Author Topic: Чавдар 130  (Read 18004 times)

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4003
    • View Profile
Чавдар 130
« on: 15.05.2019, 00:05:37 »
Не знам как да започна. Ще зарадвам някои, други ще ни критикуват че събираме скрап, а още няма нищо готово. Старателните реставрации стават изключително бавно (и/или с много пари). Особено когато автобусът е съчленен.

Драги съфорумци, наскоро разбрахме, че ще бъдат нарязани може би последните оцелели Чавдари, правени по лиценз на Щаер. Наложи се бързо да предприемем действия, и със собствени средства откупихме Чавдар 130 – произведен за летище Бургас, завършил трудовия си стаж във Варна. Такъв автобус не е имало по софийските линии, освен за тестови пробези.
Рейсът е на малко километри, но за 25 морски години има козметични забележки и раздути омуртажки плоскости.
Комплектован е с двигател LIAZ 636 и автоматик Praga2M70, която има проблем – не включва задна предавка. Имаме нови соленоиди и клавиатура, ще бъде поправена. Със сигурност още нещица ще изникнат, но трудностите ни правят по-силни!
Ето снимки на "Щаера" и информация от книгата:
 
Повече - скоро като дойде  :)

Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4485
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #1 on: 15.05.2019, 00:34:49 »
Жалко, че този е правен след промените.....тогава всичко е в бюджетно-икономично-орязано-окепазен или както искате го наречете вариант. Преди години нашият стар познайник-разсипник Динко от Ямбол наряза същия, който 88-а година беше на Пловдивския панаир, сетне между Ботевград и Правец, сетне на проби по 85, по-късно за Ярлово, а на финала по ямболските градски линии...И той беше с двигател от Шкода Европа и автоматична скоростна кутия Прага, но беше много старателно направен преди промените, още повече като за панаирен експонат, утвърден вариант за серийно производство. Беше с много хубава оранжева и бяла боя (нищо общо с лайняните цветове на 26хх), австрийски врати, кабина, под прозорците облицован с кафяв деколин, черни дръжки и седалки с травмобезопасна гъба....Нищо чудно да е ходил и по панаирите в Лайпциг или Прага.....Говореше се, че в Ямбол са го свалили от линия точно заради проблеми с предавателната кутия, която се знае, че не е много стока, но.....
За сравнение, пробният 141 от 93-та година беше направо като лайно на тепсия.....
А последният произведен въобще 130 беше на панаира 97-а година - същият като софийските 141, но с големи прозорци с 1/2 отваряем джам като този на снимката, пак автоматик, но с двигател Мерцедес. Беше го взел някакъв благоевградски частник, който го караше известно време по основната градска линия - двойката, но после прекрати дейност и го наряза.....
« Last Edit: 15.05.2019, 01:01:31 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4482
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #2 on: 15.05.2019, 08:46:03 »
други ще ни критикуват че събираме скрап
Нищо подобно. Новината е чудесна. Автобусът изглежда доста запазен, което не е без значение. Нови плоскости, хубаво измиване, корекция на забележки по боята, полиране и ваксиране и ще придобие много добър вид.

Знае ли се колко броя Чавдар 130 са произведени и кой къде е отишъл?
« Last Edit: 15.05.2019, 14:14:55 by Sofia »

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4623
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #3 on: 15.05.2019, 18:18:03 »
Аз мисля, че това е стъпка в правилната посока. Естествено, трябва подкрепа, т.к. ние като цяло не предлагаме сготвен и сложен обяд в петзвезден хотел.  :D Това, че вече имаме два автобуса и два тролейбуса е страхотно, постепенно ще тръгнат и със сигурност интересът ще нараства. Подкрепа трябва, така че който желае знае как да го направи.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2048
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #4 on: 15.05.2019, 22:04:01 »
Здравейте приятели, съжалявам за късната информация, камиона с Чавдар 130 е на ОМВ-то в Пазарджик и след около 30 мин ще тръгне към София. Като участник в цялата операция искренно се извинявам, че пак работим на тъмно и по тъмно но днес Рижкият проход беше затворен заради прасета и камиона престоя през целият ден там. Сега е наваксал, който иска може да го снима. Лично си взимам бележка за повече информация и да ги доставяме по светло.
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4485
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #5 on: 15.05.2019, 22:09:37 »
други ще ни критикуват че събираме скрап
Нищо подобно. Новината е чудесна. Автобусът изглежда доста запазен, което не е без значение. Нови плоскости, хубаво измиване, корекция на забележки по боята, полиране и ваксиране и ще придобие много добър вид.

Знае ли се колко броя Чавдар 130 са произведени и кой къде е отишъл?
Преди промените - един оранжево-бял, сглобен в Австрия, с дръжки в сиво, идентичен на единствения произведен пак там 140.
Следващият е с преобладаващо оранжево, вече сглобен у нас, има снимка в другата тема, Стефан каза, че е показан на панаира през 1985-та, аз го видях някъде през следващата на изхода на тунела в Дупница. И той е със светлосиви дръжки.
Този от панаира 88-а година, за него вече казахме две мнения по-горе - утвърден за серийно производство. Има още един на листовката, пак в оранжево и бяло, на листовката пише, че е 120, но не е - до тука преди промените станаха общо четири.
След промените - синият с двете австрийски врати, но вече с големи прозорци - той пак е показан на панаира, през 90-та година.
Има още един - пак син, с австрийски врати, но отново са три - втората снимка на листовката.
Летище Бургас са имали три като на горните снимки.
Военните в София имат един, синьо-бял, с две врати и големи прозорци - знаете го.
Такива като него има още два - единият е същият, но синьото е малко по-светло, другият - идентичен на последния, но с малки прозорци - той беше на някакво предприятие в Долна Митрополия.
Остана последният произведен 97-а година, работил известно време в Благоевград - и за него казахме горе.
Тролеят 2525 всички го знаете, в книгата пише за някакви тестови екземпляри в Баку и в Оренбург.
Значи общо преко сили - четири преди да падне Тошо, след промените аз ги преброих осем, като сложим и тези за Баку/Оренбург стават десет, плюс един тролей. Значи преко сили 15 броя, други нито сме виждали, нито са излезли снимки, и да има нещо, то ще е някаква незначителна бройка.
Което е голям "успех" на фона на 330 - един сглобен в Австрия и един направен у нас, също утвърден за серийно, 410 - пак само два, 430 - пак два...530 също са два....
Единствено бургаските 120 - 30 бройки ли бяха, един за Тайланд, както и 141 - 30 за София и 10 за Бургас, плюс един прототип и един австрийски 140....А военните имаха десетина 420, един имаше около Девня и един флуорограф......Сещам се и за един 11М4 с козметични промени - черни дръжки с гъби, който беше в последствие на гумаджийския завод Динамик......и експортните за Чехословакия Авии, синьо-бели с цяло предно стъкло, такива много имаше и у нас, пак с черни дръжки с противоударни гъби...Забравих единственият 610, пак върху Авия....За друго не се сещам....
Специално за 130, дори в книгата, по обясними напълно разбираеми причини, няма абсолютно нито една свястна снимка....Навремето цветните ленти бяха изключително кът, а и това да не е Икарус, та да са снимали ударно специално с рекламна цел, за листовки и т.н.
« Last Edit: 15.05.2019, 22:23:47 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4003
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #6 on: 15.05.2019, 22:19:43 »
https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=60.msg308415#msg308415

Тук zirka е стигнал до 8 броя.
Нашият е с шаси, завършващо на 015 ако може да е меродавно да са стигнали до 10-15 произведени.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2048
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #7 on: 15.05.2019, 22:20:07 »
На летище Бургас са били три броя в една и съща конфигурация. Този е с неизрязано място за челна табела. Общо от модела са били над 20. Повечето са били оборудвани с този мотор и тази кутия или ръчна. Направил съм им списък. излизат над 15 броя. Имало е с двигател Мерцедес. Най-фрапантен случай е БКС Козлодуй 1 с мотор Мерцедес, 1 с Лиаз и Прага и 1 с двигател КАМАЗ.
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4485
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #8 on: 15.05.2019, 22:22:57 »
Пак значи от тоя порядък.....а можеше още преди 30 години да замени 11Г5. Още повече, че е имало някаква директива за целия СИВ, до края на 90-та година всички заводи за транспортно машиностроение в лагера да преминат на изцяло новите перспективни модели, като Лада Самара, Москвич 2141, ЗАЗ-1107, ГАЗ-3307, ЗИЛ-4331, Шкода Фаворит, четиритактов Вартбург 1.3, Икарус 3хх и 4хх, Лиаз5256, ПАЗ-3205, Шкода 17тр заедно с автобусен вариант Кароса, новата серия трамваи Т6 и Т8, локомотиви Шкода трето поколение и т.н.

А 120 и 141 са си чиста, както казва Стефан, проява на творчество в завода, понеже австрийските прототипи нямали унификация между единичния и съчленения. Влияние оказва и изтичането на договора с Щаер през 90-та, който в последствие не е подновен.
« Last Edit: 15.05.2019, 22:37:32 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #9 on: 17.05.2019, 18:05:12 »
Благоевградският 130 също завърши жизнения си път в моргата в Ямбол, но на много по-късен етап - някъде след 2010.
В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4003
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #10 on: 22.05.2019, 16:10:44 »
От толкова много работа, забравям снимки да кача. Щаерчето е супер, малко работа и ще светне. Засега ревизирахме тавана, следват електроинсталация, плоскости, измиване.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #11 on: 22.05.2019, 16:22:22 »
Единичният оранжев Чавдар с номер 2800 или 2900, който кратко се движи по 98 и после няколко години се е използвал за специален превоз за Кремиковци какъв модел е бил? Чавдар 120 ли?
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2048
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #12 on: 22.05.2019, 16:28:27 »
2700 e бил 130. Само бургаските са били 120.
The Grand Tour

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #13 on: 22.05.2019, 17:04:44 »
Благодаря, значи този е същият като прототипа :)
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2048
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #14 on: 22.05.2019, 18:33:53 »
Да 2700 според служители на Малашевци е бил в същата конфигурация Liaz 636  и автоматик Прага.
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4485
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #15 on: 23.05.2019, 20:55:53 »
Точно 2700 е истинският, оригинален 130, в окончателния вариант, подготвен за серийно производство, преди да дойде 10-ти ноември. На листовката се вижда всичко сравнително точно, макар че чертежът е калпав, дори и "гъбите" върху дръжките на седалките и парапетите. Автобусът си има дори и кабина, направена беше на основата на тази на В14-20, но не съвсем заради различните размери. Друг от цялата Щаер поредица с кабина не съм видял...На панаира не можах да се кача, беше заключен, но общо взето всичко вътре се виждаше добре..Още не мога да си простя как баща ми скъса цветната лента със снимките от тогава....Отделно много снимки, листовки и т.н. се появиха след дъжд качулка, демек години след като излезе книгата на Иван....Чичо ви Васко казва, че двигателите Шкода Европа са калпави, но през ония години няма избор....А един бивш колега Христо, ако не си беше изтрил мненията, нямаше сега да водим подобни дискусии....

И излиза, че какво ли не е правил - на панаира (може и по Прага или Лайпциг да е ходил), между Ботевград и Правец, на 85, 98, Кремиковци, Ярлово, Ямбол....накрая среща ъглошлайфа при вече широкоизвестния Динко....Чудя се дали от Малашевци не са го продали, когато са направили същото с другите си странни автобуси по 90 и т.н - вече имаме техен списък - шарения от МАН-ове, Граф Щифт, Кароси, междуградски Икаруси и т.н. И това при положение, че всички тези са ги разкарали, а са оставили раздрънканите 11Г5....
« Last Edit: 24.05.2019, 01:44:25 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2048
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #16 on: 25.05.2019, 10:30:06 »
Изминалата седмица беше доста напрегната и не остана време за писане. Спасихме Чавдар 130, защото модела бележи технологичното обновление на завода в Ботевград. След директното въвеждане на поточната линия на Сетра за М4, това е второто цялостно усвояване на модел автобус от до. В завода е имало оборудване за стотици милиони закупено за производството на новите модели. Абканти над 6 м, апарати за челно заваряване и CNC-та нещо доста рядко през 80-те. Голяма гордост са били италянските бояджийски камери. Както и калъпи за стъклопласти и пластмасови големи детайли за олекотяване на конструкцията.  Всичко това в момента се използва при новите автобуси. С две думи, ако завода не е бил подчинен на министерство на икономиката и общините са си плащали автобусите, сега нямаше да бъде проблем да съществува и произвежда нископодови автобуси.
От модела 130 са произведени около 30 броя. От обиколките ми по търсене на части и контакти с хора от завода направих малък списък с 100% известните автобуси.
1 Прототип произведен в Австрия произведен през 1985. Горно разположени мигачи, бели брони и надпис с букви Чавдар, по-малко отваряеми прозорци, австрийски.
2 Предсериен произведен в Ботевград през 1985 може би този от брошурата и движил се между Ботевград и Правец
3 Каросерия прозведена и продадена за Гърция през 1985 необорудвана.
4 2700, този който е бил на тестове в София. Представен през 1989 на панаира двигател LIAZ и автоматик Praga 2M70.
5 Прозведени през 1993 за Азербейджан 3 бр.
6 Оренбург е получил 1 брой
7 На Градски транспорт Русе по спешност след пожара в ДАП-а се предават 2 броя, които живеят 2 години, защото ги зарязват с вода през зимата. Бракуват ги, частник купува единият и го експлоатира до 2006. Машините са били с двигател LIAZ и автоматк Praga.
8 Захарни заводи Горна Оряховица - 1 бр. LIAZ и автоматик Paraga
9 Консервен комбинат в Търново - 1бр. LIAZ и автоматик Praga
10 БКС Козлодуй 3 броя с 3 различни двигатели и скорости.
11 Градски транспорт Шумен 1 брой с 3 врати
12 Шуменско пиво 1 брой с 2 врати.
13 ВВС получават неизвестно количество с по две врати. 2 броя със сигурност, един в София и един за училището в Долна Митрополия. Двигател LIAZ и може би с автоматик Praga
14 Благоевград е имал 2 броя първият в началото на 90-те, вторият е митичният за който всички знаем.
15 Летище Бургас 3 боря с двигател LIAZ и автоматик Praga шасита 9403011013, 9403011014, 9403011015 съответно 13-та, 14-та и 15-та каросерия.
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4485
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #17 on: 26.05.2019, 01:25:43 »
2700 със сигурност беше на панаира 88-а година. 89-та не ходих, много е вероятно да са показали пак него, като знаем какво става малко по-късно. Ходих в Правец точно последната събота или неделя преди 10-ти ноември - през половин час правеше тегели до Ботевград, другият по линията беше пак чисто нов В14-20. Сетне вече казахме......
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1260
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #18 on: 26.05.2019, 17:53:07 »
След директното въвеждане на поточната линия на Сетра за М4, това е второто цялостно усвояване на модел автобус от до. В завода е имало оборудване за стотици милиони закупено за производството на новите модели. Абканти над 6 м, апарати за челно заваряване и CNC-та нещо доста рядко през 80-те. Голяма гордост са били италянските бояджийски камери. Както и калъпи за стъклопласти и пластмасови големи детайли за олекотяване на конструкцията. Всичко това в момента се използва при новите автобуси. С две думи, ако завода не е бил подчинен на министерство на икономиката и общините са си плащали автобусите, сега нямаше да бъде проблем да съществува и произвежда нископодови автобуси.
И се получава че на няколко пъти е отлагано производството му през 80 -те, а вече през 90 -те, както си посочил в последното изречение. За съжаление това е автобусът, който поради това не достига до МГТ.
Първият път още в началото, с опитите за придобиване лиценза от австрийците, те попадат под юристдикцията на санкции, които налагат ограничения в търговията и технологиите с източните страни. Приемат, че конкретното транспортното средство представлява ноу -хау. Изчаква се още няколко за да падне ограничението - идва 1988г. Тогава двете АРЗ -та в Дупница и Ямбол са подготвят за усвояване бъдещите ремонтите на модела, като в ДАП - Благоевград, после и Ямбол или обратно, временно е зачислен предсерийният – съдейки по горното.
В навечерието на промените (1989) най- вече по икономически причини отново е отложено производството за след 1990 -та, когато пък структурите за доставка вече са разрушени, ДАП -те се преобразуват, а от трите единични градски модела, този като най- скъп е трудно достъпен, поради коета и не влиза в МГТ.

Въпреки че е споменавано и преди, излиза че към средата на 80 -те сме имали възможност да произвеждаме два модела единични: ''В 13 -20'' и ''130'', като първият идва да замени няколко години преди това остарелият вече ''11Г5''. А ''130'' е трябвало да замени създаденият първоначално евтин за Гърция ''В 13 -20'', и произвеждан за нас масово едва три -четири години, до предстоящата му замяна със ''130'', но се получава, че точно тогава, старият 11Г5 отново по същите причини заменя и двата, и остава в производство до началото на 90 -те... какава ирония се е получила!

П.С. Несъществена подробност е, но все пак около 2000 г сменят номерата на перонните ПС. Тогава мисля, че трите автобуса на Летище Б-с носят съответните № от последните три цифри на шаситата. Имаше снимки, които надявам се да излязат. Освен тава единият от трите в период от година -две просто липсва на това летище. Предположенията, че или е бил някъде на ремонт или е бил зачислен временно другаде. 
« Last Edit: 26.05.2019, 17:59:17 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #19 on: 26.05.2019, 19:04:25 »
На летището се движиха с транзитни номера няколко години,но не излизаха от летището. В последствие,когато започнаха да извозват служители на летището до Бургас им смениха и регистрационните табели. Служители извозваше и един 11м4 с двигател и заден мост на Волво!Също така имаше и един бял  Неоплан с капаци скриващи гумите му. За жалост не помня номерата на регистрационните им табели.
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.