По груби сметки ако 800 млн бяха дадени за 13 заплата на бюджетните служители, то около 300 млн под формата на данъци осигуровки и ДДС или 40% от тях, щяха да се върнат отново в държавната хазна.
По принцип няма смисъл да се разходват прекомерни средства за 13-та, 14-та и т.н. заплата на бюджетните служители:
1. Щатът на бюджетните организации е прекомерно раздут.
2. Допълнително стимулиране в стопанските организации е на база резултати, печалба и т.н. Редно е и в бюджетният сектор да се дефинира понятието "ефективност" - било в училища, било в агенции... Резонно ли е служителите от Министерството на Емел Етем примерно да вземат допълнителни стимули, след като, заради тяхното (без)действие ЕС ще ни наложи солени глоби? Не е редно и цялото министерство да е под един калпак - има си хора, свършили работа, има и несвършили. В този смисъл уравниловката, наречена 13-та заплата, е направо вредна.
3. Докато няма такива критерии, по-добре е съществена част от излишъка да отиде за проекти от национално значение.
4. Не си прав, че част от 13-тите заплати ще се върнат като осигуровки, тъй като държавата поема 100% от осигурителните вноски на държавните служители. Пък и ако увеличението е примерно 300 млн лева и се реши да се раздаде за заплати, те се планират ВКЛ. осигуровките за сметка на работодателя, т.е. 225 млн ще отидат за заплати и 75 млн - за осигуровки (общата осигурителна тежест е 29%).