14
« on: 13.07.2023, 13:05:09 »
Не мога да разбера как голяма част от вас смятат, че рецептата за добро качество на услуга е прилагането на принципа "болен - здрав носи". Пътническите превози са обществена услуга, докато товарните - те са пазарна такава. По-правилният подход в този случай е тотално разделяне на двете услуги, тъй като те са фундаментално различни по отношение на ценообразуването. Ползването на печалба от един конкурентен бизнес за издържане на неконкурентен такъв е базов пример как бързо да съсипем конкурентния, просто защото неговите конкуренти ще се справят по-добре. Печалбата от товарните превози трябва да се използва за покупка и ремонт на локомотивите и товарните вагони, инвестиране в ERP и CRM системи, модернизация на поддръжката и т.н. Товарни превози продължават да губят клиенти поради една основна причина. Въпреки ниската си цена, те не успяват да спазят договорения график с клиентите, при това - не с часове, а с цели дни, което влияе значително върху производствения процес на тези клиенти. Често се случва дори товарни превози да се появят вместо в работен ден - в почивен ден. Това е една от основните причини, поради която Ковачки си направи превозвач - защото въглищата му трябват в точно определен момент от денонощието, за да може да произвежда ток в пиковите часове, когато той е скъп, и само в определени дни.
По отношение на пътническите превози - те са обществена услуга и проблемът пред тях е в това, че държавата не се е ангажирала достатъчно за тях. Това поетапно ще се промени, особено с идването на влаковете по ПВУ и с изпълнението на реформите по ПВУ, където жп транспортът ще стане гръбнак на обществения транспорт в страната. След 10-15 години, когато най-сетне в голяма част жп инфраструктурата на страната се модернизира със сигурност ще се появи конкуренция по част от направленията, но до тогава, трябват смели и бързи действия на държавата, за да се предостави много добра пътническа жп услуга.
Идеите да слеем обратно инфраструктурата с един определен превозвач е пълен абсурд от правна и пазарна гледна точка, тъй като превозвачите са много, а двете дейности са тотално различни. Това е все едно АПИ да слеем с Юнион Ивкони или с Дискордия.