспорт дотам? Много от вас са си задавали този въпрос, когато трябва да стигнат до някое място в София. Вадите смартфона си, за да проверите какви са опциите и колко време ще отнеме да стигнете до въпросното място. А очакването е с един клик приложението да намери вашата локация и да ви покаже най-бързите маршрути. От Центъра за градска мобилност (ЦГМ) обаче не мислят така.

В новия, модернизиран сайт на общинското дружество човек лесно може да се изгуби, докато открие разписанието на някой автобус, камо ли спирката, от която иска да го хване. В последните четири месеца, откакто той работи, има множество оплаквания на граждани за това, че вместо да ги улеснява, сайтът ги затруднява при търсене. А съмненията са, че за пореден път общината не е мислила как да направи добра услуга, ами как да "даде едни пари".

Новият сайт реално е първата видима част от поръчка за 6 млн. лв. с ДДС, които бяха дадени по спорен начин, на единствен кандидат със съмнителни връзки (виж карето долу). Критиките още при обявяването ѝ преди година бяха свързани със завишената стойност и липсата на яснота какво ще се прави. Голямата ѝ цел беше озаглавена като "дигитализиране на услугите по паркиране" в платените зони - дейност, която също тъне в мъгла. Тя реално няма как да се случи напълно, ако общинският съвет не забрани хартиените фишове с промени в наредба.
Реклама

Тук е включена и другата видима засега част от похарчените средства - приложението Sofia Plus, оценено с 1.7 от 5 в Google Play. В него въобще липсват разписанията на градския транспорт, но пък може да се плаща синя и зелена зона с банкова карта. "Сайтът ви е тотал щета. Един автобус не може човек да си провери нормално. За приложението няма да говоря", гласи един от многото негативни отзиви за него в Google Play.

Криворазбраната дигитализация

Макар и заявката да беше за интеграция на всички съществуващи услуги, отново са налице разпилени функции и неудобства заедно с реален риск да се доплащат още средства, за да се дооправят. Това не е особено изненадващо, предвид неясно разписаните условия от самото начало. Дори не се знаеше, че въпросните дигитални продукти влизат в тази поръчка - това се разбра от отговори на ЦГМ до "Капитал", получени по Закона за достъп до обществена информация. От там посочват, че те са част от "интеграцията" и стремежа за единно потребителско изживяване.

 Тези неразбории се отразяват на жителите и посетителите на града, които са ползватели на въпросните услуги. Още повече става въпрос за похарчен обществен ресурс. В обявената преди година поръчка имаше известна доза спешност: беше пусната три месеца преди местните избори и около нея се вдигна обществен шум, като дори влезе в предизборната кампания. Макар и да беше веднъж прекратявана, договор беше подписан на 2 януари тази година и реално администрацията на Васил Терзиев я "наследи". Сега новият зам.-кмет по дигитализация Иван Гойчев ясно вижда ефекта от това.

"ЦГМ е възложител и аз като зам.-кмет нямам пряко влияние върху процесите там. Направихме усилия да инициираме срещи, поискахме документи и се запознахме със заданието, но в крайна сметка се оказа, че е трудно да променим нещо, тъй като повечето решения вече са били взети и процесът е бил предопределен", коментира той за "Капитал". И добавя, че винаги има място за подобрения и е важно да се обърне внимание на обратната връзка от гражданите.

На разходка в сайта

Оплаквания от резултата под формата на нов сайт има навсякъде - в официалната фейсбук страница на ЦГМ, под всяка онлайн публикация, както и в групи до кмета на София Васил Терзиев. От неправителствената организация Институт за информални иновации пишат писмо, с което настояват за връщане на стария софтуер за разписанията.

"Направен е нов, недомислен и неудобен софтуер за разписанията, който затруднява гражданите и не предоставя качеството на услугата, която те имаха до края на май 2024 г. Ако тази промяна е направена за усвояване на поредните средства, то това не е добро вложение, защото е влошена функционалността, на която бяхме свикнали", пишат от там, като напомнят, че не всяка иновация е полезна за хората и оправдана. Писмото е препубликувано от страницата с 15 хил. последователи "Trinmo - Транспорт, инфраструктура и мобилност", която е фокусирана върху градския транспорт на София. От там пишат в коментар, че няма лошо да остане новият сайт, стига да има специфичните функционалности.

"В секция "Разписания" да има и търсене по спирка - и да се виждат всичките разписания от дадената спирка. В секция "Спирки" (виртуалните табла) да има търсене и по линия", уточняват те. Вместо информация от виртуалните табла сега на отварящия екран се изисква човек да въведе на коя спирка се намира (като адрес или като номер) и докъде иска да стигне (отново адрес или номер на спирка). Опция, която имитира Google Maps, но далеч не работи добре, защото сайтът на ЦГМ често не намира адресите, а хората не са длъжни да помнят номерата на спирките. "Когато човек пътува с градския транспорт, не е нужно да се разхожда по сайта на Центъра за градска мобилност", пишат по този повод от Института за информални иновации.


Към новото старо приложение

На сайта все пак има добавени полезни функции като проверка на запълнените места в буферните паркинги, плащане на стикер и др., а при раздел "Платено паркиране" той насочва хората да си изтеглят приложението Sofia Plus, където могат да си платят зоната за паркиране. Удобството е, че това става с банкова карта, без такса за SMS. Неудобството - отново разпиляност, тъй като в приложението липсват разписанията на градския транспорт. А очакванията на хората са да намерят всички услуги на едно място.

"Свалих приложението, защото се твърдеше, че вече в него на едно място може да се ползват всички услуги на градския транспорт. Ами няма такова нещо. Само информация и опция за заплащане (която още не съм ползвал) за паркиране в платена зона. Самото приложение е с кофти дизайн, без опция за избор на тъмна тема." (Правописът е коригиран - бел. авт.)", гласи един от отзивите в Google Play. Там има още по-крайни коментари в този дух, всичките от последните два месеца.



Според общинския съветник Симеон Ставрев сайтът е "издържан технически добре с изключение на виртуалните табла", като споделя, че се водят разговори да бъдат вкарани в картата и локациите на спирките за по-лесно намиране. Но и той намира за погрешно това, че в приложението липсват разписанията на градския транспорт - от проверка на спирка до заплащането за пътуване.

"Почти съм убеден, че те не са го договорили с изпълнителя и ще трябва да похарчат допълнително средства за надграждане на въпросното приложение с тази опция", коментира той за "Капитал". От ЦГМ, изглежда, не са предвидили това при обявяването на поръчката и сега, месеци след като е сключен договорът, казват: "Към настоящия момент се правят оценка и анализ на възможностите да бъдат добавени нови функционалности в мобилното приложение Sofia Plus."

Любопитно е, че приложението Sofia Plus съществува още отпреди няколко години и е правено без обществена поръчка, тоест е струвало под прага от 30 хил. лв. Сега по тази за дигитализация, изглежда, се е правил редизайнът му, като от ЦГМ казват, че от януари до август за "осигуряването на дигитални услуги" чрез Sofia Plus са изплатени 19.2 хил. лв. с ДДС.

Хартиен бъг

От всичко, изброено дотук, досега изглежда, че под "дигитализация" се разбира най-вече нов сайт и възможността да се плаща синя и зелена зона освен с SMS и с банкова карта (каквато възможност дава Sofia Plus, както и Urbo). Но фактът, че все още човек може да си купи хартиен фиш за паркиране, говори, че има още път да се извърви. Тук обаче топката е в общинския съвет. "В момента все още хората могат да паркират с хартиени талони. Според мен трябва да ги премахнем, защото така могат да се заобикалят правилата - със SMS и талони можеш да седиш цял ден. Хартиените талони бяха бъг в системата, защото те не се отразяват в базата данни на ЦГМ кой кога е паркирал с тях и не можеше да се отчита правилно", казва Симеон Ставрев.

Както се случи при замяната на хартиения билет с електронен, така и за това са нужни промени в наредба - тази за организация на движението, както и гласуване в Столичния общински съвет (СОС). Според Ставрев трябва да се премахне "всичко хартиено" от наредбата и да се случи въпросната промяна. Тя ще се усети, когато фишовете в отсъствието на водача спрат да бъдат на хартия, а вместо това може да си ги платиш лесно в сайта и в приложението.

 Това може да спести пари и на общината от печатане на хартийки - последно преди година Центърът за градска мобилност е обявил поръчка за 480 хил. лв. без ДДС за отпечатването на ценни образци-талони за паркиране. За изпълнител е избрана "Демакс", като договорът изтича през 2025 г.

Колко струва всичко

И дигиталните услуги по тази поръчка обаче не излизат особено евтино. Да се проследи къде са отишли средствата за "дигитализация на паркирането" е сложно начинание заради общо формулираните дейности и липсваща конкретика какво колко струва. От отговора на ЦГМ по ЗДОИ става ясно, че са похарчени 1.1 млн. лв. от сключването на договора до август. Те са изразходвани най-вече за осигуряване на различни "дигитални услуги", а откъм хардуер са били "осигурени" 80 камери за разпознаване на номерата с приложение, базирано на изкуствен интелект, 20 таблета, 200 бр. хардуерни устройства за проверка и контрол на паркирането с приложен софтуер, сертифицирани съгласно Наредба Н-18 (от регистъра на НАП за това се вижда, че ЦГМ е вписан на 9 септември 2024 г.), 200 резервни батерии за въпросните устройства и др. (виж всички в карето).

Договорът изтича през 2027 г., като са заложени още редица дейности: "дигитални услуги за управление и контрол на издавани винетни стикери за локално платено паркиране" за 163 хил. лв., дигитални услуги за "управление и контрол на изпълнението на принудително задържане чрез скоба" за 288 хил. лв., аналитични услуги за 418 хил. лв. и др. Ключово ще е дали отново хората ще разбират какво точно се има предвид под това постфактум, или общината ще обясни и ще бъде прозрачна и по-отворена. Контролът е в ръцете на Столичния общински съвет, както и в борда на Центъра за градска мобилност. Този юли той беше сменен за два дни благодарение на мнозинство между ГЕРБ, БСП и по-малките партии. "Новоназначените" са дългогодишни служители в дружеството, а, случайно или не, единият нов директор е Румяна Милова, която е подписана като възложител на същата тази поръчка за дигитализация."

Quote
Изпълнителят на поръчката
Единствен кандидат в поръчката и впоследствие избран изпълнител беше обединение между компаниите "Юпасс" и "Уест ауто диджитъл". Първата фирма е разработчик на приложението Urbo, което предоставя на практика същата услуга като Sofia Plus, но има най-висок рейтинг в Google (4.2) и продължава да работи. Вероятно тя е била ангажирана и с редизайна на приложението на ЦГМ. Собствеността ѝ отвежда към връзки с бизнесмена Александър Тошев, по прякор Джони Каскета. В отговори до "Дневник" доскорошният директор на ЦГМ Дилчев описва изпълнителят "Юпасс" по следният начин: "Разработва решения за "умни градове" и "умен туризъм" от 2015 година. Това е компания в България, която работи с над 20 общини в страната, като предлага редица решения в областта и разчитаме на нейната експертиза."

Другата компания в обединението е "Уест ауто диджитъл", в която към онзи момент работи един служител. Любопитното при нея е, че преди се е занимавала с продажбата на автомобили и части, но дни преди обявяването на поръчката на ЦГМ добавя едно "диджитъл" и сменя собствеността си. Жената, която е собственик на фирмата, водеща счетоводството ѝ, пък е съдружник във фирмата - изпълнител на електронната билетна (тикет) система в София за 100 млн. лв., показа разследване на "Капитал".




https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/gradove/2024/09/13/4673530_hvani_me_ako_mojesh_kude_otidoha_razpisaniiata_na/

22
..Петър ..Васко..Марин и другите.

Направил си е много акаунти през годините и ги разменя според случая, просто е.

23
Време е цените на почасовото паркиране в Синя и Зелена зона да започнат постепенно да се вдигат достигайки нива , в които винаги има 10% свободни места. Също трябва по-сериозно да се следи за неправилно паркиране и да се налагат глоби. Всички тези пари трябва да се насочат към градския транспорт.

Колкото и пари да се съберат от паркиране и глоби без дотациите от бюджета няма как да излезе сметката. Няма градски транспорт който да се самоиздържа.

24
АПИ: Може да се въведат винетки за Околовръстното шосе в София
Причината е, че Столична община бави подписването на споразумение, посочват от АПИ


"Агенция "Пътна инфраструктура" съобщи, че е възможно да се стигне до въвеждане на винетки за преминаване по Софийския околовръстен път. Причината е, че Столична община бави споразумението с АПИ за съвместно поддържане на участъци от републиканската пътна мрежа на територията на общината и вече е задлъжняла със стотици хиляди лева.

В годините назад Околовръстния път се е поддържал въз основа на споразумителни протоколи, на чиято база се поделят отговорностите по поддържането на трасето, а жителите на София го използват, без да е необходима е-винетка, каквато се изисква за ползването на републиканска пътна мрежа.

Столична община също така вече 5 месеца не решава проблема с укрепването на надлеза при детелината на бул. „България“ и Софийския околовръстен път към кв. „Бояна“ и движението не може да бъде пуснато, посочват още от АПИ.

Допълват, че местната власт отказва да подпише споразумение с Агенция “Пътна инфраструктура” за тези дейности, с което да се даде възможност за работа.

АПИ не може да предприеме нужните дейности по укрепване на моста, тъй като имотът, в който те трябва да се извършват, е на Столична община, посочва Нова тв."

https://www.dnes.bg/obshtestvo/2024/09/28/api-moje-da-se-vyvedat-vinetki-za-okolovrystnoto-shose-v-sofiia.621666


25
МФ: 66,77 млн. лв. са предоставени на Столична община за градски транспорт за 9 месеца

"66,75 млн. лв. са предоставени на Столична община за вътрешноградски пътнически превози по данни към първите 9 месеца на 2024 г. Това се посочва в позиция на Министерството на финансите (МФ) за възможностите за предоставянето на субсидия от държавния бюджет за обществени пътнически превози и в частност - за средствата за вътрешно градски пътнически превоз на Столична община, след блокирането на сметките на "Столичен автотранспорт" ЕАД.

От финансовото министерство обясняват, че съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, субсидиите се разпределят от транспортния министър. Те са за обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и в планински и други райони. Субсидира се и издаването на карти за обществен транспорт. За целта министърът на транспорта разпределя годишния размер на определените в държавния бюджет средства за компенсиране на превозвачите за извършените безплатни или с намалени цени по тримесечия и по общини. Разпределението се представя на министъра на финансите и на база на постъпилите данни средствата се предоставят в рамките на тримесечни общи лимити на отделните общини.

От МФ отбелязват, че с промените в наредбата, в сила от 1 февруари 2024 г., е разширен обхватът на определените групи и е увеличена до 14 навършени години възрастта на децата, които имат право на безплатно пътуване във вътрешноградския транспорт. От ведомството обясняват, че това води до недостиг на средства по бюджетите на общините за 2024 г. за изплащане на компенсациите. По проблема е проведена срещи на Министерството на финансите с Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА). Поет е ангажимент да се анализират изпълнението и предвидените средства в държавния бюджет за 2024 г. по общини и категории правоимащи лица. МФ е изискало информация от общините за изразходваните средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени на пътуване с вътрешноградски и междуселищен автомобилен транспорт за първото и второто тримесечие на годината, както и прогноза за трето и четвърто. Тримесечие. Данните са предоставени на МТС и "Автомобилна администрация". Ще бъде изготвен последващ анализ на представената информация от кметовете на общините и ще бъде създадена организация за обобщаване на очертания недостиг, за да се вземе решение за осигуряване на необходимите средства в рамките на възможностите на бюджета.

Ежегодно в срок до 20 октомври кметовете на общините предоставят на министъра на транспорта и съобщенията справка по образец за компенсиране на превозвачите за извършените безплатни и по намалени цени пътувания със средства от централния бюджет за периода 1 януари - 30 септември.

От финансовото министерство отбелязват също, към момента водят добър диалог с общините, включително и със Столичната община, с цел решаване на възникнали в хода на изпълнение на бюджета проблеми и въпроси."

https://news.bg/finance/mf-66-77-mln-lv-sa-predostaveni-na-stolichna-obshtina-za-gradski-transport-za-9-mesetsa.html

26
Е да, даже всъщност в серията като цяло нали имаше и частица френско ноу-хау от Алстом  :rolleyes:

Френското ноу-хау би трябвало да са двигателите, които при нас не са Алстом. Специално за вратите които ozzy казва че са вече проблемни би трябвало да са от финландска фирма, а съчлененията са немски на Hubner. Само че всичко е сглабяно от руснаци...

27
Доколкото ми е изестно е имало разни опити при ОР на някой от оранжевите да се сложи климатик, но не знам защо не се е получило. Може и цената да е била солена, може да е имало и други съображения.

Къде са правени тези опити? Предполагам в Русия?

28
Според мен Шкода няма техническа готовност да модернизира Русич-и. Модернизирането им в миналото е било единствено и само за модела 81-717/714.

29
При руснаците наистина всичко е възможно, може и да са ни изпързаляли с някакви стари кошове кой знае откъде.

Въпросът е по-скоро икономически дали е оправдано да се модернизира такава малка серия от само четири влака. Каква цена може да ни даде Шкода за модернизацията? И на колко ще се удължи експлоатационния срок, за Прага виждам че гаранцията е била само за 15 години, което е доста малко.

Няма ли един анекс за още четири нови състава към поръчаните осем да е по-разумното решение?

30
Схемата се появява за първи път в книгата "Метростроителство" на Оганесов, Братоев и Гаджев през 1990 г.

За коя схема говориш по-точно? Постът на blagun е от 2008 г. и там няма схема.

31
Чудесно, че билетът поскъпва. Така хрантутниците на социалните помощи ще понамалеят и няма да пълнят безцелно влаковете вече.

Отново грешен извод, ама то от АзГ какво друго да се очаква. За социално слаби хора билетът даже поевтиня наскоро, в Хамбург им увеличиха например помощта и плащат само 19 €

https://www.hamburg.de/politik-und-verwaltung/behoerden/sozialbehoerde/themen/soziales/sozialrabatt-48396

32
Май е време някой да си подава оставката заради тези простори. Как така влакове пропускат станции и не спират  :help:

33
И столичният електротранспорт е в затруднение

"Столичният автотранспорт е хронично недофинансиран. Това заяви пред БНР Карлос Контрера - общински съветник от ВМРО в Столичния общински съвет.

Припомняме, вчера кметът Васил Терзиев обяви, че сметките на дружеството са блокирани и предупреди, че ако то спре да работи, спира и градският транспорт в София. Причината е дълг за спорния ремонт на едно от общежитията на фирмата. Дружеството има финансови проблеми от години.

Контрера подчерта, че предупреждава за тази ситуация от миналата година. По негови думи резултатът от грешната икономическа рамка води до това, че едва се плащат заплатите.

Той поясни, че парите стигат за заплати и някакви частични разходи. "Над 7 млн. лв. просрочени задължения за дизелово гориво. 2,5 млн. просрочени задължения за лизингови вноски за автобуси. Над 5 млн. лв. задължения за части - взети, вложени, но не са платени на доставчиците. Тази ситуация не е от вчера, не е от 3 месеца, не е от 6 месеца", изтъкна общинският съветник.

Той предупреди, че ако не се вземат спешни мерки, транспортът наистина ще започне да изпитва много сериозни трудности.

По негови думи над 55 автобуса са трайно спрени заради липса на възможност да бъдат обслужвани, липсват и над 300 водачи.

Контрера заяви, че столичният автотранспорт има да получава 14 млн. лв. Според него ситуацията може да се реши с тези средства.

Общинският съветник бе категоричен, че няма лобизъм. "Като председател на транспортна комисия тогава (2020 - 2021 г.) внесох предложение за осигуряване на финансиране за извършването на съответния ремонт. Тогава се хвърлиха твърдения как едва ли не може да се намери фирма, която да постави изолация за 20 лв. на квадрат. Още чакам "Спаси София" да дойдат да ми я покажат тази фирма", коментира той.

Контрера посочи, че спорът между строителя, който е извършил ремонтите, и автотранспорта, е за 1,2 млн. лв.

Става въпрос за дейности, които са извършени. "Не се спори, че те са извършени. Тези суми са дължими. Това е задължение, за което се знае много отдавна. Явно на търговското дружество, контрагент на автотранспорта, не са му издържали нервите и то е поискало предварително обезпечение", обясни той.

Контрера изтъкна, че тези суми се виждат във всички справки, с които Столичната община разполага от миналата година насам. "Изведнъж кметът сега се сети, че има такъв дълг", изрази недоумение той.

"Докато Терзиев се занимава с това нещо - за 1,2 млн., столичният автотранспорт започна 2024 г. с над 20 млн. натрупани задължения, които не се изчистиха. Държавата към вчерашна дата дължи 14 млн. лв. за компенсации на дружеството за преференциалните карти на ученици и студенти. От юни насам те не са плащани, има непогасени фактури. Затова дружеството няма оборотни средства в момента. Столична община, като вижда тази ситуация, какво е направила - нищо", обобщи съветникът.

Той подчерта, че подобно е положението и в столичния електротранспорт - там сумите са по-малки, но има забавяния на плащанията.

Според него правдивата оценка за работата на Столичната община е "Слаб 2"."

https://news.bg/regions/i-stolichniyat-elektrotransport-e-v-zatrudnenie.html

34
Но нали СОС гласуват финансирането на ремонти, разкриване/закриване на линии от ГТ, поръчки на возила? А в тоя ред на мисли кмета може ли да повлияе комисията или съответната дирекция изготвяща поръчката?
Също ако СОС или кмета не са свързани с поръчки или ремонти защо "гърмят" новини как "СОС започва поръчка на автобуси"

Българските журналисти не блестят с най-изрядното ползване на езика, знаеш как е. Заглавие "СОС започва поръчка на автобуси" би трябвало да звучи "СОС гласува бюджет от еди колко си за нови автобуси" и после още една статия "кметът сключи договор с еди кой си за еди колко си автобуса от този бюджет".

А кметът да влияе на комисии е точно това което не трябва да се случва, затова са и два отделни органа, целта е да се контролират взаимно защото в крайна сметка харчат чужди пари, мои и твои, а не техни. Ако единият е зависим от другия и му изпълнява безропотно поръчките идеята с разделението на властите се обезсмисля.

35
...интересно доколко кмета може да спре или повлияе една процедура която е захванал СОС. Имам предвид не само като чисти законови текстове, а като реалност.

За какви процедури говориш? СОС не поръчва ремонти и не сключва договори, само упълномощава и то след като е сезиран и го гласува в някое от заседанията си. Това е колективен орган.

36
Докладът на Контрера не е минал  :laugh:

37
..според мен стават и за по-дълги разстояния. Имат си масички, подлакътници, достатъчно отстояние между седалките. Ако и нашите Шкоди са подобно изпълнение ще е ОК за пътуване от 4-5 часа според мен. ..

Не става това за 4-5 часа, седалките са фиксирани, твърди и тесни. Не видях и контакти. Това са влакове за максимум 2 часа да прекараш вътре.

38
Терзиев: Сметките на Столичния автотранспорт са блокирани заради задължения

"По думите му има опасност градският транспорт да спре работа

„От вчера са блокирани сметките на "Столичен автотранспорт" ЕАД. Ако това дружество спре да работи, спира и градският транспорт”. Това каза кметът на София Васил Терзиев на брифинг преди началото на днешната сесия на Столичния общински съвет. Градоначалникът обясни, че дружеството има натупани 20 млн. лева задължения през годините.

„Кметът по финанси Иван Василев, като добрата фея, отново трябва да търси решение как това дружество да бъде спасено. Няма да спра да говоря за темата с общинските дружества", заяви още Терзиев.

Той добави, че ще продължава да задава важни въпроси като каква е програмата на хората, които управляват общинските дружества и кога ще организират конкурси за постоянни състави на управителните съвети."

https://nova.bg/news/view/2024/09/26/471329/%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B7%D0%B8%D0%B5%D0%B2-%D1%81%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82-%D1%81%D0%B0-%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8-%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8-%D0%B7%D0%B0%D0%B4%D1%8A%D0%BB%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F/

39
Изтрити теми / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 26.09.2024, 11:32:31 »
От всичко това може да се направи извод, че продуктите на ДСО Родопа са без консерванти.

Не, не могат да се правят такива изводи. Това са изводи изсмукани от пръстите които не се основават на никакви научни методи. Такива са ти 99% от изводите, и най-лошото е че ги разпространяваш в публичен форум което автоматично те прави отговорен за разпространението на фалшиви новини. Редно е да си понесеш последствията и да ти бъде отнета тази възможност за да спреш да лъжеш младите хора.

40
Разни / Re: Коронавирус
« on: 26.09.2024, 11:25:03 »
Този сега защо ни го пускаш? Опитваш се да правиш скрита политическа реклама ли? Защото въпросният субект го пратиха да ви поведе под червеното знаме в 25.МИР  :help:

Pages: 1 [2] 3 4 ... 329