Author Topic: Метродиаметър 3 - обща тема  (Read 525931 times)

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5149
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1880 on: 07.12.2021, 20:56:31 »
Има ли логично обяснение, защо на входа на МС Горна баня от подлеза пише "Не е вход"?

Offline xr1st0

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 893
    • View Profile
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1881 on: 11.12.2023, 17:38:35 »
Понеже ми се струва нередно да създавам нова тема по въпроса реших да съживя тази.
Преди време ми попаднаха едни статии по отношение на интервала на движение на метросъставите. И там някакъв отговорен човек от Метрополитен (нямам ясен спомен кой) заявяваше, че поради специфика в ОТ на метрото нямало как да се скъсят интервалите на движение. Аз не съм специалист по ОТ за метрополитен, но съм запознат с работата на АЛС/АРС комбинирани или не с блок-участъци като ОТ-механик.
В Русия с абсолютно аналогична ОТ като нашата по първи/втори, както и с тази по трети метродиаметър съвсем спокойно си движат състави на двуминутен интервал. Та предвид това нещо се запитах защо ни взимат за будали като твърдят, че ОТ им пречи като явно причинните са други - най-вероятно недостиг на състави

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17311
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1882 on: 11.12.2023, 17:55:25 »
Нещата са комплексни. И в Прага имат интервали от 1,5 минути. При нас проблемите са с обвързаността между двата диаметъра, броя на наличните състави, за колко време и къде могат да обърнат посоката на движение…

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8266
    • View Profile
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1883 on: 11.12.2023, 18:15:19 »
АЛС позволява интервал 90s, но в метрото в София има много участъци, които няма как да се изминат за такова време примерно Сердика - СУ, Национален стадион - Жолио Кюри. :rolleyes:

Offline xr1st0

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 893
    • View Profile
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1884 on: 11.12.2023, 18:24:17 »
АЛС позволява интервал 90s, но в метрото в София има много участъци, които няма как да се изминат за такова време примерно Сердика - СУ, Национален стадион - Жолио Кюри. :rolleyes:
Факт, но наличието на блок-участъци позволява да не се движат на междугарово/междустанционно разстояние. Според мен повече се касае до организация и до наличие на състави. Защото по клипове съм виждал в други метрополитени за каква стегната организация при обръщане на състава става дума. Не както у нас - обръщаме на станция Бизнес парк 5-6 минути - докато се разходи машиниста, докато си оправи апаратурата....

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5149
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1885 on: 11.12.2023, 18:38:23 »
В София на този етап няма необходимост от интервали по-малки от 3 мин.
Стане ли необходимо, ще бъде направено рано или късно по един или друг начин.

За движение на 90 секунди (както е в Прага) трябва да се работи само на АЛС/АРС, а светофорите се изгасяват. Другото ограничение в момента е прохлъзването на Стадиона, заради големият наклон от Ж. Кюри до там. Заради това прохлъзване, влак от Ж. Кюри може да потегли едва след като предишният влак е вече спрял на Стадиона, но ще трябва да потегли на жълто. Понеже това също се избягва (за всеки случай, страх лозе пази), влаковете потеглят само на зелено, което се получава точно за 3 мин - когато предният влак напусне станцията на Стадиона.

Понеже се спомена аналогията с АБ с проходни сигнали в железницата, в участъците с голям наклон (напр. Вакарел) също има такова прохлъзване и в посока надолу, проходните дават разрешително показание при свободни не един, а два блок-участъка след тях.
« Last Edit: 11.12.2023, 18:43:15 by bdz43r »

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10821
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1886 on: 11.12.2023, 18:50:31 »
От Жолио-Кюри към Стадиона няма ли междинен светофор? Има ли минимална дължина на блок-участък, и може ли да се добави такъв в надолнището, така че при влак на Стадиона, на Жолио-Кюри да е зелено?
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5149
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1887 on: 11.12.2023, 19:02:29 »
Именно, има един по средата и втори, който се явява входен на станцията.
За да светне жълто на Ж. Кюри, предният влак трябва да е отминал не само първия (този по средата), но и втория (входния на станцията), т. е. влакът да е спрял или почти спрял на Стадиона. Това двойно разстояние зад последния разрешителен сигнал се нарича "път на прохлъзване" и е предназначено за спиране на влак с недостатъчна спирачка, прегряла при спускането по стръмния наклон. Не съм запознат с точните норми в метрополитена в тази насока, но в железницата се прилага и за далеч по-малки наклони.
Разбира се, добавяне на още един блок-участък решава този проблем, а правилата на Метрополитен доколкото знам не се контролират от някоя по-висша институция (както е ИАЖА за железницата), тъй че това може да се и отмени напълно, ако се наложи.
« Last Edit: 11.12.2023, 19:10:14 by bdz43r »

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10821
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1888 on: 11.12.2023, 19:19:47 »
..., а правилата на Метрополитен доколкото знам не се контролират от някоя по-висша институция (както е ИАЖА за железницата), тъй че това може да се и отмени напълно, ако се наложи.

Това ми се вижда доста притеснително на фона на обществения интерес и броя превозени пътници. Трябва да има независим регулатор на оперативната дейност.
Иначе такъв "път на прохлъзване" трябва да има на всички линии в железницата по които се движат ЕМВ32  :laugh:
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline xr1st0

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 893
    • View Profile
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1889 on: 11.12.2023, 20:03:27 »
То на теория съм го виждал този интервал от 1.5 мин на нормална АБ с проходни но по 4 сигнална система - там има и едно допълнително показание зелен+жълт - което заменя точно този път на прохлъзване и ти дава допълнителен блок-участък разстояние. Измислено е добре, но знам, че у нас 4сигнална АБ с проходни няма въведена.Не че пречи да се въведе.
Между другото това съм го виждал като вариант за Киев и за московското метро с такива 4 сигнални блок участъци с работещ АЛС/АРС

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5149
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Метродиаметър 3 - обща тема
« Reply #1890 on: 11.12.2023, 20:19:20 »
Косвено четиризначна АБ при работещ АЛС имаше по линията София - Карлово. Там АЛС можеше да дава информация за показанието на следващия проходен сигнал, съответно машинистът получава информация за червеното на два блок-участъка преди него. Тази възможност се ползва и в момента в Чехия, където това е условието за движение със скорости над 120 км/ч.

По старите две линии на метрото в София, блок-участъците на АЛС/АРС са по 120 метра и допустимите скорости според близостта до края на разрешението за движение са четири - 20, 40, 60, 80, така че практически и в момента имаме четиризначна АБ, но само при движение само на АЛС/АРС без светофори. Оригиналната съветска концепция предполага това да е обичайният режим на движение, а светофорите са работят само в извънредна ситуация, за да се прибере влакът при повреден АЛС/АРС, при което се осигурява задължително и втори човек в кабината.