Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1215770 times)

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4520 on: 07.05.2023, 12:11:45 »
Стар "Чавдар" на площада в село Бъта, около 60-те години на миналият век.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4521 on: 08.05.2023, 20:43:20 »
I - Автогарата в Стражица, заснета през 1978г.
II - "Чавдар" М81 в Стражица, 1978г.
III - "Чавдар" 5С в с. Камен през 1984г.
IV - "Чавдар" 11M3  в с. Камен през 1984г.
V - "Чавдар" 11M3  в Стражица, 01.1987г.
VI - "Чавдар" LC-51  в Стражица, 01.1987г
VII - "Чавдар" 11M3  в Стражица, 01.1987г. На преден план се вижда Илчо Димитров, бивш ректор на СУ, по това време министър на образованието.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2175
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4522 on: 22.05.2023, 23:44:04 »
При 11М4 червеното е използвано по изключение, за ориентир пред КАТ-аджиите...
Връщам се на темата с предполагаемите ориентири за КАТ по каросериите на автобусите с друг елемент, който може да се забележи да присъства особено често под предното стъкло на автобусите на местните ДАП през 80-те и по инерция и през 90-те години. Става дума за малките жълти ромбчета.
До този момент такива виждам да е имало само върху автобуси (но далеч не всички) от системата на СО "Автотранспорт", тоест ДАП-овете. В десетилетията на 60-те, 70-те и 80-те години единствено София има организирана собствена стопанска структура към СГНС/СНС - СД "Градски транспорт", тоест на пряко административно и финансово подчинение на народния съвет (т. е. общината) и методически ръководено от експлоатационни нормативи (разходни норми, отчитане на амортизации и т. н.) на Министерството на транспорта, валидни за всякакви държавни, местни или кооперативни предприятия, учреждения, които поддържат някакъв свой автопарк. В останалите градове по отношение на обществения пътнически транспорт работи системата от Държавни автомобилни предприятия, после и "Автокомбинати" в стрктурата на Стопанско обединение "Автотранспорт" към Министерството на транспорта, които обслужват вътрешноградски линии в градовете, предполагам по транспортни схеми координирани с местните власти, така и регионални, свързващи административен център с близки селища, а по-късно и междуокръжни линии по разписания и маршрути обвързани и с другите видове транспорт - жп, воден, въздушен... Тези предприятия се отчитат пряко на ръководството на СО "Автотранспорт", а не на съответните съвети (общини).
В този смисъл възможно ли е тези жълти ромбчета да са индикатори именно за тези автобуси от системата на СО "Автотранспорт", отличаващи се, както от тези на софийския градски транспорт, така и от туристически автобуси на "Балкантурист" и други туристически предприятия, на различни ведомствени работнически автобуси или пък онези към МНО?
Подобно нещо откривам по стари снимки от Чехословакия и Полша. В Чехословакия на предниците на автобусите на ČSAD (което е аналогът на СО "Автотранспорт") по снимки до средата на 90-те могат да се видят също малки жълти кръгчета. В Полша пък автобусите в системата на PKS (отново аналог на СО "Автотранспорт") са с по две лога на предприятието (стилизиран волан с надпис "PKS" отгоре) симетрично спрямо центъра на предната маска (между другото по подобен начин са разположени и ромбчетата по варненските автобуси).
Дори и това да е правилна следа, стои въпросът защо не на всички автобуси от ДАП в един и същи град има такива ромбчета, както и защо има градове, в които на стари снимки не откривам нито един автобус с такива (например Пловдив). От трета страна - повечето снимки на автобуси с ромбчета са от 80-те години и първоначално подозирах, че в някакъв момент това е станало правило, но има и такива и от 60-те, което поставя въпрос пред това твърдение.
Като цяло идеята на поста ми е да предположа, че това не са "шофьорски декорации", а тези фигури са целенасочено поставени там.

P. S. Темата може би не е за тук, ако се налага, нека се премести...
« Last Edit: 23.05.2023, 10:14:12 by Balkanton »

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 440
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4523 on: 23.05.2023, 06:35:16 »
Със сигурност не са "шофьорски декорации". В Бургас се появяват по автобусите някъде около 1984 година. Zirka може да обясни повече за тях.
Ето една снимка от началото на 80-те, на която нито един автобус няма такъв ромб.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1852
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4524 on: 30.05.2023, 10:29:35 »
"Гласът на колелетата": Изложба показва епохата на автобусите "Чавдар"

https://bnr.bg/post/101830349/botevgrad

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4525 on: 07.06.2023, 14:46:37 »
"Стадо" Чавдари на водопой, но коя е тази автогара и къде е, не е написано. Източник:  https://www.delcampe.net/en_US/collectibles/photography/photographs/photographs-originals/places/bulgaria-picture-7cm-10-5cm-bus-station-1788493288.html

Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline mi4omi

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 70
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4526 on: 07.06.2023, 15:47:00 »
На покрива пише-Габрово.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4527 on: 13.06.2023, 20:47:48 »
I и II - Автобуси "Чавдар" 11М3 и LC-51, превозващи работниците в ТЕЦ Марица Изток 2.

III - "Чавдар" 11М3 в Балчик.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4528 on: 15.06.2023, 21:36:08 »
"Чавдар" 11Г5 заснет през 1982г.  и "Чавдар" LC-51 от 90-те години на миналият век. Автор и собственик на снимките: Гинчо Петров Гинчев.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4529 on: 30.06.2023, 09:50:59 »
I - стар модел "Чавдар", заснет в София през 1967г. Автор и собственик на снимката: Мария Маринова.

II -  "Чавдар" М81 заснет в Разград на 28.11.1972г. при откриване на учебната година на военния лагер за ученици. Автор и собственик на снимката: Димитър Каранедев.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline polaris

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4530 on: 07.07.2023, 14:03:19 »
При 11М4 червеното е използвано по изключение, за ориентир пред КАТ-аджиите...
Връщам се на темата с предполагаемите ориентири за КАТ по каросериите на автобусите с друг елемент, който може да се забележи да присъства особено често под предното стъкло на автобусите на местните ДАП през 80-те и по инерция и през 90-те години. Става дума за малките жълти ромбчета.
До този момент такива виждам да е имало само върху автобуси (но далеч не всички) от системата на СО "Автотранспорт", тоест ДАП-овете. В десетилетията на 60-те, 70-те и 80-те години единствено София има организирана собствена стопанска структура към СГНС/СНС - СД "Градски транспорт", тоест на пряко административно и финансово подчинение на народния съвет (т. е. общината) и методически ръководено от експлоатационни нормативи (разходни норми, отчитане на амортизации и т. н.) на Министерството на транспорта, валидни за всякакви държавни, местни или кооперативни предприятия, учреждения, които поддържат някакъв свой автопарк. В останалите градове по отношение на обществения пътнически транспорт работи системата от Държавни автомобилни предприятия, после и "Автокомбинати" в стрктурата на Стопанско обединение "Автотранспорт" към Министерството на транспорта, които обслужват вътрешноградски линии в градовете, предполагам по транспортни схеми координирани с местните власти, така и регионални, свързващи административен център с близки селища, а по-късно и междуокръжни линии по разписания и маршрути обвързани и с другите видове транспорт - жп, воден, въздушен... Тези предприятия се отчитат пряко на ръководството на СО "Автотранспорт", а не на съответните съвети (общини).
В този смисъл възможно ли е тези жълти ромбчета да са индикатори именно за тези автобуси от системата на СО "Автотранспорт", отличаващи се, както от тези на софийския градски транспорт, така и от туристически автобуси на "Балкантурист" и други туристически предприятия, на различни ведомствени работнически автобуси или пък онези към МНО?
Подобно нещо откривам по стари снимки от Чехословакия и Полша. В Чехословакия на предниците на автобусите на ČSAD (което е аналогът на СО "Автотранспорт") по снимки до средата на 90-те могат да се видят също малки жълти кръгчета. В Полша пък автобусите в системата на PKS (отново аналог на СО "Автотранспорт") са с по две лога на предприятието (стилизиран волан с надпис "PKS" отгоре) симетрично спрямо центъра на предната маска (между другото по подобен начин са разположени и ромбчетата по варненските автобуси).
Дори и това да е правилна следа, стои въпросът защо не на всички автобуси от ДАП в един и същи град има такива ромбчета, както и защо има градове, в които на стари снимки не откривам нито един автобус с такива (например Пловдив). От трета страна - повечето снимки на автобуси с ромбчета са от 80-те години и първоначално подозирах, че в някакъв момент това е станало правило, но има и такива и от 60-те, което поставя въпрос пред това твърдение.
Като цяло идеята на поста ми е да предположа, че това не са "шофьорски декорации", а тези фигури са целенасочено поставени там.

P. S. Темата може би не е за тук, ако се налага, нека се премести...

Да добавя че тези ромбчета се поставят отпред и отзад и на всички леки, лекотоварни и тежкотоварни автомобили от системата СО Автотранспорт.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4531 on: 28.07.2023, 20:25:35 »
I - "Чавдар" 11Г5  по линия №2 в Чепеларе в денят на откривате на градската линия. Снимката е публикувана в групата във ФБ "Стари снимки и документи от Чепеларе".

II - "Чавдар" 11М4 с рег. № См 98 20 в Чепеларе. Снимката е публикувана в групата във ФБ "Стари снимки и документи от Чепеларе" и е собственост на Петър Андонов Пейков.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4532 on: 09.08.2023, 21:10:08 »
I - "Чавдар" 11Г5 и неговият водач бай Сабри, 1980г. Автор и собственик на снимката: Огнян Кръстев.

II - "Чавдар" 11M4 на Балкантурист,  заснет през 04.1985г. по време на екскурзия в СССР. Автор и собственик на снимката: Дора Давидова.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4533 on: 18.08.2023, 13:41:51 »
"Чавдар" 11М3 в София, според описанието на авторът е заснет през 70-те години.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2175
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4534 on: 18.08.2023, 21:45:18 »
Възможно е да е Пловдив - на високата сграда вдясно стои надпис от обемни букви, който прилича на "ПЛОВДИВ". Номерът върху автобуса не се вижда ясно, но може би е серия "ПБ"

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17606
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4535 on: 19.08.2023, 15:01:15 »
Бариерите дето се виждат са подсказка, освен самите блокове… Но лично аз не мога да кажа, кой е градът и кое е мястото.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15230
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4536 on: 19.08.2023, 15:42:20 »
Високата сграда отзад не е ли хотел Санкт Петербург?
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2175
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4537 on: 19.08.2023, 22:40:18 »
Високата сграда отзад не е ли хотел Санкт Петербург?

Да, това е булевардът, който минава покрай хотела. Тогава снимката трябва да е от 80-те, мисля, че той е открит около 1984 г. На снимката от 2012 г. на блока отляво още стои рекламата на Електроимпекс.

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4132
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4538 on: 20.08.2023, 22:48:51 »
11Г5 РЗ 0136 ПБ на ДАП Кубрат.
(от офроуд форума)

Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3469
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4539 on: 25.08.2023, 21:47:00 »
Стар "Чавдар" пред Невски, пролетта на 1971г.
Направеното днес е недостатъчно за утре.