Author Topic: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ  (Read 3011 times)

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4020
    • View Profile
Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« on: 19.12.2021, 21:14:02 »
Юхуу, представям ви поредната машина на времето, която подхванахме :help:
Оригинална конструкция на Чавдар 11Г5 с отварящи се навън врати, изработен през 1980г. и рециклиран в Кента през 1997г. За щастие не са му подменили вратите и не е правен стъклопластов фейслифт. Автобусчето чакаше кротко своята съдба в едни храсти в Сухиндол, от около 15г. не се е движил и си му личи. За наше учудване са ползвали читава ламарина при ремонта и има само повърхностни ръжди, причинени от немърливост и кражби на лайстни. Шасито също е идеално. Таванът е много добре, с изключение на дупка над задната врата. Липсват прозорци, част от които ги имаме резервни, останалите ще бъдат поръчани. Ще бъдат монтирани през идния месец, за да не го вали повече вътре. Салонът е за цялостно преобличане.
Двигателят е замръзвал, но имаме втори здрав. Лисват динамо и стартер и от двата агрегата.  Въздушна и електрическа система ще трябва да бъдат изграждани от нула.
И така - ето кратък снимков разказ, нямахме никакво излишно време за повече заснемане  :)
Заварихме го с храсти, поникнали през решетката, стъпалата, дори капачката на резервоара.

После разчистихме.



31 седящи места

Таблото


Лявата страна е перфектно запазена от природата.

Покривът


Хайде на платформата към светло бъдеще





Изключително съм благодарен на замесените колеги за смелостта и отделените ресурси този автобус да бъде съхранен и някога върнат към живот!

« Last Edit: 18.01.2023, 09:58:51 by mitakis »
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 274
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5
« Reply #1 on: 19.12.2021, 21:52:18 »
:-) От тези имам мисля 4 бр.  Колко са общо в салона ?

Изпратено от моят SM-A528B с помощта на Tapatalk


Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4711
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 11Г5
« Reply #2 on: 20.12.2021, 08:34:18 »
Толкова са си. Над първия дълъг джам зад шофьора няма.
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5
« Reply #3 on: 23.06.2022, 23:32:18 »
В интернет ще намерите много видеоклипове първи старт на двигател след много години. При нас няма да видите. Ние не подхождаме така душмански и безобразно към машините. Нямаме достатъчно финанси и ресурси за такива експерименти. Започваме подготовка за първо палене на 11Г5 от 2008. Днес свалих горивонагнетателните дюзи, сипах нафта в цилиндрите. Утре тест на дюзите почистване, възстановяване на охладителната система, смяна на маслото, ревизия на въздушният компресор и неделя, понеделник старт. Стискайте палци да имаме още един задвижен 11Г5 при това оригинален.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5
« Reply #4 on: 29.06.2022, 21:37:37 »
В събота с верен приятел преизпълнихме плана и още тогава бяхме готови. Timelaps видео от събитието. 
https://www.youtube.com/watch?v=xA2UyrQuM_8

The Grand Tour

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4020
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #5 on: 18.01.2023, 10:34:00 »
Годишнината на форума и сдружението бяха съпътсвани с поредна мисия за нас. Преименувам темата и представям автобус Чавдар 11М3 от 1975г. с каросерия номер 370. Интересното при него са оригиналните немски стъкла и рамки, държачи на пердета, отваряем първи прозорец от дясно (пасажерски) и цялостно добро състояние на салона. Автобусът е бил зачислен към сухопътните войски в София до 2015-2016г. когато е снет от отчет. Имал е номер ВА 105133, ако някой го има сниман в архивите си, ще бъде страхотно! В нета няма снимки, преровил съм.



Лъщи


Отваряемият прозорец

Един от майсторите

Супер салон

Таблото

Люкът също е с немски механизъм

Двигалтелят, който сега се ревизира и ще пее

Интересно японско радио Unisef, насаждано е вместо оригиналното

Тук тествах препарат за сваляне на боя върху рамката на крилото на вратата, резултатът е задоволителен и отдолу блести

Оригиналната ливрея трябва да е наподобявала този вид, но и сега си е готин


В общи линии след ремонта на двигателя и обслужване, освежаване на външния вид, ще е постижимо през март да го върнем в движение.
Който може да помага, добре е дошъл. Дейностите по почистване например са елементарни.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4020
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #6 on: 24.01.2023, 14:30:14 »
Някой да си спомня как са били оформени пътническите стъпала при М3?
Балатум с ъглови лайсни / някаква ламарина?
Благодаря.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4711
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #7 on: 24.01.2023, 16:22:40 »
На всичките - 11М3, 11М4, 11Г5, В13/14-20 стълбите им бяха с рифелова алуминиева тенекия - с дългите и тънки издатини против хлъзгане - идентична на тази при 0 305. Ъглите на стълбите бяха с алуминиеви ъглови лайсни с "бразди". Стъпалният сандък, тази част, върху която не се стъпва, беше с някаква релефна ламарина, на капки, вероятно пак алуминиева, в края на 80те почнаха да слагат обикновена ламарина, боядисана в светлосиво, като цвета на балатума на пода. От същата слагаха и в долната част на крилата на вратите, при стълбите.
« Last Edit: 24.01.2023, 16:25:07 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #8 on: 25.01.2023, 23:43:33 »
Както вече сте разбрали нашият М3 е доста възрастен и оригинален. Стъпалото му беше ударено и се наложи да го направим наново. Нищо работа за ден. Пистоните се оказаха оригинални германски Бош. Много добре направени и много по-леки от българското копие. Това че им седят още оригиналните прахобрани няма да коментирам. Легендарният двигател РТ с ролкови лагери на коляновият вал.
Ако някой е запазил ризи или гумени уплътнения около ризите да пише на лично. Ще съм много благодарен.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #9 on: 13.02.2023, 23:22:41 »
Впредвид посредствеността и тъпотиите из форума малко ще вдигнем нивото. След няколко седмици приготовления и набавяне на необходимите части двигателят Шкода РТ е с нови клапани, изцяло рециклирани глави проходими и изпробвани под налягане. В събота ударихме греда с биелните лагери на шести цилиндър. В родната армия за да не затяга двигателят бяха разхлабили, или въобще не ги бяха стегнали,  билените болтове. След лека корекция на отвора нещата си дойдоха на мястото. За информация се стягат на 11 кг. Другата повреда в двигателят беше окопаните ризи на 4-ти и 6-ти цилиндър. На 4-ти беше пропаднала с 0,5 мм, на 6-ти с 0,2. Подложихме изрязани медна шайба 0,5 и изяран латунг на 0,2. Другият проблем беше течащ гумен пръстен на ризата на 4-ти цилиндър.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #10 on: 13.02.2023, 23:30:13 »
На втората снимка се вижда как трябва да изглеждат гумените пръстени около ризата. Оказа се че по гаражите не са правили основни ремонти на РТ. Всички ремонти за РТ са се правили в ТПК-то под моста на Опълченска. Двигателят е много стара технология и изработен с много непрецизни инструменти. Мислехме да сменим буталата и ризите, но се оказа че за различни размери получени от заводският шлайф на блока са различни комплектите на ризите. По време на живота си в армията не е имал добра съдба. Въпреки че е на само 41 000 км е имало различни упражнения на тема ремонт по двигателят. Доста дълго е влизала вода в главата на 3 и 4- ти цилиндър. Сега е изцяло ремонтиран и ще го запалим в сряда.
« Last Edit: 13.02.2023, 23:43:36 by tauri »
The Grand Tour

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4020
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #11 on: 16.02.2023, 17:58:33 »
Колегите казаха сряда и го сглобиха! Да са ни живи и здрави страхотен екип механици са.
Ето клип на работата на 'ядрото' - https://www.canva.com/design/DAFav3UEA48/cPT5qeYthtO5qKifdFwQtg/watch
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #12 on: 17.03.2023, 21:22:56 »
Имаме нужда от глави и клапани за въздушен компресор за двигател Шкода РТ. Може и цял компресор. Някой който е карал М3 или Г5 ако е скатал някъде нещо ще съм много благодарен.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #13 on: 25.03.2023, 10:11:14 »
След намирането на глави за въздушният компресор и презацепване на помпата. М3 придоби приятен автентичен звук и вече няма пушек от недогоряла нафта. Явно подръжката на РТ двигателите е била доста посредствена и като поразпитах тук там да търся майстори си я оправих сам. Истински се радвам че отбелязахме ГМТ на буталата на шайбата, което много ни помогна за помпата. Също така теоритя и практиката съвпаднаха. Презацепихме я на 5 мм от белега на помпата измерени с микрометър колкото пишеше в чешка книга за РТ. Както и да я врътнем по друг начин или не пали или работи много богато.
https://youtu.be/NoSGsPnn8N8
Няма да откажа всякакви части за РТ все пак имаме още един легендарен Чавдар 11Г5.
The Grand Tour

Offline xr1st0

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 284
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #14 on: 25.03.2023, 18:26:18 »
Това е уникален модел автобус - помня ги много добре от времената когато бях малък. А даже виждам че двигателя е придобил прекрасен и много добър звук. По ходовата част и трансмисията как са нещата?

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #15 on: 29.03.2023, 18:37:59 »
Ходовата част е добре. Ресорите са здрави дори изглеждат нови. Кормилните накрайници са ок. По време на теста се счупи карето на скоростният лост. Ще го сменим тези дни и ще сменим предните спирачни камери, дясната изпуска. Насладете се на видеото. https://youtu.be/nbTbA_2-IrI
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #16 on: 17.04.2023, 00:23:56 »
По време на празниците нашата М3 започна да се вознася до отдавна забравени за нея красоти. Изправихме куката на теглича, имаме нов долен преден капак и нова престилка около задният теглич. Бавно се насочваме към търкане и боядисване.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2083
    • View Profile
Re: Чавдар 11Г5 и 11М3 ГТИ
« Reply #17 on: 17.04.2023, 22:38:29 »
Днес продължаваме с фазите от трансфорамцията на задната престилка на М3 фин кит преди епокси грунд филера. Излезе интересна окраса между двете горни лайсни от ляво и дясно. Две бели тънки ивици. От съвсем първите бройки.
The Grand Tour

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5684
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Свобода за Украйна !