Подвижен състав > Тролейбуси

Старите тролеи

(1/43) > >>

maniak:
Интересувам се от возилата, които са обслужвали линиите в София преди Икарусите. Спомням си, че преди около десетина години по двойката се движеха ЗИУ-та, но освен тях, с какви машини е разполагал паркът на СКГТ?

blagun:
В края на 70-те почти 100% от тролейбусния парк беше на Шкоди (номерата на моделите не помня, исгурно някой друг от участниците ще допълни) - тогава без електронно управление. Имаше няколко тролеи, получени от вехти автобуси Икарус, а също така скачени по две Шкоди - по ТБ3. През 1981 започна внос на нови Шкоди - със същите каросерии, но с електронно управление - те тръгваха меко, без щракане на релета и контактори и издаваха специфичен бръмчащ звук. Най-напред вървяха по ТБ1, после като се размножиха, тръгнаха и по други линии.
През 1984 пуснаха ТБ7 - Одеон-Люлин, който беше оборудван с вехти швейцарски тролеи. Те не надживяха една петилетка.
Към 1985 вкараха Шкоди с ново купе - с големи прозорци, също с електронно управление - те бяха по ТБ9, след което на бурни талази заприиждаха Икарусите. Новите шкодички по деветката заминаха в провинцията, а старите - към Стомана-Перник (за претопяване).
Тези талази бяха разнообразени с руските бракми ЗиУ, както и с българорумънските ДАФ - най-голямото тролейно недоносче.
За експерименталните - не си струва да търкаме клавиатурите...

Ivo:
Първите тролейбуси в София са били МАН 2 броя от 1940 год.с 2 врати,и 5 прозореца помежду им.Пуснали са ги на линия на 14-ти февруари 1941 год.по първата в България тролейбусна линия от Горнобански път до Горна Баня (тогава село).Не е имало тролейбусно депо все още и са нощували на крайните спирки.След това са внасяни руски МТБ-82.През 1957 год.броят на колите вече е 65-един значителен парк,за онова време.Имало е и български тролейбуси,построени на базата на МТБ-82,които са били модел ТБ-82.По късно са внасяни Шкода 9ТР(в момента такива Шкоди има в Пловдив и Пазарджик).Имало и съчленени МАН-нове,и "Гриф и Щифт".По-късно са внасяни и Шкода 14 ТР.Също така в София,предимно по ТБ линии 1 и 5 са се движели и ДАК-Чавдар-съвместно Българо-Румънско производство.На ДАК-Чавдар,най-близо до нас(ако сте от София) може да се повозите в Перник,а също така и в Пловдив.Имало е един брой оригинален румънски ДАК.Икарус 280 Т са внасяни от 1985 до 1989 год.Внасяни са и ЗиУ-9.(В Русе има и съчленени ЗиУ-10)Преди това също е имало съчленени тролейбуси Икарус,но преустроени от автобуси.Това се сещам за сега.

CKD:
Българския вариант на МТБ-82 е ТБ-51.
Първото депо е било Сточна гара. 1962 г. е построено депо Надежда. От 1964 г. единствените тролейбуси, които се закупуват са Шкода 9Тр. През въпросната година са доставени 10 бр. тролейбуси, през 1965 - 35, 1966 - 20, 1967 - 30, 1968 - 17, 1969 - 18, 1970 - 10, 1971 - 10, 1973 - 18, 1974 - 5 (само с 2 врати), 1978 - 30, 1979 - 5, 1980 - 30, 1981 - 50. Партидите от 1979 до 1981 са били с тиристорен регулатор на напрежението подавано на тяговия двигател и с хидравлична система. Така общо са били закупени 288 тролейбуса от този тип, което след автобусите Икарус 280 е може би най-многобройната серия еднотипни возила работили някога в столичния градски транспорт. И най-трагичното е, че от тях до не е запазен нито един екземпляр.

DarGo:
Не съм много сигурен но мисля че има 2 ЗиУ-та, и двата учебни, в гараж "Хадежда". това са 12 и 2073.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version