Author Topic: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez  (Read 688158 times)

Offline bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3523
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6140 on: 03.03.2023, 08:48:45 »
Нали ви е ясно, че тези автобуси никой няма намерение да ги реставрира и да ги праща в музей  :rolleyes: Чудно ми е Софията 174 на какво дередже е, и дали въобще е цяла все още?

Offline poly911

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1226
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6141 on: 03.03.2023, 09:24:51 »
Ако бяха прибрали този лимончо заедно  с другите оставени за музей(ако изобщо бъдат такива) както е в момента двуетажния в халето в Дружба може би нямаше да има такива последици

Добре че поне мечтите са безплатни

Offline The Freshmaker

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3747
  • TM 303
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6142 on: 06.03.2023, 17:07:06 »
Днес сутринта към 9:30 на детелината преди Северната скоростна тангента по оковръстното видях натоварен на камион лимонено жълт къс 0305, вероятно 1723, да пътува в посока Надин или друг пункт за скрап...
А всъщност София можеше да бъде един прекрасен град, ако имаше друго управление и ако 70 процента от населението му беше друго...

Offline 04Boris22

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1636
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6143 on: 06.03.2023, 18:44:39 »
Дано това, което говориш за посоката на движение на камиона не е истина, а някой да го е откупил с цел реставрация. Да, не е лесно да се осъществи това, но тайничко се надявам да е откупен за реставрация, а и все пак надеждата умира последна :/

Но ако се окажеш прав, оставаме без къса 305ца за музеен.
над 6000 мои снимки във Flickr:
https://www.flickr.com/photos/198506535@N07/

Offline TRAMS SOFIA

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3390
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6144 on: 06.03.2023, 20:37:39 »
1723 си е в гаража , в същото състояние. Не е бил теглен той
Колкото по-малко е сърцето , толкова повече злоба носи.

Offline poly911

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1226
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6145 on: 06.03.2023, 21:12:08 »
Днес сутринта към 9:30 на детелината преди Северната скоростна тангента по оковръстното видях натоварен на камион лимонено жълт къс 0305, вероятно 1723, да пътува в посока Надин или друг пункт за скрап...
Може да си видял 1721 той беше тренажор  в Панчарево

Offline 04Boris22

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1636
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6146 on: 06.03.2023, 21:44:57 »
Днес сутринта към 9:30 на детелината преди Северната скоростна тангента по оковръстното видях натоварен на камион лимонено жълт къс 0305, вероятно 1723, да пътува в посока Надин или друг пункт за скрап...
Може да си видял 1721 той беше тренажор  в Панчарево
Точно 1721 е, 1723 си седи на същото място и не е пипан :)
над 6000 мои снимки във Flickr:
https://www.flickr.com/photos/198506535@N07/

Offline The Freshmaker

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3747
  • TM 303
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6147 on: 07.03.2023, 13:04:48 »
Може да си видял 1721 той беше тренажор  в Панчарево

Възможно - далече беше. Затова и само цветът отбелязвам, беше тотално избушен и лимонено жълт, други отличителни белези трудно можеха да се видят от половин километър  :D
А всъщност София можеше да бъде един прекрасен град, ако имаше друго управление и ако 70 процента от населението му беше друго...

Offline Ники 1515

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 983
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6148 on: 10.04.2023, 20:36:24 »
Mercedes-Benz O 305 G на сдружение „Градски транспорт и инфраструктура”.  Неочаквана среща, но много приятна изнанада! (Лъвов мост, 11.03.2023)  Поздрав за водача!  :)


Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3599
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6149 on: 21.04.2023, 16:29:39 »
Възстановени са част от изчезналите от закирването на spirka.org снимки. Към момента са качени над 170 снимки на Малашевските 305ци благодарение на съфорумниците - lion_sofiq, emo, Т8М-301 България 1300 , mlk, CKD и Agent 006.  :fan:  Скоро ще се качат на Земляне и Дружба.

 :arrow: http://trinmo.org/bg/public-transport/fleet-list/1974-Mercedes-O305


Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5728
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6150 on: 02.05.2023, 08:22:34 »
Днес имах доста дълъг разговор с един колега, машинен инженер, който излиза в пенсия след 48 години стаж. Обиколил е повечето американски и канадски автобусни заводи, включително Дженарал Мотърс до спирането на автобусното производство през 86та, завода на МАН до затварянето му, Орион - Икарус, Ню Флайър, та и при нас накрая. Показвах му снимки на Чавдар В13/14-20. Чувал е за този проект, но не го беше виждал - не можа да повярва, че в България, в края на 70те е създаден такъв съвременен автобус. Попитах го какво му е мнението за автобусите по VOV стандарта, още повече, че лично е участвал в доокомплектоването на съчленените МАН-ове за Америка. Отговорът ме озадачи - проектантите са имали желание да направят съвременен и функционален автобус, но хиляди неща са проектирани тотално некадърно и са сбъркани още на чертожната дъска. И то не козметични, ами важни възли и агрегати. Следващата серия - VOV-2 е дори още по-зле, най-важното е, че автобусите са основно за допълнителен транспорт, не за основни, натоварени линии. Което не е учудващо, тъй като в Германия основен транспорт и в градовете, и извън тях е релсовия. Също така германците са си ги проектирали за техните условия, локализацията за други държави е била много трудна. Стана дума и за Икарус 286 - също не е лишен от недостатъци, но е бил много по-добро решение за Америка в сравнение с немските опити. Според него единствените добри немски автобуси, работили в Америка, са Сетрите на Грейхаунд от 50те години. Всъщност последното дело, лебедовата песен на компанията, проектирала VOV автобусите, преди окончателното и затваряне през 82ра, са стандартизираните едноетажни и двуетажни автобуси за Ирландия, която по това време иска да се отърве от Лейланд. Има снимка на такъв в книгата Автомобили от Емил Димитров, 84та година. Та там се е получила много красива, съвременна и функционална каросерия, но и много лефтерна, некачествена и бързо раздрънкваща се. Сигурно звучи познато....
« Last Edit: 02.05.2023, 08:28:03 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15294
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6151 on: 02.05.2023, 09:12:24 »
Интересно...как така хем сбъркани на чертожната дъска хем се оказват едни от най дълговечните автобуси на всички времена някъде карали 40 години и 3 милиона километра! Дори из Германия ги ползват чак до 2005-2006-та на места.  Ако го разгледа човек всъщност са едни изключително качествено направени и мислени автобуси. 0 405 също масово караха по 25 години и близо 2 милиона километра.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5728
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6152 on: 02.05.2023, 09:25:00 »
Но не за интензивно натоварване по основни маршрути. Проблемни са автоматичната скоростна кутия, окачването, спирачките, скелето на каросерията, вратите. През годините са се опитвали да изчистят недостатъците, но са успели само частично. В Германия поддръжката до преди години беше на ниво, спор няма, но и в Канада също е добра. Показателно е, че в Америка, за съжаление, не изкарват толкова дълго. Ние точно това сега се стремим, инженерите де, не конкретно аз - да не повтаряме стари, вече изтъркани грешки. Иначе наистина вечен автобус е GM New Look - като този от филма "скорост" и като тролеите, които гниеха в Бургас.
« Last Edit: 02.05.2023, 09:37:39 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7327
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6153 on: 03.05.2023, 01:15:51 »
Няма как да не се съглася с Иво.
Какви ненатоварени маршрути бяха 72, 76, 83, 102, 213, 305, когато тези автобуси работеха от десетата си до тридесетата си + годишнина? Пътна инфраструктура от третия свят и подръжка и ремонт от четвъртия.
И аз харесвам Икарусите по сантиментални причини ама хайде да слезнем поне за малко на земята. Изобщо не върви да ми сравняваш качествата на О305 с Икарус. Дори аз си го признавам, въпреки че във форума съм известен като соц носталгик.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5728
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6154 on: 03.05.2023, 05:12:51 »
Не ми знаеш историята. От четири години работя като технически мениджър в автобусен завод в Канада. И ми станаха ясни много неща, които преди не съм ги и сънувал. Мислиш ли, че Икарусите за САЩ и Канада са имали въобще нещо общо с тези, които бяха у нас? Може би само външната форма на каросерията. Но да взема аз да ви върна на земята. Точно когато започнаха да пристигат в Дружба, съответно чичо ви Васко е един от хората, които са ги докарали от Германия, братовчед ми учеше в шофьорско - монтьорския техникум до АРЗ-то за ГАЗ-ки, който е точно до гараж Дружба. И ходеше ежедневно на практическо обучение - стаж точно в халето - сервиз за автобусите. Казвал ми е, че веднага след доставките и пускането им в движение всеки божи ден е имало по 10-12 Мерцедеса непланирано, за извънредни, съвсем не малки ремонти. Непрекъснато ядове, причинени далеч не само от шофьорски простотии,  българска поддръжка, дупки по улиците и т.н но и от конструктивни технически дивотии, каквито при тези автобуси се оказва, че има бол още от проектирането, както потвърди и колегата. Случайно ли фирмата, поръчала ремонта и продала ни автобусите, малко след това фалира? Остави, че немецът, който отговарял за гаранционната поддръжка бил невероятно пиянде....С Икарусите положението хич не е било по-розово, имало е огромен дефицит на резервни части, защото унгарците след промените не доставят по договорите от едно време, а никой от началниците и директорите не е искал да купува. Много трудно "свише" са се съгласявали да се отделят пари за нови двигатели Д10. Въобще толкова сме далече от истината, колкото България от Канада. Е, не може да се отрече, че тези автобуси бяха все пак някакво спасение, когато просто други нямаше откъде да дойдат. И цената хич не е била ниска, имало е и далаверско-комисионен компонент. Но да се говори, че този модел рейсове е бил върха или нещо супер, най-доброто в света и т.н. са пълни глупости. Те дори не са нито Мерцедес, нито МАН, нито Магирус или Бюсинг - изцяло са проектирани в гореописаната проектантска компания Фалкенрайд в Хамбург и са спуснати на производителите отгоре, без право на обжалване...Всичко това е описано с документи, когато започнах тая работа, прекарвах повече време в библиотеката и в архива на завода, отколкото в залите със Си-Ен-Си-тата и с абкант машините...Всичката документация на VOV стандарта я има налична при нас.

Въобще непрекъснато се пише, че ако е нещо немско - особено Мерцедес или МАН, за неудачите изцяло е виновна българската "поддръжка" и мърлящина (не че няма такава, напротив), а ако е нещо друго - виновен е производителят. Е, аз като част от производител не се чувствам особено комфортно от такива моабети.
« Last Edit: 03.05.2023, 07:06:46 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11107
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6155 on: 03.05.2023, 09:34:39 »
А бе нещо ни будалкаш ми се струва.
Нали се грижим за един О 305 Г, та от време на време го оглеждам от всички страни. Като за концепция от 70те въобще не е лош автобус. Ти няма лошо да въздишаш по американските грозотии, но моля те да не ни взимаш за канарчета.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8605
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6156 on: 03.05.2023, 10:13:35 »
O305(G) са напредничави автобуси за времето си - двигател отзад съответно минимално ниво на шума и миризмата в салона, сравнително нисък под приблизително 20 cm по-нисък от този на Икарусите, автоматични скорости с ретардер съответно плавно тръгване и спиране и т.н. Съчленените са първите в света с хидравлика на съчленението. :rolleyes:

Online david

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 410
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6157 on: 03.05.2023, 10:43:49 »
Двата модела автобуси нямат нищо общо и не е редно да се сравняват. Фен съм и на двете, но няма как да се кривя, че Икарусът е по - здрав и е световно признат, докато о305 го отвхърлят и самите немци, което се потвърждава с факта, че производството на о405 стартира през 83та, който е и най - добрият модел на марката заедно с първите Цитаро.

А Икарусите за Америка и Канада са произвеждани по договор, който е гласял, че поне 60% от частите в автобуса трябва да са американски, тоест не е редно пък и те самите да бъдат сравнявани с всичко останало на марката.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8605
    • View Profile
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6158 on: 03.05.2023, 11:27:20 »
В средата на 80-те O305(G) и O405(G) се произвеждат паралелно няколко години преди остарелият O305(G) да бъде спрян от производство, докато Икарус произвежда архаичните 2xx с двигател по средата, рев и миризма в салона и чудовищно висок под до 90-те. :rolleyes:

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5728
    • View Profile
    • Email
Re: Mercedes-Benz O 305(G)/Heuliez
« Reply #6159 on: 03.05.2023, 18:27:01 »
А бе нещо ни будалкаш ми се струва.
Нали се грижим за един О 305 Г, та от време на време го оглеждам от всички страни. Като за концепция от 70те въобще не е лош автобус. Ти няма лошо да въздишаш по американските грозотии, но моля те да не ни взимаш за канарчета.
Ааааааа, че са грозотии спор няма, но са доста по-здрави от европейските, не се развалят системно и не правят ингилъци по улиците на поразия. Докато нашите са в гаранция, регистрираме абсолютно всички случаи на аварии със сваляне на автобус от маршрут и прибиране, говоря във всички градове. Клиентите по договор са длъжни да докладват, иначе ще си загубят гаранцията. Случва се веднъж на два-три месеца......А и тука има калпави улици с дупки и.т.н. - да не мислите, че е само в България.....
« Last Edit: 03.05.2023, 18:28:41 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!