Author Topic: Трасета и обръщателни колела  (Read 139548 times)

Offline New_Passenger

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1496
  • Експресивен експрес
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #460 on: 07.05.2022, 11:15:27 »
Толстой, 1974 г.

Софийско метро, стари карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Софийско метро, хартиени карти - https://drive.google.com/drive/folders/1C7va0Idce58r2Mv2VTFwl2z5hi5PDlB6?usp=sharing

Offline TRAMS SOFIA

  • Ограничени права
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2693
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #461 on: 07.05.2022, 13:21:28 »
Това е кръга на София Север ;)
Колкото по-малко е сърцето , толкова повече злоба носи.

Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3543
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #462 on: 20.01.2023, 17:32:06 »
Създадох една нова страница на сайта, която да описва историята на обръщателните колела.

http://trinmo.org/bg/infrastructure/tram-loops

Събрал доста информация за всяко едно, включително и снимки. Доста четох и тук в темата. Ще се радвам ако дадете идеи за това какво повече може да се опише, както и коментари и бележки за неточности.


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15647
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #463 on: 20.01.2023, 22:16:37 »
Малка корекция за обръщало Гео Милев. От 1987 до 1988 то беше двукръгово - за тесните 4 и 10 и нормалната 20. Докога е останал теснорелсовият контур - трябва от сателитни снимки да се гледа, ако има такива.
Обръщало на пам. Левски имаше само за ТМ20. 3 и (10) 4 вървяха по Дондуков  - Кракра - Сакъзов - Левски.
Старото колело на ТМ3 Подуяне се ползваше от (4) и 10 през 1988-89.  На картата трябва да се премахне червената линия, продължаваща към Ботевградско. Нататък трамвай е имало за малко през 40-те.

Като цяло строежът на нормалнорелсово трасе от гара Искър до Младежки театър (плюс междинните колела) стана със забележителен темп, макар че съвпадна с най-смутните години.
« Last Edit: 23.01.2023, 14:09:14 by blagun »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 10343
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #464 on: 20.01.2023, 23:00:52 »
Мисля че 3, 4 и 10 не са се движили едновременно до Подуяне. Имам смътен спомен че 10 беше съкратен до Паметника Левски, а в последствие до Мл. театър.

Имам две забележки към Тринмо: на пл. Възраждане е изпусната връзката между северния и южния локал ,както и формата на обръщалото в Дианабад имаше доста по-кръгла форма.
« Last Edit: 20.01.2023, 23:07:10 by RADOCVET »

Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3543
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #465 on: 20.01.2023, 23:36:48 »
За Гео Милев си нямам представа как е било за съжаление. Дано някой от по старите ватмани знае.

За Възраждане ще го добавя.

За Дианабад по сателитни не се вижда много добре. Ще се рязходя да го видя наживо, все още има останали коловози/бордюри.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15647
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #466 on: 21.01.2023, 00:30:12 »
За Гео Милев си нямам представа как е било за съжаление. Дано някой от по старите ватмани знае.
Два концентрични кръга, никакви трирелсия. Тесните въртяха по часовниковата стрелка,  нормалните - срещу. Така началната спирка за едните беше в близост до крайната на другите.
Малко преди това беше минал основен ремонт на трасето по Шипченски проход като теснорелсово и само година след това целият ремонт и сложното колело станаха излишни.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1615
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #467 on: 21.01.2023, 12:06:30 »
Супер сайт! Браво! Уважения за труда!
И аз да вкарам малко носталгични спомени:
1. Тук не съм на 100%, но имам спомен, че през 1986г. като ходихме да гледаме един мач при приятели на майка ми, значи трябва да е било 31 май 1986, дето сме направили 1:1 с Италия, хората изкочиха да празнуват като Нова година. Та както и да е, бяхме някъде към края на Гео Милев и май пътувахме с ТМ10, а ТМ4 остана да върти на по-предишно колело, значи трябва ТМ4 да е въртял на Румънското посолство, а ТМ10 на обръщалото на Гео Милев. Но не съм убеден. Нека някой, който има спомени от там и е бил по-голям да каже, щото аз съм бил на 12.
2. Имаше еднин период около 2000г, когато ТМ14 въртя бая време на Журналист, но от долната страна и се връщаше към Хладилника.
3. Имаше период, когато ТМ13 въртеше на Орландовци.
4. Имаше период, когато ТМ16 въртеше на Бъкстон.
5. ТМ5 достатъчно дълго въртя на Бъкстон и от двете му страни, че да се впише като редовно обръщало за дадения период.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15647
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #468 on: 21.01.2023, 13:35:41 »
ТМ 4 и 10 винаги са били в комплект до съкращаването им до Подуяне. Нататък явно е било невъзможно 3 редовни линии - 3, 4 и 10 да делят едно обръщало, при това - без втори коловоз.
През 80-те на Ситняково въртяха за натаманяване на разписаниено при закъснение.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3543
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #469 on: 21.01.2023, 16:40:03 »
На първо четене по визуализацията освен дотук казаното:

Станция Изток е с двоен кръг

София-Север е с един коловоз

Колелото на Света Неделя не е изглеждало по този начин. От Стамболийски към Съдебната палата има трети коловоз, липсват и доста връзки между отделните направления.

На Хемус колелото не е изглеждало така

На Семинарията също

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9493
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #470 on: 21.01.2023, 17:05:40 »
Господин Калчев!
3,4 и  20 въртяха заедно на паметника Левски. Стрелката лежеше в кръговото до преди няколко години.
Когато 3 и 10 бяха до Подуене ,4 въртеше на паметника Левски.
« Last Edit: 21.01.2023, 17:24:30 by София 70 »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 10343
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #471 on: 21.01.2023, 17:14:44 »
Да, значи правилно помня че три линии не ходеха до Подуене, но неправилно съм запомнил за 10.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 10343
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #472 on: 21.01.2023, 17:55:13 »
...
За Дианабад по сателитни не се вижда много добре. Ще се рязходя да го видя наживо, все още има останали коловози/бордюри.

Ето тук има снимка на обръщалото.

А ето тук София 70 е скицирал обръщалото на Гео Милев от '87ма.
« Last Edit: 21.01.2023, 18:11:46 by RADOCVET »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15647
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #473 on: 22.01.2023, 01:52:52 »
Господин Калчев!
3,4 и  20 въртяха заедно на паметника Левски. Стрелката лежеше в кръговото до преди няколко години.
Когато 3 и 10 бяха до Подуене ,4 въртеше на паметника Левски.
Стрелката си е стрелка. Но почти съм сигурен, че 3 и 4 не описваха кръг около паметника, а обикаляха по Кракра. Трирелсието пред Словашкото посолство си стои все още, а изходяща стрелка на една релса в кръга беше откъм Музикалния театър.

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9493
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #474 on: 22.01.2023, 18:26:50 »
Да , не съм те разбрал в по-горния ред. Точно така беше, както го описваш - Дондуков - Бирюзов - Кракра - Сакъзов -пам.Левски - Волгоград - Дондуков.
Малко не обичам някои от тези имена, но тогава така се казваха.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6866
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #475 on: 25.01.2023, 19:59:00 »
Може да се добави като любопитен факт, каналите за преглед на мотрисите, които вече не съществуват на обръщателните колела с активно движение. МС Витоша имаше такъв канал на 1 коловоз. До колкото си спомням има и до ден днешен канал на обръщателното колело в ж.к. Дървеница.

Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3543
    • View Profile
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #476 on: 26.01.2023, 00:09:07 »
София-Север е с един коловоз

Оправено.

Колелото на Света Неделя не е изглеждало по този начин. От Стамболийски към Съдебната палата има трети коловоз, липсват и доста връзки между отделните направления.

Св. Неделя ще го преправям напълно и ще го разделя на периоди че е доста мешаво.
Засега актуалното и това от 1984 противоположното съм начертал.

На Хемус колелото не е изглеждало така
На Семинарията също

тук ще ми трябва помощ,тъй като по снимки не мога а го пречертя.

Имам две забележки към Тринмо: на пл. Възраждане е изпусната връзката между северния и южния локал ,както и формата на обръщалото в Дианабад имаше доста по-кръгла форма.

Оправени и двете.

Благодаря ви за коментарите много ми помагате!
« Last Edit: 26.01.2023, 00:25:15 by Emperor »

Offline Dimitar155

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 699
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #477 on: 26.01.2023, 09:17:06 »
Обръщалото на Семинарията се вижда тук. Това е приблизителната му форма, но не можах да направя кривите както трябва.



На хотел Хемус май не е имало "чупка" след излизане от колелото (или поне аз не я виждам).

На картата, която е най-отгоре, обръщалото "Красно село" трябва да е "пазар Красна поляна".

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15647
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #478 on: 26.01.2023, 13:02:30 »
Корекции в обръщалата според маршрутите по години:
- колело МанЛи-запад (Борово). Не съм сигурен, че ТМ1 е вървял дотам през 1979-1980. При работите около НДК, ако ТМ1 не е можел да стигне до Иван Вазов (строежа на новото кръстовище България/Витоша), няма да е можел и до новото колело на Борово.
- колело Гео Милев: ТМ20 - от 1987 до 1988 (в маршрутите са нанесени датите - 09.09.1987 - 07.09.1988 - явно и двата пъти за светлия празник 9-ти септември).
- колело Журналист: да се добави ТМ14 - от 2000 до 2001
- колело Люлин-5 и маршрут на ТМ8: дали е имало период на съвместна експлоатация на ТМ8 и 21? Имало е. Оттеглям забележката.
- колело Обеля 2: може да се приеме, че ТМ1 се движи дотам до 2010 г. (преди това има прекъсвания заради строежа на МД-2)
- изоставено колело Овча купел: дотам вървеше ТМ4 и 11 от 1970 до 1985. Преди 1970 там изобщо не е имало релси. ТМ3 и ТМ10 никога не са вървели дотам.
- изоставено колело Подуяне: ТМ10 от 1936 до 194? е вървяла от Подуяне до Витиня. Вероятно е била с пендел и едноколовозно трасе.
« Last Edit: 27.01.2023, 14:34:37 by blagun »

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1615
    • View Profile
    • Email
Re: Трасета и обръщателни колела
« Reply #479 on: 26.01.2023, 13:59:04 »
Относно строежа на НДК, един приятел ми беше разправял навремето, че е имало временно обръщало на площад Баба Неделя, но никъде другаде не съм чувал или чел за такова нещо, въпреки, че има логика след като трамваи не са могли да сигат нито до Иван Вазов, нито до МанЛи, нито до Хемус.