Author Topic: Чавдар 130  (Read 25493 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2156
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #40 on: 29.05.2019, 17:09:10 »
Така и аз да се включа в любителите на списъци това е моят списък на сигурните автобуси.
каросерия година   двигател скорости собствник 
01 - -----------1985-------LIAZ-------n.a. ---------Щаер прототип   
02 -------------1987-------                 ---------Червен Ботевград-Правец   
03 -------------1988-------LIAZ --- Praha--------- ГТ Благоевград
04-  040590--1992-------LIAZ --- n.a.  -----------Шуменско пиво
05--------------1992------Мерцедес---n.a.-------БКС Козлодуй
06--------------1992------Камаз --------n.a.-------БКС Козлодуй
n.a.-------------1992-----Камаз ---------n.a.-------ГТ Оренбург
n.a.-------------1992-----Камаз ---------n.a.-------ГТ Оренбург
n.a.-------------1993-----n.a. -------------n.a.-------Азербейджан
n.a.------------ 1993------LIAZ----------   Praha----Малашевци
n.a.-------------1994------LIAZ------     Praha----ГТ Русе   
n.a--------------1994------LIAZ------     Praha----ГТ Русе   
n.a.-------------1994------LIAZ--------      Praha -----Летище Бургас
14 -9403011014-1994------LIAZ-------Praha----- Летище Бургас
15 -9403011015-1994-----LIAZ--------Praha------Летище Бургас   
n.a.-------------1994------LIAZ--------     Praha------ГТ Шумен
n.a.-------------1994------LIAZ--------Praha------БКС Козлодуй
n.a--------------1994------LIAZ--------Praha -----Захарни заводи Горна Оряховица   
n.a--------------1994------LIAZ--------Praha -----Консервен комбинат Горна-Лясковец   
n.a.-------------1994------LIAZ--------         ----ВВС – София   
n.a--------------1994------LIAZ--------         ----BBC – Долна Митрополия   
n.a.--------------1996------n.a.----------n.a.---------ГТ Благоевград
n.a.--------------1997-------n.a.---------n.a.--------- BTA Банкок   
скелет   -------1997-------n.a.---------n.a.----------BTA Банкок    
скелет --------1997--------n.a.---------n.a.---------BTA Банкок   
По непотвърдена информация от работещи в завода военните са имали 10 аз лично съм виждал само 2. И пак по непотвърдена информация имало е 15 готови 130 за Бургас произведени 1993-1994, но неплатени и тези 3 броя на летище Бургас са били за тях. Информацията може би е вярна защото са били "изпращани" готови за Русе, Шумен, Благоевград, Ямбол и по разни заводи, които не са били поръчвани специално.
« Last Edit: 04.06.2019, 00:43:31 by tauri »
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #41 on: 29.05.2019, 20:27:35 »
Този от Малашевци (2700)не може да е 93-та година. Тигелираше по 85 много преди това, още по времето на Димитър Попов. Сетне е бил по 98, Кремиковци, Ярлово и т.н. - явно са се усетили, че 85 е крайно неподходяща линия за единичен автобус. Да не говорим за панаира през 88-а и последващото му циркулиране Ботевград-Правец -точно дни преди промените. Бяхме с колата, помолих баща ми да направим една обиколка с него, имаше време бол, но той каза, цитирам "глупости". В Ямбол, естествено, е бил много след това, към края на дните си...Другите най-вероятно са така. Интересно какъв е бил този в Благоевград в началото на 90-те. По това време редовно бях там, но такъв рейс не съм видял. Това разбира се не означава, че не е имало.
По рейс и по жена не се тича!

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11210
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #42 on: 29.05.2019, 22:26:22 »
 А от известните бройки кои са били с две и кои с три врати?
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2156
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #43 on: 29.05.2019, 23:18:47 »
С две врати съм виждал само тези на ВВС и на Шуменско пиво. @Павел, според мен бъркаш годините 2700, аз го помня до Ярлово към 93-94.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #44 on: 30.05.2019, 02:22:05 »
Тогава (93/94) най-вероятно както казваш е бил там - по него време не съм ходил в тази посока,но на 85 го засичах редовно преди това - пролетта/лятото на 91-ва. Даже един ден го чаках специално, но така и не го дочаках - явно точно тогава не е бил на линия. Спомних си и друго - от лявата страна, под първия прозорец след шофьора, имаше бял надпис в два реда: "Комбинат за автобуси "Чавдар" - Ботевград".
Този на слънчогледовия завод в Плевен съм го виждал - с две врати беше, бяло-син, но по-светло синьо от този на военните, който всички сме виждали, и беше също с малката отваряема част на джамовете. Вероятно, по тази логика, че предприятията и военните са си поръчвали вариант с две врати, такива са били и останалите военни, както и тези на захарните заводи в Г. Оряховица, на консервния комбинат и на Шуменско пиво. Това разбира се не е гаранция - не сме ги виждали, за да твърдим 100%, а както излиза, са нарязани отдавна. 
« Last Edit: 30.05.2019, 18:45:50 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15400
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #45 on: 30.05.2019, 19:41:24 »
Тези автобуси можеше успешно да заменят 11Г5, и да се купуват от тях вместо конкурентния бюджетен модел на Мерцедес О 302 Т и О 345. Според мен нашия Чавдар има преимущества пред 302-ката, като 3-те по-широки врати с две крила, вместо тип хармоника, по-просторен салон. Особено ако бяха и вариант с двигател Мерцедес, той би трябвало да е същия двигател 6-так ОМ 457 като на 302-ката и щеше да се получи доста успешен автобус.

Смътно си спомням че по времето когато тестваха съчленения на 413 съм виждал също къс такъв да излиза от станция Дървеница, трябва да е било наистина 93-94-та. Спомням си че за онези времена изглеждаше доста модерно, така и не го видях от страната към вратите дали е с 2 или 3 врати. Вероятно това е същия за който говорите.

Важното е че частица от Българската история се запази, точно от онези бурни и спорни години на прехода.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #46 on: 30.05.2019, 21:11:58 »

Ето 2700 на панаира 88-а година, за съжаление снимката е отвратителна, но няма по-хубава. Вероятно същият е бил показан и през следващата 1989-та. В ляво е 410 (който от снимки в книгата, се вижда, че е показан и през предишната 1987-а, заедно с бяло-синьо-червения 330), в дясно е подготвеното шаси за 430, който в последствие, в бяло и кафяво, беше в Република и пътуваше между София и Катунци. До него е 11М4, но във вариант с 44 места и с черни дръжки с травмобезопасни гъби - после беше служебен на завода за гуми Динамик. Пак от книгата се вижда, че през 86-та е показан съчлененият 140 и австриският 330, с лепените прозорци. 85-та вероятно червено-белият, който също в последствие е тигелирал между Ботевград и Правец, и който го изпреварихме след тунела в Дупница.

Още един от листовката, вижда се, че това е различен автобус, с австрийски прозорци, няма и място за табела отстрани - 2700 има, както и предният маршрутоуказател е по-тесен.
Явно когато не са имали какво ново да покажат, някои от прототипите/предсерийните автобуси са ходели на панаира по два пъти....
А вторият благоевградски, 97-а година, беше с двигател Мерцедес, бяха отворили капака, за да се вижда....

Иво, не знам как можеш и да си помислиш за двигател от 0 302 - той е V-образен, затова и така трещеше, и дрънчеше още при доставката. Концепцията на Щаер е била къде-къде по-съвременна с редови хоризонтален 6-цилиндров. За значително по-малката височина на пода да не говорим......Бяло-жълтият Икарус 435, който беше на същия панаир и в последствие отива в Карлови Вари, също беше с двигател ЛиАЗ и автоматична скоростна кутия Прага. Според чичо ви Васко тези мотори от Шкода Европа са пълни боклуци (същия е и двигателят на Тедом, само че на газ), а за скоростната кутия Прага се знае, че е била капризна. Нищо, че е ползвана още 60-те години при Каросите СМ11, над 20 години не са могли да я доизкусурят....Но друг вариант тогава няма - новият унгарски турбо двигател, разработван съвместно с австрийска фирма, все още е в разработка, после се появява като Д12, а в последствие е доработен, за да покрива евронормите - съответно става Д10.
« Last Edit: 30.05.2019, 21:39:25 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #47 on: 30.05.2019, 23:58:05 »
От горния списък на tauri (за двата произведени изпитателни преди 1990), единият е бил с автоматична, другият с ръчна скоростна кутия.
Но модела "130" се произвежда до 1994,  след това с него е приключено окончателно, започва модела "141/120", за който, на стр.14 в другата тема Христо посочва" 120 е чавдарска разработка, запазен е само външният вид и окачването".
Объркването най -вероятно е, че на панаира през 1997, показват модел "130", вместо "120", което автоматично се асоциира, че е най -новият. Получава се така, защото от Бургас отказват да пратят един от техните, както година по- рано. Завода ги моли, защото последният произведен, след тази доставка, това е 21 -я, точно за тази цел построен, е запориран от държавата. А Йоан как да прати, че и него да задържат, и тогава от Завода се принуждават да използват продаден, така че да не могат да го задържат за задължения, тогавашните управляващи. А действието се разиграва между държава, община и държавна фирма.
Освен това "Тайландските" са модел "121".
« Last Edit: 31.05.2019, 00:10:07 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #48 on: 31.05.2019, 02:16:45 »
97-a наистина беше 130, с по-големи прозорци, 120 е с малки - такъв имаше през 96-та, един от бургаските. Но този 97-а си личеше, че е чисто нов, после е продаден на частник в Благоевград, който го експлоатира няколко години по основната линия - двойката.
По рейс и по жена не се тича!

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #49 on: 31.05.2019, 03:19:45 »
Нов е изглеждал, защото е бил освежан в Омуртаг, явно се е навил в замяна няколко дена да не го ползва. Но за сметка на това в Омуртаг трудно са се съгласили. И един факт, после- нещо се беше случило с техния директора, негласно и посмъртно, като че ли го бяха обвинили в някакви далавери с автобуси... лошо съвпадение... май се беше самоубил ...
 При Софиянски, вече и електричество им спират, а при тези условия продължили още две години, какво производство? Тук лошото е, че енерогото още не е било приватизирано, тоест все още е било държавно. Било си  е междуведомствена война.
Покрай "120"-те разбрахме, че последният изобщо завършен автобус по талон от Завода излиза в началото на януари 1997, въпросният 21-и.

« Last Edit: 31.05.2019, 03:59:44 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #50 on: 31.05.2019, 19:36:36 »
Е не съвсем, понеже през следващата, 98-а, беше показан наистина последният - 610, върху Авия с лепените стъкла, който е направен по идея на Мончо Бехар, представител тогава на Камаз и Авия. За 130-от 97-а съм сигурен, понеже след панаира веднага се появи на линия в Джумаята, първо с т.нар. транзитни номера. Може да е бил някаква незавършена с годините каросерия, която в крайна сметка са довършили....В цялата история има доста бели полета, може само да се гадае....
По рейс и по жена не се тича!

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #51 on: 01.06.2019, 19:01:45 »
^ Този е омуртажка изработка. Всякакви надстройки върху ''чужди'' шасита от началото на 90 -те, може би 93 -та, започват да се правят там. Тогава, освен че те излизат от шапката на обединението ''Чавдар'', си разделят и производствената гама ...И затова все пак се съгласяват да помогнат на бившите си колеки с подготовката на ''130'' -та за панаира през 1997г.   

Интересна е била поръчката на тези 15 броя ''130'' за Бургас. Тогава Йоан е директор на Бургасбус, а идеята е доставката да се осъществи по същата схема, както предните две на жълтите ''Икаруси''. Само че времената бързо се сменят, някои от предприятия започват да се затрудняват като това им идва вповече. А след като Нефтозавода отказва, Летището също се отдърпва, но все пак си ги взема, въпреки че не са перонни автобуси и повече нямат, отколкото имат някаква нужда от тях. Даже и за персонални навън, рядко ги използват.
По -късно, когато е направена поръчката за ''141'' и ''120'', тя се забавя... От Ботевград изпращат един син ''130'' с транзитни номера да помага, който се задържа малко, но все пак можем да отбележим и тук
е имало от този модел!       
« Last Edit: 01.06.2019, 19:04:29 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2156
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #52 on: 01.06.2019, 22:36:34 »
Първата поръчка за Бургас е била за 30 броя, цитирам:"...произведохме към 15-тина, и те нямаха пари да ги платят...". Не знаех че Йоан Костадинов е бил директор на Бургасбус. Него и Янчулев ги сочат като най-големи душмани на завода.
Интересно за този синьо бял 130 да не е била 15-тата каросерия? Или да добавя още една каросерия в списъка?




The Grand Tour

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #53 on: 02.06.2019, 01:40:04 »
^ Лошо, дори самите те излиза, че не знаят точно какво им се е е случило.
 Най -големият душманин е усмихнатият тарикат, по времето на Янчулев, той е председател на Столичната комисия по транспорт, преди това е бил на редица длъжности из ПАТ -те. Като такъв, вероятно той е дирижирал зад кмета. После като пристигат ''141'' то в София и въпреки че ги предупреждават излишно от Завода, че като нов модел не е достатъчно тестван и са възможни слабости – желателно е да не ги пускат по най -натоварените линии, те точно това правят!

 Бургас е единственият град в който са се движили всичко модели на Чавдар, и който е имал в парка си най много от тях. Още в края на 80 -те около 60% от градските съчленени автобуси са Чавдар. Това е показател, по който е превъзхождал всичките други окръжни градове. Единствено сред останалитете, делът е бил изцяло, защото при отбособяването им в Автостопанства от ДАП -те, вече Икаруси не са се внасяли, това е след 1986г. И това, и поради стечение на обстоятелствата, че е нямало тролеи, но все пак Йоан, като директор е имал поглед върху нещата, но за разлика от Софиянски, явно е играл по други правила. Когато Жан Виденов прави държавната поръчка на ''141'' за София, Йоан вече като кмет прави за Бургас, дори успява да обеди и кмета на Приморско за 10 единични за тях, които трябва да са след бургаските, но идва 1997 г и край. Съжалявам, че не пазя и че не излиза вестника от тогава – Черноморски фар.
...Но ако ги беше платил, щеше да остане в историята като кмета допринесе да банкрутира не ''Чавдар'', а Бургас. Тогава пък правителството неясно какво е щело да прави...

На последниите ти въпроси не мога да преценя, било е може би 1995 г, после може да е бил продаден. Впрочем, ясно е, но година на производство и продажба може да са различни. Не знаем как са работили през годините. И то точно тогава, защото ако през 80 -те процесът е бил без да спират, то вече при ''130'', поради спорадичния характер, дали след заявената бройка са построявали още един, за да служи като мостра... Но точно този, мисля въпреки транзитните му номера, личеше си че е ползван. Но ако все пак е бил собственост на Завода, далеч по -лесно и просто би било да остане в Бургас в рамките на поръчката или поне да остане до идването на първите, така че по- вероятно да е бил на някого...
« Last Edit: 02.06.2019, 01:52:57 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2156
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #54 on: 03.06.2019, 00:43:25 »
Днес при разчистването, ето какво намерихме на тайно място  8)
The Grand Tour

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 274
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #55 on: 03.06.2019, 23:15:36 »
Може да добавите шаси 04 е 040590 и двигател 30906980877111
Като изровя от снимките ще пратя и шасита  на Прототипите .

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1242
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #56 on: 04.06.2019, 19:54:16 »
В руския сайт колегата Красен Панев(KRAKOMOBILA)е качил преди време една снимка на един такъв намиращ се в Шумен,води се служебен за коя фирма така и не знам.На автобуса от пред пише нещо DEIN 1 и е с ДК.номер:Н 5163 АС.А дали е още жив този автобус не се знае.Качвам снимката тук.Извинявам се предварително на колегата,че качвам снимката без разрешение,но все пак споменах на кого е.


Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5855
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #57 on: 05.06.2019, 21:08:44 »
Ето и австрийския:
По рейс и по жена не се тича!

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1020
    • View Profile
Re: Чавдар 130
« Reply #58 on: 05.06.2019, 21:37:02 »
Много по-добре изглежда така с изцяло остъклени врати. Не знам какво им е пречело да ги правят и серийните така.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11210
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 130
« Reply #59 on: 05.06.2019, 21:39:09 »
Вероятно защото е било по-лесно и евтино вратите на 120/141 да са същите като на 13/14-20.
Този шуменския изглежда че е му е махната трета врата.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!