Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - fizik

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 36
41
Трамваи / Re: 4027...
« on: 11.01.2021, 10:22:11 »
Желаещите да го запазим не сме малко. Нека да измислим начин да го запазим докато още е в прилично състояние, доколко знам, (П.С. ако някой може да му направи актуални снимки отвън и отвътре...), да му се направи малък ремонт и да се прибере на закрито, за да не заприлича на трамваите в депо Клокотница.
...
Дайте идеи, ако ние не се задействаме Електротранспорт и общината нищо няма да направят!

Музей на транспорта с музеен ПС се прави с бизнес план. Живеем в пазарна икономика. Никой няма да тръгне да хвърля милиони за да спасява ръждиви дараци, ако няма някаква перспективна икономическа полза от това. Лобирането според мен не трябва да е "нека се спасяват трамваите", а "нека създадем привлекателна визия, част от която са и трамваите". Да, 100 ентусиасти от форума могат да се съберат, да се купи трамвай, да се възстанови и веднъж в годината да се таралянка трамвая на годишната среща. Това обаче ще бъде огромна финансова тежест, от която повечето след време ще се откажат. Трябва да се търси дълготрайно, икономически издържано решение за поддръжка и възстановяване на ПС. А привлекателността на това начинание се крие в разпознаваемостта на ПС от страна на гражданите. 

Този трамвай не е разпознаваем за обикновения пътник ...

 :eek: Ти въобще виждал ли си го ?

Въпреки, че го определяме тук като кошник това е най-модерното нещо произведено от ЗТС !

Не само съм го виждал, но съм се и возил. Не бих казал, че въпросния трамвай предлага или някога е предлагал по-високо или различно ниво на комфорт в сравнение с останалия трамваен парк. Да не говорим, че самия факт че това е единственият трамвай от цялата серия, прекарал в експлоатация част от живота си е достатъчно показателен за качеството на цялата серия. Да, това е най-модерния таралясник, произвеждан в ЗТС. Също както Лада 2105 е най-модерната бричка на базата на Fiat 124. Това не променя факта че трамвая е таралясник, а лада-та - бричка.

Призовавам те да минеш по центъра и да разпиташ случайни хора със снимка на трамвая дали са го виждали. Ще съм очуден много, ако повече от половината са го виждали и го помнят. Хващам се на бас, че и повечето, които са го виждали ще кажат нещо от сорта "а, да имаше май и такъв". Това ли е критеият за музеен трамвай?

Кой ще плати 10лв (да кажем) за билет да се вози на музеен трамвай с пластмасови огледала от съвременен камион/автобус, от който няма спомен? Трябва да има емоционална връзка между потребител и музеен ПС. Такава връзка има между форумците и 4027, но тя се съмнявам да съществува у обикновения софиянец.

4027 заслужава достойно погребение в някоя морга и дано тенекиите му в следващата си инкарнация се превърнат в нещо по-смислено.

42
Трамваи / Re: 4027...
« on: 08.01.2021, 16:51:17 »
Добре би било да бъде запазен за музеен все пак е единственият от вида си с по-дълга експлоатация с пътници. Реновиране е безмислено особено след доставката на голям брой T6A5. :rolleyes:

Спрете се малко бе хора. Тъй като всеки трамвай произвеждан от Трамкар е малко различен от събратята си, хайде всичките да бъдат музейни, щот са уникални.
За мен 4027 е интересен екземпляр, но не заслужава да бъде музеен. Този трамвай не е разпознаваем за обикновения пътник и затова ако не става за редовна експлоатация, да отива за скрап.
В този ред на мисли, не намирам за нужно да се запазват по един от всички версии на София 100, България 1300 и Т6/8М-700-800-900. От всички тези модели максимум 1 къс и 1 дълъг. Стига толкова. Иначе музейния парк ще стане колкото редовния.

43
Тук в сайта на БДЖ са качили снимки на новите вагони https://www.bdz.bg/bg/a/novite-lokomotivi-na-bdzh-veche-sa-v-dvizhenie

Тук намерих снимки на идентичните унгарски вагони, вероятно са тези. Почти 100% същите като нашите като интериор, техните са на Интерсити влаковете http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car/InterCity/Bp/pix.html  Вижда се на табелата маршрут Будапеща-Ниагати или нещо такова, не знам колко е като километри всравнение с нашите дестинации.

Quote
В Европа от години никой не взема локомотиви и вагони за пътнически превози, всичко е мотрисни влакове или неделими композиции....

Ами според мен не трябва да се копира дословно, щом там правят така и ние така. Не знам доколко е практично при нашите силно сезонни пътникопотоци до морето например съставите винаги да са еднакви и неделими композиции. От тая гледна точка с локомотив и вагони е много по-практично. Като няма пътници композираш само 2-3 вагона, като има много народ лятото, уиикенди, празници композираш 12-15 вагона. Можеш да добавиш ресторант, спални. Така че не съм убеден доколко другото е по-правилно решение. И не навсякъде в Европа правят така, има и двата варианта, дори на снимките в Унгария с идентичните на нашите вагони.

Тази работа със сезонните пътувания има 2 решения:
1. Решение тип авиация. Вместо да пускаш по-голям самолет по дадена дестинация (не можеш да закачиш на самолета вагон отзад), пускаш повече полети. Никой не е казал, че графика през лятото не може да бъде по-наситен, отколкото през пролетта или есента.
2. Решение тип Швейцарски железници. Когато съставите от двуетажни вагони (IC2000) не са достатъчни, отпред или отзад се добавят едноетажни вагони с кабина за управление накрая. http://www.railfaneurope.net/pix/ch/SBB_CFF_FFS/car/EW_IV/misc/ICBt_021201rp.jpg - пример.

И в двата случая обаче има едно нещо, което трябва да се вземе впредвид - трябва да има в наличност резервен ПС. Този резервен ПС трябва да отговаря на комфорта на нормалния ПС и в същото време да не седи през цялата година да чака 2 месеца печелившо търкаляне.

При всички случаи за мен единствения смислен ПС, който трябва да бъде закупуван в бъдеще от БДЖ са:
1, неделими композиции вагони + вагон с кабина за управление + локомотив, или мотриси, водещи до минимални маневри в крайни гари.
2, ПС, позволяващ управление от машинист, без помощник-машинист
3, ПС с кабина за началник влак/кондуктори с централизиран инфортеймънт и възможност за негова автоматизация и ръчно управление
4, ПС, позволяващ ползване на СМЕ както за управлението на композициите, така и за инфортеймънт системите
5, ПС с височина на вратите, отговаряща на новата инфраструктура в страната, за да не се налага пътниците да скачат от едно ниво на друго. (
)

44
Една интересно написана статия с доста точна оценка за състоянието на родния ни жп превозвач - иронията също си я бива  :P

https://politika.bg/bg/a/view/han-asparuh-zakysnjava-na-vtori-kolovoz-79698

Малко повърхностно написано.

За мен иронията в тази сделка се заключава в нещо друго. В Европа в момента е трудно да се издири пътнически превозвач, купуващ локомотиви и вагони. Сред малкото изключения са RailJet съставите, или пък Nurnberg-Munchen-Express, но и в двата случая там става въпрос за закупуване на цели, практически неделими композиции. Всички останали покупки на пътнически жп състав са от мотрисни влакове - както за регионални, така и за международни превози.
На този фон БДЖ купува локомотиви Смартрон. Интересни факти за тази покупка:
1, БДЖ е първият национален жп превозвач, закупил локомотиви Смартрон, оригинално предвидени като евтина опция за малки железопътни оператори.
2, БДЖ е първият превозвач, закупил локомотиви Смартрон за пътнически превози.
3, Закупените Смартрони нямат ETCS оборудване и фактически не могат да се използват с максимална скорост по българската жп мрежа.
Тези факти не говорят добре за управленските способности на хората от Иван Вазов 3. Да, така закупените локомотиви в последващ етап може да бъдат прехвърлени към ТП и да бъдат оборудвани с ETCS, но това ще стане само когато за ПП бъдат осигурени още локомотиви (?) или по-добре мотриси. Но аз се питам - защо новите не са закупени директно за ТП, а старите локомотиви от ТП не се прехвърлят в ПП до идването на нов ПС? Защо в конкурентната обстановка, където другите товарни жп оператори закупуват нови локомотиви и осъществяват възвращаемост на инвестициите си, БДЖ е неспособен и недалновиден да състави реална конкуренция?
Новите локомотиви не са първата комично-срамна история от последните десетилетия в БДЖ. А имената на локомотивите ги правят още по-абсурдни.

45
Тролейбуси / Re: Ikarus 280T
« on: 11.12.2020, 13:48:32 »
Не си прочел правилно. Снимките, които бяха споделени от чешката Фейсбук страница не бяха на готови за доставка тролейбуси, а доставени в Пилзен каросерии Соларис за оборудване. Има още много време. Що се отнася до въпроса дали ще има запазен по принцип такъв въпрос въобще не трябва да съществува. Икарусът е епоха от историята на тролейбусния транспорт в София.

Че е епоха - съгласен съм. По същият начин обаче и Шкодите ще са епоха, както и следващите тролеи след тях (дано има много още). Представям си след едно 200 години как в София по този маниер има повече музейни тролеи/автобуси/трамваи, отколкото на линия. Хубаво би било, естествено, старите Икаруси да отидат по другите градове и там да попълнят парковете. Пък още по-убаво - да не ги бракуват, а да пуснат нови тролейбусни линии.

46
Не е съвсем по темата, но има косвено отношение  към заглавието. Все по-често ставам свидетел на пътници, които заклещват стъпалата на краката си между влака и перона при качване или слизане. И днес едно момче на около 10-годишна възраст падна по очи във вагона, след като стъпалото му се заклещи при качване на МС Хан Кубрат. Други пъти пък жени си чупят токчетата и падат на пода, невинни малки дечица също. За секунди се създават опасни ситуации, които биха могли да завършат с фатална развръзка... Разбира се основен фактор за наличието на подобни събития играе концентрацията на пътниците, но се питам не е ли по-добре, ако разстоянието между перона и влака е по-малко. Съществува ли някакъв международен стандарт за отстоянието на перона от подвижния пътнически състав? Спомням си, че първоначално на МС Обеля например, отстоянието беше по-голямо и след години увеличиха перона с няколко см по-напред.

Работата е там, че за да намелеят тези случаи е нужна самокритика. И от страна на пътуващите за това дали да си гледат в телефоните докато се качват, и от страна на Метрополитен за отстоянията и разликата във височината между перон и влак. Самокритиката обаче е област, в която българите сме особено бездарни. Кучетата ще продължат да си лаят, метрото ще си върви и никой нищо няма да направи.

47
Говорейки си за тролеите в южните квартали, възможна ли е следната премаршрутизация:
ТБ 9 да се удължи до Бъкстон - мисля че това никой не го оспорва
ТБ 2 вариант 1 - Борово - МС бул. България - жк Иван Вазов - жк Гоце Делчев. Този маршрут може да се добавя само в часовете пик сутрин и вечер като допълнително обслужване за пътуващите с метрото. Необходимо е минимално добавяне на контактна мрежа.
ТБ 2 вариант 2 - Борово - МС бул. България - жк Иван Вазов - бул. Арсеналски - св. Наум  и оттам по някакъв начин до площад на Авиацията. Необходимо е изграждане на нова контактна мрежа по св. Наум и в Дианабад.
ТБ 2 вариант 3 - Борово - МС бул. България - жк Иван Вазов - бул. Арсеналски - св. Наум  и оттам до Студентски град, заменяйки функцията на автобус 102. Необходимо е изграждане на нова контактна мрежа по св. Наум, в Дианабад и Студ Град. Този тролейбусен маршрут може да се използва и от автобус 94, който също да се електризира (тролейлизира).

Идеята за вариант 3 е, че метрото покрива напълно маршрута на автобус 102 от Овча купел 2 до бул. България, както и маршрута на тб2 от бул. България до Хаджи димитър.

48
От приложената снимка се вижда, че човек с куфар може да мине спокойно, а човек с толкова обемист багаж, който не може да премине просто няма място в метрто !

Ами щом през този процеп може да мине куфар, защо вратите се правят толкова широки? Да не излезе че сме се изхвърлили да плащаме за влакове с двойни врати, когато и единични явно са достатъчни?

49
Не знам, дали е публикувано тук, но намерих една извадка от книгата "Тристахилядна София и аз" на Драган Тенев:

http://www.omda.bg/public/biblioteka/dragan_tenev/stara_sofia_tramvay.htm

50
Автобуси / Re: Mercedes-Benz O 345 (G)/Conecto (G)
« on: 17.09.2020, 14:24:08 »
Зелените са една от най-удачните покупки на СО. Спомням си каква разлика беше като ги пуснаха по 204 вместо икарусите. Нали правилно си спомням, че това са автобуси, поръчани от Истамбул, но не и купени, при което СО ги купува на преференциална цена?

51
Честно казано най-много съжалявам за това, че тази дискусия тук е буря в чаша. Ние можем да пишем какво ли не, но керванът си върви.
Фактът е факт - на столичани им се предлага алтернативна информация. Скриват се полезни индикатори и на тяхно място се лепят схеми, различни от реалността.

Аз нямам нищо против СС - направили са много, също както и много от форумците и не-форумците, които не са част от екипа на СС. Но това по стените на влаковете да се лепят лъжи, с които прикриват полезна информация за пътуващите е безобразие. Просто се излагате, СС! Излагате се и на фона на добрата работа, която сте свършили оставяте горчив привкус. И усещането за корумпираност във вашите действия е най-неприятното в цялата история.

А ако ме питате къде е лъжата - М4 не съществува в момента. Няма такова животно! Има М1, М2 и М3.

52
СС на Летище София преди Н години сложиха лепенките по пода, за да упътват пътниците къде е метрото и къде са такситата. Въпрос - не може ли същата система да бъде приложена и в метрото - линии по пода, водещи от М1 към М2, М3? Линии по пода, водещи към НДК (сградата, не станцията) и още няколко забележителности и без това обозначени с кафяви пиктограми!?

И още нещо - тези огромни цифри, номериращи изходите на подлезите първо си мислих че са някакви маршрути на ГТ - толкова са големи. Да не говорим че не носят полезна информация - това не е Токио с 8 пресичащи се линии и 40 възможни изхода от метрото....

53
Има ли от някъде достъпна информация за това кои са най-слабо натоварените станции по фльонгата? Това ще рече станциите, на които се качват и слизат най-малко пътници. Такава информация би трябвало да е достъпна в реално време на оператора, но дали е достъпна и за граждани?
Бих могъл да предположа, че в топ 5 ще влязат Княгиня Мария Луиза, Софийска Света Гора, ИЕЦ Цариградско Шосе, Жолио-Кюри и може би Мусагеница.
Още е рано за такава статистика по МД3.

54
Метросъстави / Re: Siemens Inspiro
« on: 09.09.2020, 16:36:06 »
Видя се, че германските влакове не са чак толкова перфектни, а пък руските не им отстъпват по нищо.

На този етап можем да отбележим следните недостатъци на Siemens:
  • Седалките са много неудобни и може дори би вредни за малко по-продължително сядане.
  • Имат по-голяма разлика във височината между перона и нивото на вагона спрямо влаковете по линия 1 и 2.
  • Климатиците им са слаби. Не могат да смогнат, дори когато влаковете са умерено пълни, камо ли, ако се препълват както става редовно в час пик по линии 1 и 2.
  • Няма достатъчно и удобни дръжки за хващане на правостоящи, особено в района на вратите.
  • В същото време има неадекватно поставена дръжка над вратите, която скрива маршрутната схема.
  • Няма светлинна бягаща пътека над вратите, която да показва напредъка по маршрута.
  • Вратите се затварят с неприятен трясък.
  • Липсва антивандалско покритие по плоскостите вътре.

Това са обективните неща, които директно определят качеството на пътуване. Вече може би има и други, субективни такива като дизайн, но това е друг въпрос, който зависи от усещане за естетика.

Нито един от тези недостатъци не са свързани директно с производителя. Повечето от тези недостатъци са въпрос на поръчка от купувача и каквото сме си поръчали, такова са ни доставили. Останалите - субективно мнение тип "Вратите се затварят с неприятен трясък."

55
За мен е голям пропуск, че не се съобщават връзките с наземния транспорт. Във Виена това е много удобно - изреждат всички възможни трамваи, автобуси, влакове, на които да се прекачиш.
Само това ни липсва, та да ни надува главата още повече... особено на Витоша, Лъвов мост или Централна гара ще е ужас, докато изреди всичко.
Може би няма нужда от всички. Например на Обеля може да се споменат Костенбродските автобуси. На Красно село - трамвай 5, на НДК и България - трамвай 7, на ГМ-то 280. На Искърско шосе и ЦГС може да се спомене “Прекачване към регионални влакове“ или “Прекачване към междуградски влакове“. Едва ли има смисъл на Лъвов мост да се споменават тролеи 6 и 7, при положение че метрото покрива Люлин.

За съм да се обозначат връзките с най-голям пътникопоток, в които посоки няма метро.

56
Метросъстави / Re: Siemens Inspiro
« on: 31.08.2020, 15:49:04 »
Хардуерно сигурно е сравнително просто добавянето на още една секция. Софтуерно обаче сигурно ще бъде голяма занимавка.
Първо - влакът трябва да разпознае и 4те секции и да синхронизира тяхната работа. Това едва ли ще е толкова сложно.
Второ - перонът трябва да разпознае влака че е с 4 секции и да отвори перонните врати и за 4те секции
Трето - ако само част от влаковете бъдат удължени, пероните ще трябва да разпознават поотделно 3-сецкионни и 4-секционни влакове, за да не се отварят вратите на празен коловоз.
Някой запознат ли е с интерфейса, през който общуват влак и перон? Какво съдържат съобщенията? Има ли броячи на колооси? Пероните от различни станции общуват ли помежду си?

Ако в някой момент добавят секции, ще трябва отново влаковете и перонните врати да минат през синхронизационен пробен период. Не знам дали въобще ще бъде възможно по линията да се движат едновременно влакове с различна дължина. Накратко - обрязали са ни и то качествено.

57
Интериор на Инспиро за метрото в Риад, вижда се че над вратите са поръчани LCD дисплеи. На перонните врати също има дисплеи над вратите, които показват накъде е влака. При нас е доста постно всичко...

Влаковете ни може и да са без информационна система, но за сметка на това са .... къси  8) 8) 8)

58
В Берлин ще мога да споделя как ще стане подмяната в края на годината, когато се открие удължената част на линия 5 (U5), от Александърплатц до Централна Гара.
Много подобно протича и в Берлин. Когато пуснаха U3 до Warschauer Straße, отне на BVG около седмица да сменят плановете в метрото, а на S-Bahn Berlin им отне няколко месеца.

В същото време като пуснаха новата връзка на S9 до летището през центъра, схемите бяха сменени доста бързо навсякъде. В някои влакове тези смени бяха отразени предварително. Да не коментираме, че дори и във влаковете не навсякъде да са били сменени стикерите, по големите и важни станции новите схеми бяха достъпни и с обяснение.

От моя гледна точна няма да е много страшно, ако на Западен парк не е навреме актуализирана схемата. Но това че няма информация на СУ и на НДК - това вече не е правилно.
Още повече че в Берлин има поне 200 метро влака + още поне 200 с-бан влака.
В София влаковете в депо Обеля са колко? 52? Да не коментираме и че в София влаковете са по-къси.
Ако кажем, че една лепенка със схемата струва 5 лева (на едро сигурно ще е значително по-малко), сложим че един влак има 16*2=32 врати (Русичите имат по-малко) + още по 6*4=24 схеми в салона, общия разход възлиза на... 280лева за влак или 14560лева общо!!!!!!!! Да закръглим на 15к.
Да кажем че във всяка станция трябва да се сменят по 20 осветени табели (да кажем, че една такава струва 100 лева с монтажа) + по 5 големи хартиени постера (20 лева всеки), излиза че за една станция разхода възлиза на ... 2100 лева. За всички станции - 73к лева.

Ако съберем разхода за лепенките и за табелите и таблата общо по тази сметка излизат около 90к пари, но да ги закръглим на 100к  ;) (такса наш човек)
Бас държа, че месечното почистване в метрото излиза по-скъпо от актуализирането на всички неинтерактивни информационни средства.

Тук е момента и СС да ме поправят, ако сметките ми не са точни. Все пак знаят колко им се плаща и за какво.

59
Метросъстави / Re: Siemens Inspiro
« on: 27.08.2020, 09:52:45 »
В очерците си от метрополитени по света винаги съм замервал шума във влака през телефона си. Някой може ли да си свали приложение и да замери номерен, русич и инспиро, за да видим разликите количествено, а не качествено?

60
Здравейте,
Периодично чета форума, но този път реших да се регистрирам, защото критиката към табелите вече е твърде много, но конструктивни предложения не се дават.
Смятам, че всички други критики са базирани на факта, че хората не обичат промяната, дори и да е за по-добро.
Благодаря за вниманието! Бъдете здрави и се радвайте повече!

Ще се опитам да ти обясня ситуацията с табелите на Спаси София и се надявам да ме разбереш правилно (както се надявам и другите колеги във форума да споделят моето мнение).
В историята на този форум Локума не е първия човек, влязал в пряк досег в управлението на София.
При предишния опит на съфорумец да бъде полезен на София и да отстоява мнения и решения, споделяни от форума, последният стигна до съд. За радост присъдата е оправдателна, но Репчо отдавна не е писал във форума. Надявам се да продължава да чете, да се интересува от транспорт и преживяването му като зам.кмет да не е пресушило желанието му да помага на града. Това е нещото, което тук ни обединява - желанието София да става по-хубав град.
В желанието си да помогнат, СС започват да навлизат в територията на конфликт на интереси. Започва да се губи проследимостта на взаимоотношенията им с общината. Аз разчитам мненията на съфорумците именно като загриженост не само за нашите колеги и приятели от СС, но и като загриженост за функцията на обществената дискусия вътре във форума.
Всеки има правото да харесва или не определени решения - управленски, графически, технически и т.н. Но не трябва да забравяме, че в страната има закони, които трябва да се спазват и неспазването на закони може да доведе до напълно реални последствия. Надявам се че няма да има повод за такива и че реномето на форума ще бъде запазено.

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 36