Author Topic: Чавдар В1420  (Read 74544 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #160 on: 14.10.2022, 23:00:17 »
Това са осите с контра гайки и лагери за долната част на вертикалният носач на шенкела напаснати готови за монтиране. В основата на вертикалният носач са набити ограничителни пръстени и зегерки за ограничаване на черупките на лагерите. Интересното е че осите и гайките са с много добро качество и със сигурност не са румънско или българско производство. Оригиналното окачване на МАН е само с оси и металогуменни тампони.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #161 on: 06.11.2022, 21:05:18 »
След успешното монтиране на долните носачи. Започнахме разглобяването на горните носачи отдясно. Нищо не обичайно. Като цяло окачването му е по-добро, по-комфортно и по-интелигентно измислено от на Икарус. Използва се масови и в старите двуетажни модели на МАН. Като цяло позволява по-добра управялемост, по-добро вписване в завой по-добър комфорт. От сегашните модели само Сетра използва подобно независимо като на М4. При 14-20 проблема е бил в лагерите и недобрата подръжка. Трябва редовно да се гресират, нашият отдавна не беше виждал грес и конусните лагери бяха счупени. Като се счупят носачите се измества и след това се чупят и вертиканите носачи. 
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6195
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #162 on: 07.11.2022, 12:53:19 »
При тези рейсове много работи са къде-къде по-добре измислени от аналогичните при Икарус, не е само окачването. То и няма как да е друго при близо 15 години разлика. Но не мога да разбера защо само за 2-3 години ставаха на трътка, на дармадан и на нищо, особено в по-големите градове, за София да не говорим. Едва ли причината е само дападжийски пияндища и респективно калпава поддръжка. Показвам снимки и листовки на колегите и всички ме питат какво им има на тези автобуси, че вече не се използват и че моделът не е доразвит в последствие.
« Last Edit: 07.11.2022, 13:28:50 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #163 on: 07.11.2022, 14:34:54 »
Май си е било мърлявщина освен и от ДАП-овете и от Чавдар. Работили в Чавдар ми казаха, че въобще не са предлагали резервни части по окачването, не ми помогнаха много и със съвети, всеки ДАП се е оправял сам. Реално от нашият мога да кажа че гресьорките така бяха слепнали, че грес не беше минавала оттам поне от 10 години. Тази която извадих от осите беше поне на 30 години. Иначе напълно възможно е да са ги карали в зависимост от шофьора да са изкаравали по около 150 000 - 300 000 км след това да са чупили носача на шенкела, заради чупенето на лагерите и изместването на цялото окачване. Има доста места за гресиране, които не са най-удобни, но си мисля че при едно ТО на 10 000-15000 км или една година са щели да карат много. Лагерите се стягат с контра гайката тя трябва да се проверява колко е натегната и ако се отвори луфт да се разглобят носачите и да сменят лагерите. Както и да се смени набивката която предпазва да влиза вода при лагерите.  Иначе окачването е от доста стар модел на Ман преди Икарус 280. тук е редно да отбележа, че остта с лагерите е румънска модернизация, която въпреки всичко е от много качествена стомана на МАН окачването е с прави тампони. В Малашевци са имали такива Манове и е било мъка с подмяната греене блъскане. Тролейбусите Граф са със същото окачване, но с много по-качествени носачи и по-добра изработка, с прави тампони. Чавдар карат румънците да променят окачването след като първите бройки за Пирея не са изкарали и 30 000 км. Като сравнявах стоманата на вертикалните носачи на Графовете и на нашият имаше съществена разллика.  Знаеш след 90-та започват нископодовите и много смисъл от това шаси няма.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #164 on: 23.11.2022, 23:39:09 »
Днес успяхме да монтираме горните носачи на предното дясно колело. Напредваме бавно след няколко дена следва лявата. На последната снимка се виждат реглажните пластини на горните носачи, два размера са.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #165 on: 05.12.2022, 22:51:23 »
От последните дни може да се похвалим с първо изцяло завършено предно дясно колело. Изцяло нови ниворегулатори, спирачни маркучи, камери и лагери на горните носачи. Нови болтове и гайки, оригинални МАН. Имахме технически задачи за решаване по преработка на закрепването на спирачните камери. Сега всичко е идеално. Доста време ни отне, но поне отъпкахме пътеката по която трябва да минем. С другите три колела се надявам да сме по-бързи. Вече имаме всички части и няма да се налага да изчакваме.
« Last Edit: 05.12.2022, 22:53:09 by tauri »
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #166 on: 15.01.2023, 10:17:32 »
Вчера 14-20 се сдоби с изцяло ремонтиран преден мост. Тампоните и лагерите на носачите вече са сменни стегнати и на първо време регулирани. Дейностите, които ни бавят са избиването на лагерите, изработката на осите, монтажа на съвременни спирачни камери. Болтовете и гайките са нови оригинални високоякостни доставени от МАН.
The Grand Tour

Offline ex-IkarusSTR

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #167 on: 21.03.2023, 05:32:05 »
Радвам се да видя легендата жива!
Нека не е толкова много, кой знае, но за мен този автобус е много повече, отколкото е.
Той е роден. Цялото детство ходих при него на градина и да уча. Помня го...

Благодаря ви, че го пазите!

Силно се надявам да помогнете със снимки и някои измервания на каросерията, за да мога да направя точно 3D копие на този автобус.

Offline PeterSvP

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #168 on: 23.08.2023, 19:43:25 »
Здравейте. Идеята за 3Д Модел на Легендата Чавдар В1420 ми допада повече отколкото трябва.

На 35, дизайнер на видео игри, роден в Бургас, тези автобуси бяха неделима част от моето детство...

В играта, която в момента разработвам, има метро.... Познайте от КАКВО се вдъхнових да направя дизайна на метровлаковете :)))

Пращам линкче към imgur да видите снимките в пълна резолюция: https://imgur.com/a/pYUDheS

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #169 on: 04.11.2023, 20:01:44 »
Да посъживим темата с Чавдар 14-20 продължаваме с лагерите, осите и тампоните на носачите и въздушните възглавници на задният 3-ти мост. Ще се наложи да сменим и кормилните накрайници на направляващите щанги на ремаркето за да може ремаркето да върви в права посока и да може да се паркира нормално на зеден ход. В продължение на добрата стара традиция се късат болтовете на горната основа на въздушната възглавница, което налага нагряване развъртане и подобни драматизми.
Интересна информация ДАП-а в Сливница са имали 8 броя 14-20, които са движили до 96-та. Пътували са между Сливница и Захарна фабрика. Явно в София не са били разпространени, но около София са били основни по сутрешните и следобени линии от Елин Пелин и Сливница.
The Grand Tour

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16615
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #170 on: 04.11.2023, 21:11:46 »
Явно в София не са били разпространени
В София май само по Експрес Люлин ги имаше.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #171 on: 04.11.2023, 21:25:56 »
Имало е и пет в Малашевци за линия с работници за Кремиковци. Явно това са били първите 30 от общо 120 за София, взети от завода в Ботевград през 1988-89 и останалите невзети завода ги е продавал по останалите ДАП-ове.
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6195
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #172 on: 04.11.2023, 22:15:44 »
Най-вероятно са произведени наистина през 89та (защото 90та вече взеха да излизат рейсове с калпавата боя комбинация бяло с каква ли не шарка), но съм сигурен, че тръгнаха лятото на 90та, мисля че през юли, по Експрес Люлин и 150. Бяха с номера 43××, но не поредни, а пръснати между Икарусите. И двете линии бяха тогава с по 4 рейса само в пик, почти винаги имаше по три Чавдара и един Икарус. Отделно имаше поне още два 41хх, единия беше 4179, другия не помня, които бяха основно на 51, плюс още един 4279, той беше на 81 и 112. Събота и неделя, когато 150 и Експрес нямаше, тези 43хх бяха на 108 или почиваха. Първите две - три години бяха добре и все гледах да се качвам на тях, но от 93та насетне ужас, и постепенно ги бракуваха, за последно се возих пролетта на 95та, на 51. Значи преко сили 10 броя, но към 93та се появи още един, който е бил служебен на Метрострой, той също въртеше на 108.
Тези по Кремиковци бяха по-рано - още есента на 85та, баща ми беше командирована бригада там, още живяхме в Редута, тогава за първи път видях двойни Чавдари, но не бяха по 16 и 216, а имаха табели Служебен, нищо че си спираха по спирките в Ботунец и Челопечене. Елин Пелин имаха линия до автогара Подуене, още старата, но си бяха техни, с ДАПаджийски герб и без номер. Тези от Сливница специално се качвах на тях между Малчика и Захарната. Единият беше с нестандартна боя - бяло със зелена и червена линия. Имаха табели по тяхната номерация 1 - Захарна Фабрика - Божурище - Алдомировци - Братушково, 6 - Захарна Фабрика - Божурище - Храбърско и 7 - Захарна Фабрика - Божурище - Хераково. Единият дори имаше големи надписи "Комсомолски автобус".  Повече бяха в Костинброд - с тях пътувах от Обеля към ст. Връбница. Те бяха 1 - Връбница - Костинброд - Петърч, 2 - Връбница - Костинброд 2ри район, 3 - Връбница - Костинброд - Драговищица, 9 Връбница - Костинброд - Петърч - Безден, 10 - Връбница - Костинброд - Петърч - Опицвет и 11 - Връбница - Костинброд - Петърч - Богьовци. Също имаше един бял с червена, зелена и оранжева линия. От костинбродските често попадах на такива с автоматична скоростна кутия Прага и с вентилатори на покрива. Но и на двете места имаше и по-стари, и по-нови екземпляри, специално в Костинброд още пролетта на 86та, Сливница пак там някъде. Отделно циганската строителна казарма в Обеля имаше няколко 88и набор, както стандартни, така и с три врати - една отпред и две отзад, с оранжево, вместо червено, като оранжевото беше до долу, не до калниците, вратите си бяха бели. Илиан беше писал, че е имало някакви по единицата към Кокалянско ханче, но аз там не съм виждал. Иначе и костинбродските, и сливнишките чинно си спираха на всички спирки в града докато ДАПовете съществуваха, нищо че бяха с отделна номерация и никой не ми е правил проблеми, че съм със софийски билет/карта, дори в периода, когато учениците получихме безплатни карти. И не се чакаше по много за тези рейсове - преди промените най-много 15-20 минути, дори събота и неделя - бяха си редовни. За 150 веднъж пък един чичко "Има едни Чавдарки, те са нещо ужасно!" Леличката до него "Е те ги пуснаха чисто нови, но понеже са български, по-бързо се разбиха..."
За Сандански съм сигурен, че първите съчленени дойдоха през април 87а, след това още по няколко до края на 89та, пак някои с надпис "Комсомолски автобус."
« Last Edit: 04.11.2023, 22:43:58 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #173 on: 05.11.2023, 10:37:40 »
Интересно аз бегло си спомням може би е било 86-87 на автогарата на площад Пирдоп един на фона на Г5-ци и ми направи впечатление че нямаше инвентарен номер беше доста различен сред Г5-ците. И след промените по магистралата около Равно поле съм срещал. Явно са били тези за Елин Пелин. На Захарна фабрика дори не съм ги виждал, но и нямах много път наттам, не знаех, че са ходили до Сливница. Иначе в Дупница, Кюстендил, Варна, Пловдив, Бургас, Търново бяха навсякъде. В Дупница толкова ги харесвах, че се возих на 2-ката или 15 през цялата Дупница от Винпрома до ж.к Бистрица.
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6195
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #174 on: 05.11.2023, 11:30:27 »
Не само, във всички градове имаше, дори малките като Велинград, Троян, Смолян, между Стамболийски и Кричим, като пътуваха и към селата. Виждал съм с табели Ст. Димитров - Крумово, Ст. Димитров - Бобошево, Ст. Димитров - Сапарева баня, Радомир - Дрен, Благоевград -Крупник-Полена, Благоевград - Брежани, Благоевград - Долно Осеново, Кюстендил  - Ръждавица, Кюстендил - Гюешево....И при мен на село бяха чести гости, веднъж Бербатов реши да си запали цигарка и да я тръска на хармониката, та яде кьотек. По-лесно е да извадим градовете, където не са имали. Примерно в Петрич нямаше, но там пък имаха Икаруси, бивши софийски. Или в Гоце Делчев със сигурност. За Разлог не знам, не съм ходил през ония години. В Карнобат са имали само единични...Нали имахте някакъв списък в кои градове по колко броя са влезли....
« Last Edit: 05.11.2023, 11:51:50 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15662
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #175 on: 05.11.2023, 11:33:01 »
Аз помня, че и на 111 пуснаха аквариуми, но то е логично да са ги въртели по линиите на гаража от време на време. Бяха ми доста интересни тогава и ми се виждаха визуално доста по-модерни от Икарус.

През 90-те съчленени аквариуми имаше дори в по-малките градове, в Троян, Асеновград, Казанлък, Горна Оряховица, Белово, Костенец, Велинград. Също имаше и в Плевен, Русе, Добрич, Шумен, Балчик и Албена на север. Абе навсякъде. То е някакъв парадокс, че най-бедните и трудни 90-те сме имали по-редовен и уреден транспорт от сега. Аквариумите са били повече за крайградски и извънградските линии, а Икарусите за чисто градските. Аквариумите имат много удобни меки седалки с дебела тапицерия.

В Дружба не е ли имало също закратко няколко?

ЕДИТ: Икар пусна поста едновременно с мен за Троян, Велинград и тн.
« Last Edit: 05.11.2023, 11:34:46 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3701
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #176 on: 05.11.2023, 19:48:13 »
АзТо е някакъв парадокс, че най-бедните и трудни 90-те сме имали по-редовен и уреден транспорт от сега.
Милион пъти е коментирано, че именно в тези най-бедни години населението разчита основно на обществен транспорт за придвижването си, а личният автомобил е бил наистина лукс, така че никакъв парадокс не е.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6195
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #177 on: 05.11.2023, 20:21:37 »
Имаше още един, забравихме го, той вече беше с онези шарки - бяло с жълто, оранжево и кафяво. 92ра беше тестов по 85 в Малашевци, по-късно Земляне на 383, най-накрая на 74, движеше се докъм 95та или максимум 96та.
По рейс и по жена не се тича!

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15662
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #178 on: 06.11.2023, 11:22:02 »
АзТо е някакъв парадокс, че най-бедните и трудни 90-те сме имали по-редовен и уреден транспорт от сега.
Милион пъти е коментирано, че именно в тези най-бедни години населението разчита основно на обществен транспорт за придвижването си, а личният автомобил е бил наистина лукс, така че никакъв парадокс не е.
Това оправдание щеше да важи ако бяхме в Африка или някъде в третия свят. Европейската практика обаче не показва подобни неща, въпреки личния автомобил се развива и обществения транспорт. Лошо ако мисленето е такова, че картинката става като в третия свят...разни трансфери, бусчета, споделено пътуване с таксита като в Африка.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1342
    • View Profile
Re: Чавдар В1420
« Reply #179 on: 06.11.2023, 14:54:21 »
За съжаление, такова е мисленето на общинските и държавните структури, а и на една голяма част от населението.
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.