Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 333035 times)

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10049
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Значи трепате мухата с танк. Щото имало съмнения за "заобикаляне" на редовността от определени пътници/групи, всички да го ...
Контролирането на редовността е проблем и отговорност на ЦГМ. Не бива, а и не трябва, заради несправяне с него да се промъкват такива промени в ущърб на плащащите редовно.

Offline 04Boris22

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 610
  • 2165
    • View Profile
    • Email
Конкретно в твоя случай, съпругата ще трябва да пътува с билети от 30+ минути, но с тях ще може да се довозва до метрото, за да пътува до Бизнес парка. Сега не е можела и вероятно е ходила пеша до метрото. Нейното все пак е повече случайно пътуване. И пак, дори и срещу 3,20 лева за отиване и връщане, вместо 2,40 (80 стотинки поскъпване), ще й е около 2 пъти по-евтино за довозване + метро до Бизнес парка, отколкото с кола, ако ще да е най-икономичната. Вероятно може да предпочете градски транспорт дори при лошо време, защото вече ще може да се довози/отвози от метрото с друг наземен градски транспорт от/до вкъщи. Възможно е в лошо време до момента да е ползвала колата, защото е трябвало да ходи много време пеша до метрото.
Относно синът ти: Ученическата карта за една линия наземен транспорт е на цена от 9 лева, а не 7. За 2021 г. има издадени 20089 такива карти или по 1674 такива карти месечно. Учениците в София (1-12 клас) са около 135 000 души. Тоест - 1,25 % от учениците ползват такава карта. Сега тези 1,25 % от учениците ще трябва вместо 9 лева да платят 20 лева (по новата тарифа). Но ще имат възможност да пътуват из целия град, неограничено, във всеки регулярен и случаен случай. А ако се вземе годишна карта от 200 лева, месечния разход спада до 16,67 лева.
A новата тарифа от кога се очаква да влезе в сила?
Само да уточня, че за нас (учениците) годишната карта е 240 лв (демек без намаление за 12 месеца), но може да си заредиш картата за 2, 3 и 6 месеца (за всички линии) съответно за 40, 60 и 120 лв.
Съответно за нас, няма намаления при цените на картите :rolleyes:

По новата тарифа ще имате годишна карта за 200 лева.

Хмм, съобщението не е излязло. Добре, ще го напиша пак.

Откога се очаква да влезе в сила новата тарифа?
« Last Edit: 28.06.2022, 12:17:17 by 04Boris22 »
Мои снимки във Flickr:
https://www.flickr.com/photos/193199603@N04/

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3874
    • View Profile
    • Email

Относно синът ти: Ученическата карта за една линия наземен транспорт е на цена от 9 лева, а не 7. За 2021 г. има издадени 20089 такива карти или по 1674 такива карти месечно. Учениците в София (1-12 клас) са около 135 000 души. Тоест - 1,25 % от учениците ползват такава карта. Сега тези 1,25 % от учениците ще трябва вместо 9 лева да платят 20 лева (по новата тарифа). Но ще имат възможност да пътуват из целия град, неограничено, във всеки регулярен и случаен случай. А ако се вземе годишна карта от 200 лева, месечния разход спада до 16,67 лева.

20 лева е твърде висока цена за ученическа карта, а приравняването на ученици и студенти в една графа е безумно. Студентите са все пак група, която разполага с някакви собствени доходи, ученици под 18 години имат ако изобщо някакви самостоятелни доходи, то те са минимални.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3874
    • View Profile
    • Email

Quote
Нови билети в градския транспорт: Ще излиза ли по-евтино на софиянци?

Промени в билетите и продажбата им в София предвижда и въвеждането на времеви билет в градския транспорт. Ще пътуват ли по-евтино софиянци и гостите на столицата, или напротив?

"Войната засили нагоре цените на енергийните ресурси. Чувам, че в парламента има предложение за половината компенсация, необходима на общината. В тези години на пандемия си написахме домашното, изгради се тази система за билетите. Направени са над 100 оптимизации на транспорта, така че той да бъде по-ефективен", каза в "България сутрин" Прошко Прошков, член на комисията по транспорт в СОС и заместник-председател на СОС.

Той уточни, че скок в цената на билетчето ще има единствено, когато то се закупи от водача, хартиен е и важи само за превозното средство.
Още по темата
От 2023 г. нова тарифна политика за пътуване в София
Билетчето за градския в София остава 1,60 лв.
"На водача работата му не е да продава билети. В интернет вече всеки може да си закупи билет или електронна карта. Билетът си остава 1,60 лв. и мога да се возя колкото пъти искам в рамките на 30 минути. В последното превозно средство, ако се кача до 29-ата минута, също ми важи билетът. Системата отчита времето, в което влизаме. При абонаментната карта валидираме. 95% от пътуванията в София с едно-две прекачвания ще се покриват от билета от 1,60 лв.", обясни Прошков.

Пред Bulgaria ON AIR той посочи, че ще се въведе и билет за 2,20 лв., но той ще е за прикачване до един час. За особено дълги пътувания, които са свързани със селата в системата на Столичната община или пък да направите пауза, в която да си свършите някаква работа.

"Няма промяна в цените на абонаментните карти. Годишната карта е безалтернативно по-евтина. Въведохме и 24-часова карта в новата тарифна политика, която ще се приеме след 20 юли. Градският транспорт е длъжник по отношение на скоростта си, но няма по-добра алтернатива от него", подчерта Прошков.

Той призна, че има предложение за по-висока цена на билета за метрото.

Гледайте целия разговор във видеото

https://www.dnes.bg/sofia/2022/06/28/novi-bileti-v-gradskiia-transport-shte-izliza-li-po-evtino-na-sofiianci.535046

Offline Dani_98

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 160
    • View Profile
Аз например за работа като много хора  ползвам само метрото и ми е по-изгодно да си зареждам месечна карта само за метро, защото с него мога да отивам навсякъде. Реално погледнато ако се подобри обслужването в метрото хората ще започнат да го предпочитат пред наземният транспорт, защото с него могат да избягват задръстванията. Така че месечната карта само за метро трябва задължително да остане.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
Метрото е транспорт за големи пътникопотоци и няма как да отива навсякъде - разходите за изграждане и експлоатация са оправдани само при поне 20 000 пътници в час в пик. Трите диаметъра в София покриват най-големите пътникопотоци и нямат реална възможност да поемат допълнителни пътници за сметка на наземния транспорт. Също реално пътниците, ползващи само метро без довозващ транспорт не са чак толкова много. Месечна карта само за метро има смисъл само ако е поне 20-25% по-евтина от тази за цялата мрежа. :rolleyes:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3874
    • View Profile
    • Email
А къде изчезнаха семейните пакети, нещо не ги виждам в доклада с предложенията за новата тарифа?

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6831
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Остават. Има технически пропуски в доклада на вносителите, които трябва да се отстранят. Липсва и т.нар. Приложение № 2, което по същество е тарифата в табличен вид.

Относно месечната карта само за метро - тя отпада, защото като калкулации излиза, че трябва да е приблизително на същата цена като месечната за всички линии, заради увеличението на покритието на метрото. Все пак, метрото покрива около половината от дестинациите в града.
« Last Edit: 28.06.2022, 12:47:12 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Dani_98

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 160
    • View Profile
С тези тарифи столична община приканва хората да ползват коли. Градският транспорт в София с ниско качество на обслужване. Разписанията особено в делнични дни са много неудобни. Не е нормално в делнични в час-пик да има 15-20 минутни интервали. Това което правят Фандъкова и компания се нарича наглост и кражба. При тези нови цени на билетите ще е добре на всички видове карти да им се намалят цените за да се стимулират хората да си купуват карти. Пак казвам пълна глупост е махането на картите за една линия и метро. Пример ако един ученик може се едно превозно средство може да стигне до училище защо родителите трябва да се набутват да му купуват карта за всички линии

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3874
    • View Profile
    • Email
С тези тарифи столична община приканва хората да ползват коли. Градският транспорт в София с ниско качество на обслужване. Разписанията особено в делнични дни са много неудобни. Не е нормално в делнични в час-пик да има 15-20 минутни интервали. Това което правят Фандъкова и компания се нарича наглост и кражба. При тези нови цени на билетите ще е добре на всички видове карти да им се намалят цените за да се стимулират хората да си купуват карти. Пак казвам пълна глупост е махането на картите за една линия и метро. Пример ако един ученик може се едно превозно средство може да стигне до училище защо родителите трябва да се набутват да му купуват карта за всички линии

Ако наистина семейните пакети остават тогава картата на ученик за всички линии е 10 лева или само 1 лев повече от тази за 1 линия. При това положение е ок да се премахне.

Но липсва семеен пакет от неперсонализирана карта и ученическа карта на сносна цена. Например една неперсонализирана карта плюс една ученическа за 65 лева и една неперсонализирана плюс две ученически за 75 лева за да може родителската карта да се разменя между двамата родители. Или да се въведе възможността за издаване на персонализирани карти за две лица като алтернатива.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
Цената на картата за една линия и метро без намаление е почти колкото на тази за цялата мрежа - разликата е само 7 лв месечно и няма особен смисъл от нея.  Не виждам да има такава за ученици. :rolleyes:
« Last Edit: 28.06.2022, 17:13:53 by V.Peichev »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6831
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Но липсва семеен пакет от неперсонализирана карта и ученическа карта на сносна цена. Например една неперсонализирана карта плюс една ученическа за 65 лева и една неперсонализирана плюс две ученически за 75 лева за да може родителската карта да се разменя между двамата родители. Или да се въведе възможността за издаване на персонализирани карти за две лица като алтернатива.

Казусът е, че неперсонализираната реално може да се ползва освен от двата родителя, от много други хора, защото е неперсонализирана, включително и от фирми. Затова няма опция за неперсонализирана в пакет.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3874
    • View Profile
    • Email
Но липсва семеен пакет от неперсонализирана карта и ученическа карта на сносна цена. Например една неперсонализирана карта плюс една ученическа за 65 лева и една неперсонализирана плюс две ученически за 75 лева за да може родителската карта да се разменя между двамата родители. Или да се въведе възможността за издаване на персонализирани карти за две лица като алтернатива.

Казусът е, че неперсонализираната реално може да се ползва освен от двата родителя, от много други хора, защото е неперсонализирана, включително и от фирми. Затова няма опция за неперсонализирана в пакет.

Да, този проблем съществува. Затова и предложението ми да е персонализирана за две лица - родители или настойници със снимка на двамата върху картата и двете имена върху картата, мястото върху носителя е достатъчно. Естествено ще важи само за превоз на един, не на двамата едновременно.
« Last Edit: 28.06.2022, 17:28:10 by fafan »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14412
    • View Profile
    • Email
Не знам, обаче за мен най-големите намаления трябва да са за семейства с деца, там трябва да има най-голяма гъвкавост и възможности. Едно е ерген или с приятелка, съвсем различно е семеен с деца като разходи. Особено сега, когато всичко поскъпва, колкото по-неизгодно става за семействата, толкова повече означава да лишиш детето от нещо, било то допълнителни курсове, кръжоци и др които формират подрастващите, това не трябва да се допуска. Нищо не пречи сегашните опции да останат, ако ще само за млади семейства, при все че са дадени сума милиони за система която може да ги поддържа. Има и други места, където семейните с деца имат повече отстъпки и привилегии и би трябвало те да са най-приоритетни наистина.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4232
    • View Profile
    • Email
Децата, учениците и дори студентите следва да пътуват безплатно, както беше до 2000та, но Мафиянски го отмени. Във Виена е така, а сигурно и в много други градове. В Торонто, както и в цялата система на GO Transit, която стига до над 200 километра радиус, чак до Ниагарския водопад, децата пътуват безплатно до 12 години включително. Пак питам, защо милиционерите и свързаните с тях структури, както и депутатите, трябва да пътуват безплатно? Не са им хич ниски заплатите, нито на едните, нито на другите. Същото се отнася и каките, които ви снимат и приемат заявленията за лична карта/паспорт. Отговор няма....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4606
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Доколкото чета и разбирам, от промените ще бъдат ощетени най-вече пътуващите 2-3 пъти седмично, както и тези, които използват само една линия. Без да съпоставям цената на пътуванията спрямо цените на горивата + разходите за амортизация на автомобил, ще споделя моите разсъждения по темата.

Не съм запознат със ситуацията в България при отпадане на мерките срещу ковид, но мога да предположа че все пак има фирми, които вече не изискват от своите работници да бъдат всеки ден на работно място, тоест са предложили някакъв хибриден вариант за работа от вкъщи + отделни присъствени дни в офиса. Тоест тази група хора ще пътува само 2 или 3 пъти седмично, потенциално, с градски транспорт, чиито нужди ще бъдат пренебрегнати. А силно се съмнявам да си закупят месечни карти, които няма да използват пълноценно, а ще се преориентират към автомобилите. Градският транспорт трябва да се състезава по атрактивност с другите начини на придвижване по гъвкавост на превозните документи, а точно тази гъвкавост сега се намалява. По абсолютно същия начин сега се отрязват и ползвателите само на една линия.

Времевият билет, по подобие системата в Бургас, работи единствено и само при прекачване между редовни линии или от нередовна към редовна линия. И в никакъв случай не работи при задръствания и закъсняващи линии, било то редовни. Помоему 30 минути е прекалено малко за прекачване, особено за размерите на града.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
30 минути е достатъчно за пътувания между близки  квартали и такъв билет е нужен на по-ниска цена от тези за 60 и 90 минути.  :rolleyes:
« Last Edit: 30.06.2022, 06:44:33 by V.Peichev »

Offline тролей №164 линия 2

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1975
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
30 минути е достатъчно за пътувания между близки  квартали и такъв билет е нужен на по-ниска цена от тези за 60 и 90 минути.  :rolleyes:
Подкрепям, защото има и друг момент - в рамките на 20-ина минути да се довозиш до някоя диаметрална линия, например ТМ11, ТМ12, ТМ22, ТБ7, А111, разбира се метрото. По този начин ще можеш с такъв билет да стигнеш почти от всяка до всяка точка в чертите на София. :) Разбира се, разчита се изцяло на заявката, която чух в едно интервю по БНТ, че билетът ще важи до края на пътуването, стига последното прекачване да се е случило преди изтичането на валидността му.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14412
    • View Profile
    • Email
Че то по-малко от 30 минути пътува коя да е линия от краен квартал до центъра. Сега гледам, даже повечето са по 18-19 минути. Вижте от произволна спирка в Младост, Дружба, Люлин, Надежда, Борово, Гоце Делчев в разписанията автобуси 76, 213, 204, 309, 310, 86, 280, 304 и др. Общо взето 20 минути са напълно достатъчни да стигнеш с тези автобуси от краен квартал до центъра, с изключение от най-крайните им спирки обръщалата от където са по 25-26 минути, което пак се вписва. С метрото да не говорим. В повечето случаи човек дори може да се прекачи с билет за 30 минути.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6831
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Мисля че отново не разбирате, че билетите не са за 30 минути и за 60 минути, а за 30 плюс минути и за 60 плюс минути, което означава, че в първия случай се прекачваш в рамките на 30 минути и после продължаваш да пътуваш, за да довършиш пътуването, а в другия случай - се прекачваш в рамките на 60 минути и после продължаваш да пътуваш, за да довършиш пътуването.
храна за мозък - http://www.banitza.net/