Тва не му уйдисва на Петърчо, щот е истина:
Много хубаво, че споменаваш Маргарет Тачър. По този начин ми напомни за една история, която евроатлантиците изобщо не споменавате, защото не отговаря на вашите твърдения.
Маргарет Тачър е химик по образование и е била министър на образованието в един етап от политическата си кариера. Точно в това време посещава Румъния и България, защото във Великобритания има широко разпространено обществено мнение, че образованието в Румъния и (особено) в България е на много високо ниво. Тя прави посещението точно с цел да "открадне занаят" от нашата образователна система. В България остава необичайно дълго като за официално посещение на политик в друга държава - от 26 септември до 1 октомври 1971 година.
Посещава 4 училища:
Английската гимназия в София
Английската гимназия във Варна
Машиностроителен техникум във Варна
Химически техникум в Стара Загора
Последното е изцяло непланирано. Тя отказва планиран официален обяд в Стара Загора и държи да отиде в местен техникум по химия (това е нейната специалност от висшето ѝ образование). Отиват и тя ахва от това, което вижда. После, когато се връща във Великобритания, разправя само ласкателства за нашата образователна система. Била е очарована от начина по който е направена връзката образование-индустрия. Цитат от нея:
"Българите имат една религия – учението, и една църква – училището." Самата Маргарет Тачър е отбелязала, че ние имаме образование на световно ниво. Извинявам се -
имахме!Евроатлантиците няма как да отрекат този факт, защото всичко това е документирано.
Също парното без регулатори беше голямо разхищение - ставаше горещо и хората отваряха прозорците без възможност да намалят отоплението.
Не е вярно, че нямаше регулатори. Имаше. не бяха модерни като сегашните, но имаше врътки. Но съм съгласен, че имаше хора, които предпочитаха да отворят прозореца, за да коригират температурата, вместо да се занимават с врътката. Което не одобрявам. не е екологично, но е доказателство, че парното беше толкова достъпно, че никой не се притесняваше дали ще може да си го плати. А днес...
В България не са произвеждани локомотиви и мотриси, само вагони.
Така е. На пък се правеха основни ремонти.
https://www.maurerimobiliare.ro/avantgarden3/
Красиво е. Даже го изпратих на майка ми (тя е архитект). Но няма нищо общо с градоустройството от онова време. Както виждаш - няма никакво пространство между блоковете. Вижда се капиталистическото търсене за това да се оползотвори максимално площта за максимална печалба. Блоковете трябва да са минимум през един, ако не и през два. И там да се слагат детски площадки, градинки, дървета и т.н.
Но съм съгласен, че е красиво. И се вижда, че е направено по един цял проект.
Но има и друг проблем - колите. Трябва да се разкарват колите и да се прави колкото се може градски транспорт.
Чехия, Полша, даже Румъния.
Със сигурност в тези държави има съвременни квартали, които са по-красиви и по-добре като градоустройство от България. Но има и друг въпрос - тези места за богатите. Нещо, което се пропуска като се дават примери с други държави - във всички тези държави има изключително бедни квартали и гета (цигански или други). По онова време във същите тези държави (тогава бяха в т.нар. източен блок) - нямаше гета.
Същото и за вагоните, обществения транспорт. Другите бивши социалистически страни си ги произвеждат и развиват като западните.
Ако сравняваме Чехия от сега с Чехия от предишния режим (тогава - Чехословакия) или Полша от сега с Полша от преди - и при тях има намаляване на качеството на обществения транспорт. Това също се пропуска да се каже. Във всички държави от бившия източен блок има намаляване на качеството на обществените услуги днес спрямо предишния режим. За обществения транспорт - това се изразява в по-малко линии/маршрути, интервали на движение и т.н.
Никой не ни е спрял нас.
Не е вярно. Ние имахме всичко необходимо да произвеждаме определени стоки, които да са достатъчно добри за нашия пазар. Например - завода за вагони в Дряново може да си бъде в структурата на БДЖ и до ден днешен да произвежда вагони. Можеше да не са най-модерните, но пък да вършат работа. Но корумпираните политици и съмнителните сделки още от 90-те години унищожиха индустрията.
Защото човекът, който се хвали, че "всеки имаше възможност да иде в чужбина" очевидно не е стъпвал извън България.
Два пъти в съюза. Един път в Унгария. Един път в Чехословакия. Щях да ходя и в капиталистическа Гъция, но ми се размина по лични причини. След това евроатлантическите ценности ми донесоха невъзможност повече да пътувам извън граница. Че и в границите на България ми е трудно да си позволя.
В Москва дори метрото е изкуство. Влизаш уж да пътуваш - и ти пада ченето. Със сигурност много по-красиво от много музеи по света. Метрото!
А иначе не е нужно да ходим до Румъния, достатъчно е да идем до Пловдив:
Разходете се наоколо със Street view от различни години. Преди всичко беше голо поле, на Street view от 2012 това се вижда. После се появиха улици, осветление , детски площадки, а чак след това започна строителството на предназначените за това терени.
https://www.google.com/maps/@42.1413463,24.7221136,3a,75y,43.91h,81.65t/data=!3m7!1e1!3m5!1seIBmAeqKRCRPwMBcoxPZYg!2e0!5s20150801T000000!7i13312!8i6656?hl=bg&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkxNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Това е чудесно.
Нека сега да разгледаме на Street view хилядите примери за разруха, гета и други "красоти" на евроатлантическа България.
Едно хубаво на фона на хиляди места с разруха - май не излиза сметката.