Author Topic: Чавдар В1420  (Read 71836 times)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13921
    • View Profile
Чавдар В1420
« on: 28.03.2018, 16:01:12 »
Уважаеми фенове на градския транспорт,

Сдружение "Градски транспорт и инфаструктура" обявява кампания за откупуването на един от последните запазени съчленени автобуси Чавдар Б 14-20 или 11Г6, по-известни като "аквариуми".
Автобусът е собственост на ЗММ-Сливен АД и е технически изправен, спрян от движение. Автобусът е запазен и капариран от Сдружението, като до 1 месец трябва да заплатим на завода общо 6800 лева с ДДС. Заедно с това са необходими още 2000 лева за регистрация, ремонт, застраховки и др., за да може автобусът да бъде прибран на собствен ход до София.

Към днешна дата сме събрали 1289 лева. Остават да съберем – 7511 лева.

Срокът за това е до края на месец април 2018 г.



Повече информация за автобуса може да прочетете на нашия сайт.


Ако желаете да подпомогнете финансово каузата ни, то се свържете с нас на телефон 0897 97 56 14.

За директен превод можете да ползвате банковата сметка на Сдружението:
IBAN: BG62FINV91501216739365
BIC/SWIFT код: FINVBGSF
Първа инвестиционна банка

В графа „Още пояснения“ моля да запишете свой мейл или телефон, за да се свържем с Вас при проблем.

В сайта на кампанията - http://trolleybus.bgtransport.org/donate/ има възможност за дарение през EPAY или PAYPAL

Ако сте в София, възможно е и лично предаване, срещу което ще получите официален документ за това - моля, пишете ми на лично съобщение.

В страницата на кампанията ще публикуваме отчет за даренията, който ще обновяваме ежедневно!

Подкрепете ни в каузата да запазим транспортната история на България!
« Last Edit: 13.06.2018, 22:18:25 by mitakis »

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3642
    • View Profile
Не знам кога са го спрели от движение, през 2011 г. го гледах да разкарва работници из Сливен. Добра е машинката, заслужава си.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13921
    • View Profile
До края на 2016г. със сигурност е бил в движение. Аз още през ноември 2015г. се интересувах и звънях в завода, но тогава не се продаваше. След това пък бяхме концентрирани върху спасяването на тролеите, и наскоро случайно разбрахме, че автобусът е спрян и се канят да го предадат за скрап. Съответно и цената, която ни предложиха от ЗММ Сливен, е като за скрап. Има също резервен двигател и скорости. На огледа установихме, че шасито, мостовете, двигател, скорости, основните компоненти са здрави, няма липсващи части. Съчленението и мехът са здрави. Запалихме го без проблеми, има качено видео от работата на двигателя. Салонът има нужда от освежаване, но това не изисква чак толкова много средства.
Предвид, че това най-вероятно е последният оцелял съчленен аквариум, който би могъл да се движи, си струва да се спаси и стегне. Дизайнът е български и с тези големи прозорци е доста уникален. Заводът за автобуси отдавна го няма, а и български автобуси едва ли ще произвеждаме скоро.
Предполагам, че за доста от вас ще е интересно да го видят да пристига на собствен ход в София. А и е напът да се сбъдне една отдавнашна мечта - за собствен, форумен автобус  ;)


Offline dilian_dido

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • View Profile
Двигателя няма начин да не хубав колкото и да е бил е заводски и не е чак толкова товарен.Нека да се сбъдне тази мечта отдавна го исках а бях повярвал че някога ще отиде в небитието.Междудругото някогаш през 2008 бях пуснал един клип със снимки и видео на 4те тогавашни 14-20 от Сливен и ако се интересувате пуснах го пак в редактиран вариант https://www.vbox7.com/play:56a5d7b7fd  да си спомним че някога ги имаше, клиповете са накрая макар и да не са в кой знае колко добро качество.Жалко за този от Динамо и той беше хубав даже имаше и повече оригинални части.
« Last Edit: 01.04.2018, 22:54:03 by dilian_dido »

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2993
    • View Profile
Автобуса има ли тахограф,защото от публикуваните снимка не виждам такъв?

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2156
    • View Profile
Има, монтиран е в средата на челното стъкло дори е заверен за 2016.
The Grand Tour

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Здравейте, вместо да Ви поздравя от сърце за иначе наистина доброто начинание, моите впечатления относно сдружението и самите му целите са наистина в противоположната посока. Това ми впечатление окончателно се потвърди в приоритетното спасяване на един тролейбус за сметка на друг. Тук пък нещата колкото и да са различни от почти всичките коментари във форума стигам до извода, че това са възможно най- скапаните автобуси (заедно с модела ''141'') движили се някога – независимо че в самата София, за разлика от другите градове, не са достатъчно добре познати или направо непознати. Не стига това, ами някои продължават упорито да натрапват мнението казано обобщено, че по- добре изобщо Завода да го нямало, отколкото да бълвал боклуци...
Водейки се от това, в крайна сметка коя по- точно история искате да запазите - тази с която да се онагледява и сравнява безпринципно на други популярни марки и да се правят изводи, с които генерално да се затвърждава, че по- времето на социализма, просто нищо не си е струвало!
Съмненията ми обаче в никакъв случай не са някакви параноични пристъпи, а просто предположения! Защото досега всичко беше свързано с заличаване остатъците от този строй - така минаха почти 30 години. Следващите поколения обаче ще са достатъчно откъснати от времето, за да им се обяснява само с митове и легенди, и отсъствието на документи от които сами да си направят изводи как е било. И може би затова този път се дирят неща тук -там, с което да се позабавят още тези процеси. Понеже въпросът ще бъде защо не оставихте поне нещо! Но тук вече нямам предвид определената персона, а далечното... сценарият!

Но действително, ако искате поне нещо да запазите за историята, при първа възможност снимайте задният мост. От всичките брошурки и снимки досега, мисля не става ясно, че той е точно такъв. То пък има отношение с ДАК и опитите с Т 14 - 30.       
   
« Last Edit: 03.04.2018, 18:38:03 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2156
    • View Profile
Честно казано не те разбрах. Спасяваме каквото можем. Ако бяхме милионери щяхме да спасим всичко. Щяхме да имаме и хале за музей на градския транспорт. 11Г6 не е боклук. Ако успеем да го спасим ще го поддържаме в движение. Проблем са му румънските двигатели по лиценз на РАБА-МАН, предният мост и кормилните кутии.  Проекта за автобуса е от 1976, колко западни са с такъв дизайн?  Много по-удобен е за качване и слизане от Икарус. Проблеми свързани с доставката на качествени агрегати му изиграват лоша шега при налагането му.
Опитал си се нещо да кажеш за задният мост. Модифициран румънски мост със стабилизираща щанга. Имам снимки на моста, кажи кое му е по-особеното?
The Grand Tour

Offline It_s_Real

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 714
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 344034812
    • View Profile
    • extrahost.BG
    • Email
От историческа гледна точка е добре да се запази един екзимпляр, да не забравяме, че много Дапове бяха пълни с тези автобуси.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15400
    • View Profile
    • Email
Автобуса е много ценен, точно защото е изцяло наш Бългаски дизайн, много модерен и напредничав за времето си.

Аз като дете много ги харесвах тези автобуси. Харесваха ми повече от Икарусите, заради огромните прозорци, че като деца като седнем на седалките можехме да гледаме през прозореца, докато в Икаруса прозореца ни идваше нависоко. Отделно чувството за простор вътре. Повече седящи места от Икаруса, по-модерни врати. Също голям кеф беше като седнеш на обърнатите седалки на първия мост как се виждаше пътя напред, челното стъкло стига почти до пода. Имаха и хубаво парно с калорифери под седалките, отделно от водното парно има и нафтова печка, след съчленението парното е по цялата дължина на задния салон. Самите седалки са удобни, с дебела тапицерия, на добри отстояния една от друга.

Отлична видимост има и от мястото на водача. На 1-ва врата има малко прозорче на 1-вото крило, имаш отлична видимост вдясно когато пресичаш път без предимство. Докато при Икаруса беше редовна практика да отваря 1-ва врата иначе нищо не се виждаше. Също и идеално се вижда бордюра като се спира на спирки през това прозорче, можеш да спреш плътно без да го настъпиш. Шофьорската седалка е леко повдигната на подиум. Според мен е много добре замислен автобус като комфорт и като дизайн.

Отделно кабината на водача е доста просторна, изцяло остъклена почти до пода, така е направено че като се накачат хора да не закриват видимоста вдясно.

Определено ценен експонат за музея на транспорта, какъвто по света никой друг няма да има в музея. Автобусчето си струва, и си е в движение и след покупката му всички ще можете да се возите на него.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Всъщност двигателят 2156 произхожда не от МАН, а от доста напредничавата през целия период на съществуването си фирма Бюсинг, която в края на 60-те има големи затруднения и е погълната от МАН. И точно по това време, в края на 60-те Унгария купува лиценз за камиони Раба със същия двигател, който първоначално се използва и при Икарус 180/556 - преди това унгарците просто не са имали двигател за тези автобуси, които се появявят още в началото на 60-те. По-късно историята я знаете, само ще отбележа, че при камионите Раба минават от кабини като на МАН/Роман към холандски кабини от ДАФ. Румънците, от своя страна, в началото на 70-те вземат от МАН лиценз за камионите Роман, както и за градски, и междуградски автобус, и двата отново произхождащи от Бюсинг и със същия двигател. Градският автобус е със стария, объл вид, като си разделят лиценза с Югославия - тя взема съчленения автобус, под името Икарбус, който се произвежда в белградското унгарско село Земун и в последствие бива модернизиран. Става подобно на подялбата на локоматева АСЕА 46-та серия, като румънците правят 6-осния вариант, а в Югославия - 4-осния. В Румъния, от своя страна, в края на 70-те, инженер от Тимишоара от унгарски произход модернизира румънския автобус във вида на добре известния ДАК с ръбестия дизаин, като прави и съчленен автобус, копирайки Икарус 280. Та това са основанията - боклук на В13-20  и В14-20 поради липса на друго.....Тогава Унгария и Румъния са в доста обтегнати отношения, защото практически населението на запад от Карпатите е изцяло унгарско, тази територия е подарена на Румъния след 1-вата световна война.

Според мен, добро решение би било, въпреки че няма да е като оригинала, на възстановения автобус да се монтира двигател Раба Д10, свален от бракуван Икарус, заедно с автоматична скоростна кутия Voith пак от такъв. Би трябвало да паснат, нали Д10 е създаден с цел да замени Д2156. Между другото какво се случи с дупнишкия Чавдар В13-20, с леко модернизираната предница?

Сега, като гледах видеото, видях,  че вече румънската кормилна уредба и заден мост AB са заменени с унгарски Raba, което е далеч по-добре.
« Last Edit: 04.04.2018, 04:45:24 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7021
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Кампанията започва да набира сила, включвайте се!

Равносметката до момента:

– Деница Д. – 45 лв;
– Калин П. – 250 лв;
– Иво А. – 300 лв;
– Веселин А. – 100 лв;
– Петър М. – 94 лв;
– Димитър И. – 500 лв;
– Анонимен epay 3165340ХХХ – 50 лв;
– Анонимен epay 1057753XXX – 25 лв;
– Антон А. – 100 лв;
– Стефан Г. – 190 лв PayPal;
– Анонимен epay 7366251XXX – 25 лв;
– Анонимен epay 1154954XXX – 150 лв;

Към момента сме събрали 1829 лева и ни остават 6971 лева да съберем.

Благодарим Ви!
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline dilian_dido

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • View Profile


Според мен, добро решение би било, въпреки че няма да е като оригинала, на възстановения автобус да се монтира двигател Раба Д10, свален от бракуван Икарус, заедно с автоматична скоростна кутия Voith пак от такъв. Би трябвало да паснат, нали Д10 е създаден с цел да замени Д2156. Между другото какво се случи с дупнишкия Чавдар В13-20, с леко модернизираната предница?

Сега, като гледах видеото, видях,  че вече румънската кормилна уредба и заден мост AB са заменени с унгарски Raba, което е далеч по-добре.


Дупнишкия В 13-20 и той е откупен за възтановяване.За мен не би изглеждало добре да се смени двигателя.Чудесно ще бъде да е с оригиналния двигател и в оригиналния си вид все пак автобуса е бил заводски.

Offline ikarus2102

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 446
    • View Profile
Тъжно... Имаше много такива автобуси, а сега  вече само един. Жалко за марката. Чавдар 140 и 141 нямат вече нито един останал екземпляр, за 11Г5 не знам - може вече също да няма. Скоро моделите 11М4 и 11М3 ще се чудим и тях как да ги опазим. Единици са останали. В Стара Загора всяка сутрин минава един военен 11м3, видимо в добро състояние. Спордед гаранционния фонд знам за някои останали живи фирмени 11М4 из стараната.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Единственият произведен 140 все още седи и е запазен в Ботевград. Не се движи, понеже на фирмаджията не му е необходимо да пуска такъв голям рейс на линия.
По рейс и по жена не се тича!

Offline ikarus2102

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 446
    • View Profile
Единственият произведен 140 все още седи и е запазен в Ботевград. Не се движи, понеже на фирмаджията не му е необходимо да пуска такъв голям рейс на линия.
Но от късите чавдар 130 вече няма... За 11Г5 някой знае ли?

Offline poly911

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1258
    • View Profile
    • Email
Тъжно... Имаше много такива автобуси, а сега  вече само един. Жалко за марката. Чавдар 140 и 141 нямат вече нито един останал екземпляр, за 11Г5 не знам - може вече също да няма. Скоро моделите 11М4 и 11М3 ще се чудим и тях как да ги опазим. Единици са останали. В Стара Загора всяка сутрин минава един военен 11м3, видимо в добро състояние. Спордед гаранционния фонд знам за някои останали живи фирмени 11М4 из стараната.
Чавдар 141 има консервиран в дружба

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5513
    • View Profile
Чавдар 130 има във Варна.

11Г5 има в Шумен, а М4-ки все още се срещат наистина. До колкото знам даже Ретро автобуси са откупили един.

А М3 лека полека започват да изчезват, даже и от армията. Тук там са останали. Миналата година в бургаско продаваха два. Но е хубаво, че в Бургас възстановиха М3ка, и то доста успешно.

И за да не съм съвсем в офф, поздравления за начинанието за аквариума. :fan:  До колкото ми е известно май той е последният останал съчленен в България, а и изобщо. Похвално е, че се поде инициатива и за автобуси. :fan:

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13921
    • View Profile
Ето едно по-дълго видео, в което можете да видите как запали автобусът, както и кадри от салона му. Към момента сме събрали 2174 лева и ни остават да съберем още 6626 лева. Остават ни още 2 седмици.

Подкрепете ни с дарение на http://trolleybus.bgtransport.org/donate/