В първите дни на 2023 реших да споделя с вас още едно от моите пътувания и преживявания с ГТ по света, посетено преди месец.
Място - остров Реунион (или Ла Реунион), презокеански департамент на Франция.
Население - 850хил, главен град - Сан Дени с население 150хил жители. Площ - малко под 1000 кв км, най-висока точка - малко над 3000 м, диаметър на острова около 60км.
На острова съществуват 2 допълващи се транспортни мрежи - градски и междуградски транспорт, и двете оперирани предимно с къси (9 и 12 м) автобуси от два независими, допълващи се оператора.
Синята мрежа (Citalis) обслужва градските линии в отделните урбанизирани агломерации. Според уики (
https://fr.wikipedia.org/wiki/Transports_en_commun_de_Saint-Denis ) съществуват около 60 линии градски транспорт, обслужвани от 154 автобуса. Автобусния парк е представен от Соларис Урбино, МБ Цитаро, Хюлиез, Исузу, Темза, Ивеко, Ютонг и др., като по мое впечатление Ютонзите представляват съществена част от автобусния парк. Миксът от типове е главозамайващ, особено предвид размера на острова и неговата отдалеченост от бази на производителите. Имам чувството, че са купували каквото може най-бързо да бъде доставено.
Жълтата мрежа (Car Jaune) - междуграски автобуси. Жълтите линии свързват всички населени места вътре в острова както по околовръстното шосе, така и във вътрешните части (
https://fr.wikipedia.org/wiki/Car_jaune ). В населените места могат да бъдат ползвани като градски линии (билет 2€), докато в междуградска комуникация билетът е 6€, ако не се лъжа. Билетите се закупуват от водача. По повечето линии интервалите на движение са максимум 1 час. В тази мрежа всеки автобус има капацитет по брой седящи места и ако всички места в автобуса са заети, шофьорът не допуска повече пътници, дори и да има чакащи на спирките.
Автобусите са предимно къси, защото уличките в градчетата на острова са тесни, както и защото пътищата, свързващи брега с вътрешните части на острова са с големи наклони и много тесни и остри завои. Да си шофьор на автобус на острова е искуство, а за техниката е мъчително изпитание. Въпреки това автобусите Ютонг, в които се возех, се справяха забележително добре и с това да потеглят, спират и завиват по наклоните във вътрешността, така и да поддържат добре работещ климатик вътре.
Освен автобусен транспорт, в Сан Дени съществува и нова (от 2022г) въжена линия градски транспорт. Свързва районът около кампуса на университета със североизточната част на градчето. Капацитетът е 1200 пътника за час в посока. Пропуснах да се повозя на този лифт, но в тубата има видеа и можете да придобиете вчепатление.
В средата на ХХ век на острова е съществувала железница, обслужваща предимно северо-западната част на острова. Постепенно тя бива съкращавана и през 1976 напълно спряна. Железницата е била теснолинейна с междурелсие 1000мм (виж ти, дори и френските колонии са могли да поддържат разстоянието между релсите си непроменено), като е използвана от средата на ХIХ век за пренос на товари (най-вече захарна трастика) от плантациите към пристанището. Впоследствие се развиват и пътнически превози, но функциите явно затихват. Виадукти и тунели от железницата могат да бъдат видяни и до днес, но те не са поддържани и на повечето места сервитутът е зает от автомобилни пътища. Старите гари са превърнати предимно в ресторанти и барове. В северната гара на Сан Дени сервират разнообразни местни специалитети и морски дарове.
На островът тече дискусия за строителство на нова железница изцяло за пътнически нужди, но решение за това не разбрах да е взето.
На острова трафикът е изключително интензивен и редовно има задръствания поради широката употреба на лМПС. Хората предпочитат да ползват личните си автомобили, защото на автобусите не може да се разчита във всички часове на денонощието и явно нямат достатъчен капацитет. Въпреки това по улиците в градовете има бус-ленти и автобусите се ползват с предимство. По радиото течеше информация за усилване на тактовете на автобусните линии на острова, но не мога да гарантирам напълно за тази информация, тъй като на френски разбирам само отделни думи от контекста.