Poll

За коя технология сте при електобусите

ЗА тази която се презареждат бързо на линия без спиране и прибиране в гаража
105 (84%)
ЗА тази при която за да се зареди трябва да спре и се прибере за няколко часа в гараж
20 (16%)

Total Members Voted: 125

Author Topic: Електроавтобуси  (Read 326353 times)

Offline Pesho1991

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 831
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2040 on: 28.12.2021, 20:04:34 »
Всичко хубаво, но какво стана с търга за другите къси автобуси? Те общината се сили да накупи къси бусчета на ток, ама да не останем само с намерението?

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12819
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2041 on: 28.12.2021, 20:12:12 »
Дано и да си останат само намеренията. София има нужда от преразглеждане и ревизиране на транспортната схема, не от глупави бусчета.

Sofiatransport транспортна база данни

- Галерия с над 70 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6812
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2042 on: 28.12.2021, 22:34:40 »
Принципно са нужни известен брой 8-9 до 10 метрови автобуси за довозващи линии в кварталите, където улиците са прекалено тесни и/или криви за по-големи. :rolleyes:

Offline Neronov

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2982
  • R.I.P 1210
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2043 on: 28.12.2021, 22:58:49 »
Принципно са нужни известен брой 8-9 до 10 метрови автобуси

Точно така, нужни са автобуси! Не електробуси! За един 9 метров електробус могат да се купят 2 9 метрови автобуса или 1 18 метров. А това до колко един 9 метров автобус би замърсявал спрямо 9 метров електробус- еми нека тогава да сменят на Фандъкова лимузината с електромобил,  вероятно тя замърсява повече от 9 метров Евро 6 дизел.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12819
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2044 on: 28.12.2021, 23:47:07 »
Електробусите се използват за пропагандиране на лъжата, че те с нещо спомагат за подобряването на качеството на въздуха.
- 6 е възможно най-късата като маршрут линия от всички тръгващи от автостанция „Гео Милев“ и да, хубаво, че е с електробуси, но с какво значително допринася присъствието им точно по 6 за подобряването на качеството на въздуха?
- 123 също е една прашинка с 30 минути интервал, просто не си струва да я коментираме.
- 84 и 184 са абсурдно завлачени линии, от които всеки нормален пътник, който си цени времето бяга и имат съществен дублаж с действащо тролейбусно трасе, което значи, че можеха да бъдат тролейбусни линии.
- 60 е упадъчна линия с абсурдни интервали от преди всичко около 20 минути и минимални в ограничени часови диапазони на деня 11 минути.
- 309 е доведена до почти пълна безполезност с абсурдното си разписание, по което получаваше минута повече от „Люлин“ до „Сточна гара“ и обратно и то във времето, когато не спираше на „ж.к. Банишора“, но и сега пак е с минута повече от тролеите, което е пълен абсурд за електробус със съответстващо КПД, но без ограничаваща контактна мрежа.
- 74 би могла да бъде обслужвана от най-новите ни Шкоди дори и в момента със слабите кондензатори, които бяха поръчани.

В заключение би могло да се смята, че единственият успех с електробусите беше линия 9, но от друга страна случващото се до момента по безспорен начин доказва, че електробусите нямат място като масов автобусен парк в София, трудно могат да бъдат ползвани наравно с конвенционалните автобуси с ДВГ, а от друга страна се ползват и за пропагандиране на неща, които не са и никога няма да бъдат верни в контекста на градския транспорт в София - електробусите почти не биха могли да разрешат проблемите ни с мръсния въздух. Наблюдаваме една главозамайваща финансова и управленческа незрялост - щом тези електробуси са от една страна електро, от друга страна ни идват с „подарени“ пари, значи нищо друго няма значение, трябва да имаме такива, каквото и да се случва и този начин на разсъждение от една страна погребва огромен текущ финансов ресурс, но ще доведе до повторното му погребване след години. Един от най-съществените фактори, които водят до ограничената дълголетност на конвенционалните автобуси са вибрациите от ДВГ, но при Ютонг-ите този проблем не съществува, така че след 10-12 години каросерията им трябва да е още годна, но тогава батериите ще изгубят ресурса си и ще трябва да даваме десетки и стотици хиляди за нови или да бракуваме годни автобуси, а пък зарядните станции за Хайгерите са безбожно скъпи, което в твърде голяма степен обезсмисля инвестирането в тях като цяло и т.н. Просто се замислете. На мен ми е много интересно защо фирмата, която искаше да тества Иризара в София преди година без половин месец, се отказа още преди да проведе каквито и да било тестове. Дали не е защото някой беше оценил София като неподходящ град за такава техника?
« Last Edit: 28.12.2021, 23:57:24 by AGENT 006 »

Sofiatransport транспортна база данни

- Галерия с над 70 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3518
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2045 on: 29.12.2021, 00:41:15 »
Харесвани или не бъдещето е на електричките в градкия транспорт и то не само у нас !

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12819
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2046 on: 29.12.2021, 00:46:16 »
Ако потенциалът им се използва правилно  и се екологизира производството на батерии съгласен съм.

Sofiatransport транспортна база данни

- Галерия с над 70 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2954
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2047 on: 29.12.2021, 02:23:38 »
Харесвани или не бъдещето е на електричките в градкия транспорт и то не само у нас !

Съвършено невярно, защото такова нещо би довело до наличие на градски транспорт само в градове като София, Бургас, Варна и още максимум 1-2 града спрямо всички останали у нас. Но и в тези градове всичко ще приключи в момента в който свършат европейските пари и/или гаранциите, защото такава система няма да може да се самоиздържа или ако може, то същата ще бъде социално непривлекателна. А от там вече, както казва и Агента, качеството на въздуха отива на кино. Изобщо, самата идея да смениш 50 стари дизела с 50 миксера и да си въобразяваш, че ще оправиш въздуха на София по този начин граничи с научна фантастика, но ах тези пари от €$  :devil:

Краят на миксерите, зелените глупости и екоталибаните ще дойде в даден момент, само трябва да се надяваме този момент да настъпи час по-скоро, понеже както всичко на земята, и техният край ще дойде. Остава ни само да се надяваме това да се случи по-скоро!

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3518
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2048 on: 29.12.2021, 05:38:23 »
Ако потенциалът им се използва правилно  и се екологизира производството на батерии съгласен съм.

Хайгерите се справят прилично и без наличието на батерии!


..., защото такова нещо би довело до наличие на градски транспорт само в градове като София, Бургас, Варна и още максимум 1-2 града спрямо всички останали у нас.

Туй пък как го реши?

Само да те открехна, че електрическият транспорт не се развива само заради екология и развитието му е започнало далеч преди раждането на ЕС.... спрямо тогавашните технологии!

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12819
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2049 on: 29.12.2021, 10:54:11 »
Този спор много прилича на темата за и против задължителната ваксинация срещу ковид. Електробусите са бъдещето, трябва да ги имаме. Много пъти ми се е щяло да съм се родил в друго време, когато и където тенденциите не са всичко ценно и свято и хората не се съдят едни други, когато някой от тях не следва стадото овце. Това ли е демократичното общество, в което искаме и смятаме, че живеем или е по-скоро нещо подобно на знаменитата книга 1984? Да, електрическата енергия е бъдещето, но електробусите, във вида, в който съществуват към момента са екологична бомба в пъти по-голяма от тази, която представляват двигателите с вътрешно горене и както описах в предното си мнение, не допринасят за съществена промяна по отношение на проблемите с мръсния въздух ако им се залага абсолютно, както се случва в София в момента и ако някой казва, че понеже всички вървят в една посока това е единствената възможна посока и за нас, то аз никога не бих приел такова мнение и никой не трябва да го приема във вземането на управленчески решения какъв подвижен състав да се закупува.

Sofiatransport транспортна база данни

- Галерия с над 70 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 483
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2050 on: 29.12.2021, 13:54:49 »


Съвършено невярно, защото такова нещо би довело до наличие на градски транспорт само в градове като София, Бургас, Варна и още максимум 1-2 града спрямо всички останали у нас. Но и в тези градове всичко ще приключи в момента в който свършат европейските пари и/или гаранциите, защото такава система няма да може да се самоиздържа или ако може, то същата ще бъде социално непривлекателна. А от там вече, както казва и Агента, качеството на въздуха отива на кино. Изобщо, самата идея да смениш 50 стари дизела с 50 миксера и да си въобразяваш, че ще оправиш въздуха на София по този начин граничи с научна фантастика, но ах тези пари от €$  :devil:


Все някога ГТ навсякъде ще бъде чисто електрически, може да е след 20, 30, 50, 100, 120 години, но в един момент целият транспорт ще е електрически, разбира се, че за България все още е твърде рано,разбира се, че трябва да се оптимизира тази технология, да се увеличи обхватът на батериите и т.н.,  но все някога и това ще стане.
« Last Edit: 29.12.2021, 13:56:48 by Chezare »

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2954
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2051 on: 29.12.2021, 16:40:27 »
Просто коментирах, че не е задължително всички да мислим като стадо овце и да се бутаме в коловоз, който за нашите стандарти е доста непригоден и от който после трудно ще излезем. И аз харесвам новите технологии, но ако ще трябва да вървим назад, по-добре да не тръгваме за никъде. Прост пример - дизелово или метаново Ситаро евро 5 - отиваш, зареждаш и караш едни километри без проблем; един миксер трябва да се зарежда или на всеки курс, или вечер в гаража - изисква се персонал, зарядна станция и т.н., а ако се зарежда по време на работа - не може да избива закъснения и да работи оптимално. Лоши пътни и атмосферни условия (задръствания, виелици и наводнения) пък изобщо не ги отчитам като фактор, който значително ще намали ресурса и пробега на миксерите.

..., защото такова нещо би довело до наличие на градски транспорт само в градове като София, Бургас, Варна и още максимум 1-2 града спрямо всички останали у нас.
Туй пък как го реши?

Само да те открехна, че електрическият транспорт не се развива само заради екология и развитието му е започнало далеч преди раждането на ЕС.... спрямо тогавашните технологии!

Реших го по много елементарен начин - с четене на темите във форума и наблюдение върху реалната ситуация в страната, където масово се задъхват да си поддържат дори наличните стари автобуси, особено в момента с намалелия пътникопоток заради пандемията. Немалко фирми вече фалираха, а други са на ръба. Така че последното нещо, което им трябва точно в този момент е да се заробят с миксери. Преминаването към общински транспорт също не е панацея, а отлагане на проблема във времето, което само ще доведе до механично наливане на едни пари от общинския бюджет към общинската фирма за няколко години (и то ако общината има пари!). Другият вариант - скъп билет - ще отблъсне още повече пътници, а те ще се качат на лични автомобили - и след няколко години пак ще си чешем клавиатурите защо за пореден път бяха изразходвани много пари за нищо...

ПП - така и никой не каза как 50 миксера ще оправят въздуха на София?

Offline Pesho1991

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 831
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2052 on: 29.12.2021, 16:48:58 »
Аз така и не разбрах какво стана с процедурата за 30 бр. 6-7м Ел бусове и 7-10м пак Ел автобуси? Иначе как ще подобрят конкретно в София- забраняваш на коли произведени преди 2015 да влизат в центъра и пускаш малките автобуси за довеждащи до метрото и така 70% от населеното на града минава на градски транспорт, защото на повечето колите са по-стари от 2015г.

Offline mgt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 538
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2053 on: 29.12.2021, 18:23:42 »
Аз така и не разбрах какво стана с процедурата за 30 бр. 6-7м Ел бусове и 7-10м пак Ел автобуси?
С две думи:Имало е постъпила жалба, по която КЗК се произнася и производството е приключило на 2.12. След изтичане на 14 дневния срок жалби във ВАС до колкото знам не са постъпвали.
Тук е поръчката:
https://app.eop.bg/today/146632
А тук КЗК:
http://reg.cpc.bg/Dossier.aspx?DossID=300057277

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3596
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2054 on: 30.12.2021, 14:31:19 »
Този спор много прилича на темата за и против задължителната ваксинация срещу ковид. Електробусите са бъдещето, трябва да ги имаме. Много пъти ми се е щяло да съм се родил в друго време, когато и където тенденциите не са всичко ценно и свято и хората не се съдят едни други, когато някой от тях не следва стадото овце.

И като всяко бъдеще струва пари. Много пари. Цените на лития растат главоломно и са стигнали рекордни нива заради търсенето от автомобилната индустрия.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2055 on: 30.12.2021, 16:03:20 »
Четохте ли тия дни по
газетите как един финландец си е взривил с 30 кила динамит теслата за 80 хиляди долара, барабар с чучело на Мъск вътре, понеже батериите нещо са дали фира и са му поискали 20 хиляди за смяна? Не се ли сещате, че след няколко години на обсъжданите електрички ще им заминат батериите по същия начин? И колко ще струва на данъкоплатците смяната?
« Last Edit: 30.12.2021, 16:08:50 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12819
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2056 on: 30.12.2021, 16:18:13 »
Баща ми ми казваше скоро, че е общувал с познат, който поназнайвал това онова за електрическите автомобили и Тесла и каза, че по негови думи дефектирането на батериите на Тесла и взривяването им не е чак такава рядкост. Междувременно тези дни гледах статия за проведен студов експеримент за запазване на заряда между Тесла и още няколко други марки, китайски, непознати на нашия пазар и интересното беше, че Тесла беше с едни от най-ниските показатели.

Sofiatransport транспортна база данни

- Галерия с над 70 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2057 on: 30.12.2021, 17:04:12 »
Возил съм се няколко пъти на Убер тесла - вътре не е нищо особено, арматурното и табло е един най-обикновен таблет. Не знам на какво отгоре се смята за висок клас кола, престиж, гъзария и т.н. Въобще тези електрички и електроавтобуси са пълна порнография.
« Last Edit: 30.12.2021, 17:58:57 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 483
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2058 on: 30.12.2021, 23:34:14 »
Возил съм се няколко пъти на Убер тесла - вътре не е нищо особено, арматурното и табло е един най-обикновен таблет. Не знам на какво отгоре се смята за висок клас кола, престиж, гъзария и т.н. Въобще тези електрички и електроавтобуси са пълна порнография.
В сегашния си вид- абсолютно съм съгласен, но това е бъдещето.

Offline Dimitar155

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 515
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2059 on: 30.12.2021, 23:41:50 »
Технически има ли възможност, след като се скапят батериите, да се монтира необходимото оборудване и тези електробуси да станат пълноценни тролейбуси?