Poll

За коя технология сте при електобусите

ЗА тази която се презареждат бързо на линия без спиране и прибиране в гаража
105 (83.3%)
ЗА тази при която за да се зареди трябва да спре и се прибере за няколко часа в гараж
21 (16.7%)

Total Members Voted: 126

Author Topic: Електроавтобуси  (Read 338162 times)

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 762
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2120 on: 15.06.2022, 16:29:54 »
Не е ли редно вече електробусите да си получат собствен раздел наравно с автобусите, трамваите и тролейбусите във форума. Събира се всичко в една тема и прелива. И всеки производител да си има собствена тема. В крайна сметка този вид превозно средство ще се налага с годините и рано или късно такова разширение ще е наложително.

Моля администраторите да обмислят.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3874
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2121 on: 15.06.2022, 16:56:26 »
Нема гасене, докато не изгори до края, Васко....Пък нека после казват, как бъдещето било в тези електрички - играчки.

ADAC казва, че вероятността от пожар в електрическо возило не е по-висока от при останалите. При гасенето обаче има специфики - ползват се много големи количества вода или специални покривала, а не пяна:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/info/e-auto-loeschen/

Разработват се и нови методи, които все още са експериментални и гасенето е доста бързо, не се чака да изгори до край:


Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3352
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2122 on: 15.06.2022, 17:20:54 »
Разработват се и нови методи, които все още са експериментални и гасенето е доста бързо, не се чака да изгори до край:
Техниката с чука е особено напредничава, дали има и подобна с кирки по капака и покрива?

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5702
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2123 on: 16.06.2022, 00:19:49 »
Днес имаше електробус на пробен пробег по маршрута на 73.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3050
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2124 on: 16.06.2022, 02:44:50 »
Разработват се и нови методи, които все още са експериментални и гасенето е доста бързо, не се чака да изгори до край

На клипа от предната страница миксера изгоря за по-малко от минута по подобие на фойерверк. Допускаш ли, че за толкова кратко време някой ще успее изобщо да дойде и да отцепи движението, още повече пък да се занимава да го гаси. Научна фантастика, дори за немските стандарти. По нашите си, български стадндарти, ще се надяваме просто да не дава Господ+ да се стигне до пожар, защото щетите около превозното средство ще бъдат значителни, а миксерът направо ще го отпишем от наряда завинаги  :crazy:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3874
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2125 on: 16.06.2022, 12:55:22 »
Така ти се струва, всъщност има бая материал да гори още. Стандартите в Германия са пожарната да е на място за не повече от 8 минути и това се спазва. Какви са българските реалности е вече друг въпрос.

Offline Kukicha

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 142
  • °3306°
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2126 on: 16.06.2022, 16:39:59 »
Малък ъпдейт за зарядните станции - на Овча Купел и двете зарядни са напълно готови, 60 вече зарежда и там (Прикачвам и една информативна снимка).
На Гоце Делчев положението си е абсолютен същото. Зарядните си стоят като паметници, без да е пипано нищо по тях, още откакто завършиха реконструкцията на булеварда, когато ги поставиха, тоест около половин година. Доколкото разбрах от по горни мнения, няма как да прокарат ток, защото зарядните са далеч от най-близкият ТИС, интересно тогава как ще намерят начин да ги захранят?
Без да е готова зарядната в Гоце Делчев няма как Е73 да тръгне.

Offline Neronov

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2987
  • R.I.P 1210
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2127 on: 16.06.2022, 19:19:13 »
Без да е готова зарядната в Гоце Делчев няма как Е73 да тръгне.

Всъщност има как - като зареждат само на Овча Купел. Курсът на 60 е по-дълъг от този на 73, а там зареждаха само на гарата, така че на теория не би трябвало да е проблем 73 да зарежда само на Овча Купел. Отделен въпрос е, че 73 има повече задръствания от 60 и риск да не могат да стигнат до зарядно, но щом този риск не им попречи да вземат 60, се съмнявам и да не вземат 73 при първа възможност.

Offline Kukicha

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 142
  • °3306°
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2128 on: 17.06.2022, 13:26:24 »
Без да е готова зарядната в Гоце Делчев няма как Е73 да тръгне.

Всъщност има как - като зареждат само на Овча Купел. Курсът на 60 е по-дълъг от този на 73, а там зареждаха само на гарата, така че на теория не би трябвало да е проблем 73 да зарежда само на Овча Купел. Отделен въпрос е, че 73 има повече задръствания от 60 и риск да не могат да стигнат до зарядно, но щом този риск не им попречи да вземат 60, се съмнявам и да не вземат 73 при първа възможност.
Проблемът е точно, че 73 всекидневно виси в задръствания, откакто го пуснаха по новият маршрут. В час пик често идват по 2-3 в комплект на крайните спирки и после ги пренасочват, защото правят големи закъснения.
Затова по добре и двете зарядни да са готови и да зареждат и на двете крайни спирки. 60 трябва да зарежда на Овча Купел, защото не стига батерията и карат без парно/климатик.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14412
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2129 on: 21.06.2022, 12:15:32 »
Нема гасене, докато не изгори до края, Васко....Пък нека после казват, как бъдещето било в тези електрички - играчки.

Всъщност, ако искаме да го играем независими купуването на електрически автобуси и като цяло развиването на електрическия транспорт въобще не е лишено от смисъл. Можем да си правим ток от вятър, въглища, ВЕЦ, пък тогава ако ще и 10 лева да искат за литър гориво, нали ще си имаме независим транспорт. Но трябва добра организация, мисъл. Имаме за основа гръбнак на независим електрически транспорт, метро и почти цялата национална ж.п. мрежа. Оттам вече трябва да се мисли довозването до този гръбнак на транспорта как може да се организира, доколкото е възможно да е с електрически автобуси.

На теория електрическия ПС дори може да съхранява и произвежда енергия.

Би било супер, тръгващ от вас, довозваш се до метрото с електрически автобус, оттам метро+ електрически влак например до Варна, където на гарата се зарежда електрически автобус и отиваш до Златни Пясъци с него. Напълно независим от цените на горивата.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Pesho1991

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 850
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2130 on: 21.06.2022, 12:33:33 »
Аз пак да върна темата на хигера. Какво стана с него? Тестваха ли го, толкова ли е скапан та не го пускат? Или нещо друго си мислят и чакат удобен ПР момент? А също така производството на ел. Маршрутките как върви, Карсан очаква ли се да се появят скоро?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4232
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2131 on: 28.06.2022, 20:12:38 »
Дадоха ми да уча един учебник от 1986та, във връзка с работата. И в него точно както сега, след 36 години са описани недостатъците на електробусите. На първо място са много тежки (заради батериите и другото спомагателно оборудване), което рязко снижава общия коефициент на полезно действие на електродвигателя и на самия автобус. С други думи ако двигателят има достатъчно мощност за тролей, то същата мощност при равни други условия за електробус е малка. Отделно експлоатационните и амортизационните разходи при електроавтобус са много по-високи, отколкото при тролей. Да не говорим, че цената на батерията, чийто капацитет е незадоволителен, стига до 30% от общата стойност независимо, че след толкова години нямаме никакъв пробив в електрохимията. Пише, че и в бъдеще електробусите ще имат не основна, а второстепенно -спомагателна роля в МГТ. Засега най-доброто решение са тролеи с възможност за автономен ход не само за аварийни ситуации.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16506
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2132 on: 28.06.2022, 20:15:18 »
В учебниците по маркетинг пише други неща....  :D Тези по политически науки не съм ги чел...

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4232
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2133 on: 28.06.2022, 20:19:11 »
Този е технически, от немски автори...
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 10049
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2134 on: 28.06.2022, 21:10:35 »
Разликата между '86та и 2022 е няколко поколения хора и технологии.

Offline The Freshmaker

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3679
  • TM 303
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2135 on: 29.06.2022, 12:11:17 »
Разликата между '86та и 2022 е няколко поколения хора и технологии.

В конкретния случай съществената разлика е именно в учебниците по маркетинг и политически науки - и в на Грета Тунберг и нейните сподвижници въжделенията... Лично мнение, основано на доста сериозо количество факти :) Това със светлото "зелено бъдеще" със захранвани от батерия електрически превозни средства е пълна утопия към момента, а ефектът е точно обратното на зелен. Нито има как и къде да се произведе толкова електроенергия, нито батериите се правят от материали, добивани от неизчерпваеми източници. Суперконданзаторите за момента са доста половинчато решение също. Общо взето намаляваме локалните емисии от едно място (намалявайки вредните газове, отделяни от превозните средства) и увеличаваме замърсяването в куп други райони покрай производство на енергия, батерии, добив на суровини за батерии и т.н. И всичко това на двойна и тройна цена. Като социализма - чудна идея, само ако не се налага ние да си я плащаме...
« Last Edit: 29.06.2022, 12:31:06 by The Freshmaker »
С такива фенове на софийския градски транспорт нито врагове, нито ЦГМ, нито Фандъкова му трябват...

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2136 on: 29.06.2022, 12:28:45 »
Все пак вече има супрекондензатори като алтернатива на батериите, макар и да не са много по-читави като цяло. За градовете с развита тролейбусна мрежа тролейбуси с възможност за по-дълъг автономен ход са по-добро решение освен за сериозно отдалечените от контактна мрежа крайградски линии и такива, по чиито маршрут няма или почти няма такава. Примерно в София 111 почти не минава под контактна мрежа както и много крайградски линии. :rolleyes:

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14412
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2137 on: 29.06.2022, 14:32:46 »
Разликата между '86та и 2022 е няколко поколения хора и технологии.

В конкретния случай съществената разлика е именно в учебниците по маркетинг и политически науки - и в на Грета Тунберг и нейните сподвижници въжделенията... Лично мнение, основано на доста сериозо количество факти :) Това със светлото "зелено бъдеще" със захранвани от батерия електрически превозни средства е пълна утопия към момента, а ефектът е точно обратното на зелен. Нито има как и къде да се произведе толкова електроенергия, нито батериите се правят от материали, добивани от неизчерпваеми източници. Суперконданзаторите за момента са доста половинчато решение също. Общо взето намаляваме локалните емисии от едно място (намалявайки вредните газове, отделяни от превозните средства) и увеличаваме замърсяването в куп други райони покрай производство на енергия, батерии, добив на суровини за батерии и т.н. И всичко това на двойна и тройна цена. Като социализма - чудна идея, само ако не се налага ние да си я плащаме...

Все пак трябва да се има впредвид, че електрическо ПС може освен да консумира и да произвежда енергия при спускане. Примерно като обслужваш 314 с електрически автобус, 30-40% от маршрута няма да консумира а ще произвежда енергия, която може да използва.

По другия въпрос, никакъв проблем няма да се произвежда толкова електроенергия, ние имаме постоянно излишък и изнасяме огромни количества, дори и само с 1-2 работещи блока на АЕЦ. Съвременното произвоство, съвременните превозни средства, отопление, осветление са в пъти по-малко енергоемки от едновремешните.  Важното е дасе заводоли предимно обществения транспорт, а не всеки да си яхне колата. Който иска електроавтомобил да се оправя откъде да взима мощности, важното е да е осигурено предвижване.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2138 on: 29.06.2022, 14:43:43 »
Електробус по 314 няма да консумира в едната посока на спускане от Бистрица към БПС, на изкачване в обратна посока неизбежно ще консумира сериозно.  :rolleyes:

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15384
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2139 on: 29.06.2022, 16:29:48 »
То, ако на слизане произведе повече енергия от изразходената на качване, значи е перпетум мобиле :)