Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - IKAR

Pages: [1] 2 3 ... 304
1
Всъщност пантографът на София, София - 70, София - 100 и Българиите е от 1941ва - от първото еднопосочно ДТО с автоматични плъзгащи се врати. В последствие такива са чак на Републиките, но на някои от тях са сменени с лира. Комсомолците са с лири всичките, Космонавтите - отново с пантограф, но и на част от тях им ги сменят с лира. Софиите - всички в Клокотница още при доставката им сменят пантографа с лира - и до 86та под моста при Хладилния завод трамвай с пантограф не е минал. Не знам защо. Даже и "новият" 709 мисля че беше, беше с лира известно време. Една от Софиите точно в Клокотница е имала еднораменен, асиметричен пантограф, май унгарски, но веднага са го строшили. Вече от 701 нататък са с "правия" пантограф. 503 на панаира беше с асиметричен пантограф, но вече като тръгна известно време по петицата, си беше с обикновен. И 4027 го показаха с асиметричен, може и да е същият, който е бил на 503 на панаира, но сетне си беше с обикновен. Един асиметричен пантограф струва над 10 хиляди евро...

2
И Ивекото не е много тамандан. Справка - бившите на Транстриумф във Варна - салонът им беше под всякаква критика - пластмаса като в руските метровлакове, скърцане, хартийки. По-дълбоко технически из вътре по-добре да не задълбавам, само ще спомена, че ходовата им част е зле, в Чехия се разнебитват доста бързо, а софийските улици знаете каква стока са и те...

3
Разни / Re: Aвтомобили
« on: Yesterday at 09:11:55 »
https://www.dnes.bg/a/2-svyat/661514-avtomobilnite-kompanii-v-evropa-zatvaryat-zavodi-i-sakrashtavat-rabotni-mesta
Какво ги е прихванало всичките "световноизвестни" и "висококачествени" производители на автомобили и части....И Валео, и Бош, и Мишлен, и Фолксваген, и Даймлер - Бенц, и Форд, и кои ли още не....Явно не им излиза сметката да произвеждат по Германия и т.н. Също и китайците им разказват играта. Лошото е, че и в България затварят такива заводи за части - заплатите много са се "вдигнали", скъпо им е да плащат и отиват в Молдова, Китай и т.н.
В същото време цените на новите коли са скочили в пъти. Навремето шефът ми купуваше кола за фирмата и каза горна граница 30 хиляди. Питам го "Евро?" Да - да, евро, лева естествено! Сега за 30 хиляди лева не можеш и Дачия базов вариант да купиш. А и Мерцедес, и БМВ, и Ауди/Фолксваген продължават да бълват скъпи еднодневки, които като им мине гаранцията и айде или убийствено скъпи части и ремонти, или коша...

4
Видях много хубаво какви са пътищата/пътеките - нали ходих от нашия, Зографския, манастир пеша до Ватопед и обратно - около два часа и половина в едната посока. Наистина не е за кашкавал - поклонници. Ватопед си има отделен кораб, откъм източната страна. Иначе два дена след като пристигнах, ферибот нямаше заради незадоволителни условия в морето и се видях в чудо - не се знаеше как ще се прибера, а гонех самолети... Иначе има два пъти дневно бърз кораб, но той не спираше по пристанищата, а директно в Дафни. Знаех и за лодките, но хазяинът на квартирата, в която преспах преди да си взема разрешителното и да се кача на кораба ми каза, че цената за тях е 150 евро в едната посока....

5
Още един от колегите, в Несебър.
..

6
https://youtu.be/qdnjwXYNSBs?si=RhE8pyzMl9wIfUzE
Видео от тази година на единствените два чифта дневно влакове между Солун и Серес, сутрин и следобед, нататък към Драма и Александруполис няма абсолютно нищо. Мотрисата много бръмчи, като гледам прозорците, двигателите и са в салона, като в кенефни машинни отделения. И линията цялата е обрасла в трева....

7
Пак от оная група, вагоните още бяха с крилата отстрани.

8
Имах покана за откриването, но не мога сега, по това най-неудачно за пътуване време на годината, да летя 12 часа в посока и да дам четирицифрена сума само за билет. Ще го видя напролет, здраве и живот. А този 45 - да бърз е и удобен уж, но с много скапано разписание. На половин час в пик, на цял извън пик. На всичкото отгоре не си спазва разписанието и все закъснява заради задръстванията, също все е претъпкан и въпреки това не пускат повече рейсове. И са единични. Точно преди 6 години, като ходих на Света Гора, висях на гарата един час и кусур, докато дойде и на абсолютна магия хванах автобуса за Уранополи. На връщане пак така - като се затакова в задръстванията, с триста зора се добрах до голямата автогара Македония и за малко щях да изпусна последния автобус за Демирхисяр в 7.15, та щях да се чудя как да се свържа с баща ми вместо там да ме чака в Серес. Сега и този автобус е спрян, последният за Демирхисяр е в шест. По-добре вместо 45, през автогара Халкидики да прекарат този за летището 78, който е доста по-редовен и е съчленен. И не мога да разбера защо автобусите за селата Ставрос, на устието на Струма, Неа Врасна, Паралия Врасна и Аспровалта, всичките до едно бетер Катунци, могат да тръгват от голямата автогара, а тези за Уранополи трябва непременно да са от тази в края на града. То и корабът за манастирите е крайно несигурен и зависи от капризите на времето - един ден го има, един ден не. И ако още един ден го нямаше, трябваше да пиша молба до игумена на манастира да ме откарат с камиончето до сухопътната граница, иначе щях да си изпусна самолета за Лондон, респективно и този за Канада. На въпроса ми защо не уредят по - предвидим транспорт за манастирите, отговорът беше, че това не е място за туризъм, а място за поклонение. Каква е връзката не знам.... Отделно на отиване ивконският автобус за Солун и Атина като че ли нарочно се влачеше на българска територия, спираше къде ли не и все се движеше по Е79, не по магистралата.

Тия дни е имало яки бури с големи поразии по Халкидики, че и със загинали....

Иначе и гърците са абсолютни серсеми на пътя, и то големи, въпреки много по-жестоките глоби от българските и задължителните ефективни големи присъди при катастрофи със загинали и ранени. По пътя към Уранополи имаше поне 5-6 тежки произшествия, с намачкани до неузнаваемост коли, а един полицай, докато заобикаляхме една от тези, каза на шофьора "попсе, попсе...".

9
Други градове / Re: Други градове
« on: 03.12.2024, 03:38:39 »
В Стамболийски навремето ДАП нямаше, но имаше автогара, точно до гарата. С Чавдарки 11Г5 за Йоаким Груево и за автогарата в Цалапица. Също и съчленени Чавдари за Куртово Конаре и Кричим. И, разбира се, обикалящият по цял ден празен 11Г5 с изнасящите се врати вътре в града. Но ДАП-ът беше в Кричим. От Цалапица за Пловдив много начесто вървеше пловдивски Икарус.

10
Трамваи / Re: Т8М-300(България 1300)
« on: 03.12.2024, 03:19:35 »
Първата България 1300  - 301 се различаваше от другите по бутафорната гредичка на тавана между кабината и средата на първата врата, отварящите се по-малки джамци вляво отпред и отзад на площадката, по-тясната горна част на задния джам, също имаше още една лампа отзад на площадката, обърната напречно. Била е изцяло жълта, включително престилките и вратите, сетне е боядисана като останалите.

11
Именно, точно родителите са виновни, защото не само толерират, но и защитават подобно поведение, и всеки си защитава келемето дори когато няма спор, че то е виновно. "Ако не биеш, теб ще те бият, такъв е живота, или си вълк, или си агне." Като бях още в България едно 7-годишно, първи клас, каза на учителката: "Кво ше те слушам, ма, тате каза, че си к***а!" Веднъж ходех по Славейков, едно петгодишно с майка мутреса и баща мутра, вика: "Мама ви да е*а!" И майка му и баща му, вместо да го напердашат, само му се хилят и възхищават. Аз като малък, а кажех това пред баща ми (въпреки че той го правеше непрекъснато), а боят ми беше в кърпа вързан.
Сега под 14 години не носят наказателна отговорност - това значи ако някое докопа отнякъде патлак и убие с него човек - нищо няма да му се случи, най-много собктвеникът на патлака да го опандизят затова, че го е оставил без надзор. А плътно до падането на Виденов, не че го харесвам, дори и седем-осем годишни престъпници си ги пращаха в ТВУ.

12
Да. Карданните вече поне имаха Чавдарска шофьорска седалка за ватмана...

13
Икарус 180 на деветката, на Златни пясъци, от Bus Memories.

14
Разни / Re: Формула 1
« on: 01.12.2024, 21:39:12 »
Как Тодор Живков за малко не успя да построи писта за Формула 1.

Колкото повече години минават, толкова повече човек осъзнава, че в някои свои решения другарят Тодор Живков просто е изпреварвал времето си. Макар и ползваща се с огромно недоверие на Запад като най-верен сателит на СССР, България е успяла не просто да убеди Международната автомобилна федерация (ФИА), която държи правата на състезанието, да одобри проект за създаване на такава писта, но основните трасета и инфраструктура дори са били построени. За 6-те години от възникването на идеята през 1984 г. до падането на социализма държавата е вложила 25 млн. лева в строежа и са били осигурени още $800 млн. инвестиции от три чужди фирми. Ако всичко е вървяло по план, той е предвиждал през 1992 г. вече да имаме лицензирана писта за Формула 1.

Един от верните сподвижници на Живков го запалва по идеята. Това е бившият ремсист и негов съратник още от времената преди 9 септември 1944 г. генерал Иван Врачев, вече покойник. Хората, които го познават, го описват като противоречива личност, но достатъчно инициативна. През 1973 г. като председател на Комитета за отдих и туризъм ген. Врачев представя в Държавния съвет на НРБ – най-висшия орган в онези времена у нас, проект за превръщане на Рилския манастир в „образцов обект на „Балкантурист“. Идеята му е там да се изградят снекбарове, валутен магазин и още куп екстри за привличане на платежоспособни посетители от Запада. Живков първоначално застава зад генерала, но после е убеден от Политбюро, че наместо в интересна дестинация, това ще превърне България в кич, и проектът е отхвърлен. В началото на 80-те Врачев е вече председател на Съюза на българските автомобилисти (СБА) и се среща с трима италианци, които обикалят Балканите, за да търсят терен за база на Формула 1. По това време турската писта „Истанбул парк“ все още не съществува, но пък социалистическа Унгария тъкмо прави планове да гради своята „Хунгароринг“. Именно това е основният коз на Врачев. След като Живков е казал „да“, вече няма никакви пречки. Любопитна подробност е, че още през 70-те години от Филип Морис проявяват желание да изградят такава писта край София, но от наша страна им е отказано.
Почти десетилетие по-късно, след като Живков вече дава зелена светлина на проекта изниква въпросът за мястото, където да бъде построена пистата.
Няколко месеца се спори къде е най-подходящият терен. През 1985 г. вариантите за писта във Формула 1 са два - край Самоков или в землището на Сливен. Надделява лобито на Георги Йорданов(министър на културата и спорта и един от хората, които активно са били ангажирани в инициативата.), който е родом от града на стоте войводи. Сливен побеждава и заради близостта му до морето, но и защото наблизо има летище, което днес е изоставено, но в средата на 80-те е имало капацитет да обслужва както граждански, така и карго самолети.
Решено е пистата да е в местността Романуша, източно от Сливен, буквално на метри от пътя София-Бургас. Теренът там е равнинен, с неплодородна песъчлива почва. Допълнително улеснение е фактът, че земята е изцяло държавна и лесно може да влезе като апортна вноска в бъдещия спортен комплекс.

Парите от българска страна официално минават през СБА. Сега тази организация има твърде скромен бюджет, но в онези години годишната й субсидия от държавата е била няколко десетки милиона лева. Идеята е държавата да влезе в съдружие с три чужди фирми, най-известната сред които е немската "Шнайдер". Останалите две са от Италия и САЩ, като за американците се е знаело, че имат акции в "Боинг". Специално за преговорите с тях, както и с ФИА през 1986 е създаден екип, в който влиза все още неизвестният бъдещ активист на СДС Венцеслав Димитров, както и тогавашният председател на Окръжния народен съвет в Сливен Кольо Николов.

"Проблемът беше не самата писта, а обслужващите съоръжения

За да се провежда Формула 1, наблизо трябва да има съвременен хирургически комплекс с хеликоптерна площадка, готов във всеки момент да приеме ранени пилоти. А също луксозни три- и четиризвездни хотели. Оборудването в болницата щеше да е изцяло американско. А хотелите - част от световноизвестни вериги. Преговорите с чуждите инвеститори водихме основно през 1988 и 1989 г. във Виена и Мюнхен, докато едновременно вървеше и строежът на трасетата", разказва Николов. Общата им дължина е 4 266.95 м. Половината са прави отсечки. Завоите са общо 13, като на всеки километър са по три - 8 десни и 5 леви. Наклоните по тогавашните стандарти не е трябвало да са по-големи от 20% при изкачване и 10% при спускане. Първоначалният вариант е предвиждал ширината при стартовата полоса да е 15 м, в останалата част да се свива до 11. Точно когато проектът е вече готов, ФИА приема нови правила за пистите от Формула 1, което налага преработването му. "Тази промяна ни забави. Ако тя не беше приета, мисля, че щяхме да изградим целия спортен комплекс преди 1989 г. и политическите промени нямаше да се отразят", смята Николов.

Самата писта е проектирана от инж. Румил Гърнев от "Пътпроект" - София, чийто екип е автор и на автомагистралите "Люлин" и "Тракия". Първият асфалт, положен между селата Цалапица и Мало Конаре по протежението на "Тракия", част от който е запазен и до днес, е с грапава настилка. Целта е тя да се тества преди след това с нея да се оборудва и българската писта за Формула 1. Напълно готови и асфалтирани са подходните отсечки към пистата. Тогавашният шеф на "Пътно управление" в Сливен инж. Костадин Костадинов си спомня, че за обработката на терена са се ползвали скрепери, оборудвани с ножове за рязане на почвата. "Всяка седмица сменяхме по два ножа, много бързо се износваха", разказва Костадинов.

Гърнев и колегите му са командировани до Западна Германия, за да наблюдават строителството на пистата "Нюрбургринг". В Сливен пък пристигат хирурзи от Хюстън, за да подберат български лекари, които по-късно ще летят до САЩ на обучение за работа в бъдещата модерна болница. "Те дойдоха през май 1989 г. Ръководителката им за първи път стъпваше в социалистическа страна и беше много резервирана.

Не искаше да спи в хотели

Настанихме я в една битова къща в центъра на Сливен. При заминаването си тя вече бе по-ентусиазирана и щастлива от посещението от всички останали нейни колеги", припомня си Кольо Николов.

С пълна пара върви строежът и на хирургическия комплекс в Сливен - десететажна сграда, първата болнична постройка у нас с площадка за хеликоптери. Водят се преговори с "Шератон" и "Хилтън" да управляват бъдещите 6 хотела около пистата. Единият, макар и непостроен, е кръстен "Тоида" и дори се сдобива с управител, който почти цяла година получава заплата. Предпоследната среща с инвеститорите е в сакрален период. Провежда се между 10 и 20 ноември 1989 г. Ръководи я финансовият министър Белчо Белчев. Последната е във Виена през март 1990 г. Месец по-късно току-що поелият премиерския пост Андрей Луканов прекратява строежа. От него и до днес край Сливен стои изоставена почти изградената писта със заровените в нея 25 млн. лева. Миналата година кметът Йордан Лечков продаде недостроената сграда на хирургическия комплекс. Новият собственик побърза да я събори и до момента там няма нищо построено.

Божидар Божков, вестник "Сега"

За болницата - беше малко преди последната спирка на тролея в Дюлева река, на груб строеж - случи се, че бях там като я гръмнаха и я събориха, сетне и досега си зее дупка....

15
В Дубровник, 77а, от Bus Memories.

16
Нямат достатъчно търкала, за да го направят това, да пуснат необходимите пътнически влакове, та бързите да не спират. А по договора с държавата има изискване всяка спирка, дори и тази посред полето, където един път в месеца я се качи някой, я не, да има влак минимум три пъти на ден в посока.

17
По отношение на БДЖ единственото решение е, Ники, да дойде някой с топки и да им вземе лиценза за превози (причини колкото искате, като почнем от мръсните кенефи, скрападжийската 32ра серия и още куп други работи) и да даде графика за обслужване от други, външни оператори. Все някои ще се навият. Не разбирате ли, че всички, работещи на територията на Бугаристан непрекъснато, независимо искат или не искат, както и ако ще да се движат само с коли, от десетилетия пряко наливат огромни мангизи в тая бездънна каца? И работещите в системата на хранилка хайлязи "наши хора" си пият по цял ден кафета, живуркат си и не им пука? Е докога ще го търпите това? Крайно време е за един голям протест - потрошок пред Вазов - 3 или пред Гурко. В Грузия вече почнаха пукотевиците....
Последното що - годе читаво разписание беше точно преди 25 години, когато Краус и чича ви Дунча отпраха голямата балтия...

18
Днес е бил последният ден на последната три километра атракционна тролейбусна линия в Япония, в единия от тунелите при язовира Куробе. От следващия сезон, както е вече няколко години в другия тунел на същото място, линията ще се обслужва  с електробуси. Също в Шафхаузен закриват окончателно тролеите през 2026та, след планиран ремонт на уличната мрежа. Вместо тролеи Хес, ще се движат нови електробуси Иризар.

19
Пак в Кресненското дефиле...

20
Едно търся, друго намирам, за пореден път...

Pages: [1] 2 3 ... 304