Author Topic: Ikarus 280  (Read 964209 times)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6160 on: 25.11.2021, 11:48:46 »
Още една хипотеза, която бих добавил за 1977 г. Преди години имаше един несъществуващ вече унгарски сайт Különjárat.hu или нещо подобно, в който имаше списък с голяма част от модификациите на модела 280, включително и общи заводски чертежи на модификациите. Този сайт го няма, но в словашката страница на Уикипедия с описание на модела 280 са сложили таблица, която по спомен повтаря таблицата от несъществуващия унгарски сайт. В нея при описанието на 280.04 се забелязва, че 1977 г. е вододел за типа на скоростна кутия която се монтира - от ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 на Csepel ZF S6-90U. Същото се наблюдава и при модификациите за другите страни (поне тези от СИВ). Тоест предположението е, че освен споменатите козметични промени през 1977 г. има и технически промени. Нямам представа дали това може да е свързано с оформянето на ревизионните отвори след първата гума. Това може би обяснява защо на кадрите от завода на филма българският екземпляр е само една бройка - може би е бил тестов екземпляр с новата скоростна кутия. Също така, бялото петно върху таблото на предния му прозорец най-вероятно не е заводски лист, както първо предположих, а е служебен регистрационен номер "PROBA", какъвто се вижда и на един 260, съветска модификация пак в същия филм - вероятно и той е бил тестова бройка, за да изпитат показателите му с новата кутия.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3182
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6161 on: 25.11.2021, 13:58:05 »
Ако се вярва на словашката страница, то доставяните в България 280.10 би трябвало да са били с автоматична скоростна кутия Praga 2M70.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6162 on: 25.11.2021, 14:36:15 »
Да, това е доста съмнително, а според мен има и други грешки в тази таблица (румънската модификация 280.05, например, се произвежда между 1974 и 1977 г., а не след 1977 г...), но специално посоченото за 280.04 ми звучи правдоподобно.

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 410
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6163 on: 25.11.2021, 17:33:10 »
И за България има може би грешка. Тази кутия Csepel ZF S6-90U е като на руската модификация 280.33 а те са със шест скорости. С такива в България доставят май чак през 1987 или 1988 година. Преди това са с пет скорости.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6164 on: 25.11.2021, 17:40:28 »
Прав си, реално третата българска модификация 280.59 от 1988 г. е с такава кутия, макар че може би е по-нататъшна модификация Csepel ZF S6-90U-003.1. Тук също грешно са дали, че тази модификация е за СССР, помня тази грешка и в унгарския оригинал на таблицата.