За повечето колата не е истинска необходимост, особено ако има алтернативи, които са достатъчно бързи. Имам книжка и използвам кола, но рядко в града, защото градският транспорт ми върши добра работа и не съм разглезен мързел.
А сега излез от чисто егоистичната си представа за живота и си представи, че вече имаш семейство (жена и деца) и се налага да ходите насам-натам (болници, прегледи, разходки) и пак помисли дали няма да използваш кола за целта. Втора ситуация - живееш в някой краен или среден квартал, а се налага да ходиш на работа в някоя от многобройните работни зони в периферията на София, до които нямаш градски транспорт, нямаш редовен такъв или пътуването би ти отнело прекалено много време с много прекачвания и чакания. Мога да продължа до безкрай с подобни примери в които колата в града наистина е необходимост и не става въпрос за мързел.
Дори чисто хипотетично да си представим, че хората бъдат свалени от колите - как ще бъдат превозвани? С какво? Даваш ли си сметка колко още превозни средства трябва да се закупят и колко драстично трябва да се съкратят интервалите? Колко нови шофьори и ватмани трябва да се появят от някъде. Трябва да се строи и нова инфраструктура (нови депа и гаражи). До началото на 90-те личните коли бяха изключение и хората масово разчитаха на градски транспорт. Направи сметка колко са били превозните средства тогава и колко трябва да станат сега, за да се удовлетвори тази нужда. Сега имаш метро, но сметките пак не излизат с много. Влаковете са къси и няма възможност да се закачват нови вагони (а и такива няма откъде да се вземат).
И как по-точно предлагаш да стане по-бърз градският транспорт без да се разваля рахатът на колите? Уличното пространство е ограничено и за да се извади градският транспорт от задръстванията трябва да се вземе от пространството за автомобилите, които и без това заемат непропорционално много място по улиците.
На първо време да се преосмисли глупавата политика със светофарите в този им вид. Не дават приоритет на градския транспорт, имат прекалено много цикли, времето за изчакване между всеки цикъл е прекалено голямо, светофарите са на прекалено често и няма никаква синхронизация между тях. Навсякъде където светофар се сменя с такъв от новия вид (т. нар. "умни") се получават задръствания и движението се усложнява. Само три примера ще дам -
1. По Ботев между Мария Луиза и Сливница има 4 светофара за 600 метра. Този на Ботев и Сливница държи над минута, на Ботев и Клокотница е най-добре, само около 25 секунди, но следващия на Ботев и Струга е по-зле и от този на Сливница, на Гарата също държи прилично. Няма никаква синхронизация между светофарите и когато единият светне зелено, другият светва червено. На съседната Опълченска е същата работа.
2. На Мария Луиза и Козлодуй има 4 цикъла за всяко направление и се чака по минута и половина, а доста често не се минава на първия цикъл. Преди да сложат "умен" светофар там имаше само 2 направления и се чакаше не повече от 25 секунди.
3. На Г.М. Димитров и Климент Охридски/Драган Цанков сега се чака по няколко минути и се минава на втори и дори трети цикъл.
На всичките тези места минават по няколко линии на градския транспорт, които чакат чинно в задръстванията. Тук не е нужно нищо да се пипа допълнително или да се строи, само се оправят светофарите и където са ненужни се махат и движението ще се разтовари значително без да се налага да се противопоставят леки коли срещу градски транспорт.
Нека дискусията да се премести в подходяща тема.