5
« on: 17.09.2019, 10:15:25 »
Здравейте, колеги!
Прегледах доста теми във форума, но на нито едно място не намерих тема за линия за туристи. Каква е идеята? Да се създадат един или няколко маршрута, по които да се движат коли на ГТ и които да обслужват най-посещаваните столични забележителности. Тези линии нямат за цел да изпълняват транспортна функция за жителите на града, а по-скоро за гостите на града.
Дестинациите, които трябва да покриват тези линия/линии според мен са:
Университета, Парламента, Катедралата/Св. София, Двореца, Ларгото. Тези мисля че са ясни.
Боянската църква и НИМ. Когато съм ходил с приятели чужденци до тези места вместо да вземаме ГТ, винаги сме ползвали такси. Транспортът до тези места е кастриран и откъм разписание и откъм начални спирки.
Дворецът Врана. Намира се на м..... (разбирайте посока Пловдив). В момента съществува линия 505, която е добър пример за това какво трябва да се направи.
Ботаническата градина. Няма никакъв транспорт до там. Мога да се хвана на бас, че поне половината новостоличани не знаят и за съществуването ѝ.
Как да се осъществи цялата тази история?
Най-комплескен вариант: Нов единен туристически център на видимо място, близо до транспортна комуникация. Това може да бъде организирано в подлеза на СУ/Орлов мост, например. Началната спирка на автобусните маршрути да бъде директно до центъра, да кажем спирката на 94 пред университета. В този туристически център да се продават билети не просто за автобусните линии, а комбинирани карти за гт+забележителности. (Автобуса до НИМ и Боянската църква и входа в църквата и музея в една карта)
Най-евтин вариант: Прокарване на линиите, без туристически център. Важи картата за ГТ. Всеки сам да се оправя с билетите за забележителностите на място.
Още по-евтин вариант: Никой не прави нищо и всичко си е както си е.
Един Берлински пример: В Берлин съществуват 3 сравнително туристически линии, за които важат нормалните билети и карти за ГТ - линии 100, 200 и 300. 100 минава през целия исторически център по Унтер ден Линден и има крайни спирки на Александерплац и при Зоологическата градина (това са горе-долу централните комуникационни точки на источен и западен Берлин). Автобусите - двуетажни. Разписанията - автобуси на всеки 5/10 минути. 200 е подобна на 100 с малко по-различен маршрут. 300 е изцяло на електробуси и ходи до East Side Gallery на Берлинската стена.
Коментар: Ясно ми е че в София няма толкова много туристи, колкото в Берлин. Ясно ми е че тези автобусни линии може да се окажат празни. Ясно ми е че има липса на автобуси и шофьори. Ясно ми е че мързелът е водеща движеща сила в общината (наред с далаверите). Въпреки това според мен една такава концепция трябва да се тества, със съответната информационна кампания. Сигурен съм че може автобусите да се пълнят дори и при маршрут СУ - площад Възраждане, най-малкото защото разходката по Цар Освободител в делничен ден при този трафик заглушава всички естетични сетива на разглеждащите. А ако се осъществят тези линии ще има нов приток на пътници, слизащи от таскитата и качващи се на ГТ. При наличието на толкова много евтини полети и засилващия се туристически интерес, е редно да се погрижим за туристите си, за да идват повече и повече.