Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1245790 times)

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5833
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4620 on: 17.06.2024, 00:26:19 »
Не са точно сетровите от Германия, но със сигурност са от първите произведени серийно. Бях сложил снимки на баш прототипите от книгите за Сетра 2014та, но е много назад, преди 10 години и не ми се рови сега, обаче снимките си седят. Беше доста след като на Калин му бяха поискали някакъв ключ, че има лиценз за софтуера на форума, та се принуди да го прехвърли на безплатен софтуер,в следствие на което сума ти изключително ценни снимки отидоха зян.

https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=60.2920
Ето ги снимките, на 147а страница назад.
« Last Edit: 17.06.2024, 01:17:15 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4621 on: 17.06.2024, 20:54:09 »
I - "Чавдар" 11М3 в поделение 28990 - Нова Загора с интересна разцветка. Автор или събственик: Красимир Коев.

II - "Чавдар" LC - 51 в Правец.
« Last Edit: 17.06.2024, 21:28:35 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4622 on: 09.07.2024, 18:43:40 »
"Чавдар" М80 пред Руският културно-информационен център на улица Шипка, 1976г. Източник: 
&t=203s
« Last Edit: 09.07.2024, 18:50:15 by София 100 »
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5833
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4623 on: 10.07.2024, 10:16:18 »
Това не знам къде е.
По рейс и по жена не се тича!

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4624 on: 12.07.2024, 21:17:55 »
"Чавдар" 11М4 на Главболгарстрой в Харков, може би през 90-те години. Автор и притежател: Вива Виктория.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4625 on: 14.07.2024, 20:14:57 »
"Чавдар" 11М4 в Будапеща през 1986г. Източник: https://www.facebook.com/photo/?fbid=3708290739486518&set=g.448657628590589
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5833
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4626 on: 17.07.2024, 10:08:29 »
Един от първите, това отзад мяза на гранд хотел Варна.
По рейс и по жена не се тича!

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4627 on: 20.07.2024, 20:46:41 »
Посрещане на първият автобус в с. Попово(община Болярово, област Ямбол) в краят на 50-те или началото на 60-те години на XXв.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4628 on: 21.07.2024, 20:47:32 »
Изрезка от в. "24 часа" от 11.10.2001г. - двама души загиват, а 10 са ранени след като "Чавдар" LC - 51 пада в 150-метрова пропаст край смолянското село Соколовци.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5833
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4629 on: 24.07.2024, 04:13:04 »
Не знам дали снимките са фотошоп или са намерили и цветни...
По рейс и по жена не се тича!

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17805
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4630 on: 24.07.2024, 07:24:28 »
Не знам дали снимките са фотошоп или са намерили и цветни...
Оцветени са допълнително.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5833
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4631 on: 28.07.2024, 09:56:49 »
https://www.bgspomen.com/2018/01/blog-post_29.html?m=1

Една гледна точка за автобусите "Чавдар".
По онова време, добрата идея се сблъскваше с реалностите на изкривената планирана икономика и валутния контрол.

Резултат: към началото на производството и дизайнът, и двигателите, бяха вече архаични. Мощността на двигателите не съответстваше на теглото на купето, автобусът се задъхваше на първа на всяко нанагорнище.


Местно произведените уплътнения на двигателния отсек, както и разните му маркучи, бяха отчайващи  и моите спомени са за миризма на гориво и изгорели газове в салона, и на мен ми ставаше лошо. Пълна липса на вентилация в салона поради спестените от оригинален дизайн климатици и вентилационна система, заменени с люкове на покрива, които бяха странен тип, отварящ се с често с удар. Изискваше се много сила за отварянето им, виждал съм шофьора да подскача няколко пъти, докато го отвори... Модерните тогава врати отварящи се навън (вместо разпространените дотогава хармоники) бяха с "подобрени" в соца заключващи механизми, които при условията на препълване по градските линии редовно отказваха.



След няколко инцидента, шофьорите получиха инструкции да не тръгват без щракване на ключалките и понякога стояха по 10 мин на всяка спирка, докато успеят да затворят вратите. Имаше и обратни инциденти - при аварии, вратите не можеше да се отворят поради спестена система за аварийно освобождаване на ключалките - вместо това трябваше да се чупят прозорците с някакви чукчета, които моментално изчезваха... замениха ги с прозорци монтирани със шнур за изтегляне за изтласкване на целия прозорец... Май никой никога не успя да го направи при реални аварии, имаше май и случаи на доста тежки инциденти...

Иван Колев

Абсолютно всичко написано е 100% вярно.
« Last Edit: 28.07.2024, 09:59:54 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5833
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4632 on: 31.07.2024, 08:44:56 »
130 в друга светлина, 330, от жълтите В13-20 с черни колонки отвън и от най-скапания ДАП в България, плюс блъсканица в Гърция. От Bus Memories.
По рейс и по жена не се тича!

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4159
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4633 on: 31.07.2024, 09:14:00 »
Пропуснал си находката на десния волан прототип 121, пак от там.
С ливреята на BMTA (Bangkok Mass Transit Authority)
« Last Edit: 31.07.2024, 09:17:17 by mitakis »
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4634 on: 02.08.2024, 15:45:10 »
"Чавдар" LC-51 и 11М4 заснети в Боровец на 13.01.1987г. Автор: Емил Иванов, БТА.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Niko.G

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 454
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4635 on: 03.08.2024, 01:01:10 »
Хотел Рила?
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17805
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4636 on: 03.08.2024, 08:14:40 »
Хотел Рила?
Преди басейна и другите бараки отпред…

Offline Ники 1515

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 992
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4637 on: 07.08.2024, 01:11:08 »
Чавдар 11М3, сниман в с. Сирищник по време на кукерския празник – най-вероятно януари 2008 (или по-рано).  :) Така съм надписал.
Мисля, че снимката не е качвана тук. Запазил съм я в „чекмеджето” на старата поща през 2008 г. Не съм я правил аз. По несигурен спомен – открил съм я в сайта www.snimka.bg.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2193
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4638 on: 12.08.2024, 23:23:47 »
Чавдари на ГКПП с Югославия (авторът предполага, че вероятно е Калотина - Градина) - 1986 г.
Източник

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5833
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4639 on: 13.08.2024, 09:47:40 »
Не съм сигурен за Калотина - може буквално навсякъде да е, особено на юг по границата с днешна Македония. Шкодата е с Благоевградски номер, на Сетрата не се чете. Би могло да е Стрезимировци, Долно Уйно, Гюешево, Логодаж, Златарево....По Тошово даже имаше редовни линии от Кюстендил за Босилеград и Скопие, от Благоевград за Делчево и Скопие, караха ги на позменни начала нашите и югославски ДАП-ове...
По рейс и по жена не се тича!