При 11М4 червеното е използвано по изключение, за ориентир пред КАТ-аджиите...
Връщам се на темата с предполагаемите ориентири за КАТ по каросериите на автобусите с друг елемент, който може да се забележи да присъства особено често под предното стъкло на автобусите на местните ДАП през 80-те и по инерция и през 90-те години. Става дума за малките жълти ромбчета.
До този момент такива виждам да е имало само върху автобуси (но далеч не всички) от системата на СО "Автотранспорт", тоест ДАП-овете. В десетилетията на 60-те, 70-те и 80-те години единствено София има организирана собствена стопанска структура към СГНС/СНС - СД "Градски транспорт", тоест на пряко административно и финансово подчинение на народния съвет (т. е. общината) и методически ръководено от експлоатационни нормативи (разходни норми, отчитане на амортизации и т. н.) на Министерството на транспорта, валидни за всякакви държавни, местни или кооперативни предприятия, учреждения, които поддържат някакъв свой автопарк. В останалите градове по отношение на обществения пътнически транспорт работи системата от Държавни автомобилни предприятия, после и "Автокомбинати" в стрктурата на Стопанско обединение "Автотранспорт" към Министерството на транспорта, които обслужват вътрешноградски линии в градовете, предполагам по транспортни схеми координирани с местните власти, така и регионални, свързващи административен център с близки селища, а по-късно и междуокръжни линии по разписания и маршрути обвързани и с другите видове транспорт - жп, воден, въздушен... Тези предприятия се отчитат пряко на ръководството на СО "Автотранспорт", а не на съответните съвети (общини).
В този смисъл възможно ли е тези жълти ромбчета да са индикатори именно за тези автобуси от системата на СО "Автотранспорт", отличаващи се, както от тези на софийския градски транспорт, така и от туристически автобуси на "Балкантурист" и други туристически предприятия, на различни ведомствени работнически автобуси или пък онези към МНО?
Подобно нещо откривам по стари снимки от Чехословакия и Полша. В Чехословакия на предниците на автобусите на ČSAD (което е аналогът на СО "Автотранспорт") по снимки до средата на 90-те могат да се видят също малки жълти кръгчета. В Полша пък автобусите в системата на PKS (отново аналог на СО "Автотранспорт") са с по две лога на предприятието (стилизиран волан с надпис "PKS" отгоре) симетрично спрямо центъра на предната маска (между другото по подобен начин са разположени и ромбчетата по варненските автобуси).
Дори и това да е правилна следа, стои въпросът защо не на всички автобуси от ДАП в един и същи град има такива ромбчета, както и защо има градове, в които на стари снимки не откривам нито един автобус с такива (например Пловдив). От трета страна - повечето снимки на автобуси с ромбчета са от 80-те години и първоначално подозирах, че в някакъв момент това е станало правило, но има и такива и от 60-те, което поставя въпрос пред това твърдение.
Като цяло идеята на поста ми е да предположа, че това не са "шофьорски декорации", а тези фигури са целенасочено поставени там.
P. S. Темата може би не е за тук, ако се налага, нека се премести...