Тук идва малко по-сложната част.
За всеки тролейбус е доста различно.
ДАК-ът е в най-лошо състояние, частично разграбен е. Хубавото в случая е, че заедно с него трябва да дойдат и някои дребни части, които да подпомогнат ремонтирането. Липсващите агрегати и блокове могат да се набавят от Икарус, тъй като Дак-ът е откопиран от Икарус. Управлението му единствено е контакторно. Освен това, има все още фирма, която произвежда части за ДАК. Фирмата е в Тутракан като основният й пазар е Румъния. Тоест, докато има ДАК-ове в Румъния - ще има и части за нашия ДАК.
Идеята тук е да се търси помощ като българско техническо творение от български фирми. От тях може да се търси и помощ дори в натура - кабели, тръби, гума, метал, плоскости, кожа за седалките, боя и т.н.
Столичен електротранспорт трябва да направи сметка колко материали ще са необходими и от там на сетне трябва да се търси подкрепа у нас.
С BBC-GMC нещата стоят като че ли малко по-розово - тролейбусът е напълно окомплетован, няма липси откъм оборудване, салонът е в прилично състояние (дребна козметика) и единствените забележки по него са огънатите плоскости от двете страни на предната лява гума, заради безотговорно преместване с вили на мотокар и спукани няколко стъкла. Отпред при предната дясна гума също има огъване, но то е минимално.
Преди време правих разговори с Дънди прешъс металс като канадска компания, която изяви желание да помогне, но по-скоро би го направила когато тролеят има сигурна съдба. По-са склонни да финансират възстановяването на тролейбуса, отколкото неговото закупуване.
С Шкода 9 Тр нещата могат да минат през общинския съвет. Шкодата е емблематичен тролейбус за София и за възстановяването му може да се търси финансиране именно от Столична община - може директно, може и през някоя общинска програма. Тролейбусът е в добро състояние. Има липси по него, но са дребни - контактори, бушони... и дребно електротехническо оборудване - неща, които са си ги прибрали от Тролейбусен транспорт - Пазарджик, които могат да се ползват в другите тролейбуси.
С нас също така преди време се свързаха от едно чешко Сдружение, което също изяви желание да помогне във възстановяването, така че и на тях ще разчитаме.
Разговори със сигурност ще проведем с Шкода и със Симекс - две чешки компании, които имат сериозен бизнес у нас, а с представителя на Симекс у нас дори и се запознахме наскоро.
И накрая - възстановяването на тролейбусите в движение няма да стане бързо със сигурност, но и за трите тролейбуса има огромни шансове това да се случи след като окончателно се уреди съдбата им като сигурна.