Author Topic: Маршрути за двуетажни автобуси  (Read 31193 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6195
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #200 on: 23.07.2024, 08:36:54 »
И съчленените не са цвете за мирисане. Най-капризното нещо при тях, което най-често се разваля е хубнерът/царският болт. Особено пък съвременният, бутащ тип съчленени - точно на хармониката е най-голямото натоварване. Затова линиите, където трябват съчленени, е най-добре в един момент да се заместят от трамвай. Причината в Европа да няма много двуетажни е, че има на много места ниски мостове, особено по Германия. Двуетажните са идеални за по-дълги крайградски линии с малко междинни спирки. В Канада навсякъде, където ги има, са точно по такива линии, а не в града. Примерно бърз рейс за Банкя, Божурище, Костинброд, Петърч, Сливница, Алдомировци, Своге, Ярема, Кладница....
« Last Edit: 23.07.2024, 08:39:38 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16615
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #201 on: 23.07.2024, 10:41:23 »
Двуетажните са идеални за по-дълги крайградски линии с малко междинни спирки. В Канада навсякъде, където ги има, са точно по такива линии, а не в града. Примерно бърз рейс за Банкя, Божурище, Костинброд, Петърч, Сливница, Алдомировци, Своге, Ярема, Кладница....

Точно така. Но тук текат безкрайни лакардии как трябва да бъде пригоден едва ли не за всяка линия. То е все едно да пригодиш TGV да върви по зъбчата железница до Юнгфрауйох.

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7502
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #202 on: 23.07.2024, 11:28:06 »
Факт е че в Берлин са се движели почти навсякъде и предимно по тежки и натоварени линии през центъра а не по крайградски или слабонатоварени където се залага почти само на соло автобуси.
« Last Edit: 23.07.2024, 11:30:20 by fafan »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9195
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #203 on: 23.07.2024, 11:41:46 »
Проблем за двуетажните автобуси са малките разстояния между спирките в съчетание с равномерно разпределение на пътникопотока - качването и слизането неизбежно се забавя сериозно от стълбата. Също съчленените имат възможност за повече врати, което при равномерно разпределен пътникопоток и малки разстояния между спирките ускорява сериозно слизането и качването. Далеч не всички по-натоварени автобусни линии имат пътникопоток за трамвай, неговото изграждане е оправдано при поне около 5000 пътници на час в пик. :rolleyes:

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15662
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #204 on: 23.07.2024, 12:45:09 »
Пътникопотока далеч не е равномерно разпределен. Някои пътуват за 2-3 спирки, други за 10-15. Е това също е голямо предимство на двуетажните че тези за 2-3 спирки няма да се блъскат с другите, а тези които пътуват за повече спирки ще си седят горе спокойно без постоянно някой да го бута и да им е на главата. Идеално.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1342
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #205 on: 23.07.2024, 12:59:00 »
На теория-да. Напрактика-абсолютен хаос. Двуетажните са подходящи за крайградски и експресни линии, но да се пускат по основни градски линии е пълен абсурд. Факт е и че в Берлин намалиха двойно броя на двуетажните автобуси.
« Last Edit: 23.07.2024, 13:03:21 by Chezare »
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9195
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #206 on: 23.07.2024, 13:05:35 »
Напротив - при типичните градски линии на повечето спирки слизат и се качват близък брой пътници, няма изразена концентрация на пътникопотока. Примерно по 305 единствено Клокотница, Бяло море, Калиманци и последните две спирки след Младост 3 имат значително по-малък брой слизащи и качващи се пътници от останалите. Пътуващите надалеч ще се налага да слизат долу 1-2 спирки по-рано. :rolleyes:

Online ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14100
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #207 on: 23.07.2024, 13:09:25 »
Според мен не са подходящи за градски линии, защото има много хора за по няколко спирки, те ще се бутат да стоят до вратите и ще пречат на останалите пътници. Наблюдавам го и в метрото - много хора гледат да стоят близо до вратите, когато са за по-кратко разстояние.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9195
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #208 on: 23.07.2024, 13:13:14 »
Не само това - при висока сменяемост на пътниците по маршрута стълбата внася сериозно забавяне. Ако пътникопотокът е концентриран на няколко основни спирки по маршрута това не е сериозен проблем, но такива обикновено са крайградските линии.  :rolleyes:

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18244
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #209 on: 23.07.2024, 13:18:02 »
В няколко теми вече въртим и сучем абсурдни предложения, които ходят по острието на бръснача до колко са по темата... Докарват се безумни доводи "за"! Единственото успокойтелно е това, че сме само форум и повечето неща тук завършват само с мазоли по пръстите от щракане по клавиатурите...

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7502
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #210 on: 23.07.2024, 13:20:45 »
Факт е и че в Берлин намалиха двойно броя на двуетажните автобуси.

Както сме писали и преди - причината за това BVG да ги намали не е пътникопотока, а високият разход при двуетажните и проблеми при поддръжката.

Прoблемите с хаоса се решават когато всички спазват указанията закачени при стълбите - качване само по предната стълба и слизане само по задната.
« Last Edit: 23.07.2024, 13:24:41 by fafan »

Online ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14100
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #211 on: 23.07.2024, 13:27:48 »
повечето неща тук завършват само с мазоли по пръстите от щракане по клавиатурите...
Не е сигурно - доколкото видях, Марио иска А3 да се удължи до пл. Александър Невски.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18244
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #212 on: 23.07.2024, 13:28:51 »
Както сме писали и преди - причината за това не е пътникопотока, а високият разход при двуетажните и проблеми при поддръжката.

....
Какво означава това? Мисля че никой не успорва вместимостта на двуетажните автобуси - събират повече от единичен и с малко по-малко/наравно със съчленен... Но явно разходите за поддръжка и експлоатация ги правят нерентабилни и BVG се е отказал от старите си МАН-ове, все пак са си поръчали по спецификация за тях нови, но все пак в по-малка бройка...

Какво се опитва да ни убеди Иво - каква е фактическата ни полза от тези автобуси (грохнали от експлоатация и произведени по изискванията на друг град) и надделява ли тя над разходите за закупуване и експлоатация?  :help: :neznam:

повечето неща тук завършват само с мазоли по пръстите от щракане по клавиатурите...
Не е сигурно - доколкото видях, Марио иска А3 да се удължи до пл. Александър Невски.
Нарочно не споменах тези, които успяха да се вредят с позиции да творят глупости за наша сметка!
« Last Edit: 23.07.2024, 13:30:26 by difian »

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7502
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #213 on: 23.07.2024, 13:57:51 »
Какво означава това? Мисля че никой не успорва вместимостта на двуетажните автобуси - събират повече от единичен и с малко по-малко/наравно със съчленен... Но явно разходите за поддръжка и експлоатация ги правят нерентабилни и BVG се е отказал от старите си МАН-ове, все пак са си поръчали по спецификация за тях нови, но все пак в по-малка бройка...

Какво се опитва да ни убеди Иво - каква е фактическата ни полза от тези автобуси (грохнали от експлоатация и произведени по изискванията на друг град) и надделява ли тя над разходите за закупуване и експлоатация?  :help: :neznam:

Има две принципни дискусии по темата и не трябва според мен да се смесват. Едната е принципна - има ли смисъл от двуетажни, тогава ще са нови, другата е конкретно за употребявани.

За всеки град си има особености и подвижният състав се купува и планира според особеностите. Берлин има традиции при двуетажните - още с конски впряг, а моторизирани се движат от 1928 година, съответно много неща са съобрaзени с това да се пускат двуетажни. Една особеност е характерът на берлинските линии с много завои по сравнително тесни улици - за да се довозват хора от квартали до съседните метростанции и гари на регионалните влакове. При нас нещата са други, прави широки булеварди и линиите цепят по тях, рядко се правят чупки за да се обират пътници от спирки по вътрешни улици. Другият проблем го видяхме сега със заклещения в депото автобус - инфраструктурата също трябва да е мислена за тях, за целта се искат десетилетия в които да се напаснат депа, мостове, автомивки и какво ли още не.

Не е сигурно - доколкото видях, Марио иска А3 да се удължи до пл. Александър Невски.

Марио се опитва да удължи всички софийски линии до там и да си превърне спирката в негова частна спирка според мен.
« Last Edit: 23.07.2024, 18:17:47 by fafan »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9195
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #214 on: 23.07.2024, 14:13:06 »
А3 е добре на Гео Милев - довозва до ТМ 20 и в бъдеще до разклонението на МД 3, избягва забиване в задръствания също е доста дълга линия.  :rolleyes:

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15662
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #215 on: 23.07.2024, 16:27:51 »
Значи ако идеята е да се сменят старите къси Конекта, ВМС-та и някои избушен от новите ВМС и китайци с двуетажни втора употреба, ако разходите са същите като за ОР на стар автобус, също и разхода на гориво то тогава сме много надалавера. Особено ако са обслужени като тези сега и са им заредени климатици и всичко им работи, то комфорта за пътниците ще се повиши в пъти над ВМС дори над китайските например. Все едно не знаете че за големите дизалови двигатели не е особен проблем да карат по 2-3 милиона километра дори.

Аз не казвам да поемат изцяло 76, 305 и подобни. Но ако се пускат на мястото на 1-2 коли със старо Конекто то също ще е подобряване на комфорта. Нисък под, климатик. Да не мислите че и в Конектата не се струпват на вратите. Дори пътникопотока спадна рязко, не е като преди тъпканиците. Преди години не можех да се кача от народ, сега почти всеки път дори има свободни места.

И послдно, най-добрия начин да се разбере дали ще са доволни пътниците и дали ще създават проблеми е като просто се пробва. Най-лесното е за 1-2 седмици просто вместо стари Конекта на 305, 76, 213, 204, да се пусне по наряд по един двуетажен МАН и ще се разбере дали стават или не. Това поне не изисква допълнителни ресурси. МАН-овете са си супер, въпроса е да се разбере доколко са удобни, доколко ще се харесат на клиентите и ще са подходящи.
« Last Edit: 23.07.2024, 16:29:34 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9195
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #216 on: 23.07.2024, 16:56:42 »
На натоварените градски линии няма изобщо смисъл да се пробва - трите врати и стълбите ще създадат големи задръжки по спирките. По летните разписания стари автобуси би трябвало да излизат само като оперативен резерв евентуално пикови коли. :rolleyes:

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1342
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #217 on: 23.07.2024, 17:55:51 »
Добре де Иво, обясни ми моля те, за замяна на BMC къде е логиката да купуваме втора ръка двуетажен автобус, който ще ползваме 6-7 години, вместо чисто нов соло автобус, който ще ползваме 10-15?
Конектото има 4 врати. Манът има 3+ по-бавно слизане и качване заради вторият етаж.
Двуетажните са екстра за крайградски и експресни линии. За 76 и 305 нито са удобни, нито подходящи.
« Last Edit: 26.09.2024, 16:21:44 by Chezare »
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15662
    • View Profile
    • Email
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #218 on: 23.07.2024, 18:37:49 »
Не съм специалист и не знам къде е логиката, казвам го като потребител и любител на марката МАН, че останах доста доволен като от любопитство реших да пробвам и разуча тези двуетажни МАН-ове. Може би логиката е че са в пъти по-комфортни за потребителите на услугата от ВМС-тата, които пускат на 1, 3 и 5, които нямат климатик и са целите издънени. 220-ските. Също и че няма нужда вече хората да висят прави по завоите.

Логиката трябва да ни я кажат тези, които отговарят за транспорта в София, тяхна работа е да преценяват какво как и кога да купуват, за да са доволни потребителите и да има осигурен транспорт. Аз казвам от чисто любителска гледна точка че автобусите ми харесват и нивото на комфорт е доста високо, над средното за София поне докато са още нов внос, поддържани и климатиците им работят като хората. Возил съм се на тях и почти като чисто нови в Берлин и там хората си ги харесваха. Като нови работеха там на 100 и 200 предимно.

Друго, че може би икономически е по-изгодно вместо да кърпиш стар автобус който няма вече ресурс, докато намериш пари начин и време да купиш нов, да купиш нещо запазено втора употреба с оставащ ресурс още 5-6 години. То къде къде по-богати градове правят така, също и частни превозвачи. Факт че за нови в момента се чака доста, за това и тези втора употреба поскъпнаха доста и стават дефицитни.

« Last Edit: 23.07.2024, 18:40:52 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9195
    • View Profile
Re: Маршрути за двуетажни автобуси
« Reply #219 on: 23.07.2024, 18:49:35 »
BMC 220 SLF нормално се пускат по 8, 10 и 14,  по 1, 3 и 5 са рядкост като оперативен резерв. Принципно 1, 3 и 5 са подходящи линии за двуетажни автобуси - пътникопотокът им е концентриран на няколко основни спирки по маршрутите, но по натоварените градски линии в София няма подобна концентрация и по-малкото врати в сравнение със съчленените автобуси и стълбите ще доведат до сериозни задръжки по спирките заради по-бавното слизане и качване. :rolleyes: