Author Topic: Новата система за таксуване  (Read 191460 times)

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16332
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1160 on: 04.10.2021, 15:50:02 »
Примерно, Linz AG обединява комунални услуги, енергийно снабдяване и публичен транспорт...

Примери всякакви... При нас проблемът е друг - и 100 дружества да нароят, и да обединят галактическата икономика с ЦГМ, да няма друго търговско дружество във вселената, всичко зависи кой го управлява и как се управлява.... При нас публичните дружества са касички и курорти за командироване на заслужили кадри. Какво точно се случва по основната сфера на дейност е незначителна странична тема...

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6376
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1161 on: 04.10.2021, 16:39:30 »
Независимо колко са дружествата пак ще се прилага теорията за глупавия потребител който продължава да си пише едни и същи глупости на проф. Ал. Томов.  :)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3359
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1162 on: 19.10.2021, 21:45:04 »



:fan:

Първо го засякох на входовете на МС Сердика 2 и на МС НДК. Вече се вижда и на някои други станции. Все още не е навсякъде. Но предполагам се работи по въпроса.


Ето затова намирам смисъл да се коментират наболели проблеми в публичното интернет пространство като например нашия форум. :) Аз смятам, че нашата дискусия в настоящата тема е допринесла за това развитие, защото се чете от много хора. Дори и само 5% да е приноса, аз вярвам, че е така. :)
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15110
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1163 on: 22.10.2021, 13:58:08 »
Quote
Нов срок от ГЕРБ: Билет за всички линии за 30 минути ще има в София до два месеца
Дневник,  Максим Караджов   
06:45, 21 окт 21,  9819 
© Велко Ангелов

Сегашният билет от 1.60 лева за градския транспорт в София ще бъде премахнат до края на годината. Това заяви Зафир Зарков от ГЕРБ, председател на комитета, който изработва новата тарифна политика на обществения транспорт в София. Новият билет ще важи "за време" и ще е за 30 минути пак за 1.60 лева и за 60 минути, който ще е по-скъп. Вариантът цената на билета да е според изминатото разстояние налага градът да се разграфи на зони и за по-отдалечените да е по-скъп отпадна като по-неподходящ, според всички политически сили в общинския съвет.

"До края на годината, може би, даже през ноември, ще се появи новият билет за време и сегашният ще изчезне", прогнозира Зарков, който през август уверяваше, че ще бъде внедрен през есента. Билетът ще се купува чрез приложението MPASS, но и на хартия от автоматите в метрото и в касите на ЦГМ. Той ще е комбиниран и в рамките на определено време с него гражданите ще могат да се прекачват в трамвай, тролей, автобус и метро. Ако например човек пътува от "Люлин 5" до Централната автогара с един билет от 1.60 лева ще се вози в трамвай 8, а после ще се качи в метрото, без да купува втори. В рамките на 30 минути той може да валидира билета дори за крайградски автобус и да пътува повече от 30-те минути до крайната спирка. За по-дългите маршрути ще има билет с валидност 60 минути.

Общинари: Пътят до въвеждането му ще е по-дълъг от два месеца
Очакването комбинираният билет да се въведе до месец-два не се споделя от членове на комисията по транспорт. "Дали и как да бъде въведен този билет ще е политическо решение. Това може да се случи само след широка дискусия, включително и дълго обсъждане пред обществото", убеден е председателят на комисията Карлос Контрера от ВМРО.

Очаквам до края на годината да се проведе общественото обсъждане, за да се чуе и мнението на софиянци. Въвеждането на билета минава през промени в наредбата (за реда и условията за пътуване в градския транспорт), съгласен е и Альоша Даков от БСП.

В Центъра за градска мобилност (ЦГМ) също не знаят кога ще бъде въведен. "Решението е изцяло на Столичния общински съвет", посочиха от там за "Дневник".

Темата е болезнена, защото комбинираният билет е базисен за тикет системата - електронната продажба на превозни документи, която трябваше да заработи от 1 януари 2021г., но първо се отложи за месец май, но и до днес не е изцяло въведена. Договорът на Столичната община с изпълнителя, консорциумът "Си Ен Ес тикетинг систем", е за 97 млн.лева.

Защо се бави новият билет
От забавянето на комбинирания билет губят софиянци, които не ползват често градския транспорт. "А именно към тях е насочен, защото е изгоден и целта е да ги накара да слязат от автомобилите", убеден е Симеон Ставрев от "Демократична България", член на транспортната комисия. Според него прилагането на този билет умишлено се бави, защото ще е привлекателен за гражданите и може да намали купуването на абонаментни карти.

Политиката на Центъра за градска мобилност е да има колкото може повече абонаментни карти. За тях това е предвиден приход, мотивира се той.

Контрера: Абонаментните карти са по-важни от билета
Дебатът трябва да не е за билета, а за абонаментните карти, тоест да предложим по-широк вид услуги - карти с преференция за младежи до 21 години, за родители на деца до 2 години, подчерта Контрера. "85 на сто от софиянци пътуват с дългосрочни превозни документи (абонаментни карти) и за тях този билет не е важен", потвърди и Зарков.

Борис Бонев: Управляващите от ГЕРБ баламосват с работни групи
Столичният общински съвет (СОС) в крайна сметка трябва да приеме и приложи новата тарифна политика за градския транспорт. Тя трябва да се изготви на база събираните от месец май данни за натовареността на отделните линии. "А общинският съвет вече шест месеца се баламосва с работни групи и какво ли не, но не взема решение", негодува Борис Бонев, член на комитета за изработване на новата тарифна политика в градския транспорт.

"Член съм на този комитет, но не виждам в управляващите от ГЕРБ тази цел да е заложена. Още преди година от "Спаси София" искахме дискусия за тарифната политика, която ще привлече повече пътници в градския транспорт, но тя не се състоя", разочарован е Бонев. Според него струващата близо 100 млн.лева тикет система не върши никаква работа, "защото няма нова тарифна политика, а няма, защото управляващите се мотаят".

"Имаше обещание от директора на ЦГМ, Димитър Дилчев, че ще представи тяхна версия и предложение за тарифна политика. Имаше анализ по темата, изготвен от Университета за национално и световно стопанство (УНСС), но никой не го е виждал, както и предложението на ЦГМ", изреди Бонев.

ЦГМ: Напротив, данните за натоварването на линиите са налични
Данните за натовареността на линиите се събират всеки ден чрез видеонаблюдението във всички превозни средства на обществения транспорт, увериха от ЦГМ. Чрез тях се установява колко пътници пътуват, докъде и колко често. "Данните са налични и на тази база правим организационни промени по линиите, така че да обслужват пътниците максиално ефективно", отговориха от ЦГМ. Това е общинското дружество, което ще събира приходите от продажба на всички превозни документи. Според ЦГМ комбинираният билет трябва да е за време, а не за разстояние, защото бил по-познат на пътниците и имало обществена нагласа за него. Но кога ще се въведе - не знаят.

Източник
« Last Edit: 22.10.2021, 14:01:15 by blagun »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15110
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1164 on: 22.10.2021, 14:07:47 »
Съгласен съм с г-н Контрера, че абонаментните карти са по-важни от билетите. Но това са само думи, къде са реалните дела и предложения?
1. Билетът да стане вместо за конкретна дата 24-часов. Суперскъпата тикет-система не би трябвало да има проблеми с това.
2. Други продукти: 48-, 72-часов, уикенд, седмичен
3. Въпреки думите, така и не се реализира намерението дневните билети да се продават и от водачите.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6376
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1165 on: 22.10.2021, 15:02:47 »
Принципно карти за 24 и 72 часа както и такива за 7 дни / 168 часа са достатъчни за краткотрайно пребиваващите в София туристи, хора по работа и т.н.  :rolleyes: Карта 24 часа може спокойно да се ползва на следващия ден, тази за 72 на четвъртия до изтичане на срока.  Уместно е водачите да продават карти за 24 и 72 часа най-добре от първо валидиране, в краен случай датата и часът да се маркират при покупката. :rolleyes:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3139
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1166 on: 22.10.2021, 16:02:38 »
Съгласен съм с г-н Контрера, че абонаментните карти са по-важни от билетите. Но това са само думи, къде са реалните дела и предложения?
1. Билетът да стане вместо за конкретна дата 24-часов. Суперскъпата тикет-система не би трябвало да има проблеми с това.
И сега има дневна карта, която за разлика от месечните карти се продава по най-много канали и е изключително евтина - само 2,5 едноктратни билета. Толкова евтина дневна карта не знам да има другаде в Европа, обикновено съотношението е 1:3 до 1:3,5
2. Други продукти: 48-, 72-часов, уикенд, седмичен

Ако няма реклама и дистибуция на тези нови билети ще си останат непознати и цената за въвеждането им може да надхвърли ползата от тях. „Карта София" изобщо не достигна нивата на полулярност, които се очакваха.

3. Въпреки думите, така и не се реализира намерението дневните билети да се продават и от водачите.

Нали се въведе лимит от 4 лева при над 3 валидации? Това е едно и също.


Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6376
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1167 on: 22.10.2021, 16:21:30 »
Карти за 24 и 72 часа могат да се ползват до изтичане на валидността на следващия ден и за гости на града са по-удобни от стандартните дневни.  :rolleyes:

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3359
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1168 on: 31.10.2021, 11:52:57 »
Ще ви разкажа една случка от миналия уикенд. Абонаментната ми карта изчете в предхождащия петък. В един от двата почивни дни трябваше да се свърша някои неща из София, но реших да си подновя абонаментната карта от понеделник и в същото време да се възползвам от възможността да тествам система за пътуване с банкова карта.

Исках да видя как става покупката на дневна карта за 4 лева при три и повече маркирания в рамките на деня. Дори планирах да пробвам дали мога да вляза в метрото със банкова карта, с която вече съм си закупил дневна абонаментна карта. За целта планирах да пътувам към центъра с наземен транспорт, а на връщане към вкъщи да пробвам да ползвам меторото (защото валидатори като от снимката ми от поста ми по-горе имаше само на централни метростанции).

Качвам се в първото превозно средство - "Валидна карта". Качвам се във второто превозно средство - "Невалидна карта", червени светлини, отхвърлящ звук. :eek: Пробвах всички валидатори в превозното средство - същата работа. Чудех се какво да правя и накрая реших да си дупча хартиен билет, защото не исках да съм гратис. Промених плановете си, за да пътувам с минимален брой прекачвания и продължих с хартиени билети. На следващият ден в електронното ми банкиране беше отчетена сума от 3,20 лева.

Пътуването ми за деня излезе над 10 лева, но все пак бях излязал да направя тест на системата и може би трябваше да съм подготвен за подобно развитие на нещата...

Свързах се с ЦГМ и оттам ми казаха, че нищо не могат да направят, защото аз не мога да докажа, че екрана на валидатора е изписал "Невалидна карта". След като моята банка е отчела 3,20 лева, значи аз съм се маркирал два пъти, независимо какво е пишело на екрана. :neznam:
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6728
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1169 on: 31.10.2021, 16:34:05 »
Quote from: FB Център за градска мобилност
На всички станции по линиите на метрото вече може да валидирате своето пътуване с банкова карта, независимо от нейния издател. Достатъчно е да се доближи само картата, която често ще се използва, за да се премине. Цената на еднократното пътуване е 1,60 лв., а ако в рамките на деня пътувате повече от три пъти/включително и с комбинация на наземен транспорт/, системата автоматично таксува цената на дневна карта от 4.00 лева, независимо от това, колко пъти сте използвали обществения транспорт. Единственото условие е през целия ден да използвате една и съща банкова карта. В петък приключиха тестовете на системата за метрото и пътниците много бързо се ориентираха и започнаха да я използват. През последните дни в метрото на ден са преминали с банкови карти над 2000 души. Валидирането на пътуването чрез банкови карти и в метрото е поредната стъпка към надграждането на услугите за удобство на пътуващите с обществения транспорт и използването на тикет системата.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 718
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1170 on: 05.11.2021, 10:48:41 »
Ще ви разкажа една случка от миналия уикенд. Абонаментната ми карта изчете в предхождащия петък. В един от двата почивни дни трябваше да се свърша някои неща из София, но реших да си подновя абонаментната карта от понеделник и в същото време да се възползвам от възможността да тествам система за пътуване с банкова карта.

Исках да видя как става покупката на дневна карта за 4 лева при три и повече маркирания в рамките на деня. Дори планирах да пробвам дали мога да вляза в метрото със банкова карта, с която вече съм си закупил дневна абонаментна карта. За целта планирах да пътувам към центъра с наземен транспорт, а на връщане към вкъщи да пробвам да ползвам меторото (защото валидатори като от снимката ми от поста ми по-горе имаше само на централни метростанции).

Качвам се в първото превозно средство - "Валидна карта". Качвам се във второто превозно средство - "Невалидна карта", червени светлини, отхвърлящ звук. :eek: Пробвах всички валидатори в превозното средство - същата работа. Чудех се какво да правя и накрая реших да си дупча хартиен билет, защото не исках да съм гратис. Промених плановете си, за да пътувам с минимален брой прекачвания и продължих с хартиени билети. На следващият ден в електронното ми банкиране беше отчетена сума от 3,20 лева.

Пътуването ми за деня излезе над 10 лева, но все пак бях излязал да направя тест на системата и може би трябваше да съм подготвен за подобно развитие на нещата...

Свързах се с ЦГМ и оттам ми казаха, че нищо не могат да направят, защото аз не мога да докажа, че екрана на валидатора е изписал "Невалидна карта". След като моята банка е отчела 3,20 лева, значи аз съм се маркирал два пъти, независимо какво е пишело на екрана. :neznam:

Практиката с неиздаване на документи за пътуване е порочна. Освен тези 2-3-4-5-6 валидатора в едно транспортно средство, трябва да има и "валидатор", издаващ разписки (билети). Това е точно за случаите на разплащане с карта. Липсата на обратна връзка от системата е много лоша в тази ситуация - създава недоверие, а оттам хората отново са отблъснати от това да заплащат услугата.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1435
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1171 on: 05.11.2021, 11:37:15 »
Като направя три пътувания и ми отчете дневна карта, след това при четвърто и повече пътувания за деня, трябва ли да валидирам дебитната/кредитната карта при качване в превозното средство? Чакахме я десет години тази система, ще изчакаме още десет да се изчистят всички проблеми.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6703
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1172 on: 05.11.2021, 11:40:10 »
Да, трябва.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline HST

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 182
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1173 on: 27.11.2021, 09:07:54 »
Това е нещо ново, не бях виждал досега да се показват спирките

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3139
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1174 on: 27.11.2021, 12:30:14 »
А какъв е смисълът да ги показва спирките след като се разбра че таксуване по разстояние няма се въвежда?

Offline HST

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 182
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1175 on: 27.11.2021, 15:12:36 »
Информация за пътниците

Offline 2828

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2248
  • 506
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1176 on: 27.11.2021, 15:24:46 »
И може би да се отчитат и спирките при преброяване на валидираните карти. На много малко ПС валидаторите са нагласени така обаче.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3139
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1177 on: 27.11.2021, 16:07:05 »
И може би да се отчитат и спирките при преброяване на валидираните карти. На много малко ПС валидаторите са нагласени така обаче.

За статистически цели не е необходимо да се показват спирките на екраните, тази информация е вътрешна и само ЦГМ има нужда от нея. А за информация за пътниците имаме гласово оповестяване, на малките екрани на валидаторите не върши особена работа.

Online bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2859
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1178 on: 27.11.2021, 16:27:23 »
Напротив, върши. Гласовата информация не е достатъчна. А понеже дисплеи, укзващи информация за спирките и маршрутите явно ще си останат мираж в автотранспорта, и това върши работа...

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16332
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1179 on: 27.11.2021, 17:40:18 »
Напротив, върши. Гласовата информация не е достатъчна. А понеже дисплеи, укзващи информация за спирките и маршрутите явно ще си останат мираж в автотранспорта, и това върши работа...
Да се молим и да не монтират, че фанфан ще ореве света, как това е конспирация, парите за тези екрани на Борис Бонев, неграмотният, малоимотен брат, в найлонови торбички, със служебен автомобил на "Контрол по транспорта" ги е изнесъл в Дубай и т.н.  :help: :help: :help:

И бонус, да не ми е много излишно мнението и да излиза, че злоупотребявам, че съм модератор, ето още един довод да се показват спирките: сменят се динамично и различни текстове, така екраните няма да "изгорят/замръзнат" на еднотипния текст, който ще стои на тях с години, за разлика на непригодни екрани в метрото... ;)
« Last Edit: 27.11.2021, 20:46:11 by difian »