Author Topic: История на депата и гаражите  (Read 17425 times)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на депата и гаражите
« Reply #60 on: 07.12.2020, 23:00:53 »
Явно няколко години преди откриването на гараж Земляне вече е имало сериозен недостиг на пространство за гариране на автобусите, защото от сателитната снимка от 1966 г. се вижда, че по цялата улица "Дамян Груев", съседните пресечки, около коловозите на гара "Сердика", включително и в и около някогашната авторемонтна база (на мястото на сегашния парк "Възраждане"), по площад "Възраждане" е осеяно с автобуси, някои от с ремаркета. Вярно, че при Министерството на земеделието така или иначе са тръгвали витошки линии и все пак улицата прилича на автогара още от "Скобелев". Също така на югозападния ъгъл на площад "Възраждане" е имало обръщателно колело за автобуси.

Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1728
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #61 on: 07.12.2020, 23:23:04 »
Сгрдата на Дамян Груев е била първият гараж и работилница на автото строена през 30-те. Тя е отесняла, на гара Сердика не е имало работилница.
The Grand Tour

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6581
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #62 on: 07.12.2020, 23:34:52 »
Това обяснява снимката, а и това, че днес пред нея има бензиностанция. Тази бензиностанция я е имало и тогава - вероятно ведомствена за зареждане на автобусите. Иначе сградата продължава да е на СО с отпаднала необходимост и наскоро отново мина доклад, с който преотдават с конкурси под наем обособените в нея помещения и гаражи.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3915
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #63 on: 08.12.2020, 01:11:22 »
Доколкото ми е известно, недостигът на място за пренощуване е бил хроничен проблем, при това, не само за автобусите.

Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1728
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #64 on: 08.12.2020, 09:05:58 »
Бензиностанцията е пусната през 90-те върху тоалетната. Ведомствената е била вътре в гаража.
The Grand Tour

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6581
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #65 on: 08.12.2020, 09:48:20 »
На сателитната снимка изглежда, че я има бензиностанцията.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3060
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #66 on: 08.12.2020, 11:49:30 »
Първият гараж и работилницата за автобуси на градския транспорт са били в настоящия Трамкар, тогава ДТО. Гараж България на ул. Дамян Груев 8в (тогава ул. Братя Бъкстон 8в) е построен някъде към 1949-1950 (трябва да проверя точната годината). На сателитната снимка от 1966 може да видите какво е положението и при другия автобусен гараж по това време - Сточна гара. И там автобусите са спрени навсякъде, включително и в самото кръстовище на пл. Сточна гара. На същата карта се вижда и строежа на гараж Земляне, административната сграда вече е готова в груб строеж. От края на 1966 поетапно започват да преместват автобуси от двата стари гаража към Земляне.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на депата и гаражите
« Reply #67 on: 22.12.2020, 21:41:36 »
Прегледах назад темите, но не намерих да сме коментирали миналото на депо "Клокотница". Оказва се, че по време на бомбардировките през 1943-4 г. депото пострадва. На сравнителни снимки, публикувани в "Стара София", се вижда, че дървената конструкция на основното хале всъщност е изгоряла и към 1944 г. тя липсва - останали са само стените. На документални кадри от пораженията след бомбардировките също е запечатано срутеното депо с трамваите. Това значи, че сегашната конструкция е най-рано от времето след бомбардировките, дори и да е възстановена по оригиналния проект. На аероснимката се вижда, че са пострадали и съседни сгради, единствено административната сграда (днешната сграда на ЦГМ) изглежда незасегната.
И нещо друго: може и да е споменавано, но ми се струва, че от североизток някога е имало коловозна връзка с жп мрежата и съществуващите сгради все още следват нейната траектория както извън, така и вътре в депото. А това би трябвало да е порталът, където е излизал този коловоз и е влизал отсреща в депото през задния му вход.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3060
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #68 on: 22.12.2020, 23:17:05 »
Тъкмо онзи ден гледах долната снимка и стигнах до същия извод за покрива на Клокотница. Снимката е публикувана в бр. 1-2 на сп. Сердика от 1945 г. Гледната точка трябва да е от задната страна на депото откъм ул. Будапеща.


Откъм Мария Луиза линията отляво на горната снимка може да е излизала тук.


Възможно е да е имало връзка с железопътната мрежа, наистина. Формата и чупката на сградите предполага такава. А от кой филм са всички без първата снимка от горното мнение?

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на депата и гаражите
« Reply #69 on: 22.12.2020, 23:27:00 »
А от кой филм са всички без първата снимка от горното мнение?
За съжаление не знам - направили са някаква компилация. В нея разпознавам кадри от един от документалните филми и кинопрегледите, които са качени в European Film Gateway, но останалите не знам. Много вероятно от кинопрегледи.
« Last Edit: 22.12.2020, 23:31:01 by Balkanton »

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1343
    • View Profile
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #70 on: 23.12.2020, 00:02:22 »
Ако е имало ЖП линия там, би трябвало да я има на някоя от старите карти, където всеки ЖП коловоз е отбелязан. Линиите на тогавашното Влагалище изглежда са свършвали точно пред задната порта на депото. Освен това трябва да има остатъци от ЖП линията в самото депо, не знам дали там изобщо някога са вадили релси от както го има депото.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14028
    • View Profile
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #71 on: 23.12.2020, 00:41:35 »
Разбира се че трябвада е имало връзка. Преди 120 години с какво да ти ги доставят тези трамваи освен с влак? Няма как освен да ги разтоварят до самото депо, няма начин да ги пренесат иначе, нито е имало такива автоплатформи или кранове. Би трябва да е имало и някаква рампа за разтоварване от вагоните направо на релси 1009 мм.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3060
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #72 on: 23.12.2020, 22:11:44 »
Ако е имало ЖП линия там, би трябвало да я има на някоя от старите карти, където всеки ЖП коловоз е отбелязан. Линиите на тогавашното Влагалище изглежда са свършвали точно пред задната порта на депото. Освен това трябва да има остатъци от ЖП линията в самото депо, не знам дали там изобщо някога са вадили релси от както го има депото.
Може да се види какво е било коловозното развитие (схематично) в тези три карти от 1917, 1920 и 1928.
Иначе трамвайния път за влизане в депо Клокотница откъм Будапеща се е появил някъде между 1918 (когато го няма) и 1935 (когато вече е изобразен). По-вероятно е годината да е близка до 1935 когато са удвоявали масово линиите.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1343
    • View Profile
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #73 on: 23.12.2020, 23:48:29 »
Като гледам пак картите, на тези от 1936, 1939 и 1941 г. са отбелязани и някои коловози, които изглежда не са по редовна линия, включително и задният вход на депото от към Будапеща. На тия карти има трамваен коловоз без редовна линия съвсем близо до ЖП линия до Бензиновите резервоари, където сега са надлезите Надежда или депото Банишора, и където евентуално може да са се докарвали трамваи с влак и поставяли на 1009 мм междурелсие.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3060
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #74 on: 24.12.2020, 09:41:34 »
Всички тези линии са построени някъде през 30-те години, първоначално не ги е имало.
Можеш да видиш каква е била ситуацията към 1905 и 1918

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1419
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #75 on: 24.12.2020, 11:15:36 »
Прегледах назад темите, но не намерих да сме коментирали миналото на депо "Клокотница". Оказва се, че по време на бомбардировките през 1943-4 г. депото пострадва.

В статия на д-р Асен Стоянов, по повод стогодишнината на софийския трамвай, се споменава, че депо "Мария Луиза" е засегнато от бомбардировките. Машините от намиращата се в депото трамвайна работилница са евакуирани в село Владая и в новото депо "Красно село". След войната там се обособява новата трамвайна работилница, където се ремонтират силно увредените трамвайни мотриси.
« Last Edit: 24.12.2020, 11:26:47 by UMSofia »

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на депата и гаражите
« Reply #76 on: 28.12.2020, 22:58:20 »
Това ми изглежда като общински гараж - гербът на София и отдолу явно знака на ДТО(?). Може и гербът да е добавян, а да е бил правителствен/царски (примерно) гараж преди това и да е имало корона на мястото на герба?

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 508
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #77 on: 17.03.2021, 18:34:27 »
От "Стара София" - мотриса 110 в депо "Красно село", 30-те години: https://www.facebook.com/photo?fbid=284000219956192&set=a.272249147797966

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6359
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на депата и гаражите
« Reply #78 on: 08.04.2021, 22:49:17 »
Това е моя снимка отпреди 15 години. Задния вход на Клокотница и бараката на охраната, която изглежда че е изградена от средната секция на София 70 (или част от задната на София 65).
Интересно дали тая барака все още е там и дали може да се проследи някакъв номер, колкото и жалко да изглежда :rolleyes:

Online tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1728
    • View Profile
Re: История на депата и гаражите
« Reply #79 on: 08.04.2021, 23:14:46 »
Още е там и е боядисана.
The Grand Tour